Dikke trui aan en het feest is compleetquote:Op zondag 5 juli 2026 13:27 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ja, dat kan prima. Ik ga hem nu ook aansteken want ze moeten er wel om 14 uur op.
Maar heb de Zweefparasol er wel ff boven gezet...ook voor mezelf
Ligt klaar inderdaadquote:Op zondag 5 juli 2026 13:28 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dikke trui aan en het feest is compleet
Meanwhile is het hier nog 35 graden buiten... Pas rond 21:00 duiken we onder de 30 gok ikquote:Op zondag 5 juli 2026 13:48 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ligt klaar inderdaad
De warme chocolade staat te pruttelen op het houtvuur
23 is hier vandaag best okquote:Op zondag 5 juli 2026 16:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Meanwhile is het hier nog 35 graden buiten... Pas rond 21:00 duiken we onder de 30 gok ik
Daar zou ik weinig problemen mee hebbenquote:Op zondag 5 juli 2026 16:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Meanwhile is het hier nog 35 graden buiten... Pas rond 21:00 duiken we onder de 30 gok ik
Regenboogquote:Op zondag 5 juli 2026 16:11 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Daar zou ik weinig problemen mee hebben
Temperatuur hier is verder prima. Graad of 22. Het regent en waait alleen de hele tijd...en daar heb ik echt een enorme hekel aan. Ik kijk uit naar vanaf woensdag iig
Laatste update: de zon schijnt...en het regent tegelijk
Dat heb ik vandaag wel moeten doenquote:Op zondag 5 juli 2026 13:28 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dikke trui aan en het feest is compleet
Hopelijk na die warme dagen weer sjiek onweer.quote:Op zondag 5 juli 2026 18:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vanaf morgen mogen de airco's weer aan de bak.
In het uiterste zuiden misschien. Hier waait 't toch wel wat. Deur van de kas maar dicht gedaan.quote:Op zondag 5 juli 2026 18:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
Onthoud he, ooit wordt het beter.quote:Op zondag 5 juli 2026 18:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vanaf morgen 28/29 of hoger hier. Groeizaam weer voor de zomergroenten.quote:Op zondag 5 juli 2026 19:29 schreef Twieki het volgende:
[..]
In het uiterste zuiden misschien. Hier waait 't toch wel wat. Deur van de kas maar dicht gedaan.
Ik zou zelf temperaturen van 28 / 29 graden niet 'groeizaam' noemen. Eerder dat je bezig bent om alles in leven te houden qua watergift. Zo'n hoge temperatuur zorgt trouwens ook voor een slechte bevruchting van je tomaten, komkommers, watermeloen, aubergines en andere warmteminnende gewassen.quote:Op zondag 5 juli 2026 20:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Vanaf morgen 28/29 of hoger hier. Groeizaam weer voor de zomergroenten.
Vanaf woensdag tropisch.
Ja vanaf 30C wordt het minder prettig. Tussen 25 en 30 vinden de meeste van mijn plantjes wel lekker .quote:Op zondag 5 juli 2026 20:23 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik zou zelf temperaturen van 28 / 29 graden niet 'groeizaam' noemen. Eerder dat je bezig bent om alles in leven te houden qua watergift. Zo'n hoge temperatuur zorgt trouwens ook voor een slechte bevruchting van je tomaten, komkommers, watermeloen, aubergines en andere warmteminnende gewassen.
Het is wat aan de warme kant ja, heb je gelijk in. Maar ze groeien goed door hier met een graad of 28 hoor. Voor de vruchtzetting zou 5 graden koeler wel beter zijn, in theorie. In de praktijk merk ik eigenlijk niet echt wat van slechte bevruchting bij temperaturen hoog in de 20. Daarboven, zoals vorige week bijvoorbeeld met die 35+, dan merk je dat zeker wel. Dat is vrij kansloos. Maar dan zijn ook de bijen veel minder actief, die hebben het loeizwaar danquote:Op zondag 5 juli 2026 20:23 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik zou zelf temperaturen van 28 / 29 graden niet 'groeizaam' noemen. Eerder dat je bezig bent om alles in leven te houden qua watergift. Zo'n hoge temperatuur zorgt trouwens ook voor een slechte bevruchting van je tomaten, komkommers, watermeloen, aubergines en andere warmteminnende gewassen.
