https://www.bnr.nl/nieuws(...)stenoorlog-met-chinaquote:McKinsey: Europa verliest kostenoorlog met China
BNR Webredactie | 2026
Europa kan de concurrentieslag met China niet meer op eigen kracht winnen. Dat meldt het Financieele Dagblad (FD) op basis van een onderzoek van adviesbureau McKinsey. Zelfs als er ambitieuze hervormingen worden doorgevoerd, blijven de productiekosten achter op die van China.
In veel sectoren zijn de productiekosten in Europa veel hoger dan in China. Dat heeft gevolgen voor de concurrentiekracht van Europa. Om nu eens echt te kijken naar de mogelijkheden voor de Europese concurrentiekracht, heeft adviesbureau McKinsey een onderzoek gedaan naar het potentiële concurrerende vermogen onder de meest ambitieuze aannames. Zo stelt het onderzoek dat we AI volledig omarmen en daarmee de productiviteit met 30 procent verhogen. Ook zouden we onder deze ambitieuze aannames de energiekosten naar beneden brengen, richting de goedkoopste regio's van China. Zelfs in dit meest gunstige scenario stelt het onderzoek van McKinsey dat Europa dan achterblijft op China. De kostenkloof is niet meer te dichten.
Sectorverschillen
Als de hervormingen iets meer richting de realiteit worden gedraaid, ontstaan volgens Marijn Jongsma, auteur van het artikel in het FD, duidelijke verschillen tussen sectoren. Zo liggen de kostenverschillen tussen de chipindustrie in China en Europa rond de 40 tot 50 procent. Maar de kosten van kernenergie kunnen in China wel 300 procent lager worden dan bijvoorbeeld in Frankrijk.
De zonnepanelenindustrie zit vrijwel volledig in China. Als we dat zelf willen doen, gaan we daar heel veel geld voor betalen, legt Jongsma uit. 'We kunnen China ook bedanken dat zij bepaalde dingen voor ons doen en ons dan concentreren op andere dingen.'
Onafhankelijkheid McKinsey
McKinsey heeft natuurlijk zelf ook belangen in de concurrentiekracht ten opzichte van China. Zo schrijft het bureau in het onderzoek dat er een flexibelere introductieperiode moet komen voor elektrische auto's in Frankrijk, Duitsland en de VS. 'McKinsey is ook bij uitstek de partij die bedrijven kan adviseren om dat soort dingen te veranderen', aldus Jongsma. 'Maar dit onderzoek is vooral bedoeld om te laten zien welke kennis McKinsey allemaal in huis heeft.'
Europese concurrentievoordelen
Jongsma noemt het een groot misverstand dat China alleen overheerst in sectoren waar wij zelf niet in willen zitten. Ze domineren ook in sectoren als hightech.
Toch scoort Europa niet op alle vlakken slecht. Juist op institutionele kwaliteit, kennis, innovatie en politieke stabiliteit doet Europa het goed. Dat zijn factoren die wel belangrijk zijn voor investeerders, maar minder direct in de kosten terugkomen.
de kloof tussen de rijke oostkust en het binnenland bestaat nog steeds, maar krimpt razendsnel. dankzij gigantische overheidsprojecten is ook het binnenland nu verbonden met hogesnelheidslijnen, hypermoderne snelwegen en 5G-netwerken. veel high-tech productie is de afgelopen jaren juist bewust naar het binnenland (zoals chengdu en chongqing) verplaatst omdat de lonen aan de kust te hoog worden. al blijft het levensstandaardverschil met de grote steden groot, heeft de overheid extreme armoede op het platteland nagenoeg volledig uitgeroeid.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:00 schreef Pajanus het volgende:
Tja, alles is arbitrair he?
De reden dat alles zo veel kost is omdat wij regeldruk, democratie, sociaal vangnet etcetera hebben.
Als