Ik ook! En een jas, was ronduit fris! Maar mijn huis is weer koelquote:
Vandaag een schandalige hoeveelheid water gegeven (ergens tussen 10-15 liter per m2). Laatste gift was vorige week en de komende week lijkt het ook gortdroog te worden. Groeit als kool nu, dit weer is echt uitstekend.quote:Op zondag 5 juli 2026 20:38 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Het is wat aan de warme kant ja, heb je gelijk in. Maar ze groeien goed door hier met een graad of 28 hoor. Voor de vruchtzetting zou 5 graden koeler wel beter zijn, in theorie. In de praktijk merk ik eigenlijk niet echt wat van slechte bevruchting bij temperaturen hoog in de 20. Daarboven, zoals vorige week bijvoorbeeld met die 35+, dan merk je dat zeker wel. Dat is vrij kansloos. Maar dan zijn ook de bijen veel minder actief, die hebben het loeizwaar dan
Belangrijkste is het goed watergeven, maar dat is verder geen probleem. Alleen soms in droge, hete periodes met veel zaailingen in de volle grond.
Is ook leuk om met google maps op de satelliet te kijken. Ook daar bij Almeira, 'mar de plástico'. Valt ons kassengebied in het westen bij in het nietquote:Op zondag 5 juli 2026 21:52 schreef dick_laurent het volgende:
Ik heb er dus de ballen verstand van want nog nooit ook maar iets van groententuin gehad in mijn leven, maar Murcia en omgeving wordt vaak 'La huerta de España' genoemd, ofwel de groentetuin van Spanje.
Maar het is hier in de zomer minimaal twee, richting de drie maanden non stop iedere dag 30+ graden en op een aantal dagen wordt tegenwoordig ook standaard de 40 graden gepasseerd. Dat alles bij vrijwel onafgebroken keiharde zon en geen drup regen. Sowieso is het een vd droogste gebieden van Spanje, ook buiten de zomermaanden.
Nu weet ik wel dat ze hier heel slim met irrigatie werken (moet ook wel met die terror zomers) maar dan nog verbaasd het me oprecht dat deze omgeving zoveel verbouwd.
Ja het is wel erg droogquote:Op zondag 5 juli 2026 21:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vandaag een schandalige hoeveelheid water gegeven (ergens tussen 10-15 liter per m2). Laatste gift was vorige week en de komende week lijkt het ook gortdroog te worden. Groeit als kool nu, dit weer is echt uitstekend.
Volgens mij hebben ze veel druppelirrigatiesystemen, het Segura-basin brengt veel water uit de Sierras de Cazorla. En ze tappen veel er veel diep grondwater (niet heel houdbaar op langere termijn).quote:Op zondag 5 juli 2026 21:52 schreef dick_laurent het volgende:
Ik heb er dus de ballen verstand van want nog nooit ook maar iets van groententuin gehad in mijn leven, maar Murcia en omgeving wordt vaak 'La huerta de España' genoemd, ofwel de groentetuin van Spanje.
Maar het is hier in de zomer minimaal twee, richting de drie maanden non stop iedere dag 30+ graden en op een aantal dagen wordt tegenwoordig ook standaard de 40 graden gepasseerd. Dat alles bij vrijwel onafgebroken keiharde zon en geen drup regen. Sowieso is het een vd droogste gebieden van Spanje, ook buiten de zomermaanden.
Nu weet ik wel dat ze hier heel slim met irrigatie werken (moet ook wel met die terror zomers) maar dan nog verbaasd het me oprecht dat deze omgeving zoveel verbouwd.
Druppel irrigatie had ik net ook gelezen ja. En schijnbaar enorm hoog percentage hergebruik van water:quote:Op zondag 5 juli 2026 22:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze veel druppelirrigatiesystemen, het Segura-basin brengt veel water uit de Sierras de Cazorla. En ze tappen veel er veel diep grondwater (niet heel houdbaar op langere termijn).
[ afbeelding ]
Ahhh dat helpt, wat gaaf.quote:Op zondag 5 juli 2026 22:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Druppel irrigatie had ik net ook gelezen ja. En schijnbaar enorm hoog percentage hergebruik van water:
Murcia is een wereldwijde pionier op het gebied van circulair waterbeheer. De regio zuivert en hergebruikt meer dan 90% van haar stedelijk afvalwater (het stedelijke netwerk haalt zelfs 98%). Terwijl het Europese gemiddelde voor waterhergebruik rond de 5% ligt, zuivert Murcia haar rioolwater volgens strenge landbouwnormen en pompt het direct terug naar de akkers.
Een jas vond ik dan weer net weer te warmquote:Op zondag 5 juli 2026 21:22 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik ook! En een jas, was ronduit fris! Maar mijn huis is weer koel
Tussen de 25 en 30 is prima. Zeebriesje, top.quote:Op zondag 5 juli 2026 20:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja vanaf 30C wordt het minder prettig. Tussen 25 en 30 vinden de meeste van mijn plantjes wel lekker .
Kleffe geitquote:Op maandag 6 juli 2026 08:20 schreef MissHobje het volgende:
Voelt warmig nu al en klef die lucht![]()
#raar
-edit- ahh 92% luchtvochtigheid verklaart het wel.
Dit is toch goud! En dat is een droog gebied.quote:Op zondag 5 juli 2026 22:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Druppel irrigatie had ik net ook gelezen ja. En schijnbaar enorm hoog percentage hergebruik van water:
Murcia is een wereldwijde pionier op het gebied van circulair waterbeheer. De regio zuivert en hergebruikt meer dan 90% van haar stedelijk afvalwater (het stedelijke netwerk haalt zelfs 98%). Terwijl het Europese gemiddelde voor waterhergebruik rond de 5% ligt, zuivert Murcia haar rioolwater volgens strenge landbouwnormen en pompt het direct terug naar de akkers.
Lastige situatie idd. En ik ben geen kenner dus ga geen dingen roepen waar ik geen verstand van heb.quote:Op maandag 6 juli 2026 11:51 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Dit is toch goud! En dat is een droog gebied.
Ondertussen krijgen wij hier een brief op de mat dat we spaarzaam moeten zijn. In een land wat vroeger 95% moeras was.
https://www.tubantia.nl/o(...)nder-water~a28309d7/
Ik ben verre van een expert maar mag van mezelf wel concluderen dat we blijkbaar iets helemaal verkeerd doen :/
Maar we willen helemaal geen hoge grondwaterstand. Anders zakken we weg met onze tractorsquote:Op maandag 6 juli 2026 12:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Lastige situatie idd. En ik ben geen kenner dus ga geen dingen roepen waar ik geen verstand van heb.
Maar betreft NL weet ik wel dat er al langer discussies zijn over watermanagement en dat het overtollige water van de wintermaanden eigenlijk beter vastgehouden moet worden voor het tekort gedurende de zomer.
Maar het is wss niet zo makkelijk gedaan als gezegd gok ik 🤷🏻♂️
Hier wordt wel nog steeds te veel afgevoerd de rivieren in. Als het in het voorjaar 2 weken droog is begint dat gejank over droogte alweer.quote:Op maandag 6 juli 2026 12:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Lastige situatie idd. En ik ben geen kenner dus ga geen dingen roepen waar ik geen verstand van heb.
Maar betreft NL weet ik wel dat er al langer discussies zijn over watermanagement en dat het overtollige water van de wintermaanden eigenlijk beter vastgehouden moet worden voor het tekort gedurende de zomer.
Maar het is wss niet zo makkelijk gedaan als gezegd gok ik 🤷🏻♂️
Toen ik de afgelopen week van Apeldoorn naar Vorden reed (inclusief de file op de rondweg van het mooie Zutphenquote:Op maandag 6 juli 2026 12:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Hier wordt wel nog steeds te veel afgevoerd de rivieren in. Als het in het voorjaar 2 weken droog is begint dat gejank over droogte alweer.
Ik woon in het mooie Zutphenquote:Op maandag 6 juli 2026 12:58 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Toen ik de afgelopen week van Apeldoorn naar Vorden reed (inclusief de file op de rondweg van het mooie Zutphen) viel het mij op dat meerdere landbouwers lege stukken land aan het beregenen waren. Geen idee waarom dat is, maar ik vond het nogal tegenstrijdig...nogmaals, ik heb er ook geen verstand van maar misschien toch maar eens in verdiepen waarom het hier allemaal weer zo lastig is...
Misschien groenbemesters gezaaid. Zaadjes hebben wel wat water nodig danquote:Op maandag 6 juli 2026 12:58 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Toen ik de afgelopen week van Apeldoorn naar Vorden reed (inclusief de file op de rondweg van het mooie Zutphen) viel het mij op dat meerdere landbouwers lege stukken land aan het beregenen waren. Geen idee waarom dat is, maar ik vond het nogal tegenstrijdig...nogmaals, ik heb er ook geen verstand van maar misschien toch maar eens in verdiepen waarom het hier allemaal weer zo lastig is...
LOL!quote:Op maandag 6 juli 2026 13:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Misschien groenbemesters gezaaid. Zaadjes hebben wel wat water nodig dan
Nogmaals, groenbemesters wellicht.quote:Op maandag 6 juli 2026 14:24 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
LOL!
Nogmaals, heb er geen verstand van, maar ik snap er ook niks van. Ik kan niet zo goed rijmen waarom burgers geen zwembadje mogen vullen, terwijl één landbouwer meerdere zwembaden over een leeg veld uitstort.
Zal wel ergens goed voor zijn
Was een weiland...quote:Op maandag 6 juli 2026 15:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nogmaals, groenbemesters wellicht.Alles is daar geoogst en nu wordt dat stuk land niet meer gebruikt. Dan gooien ze er vaak groenbemesters op, die zorgen dat de bodemkwaliteit gewaarborgd blijft.
Weiland heeft ook dorst. Anders krijg je droogteschade. Ik weet ook niet waar hij het verder voor gebruikt, misschien mogen de koeien er weer bijna opquote:Op maandag 6 juli 2026 15:15 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Was een weiland...
https://maps.app.goo.gl/hhuAXMih6H8nLrL26?g_st=ac
Had ook al gecheckt of het een graszodenbedrijf is maar ook dat is het niet.
Het is voor mij een mysterie
Zal eens kijken. Hier vlakbij. Kom er wel eensquote:Op maandag 6 juli 2026 15:15 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Was een weiland...
https://maps.app.goo.gl/hhuAXMih6H8nLrL26?g_st=ac
Had ook al gecheckt of het een graszodenbedrijf is maar ook dat is het niet.
Het is voor mij een mysterie
Klopt, maar ten koste van wat? Misschien zitten hier nog wel wat veranderpunten binnen de dynamische klimaat- en moderne watermanagementvraagstukken...quote:Op maandag 6 juli 2026 15:17 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Weiland heeft ook dorst. Anders krijg je droogteschade.
Ik hou van koeien, ik hou van het landschap maar nogmaals...ten koste van wat?quote:Ik weet ook niet waar hij het verder voor gebruikt, misschien mogen de koeien er weer bijna op
Overal een dik aanwezige westenwindquote:Op maandag 6 juli 2026 17:44 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarom waait het zo....
Verder heerlijk weer.
Hopenlijk blijft die wind wat.quote:
Wind gaat naar o/noquote:Op maandag 6 juli 2026 19:22 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Hopenlijk blijft die wind wat.
Zuid wind willen we ook niet. Dan krijgen we herhaling van paar weken terug
Arm Frankrijk telkensquote:Op maandag 6 juli 2026 19:21 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Weer meer hitte voor Frankrijk dan Spanje
Dat is altijd de vraag. Landbouw kost ons land veel te veel vind ik. Maar je vraag was waarom ze dat eigenlijk doen.quote:Op maandag 6 juli 2026 15:39 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Klopt, maar ten koste van wat? Misschien zitten hier nog wel wat veranderpunten binnen de dynamische klimaat- en moderne watermanagementvraagstukken...
[..]
Ik hou van koeien, ik hou van het landschap maar nogmaals...ten koste van wat?
Nu hou ik op, want het wordt weer veel te politiek, sorry
Ontopic: wanneer stopt deze Hoerenwind?
Vooral qua luchtvochtigheid. Temperatuur gaat niet echt omlaag, maar de luchtvochtigheid wel, dus minder kleffe geit. Eigenlijk wel lekker zomer weer. Nachten ook niet zo warmquote:Op maandag 6 juli 2026 20:22 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Gunstig voor ons, toch?
Qua temperaturen.
Ja euh... hadden ze maar lekker anders op de wereld bol gaan zitten hoorquote:
Heet tourtje fietsen.quote:Op maandag 6 juli 2026 19:21 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Weer meer hitte voor Frankrijk dan Spanje
Komende week veelal nachten van 14-15 graden en overdag 28-30. Luchtvochtigheid niet eens altijd heel hoog. Op zich prima zomer weer.quote:
Klopt, allemaal veel te heetquote:Op dinsdag 7 juli 2026 07:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Komende week veelal nachten van 14-15 graden en overdag 28-30. Luchtvochtigheid niet eens altijd heel hoog. Op zich prima zomer weer.
Statistieken brabbelaars zullen wel zeggen dat het dan veel te warm is, maar of het nou 24, 26 of 28 graden is maakt ook niet heel veel uit. Het is zomer
Alleen weinig regen
Met een lage luchtvochtigheid is dat wel aangenaam zomer weer. Zeker met nachten die toch veelal 14-15 graden worden.quote:
Als het dan maar wel doorwaait. Vaak is het in de NL zomer windstil 's nachts en koelt het in huis alsnog weinig afquote:Op dinsdag 7 juli 2026 08:54 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Met een lage luchtvochtigheid is dat wel aangenaam zomer weer. Zeker met nachten die toch veelal 14-15 graden worden.
Ramen tegenover elkaar open zetten en dan grote sta ventilator voor een raam zetten naar buiten gericht blazend op standje max hele nacht. Helpt oprecht.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 09:42 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Als het dan maar wel doorwaait. Vaak is het in de NL zomer windstil 's nachts en koelt het in huis alsnog weinig af
Maar het moet wel een paar keer gaan regenen de komend tijd anders zitten we met het volgende probleem.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als dat vocht maar opbokt. Tis nu al kut.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |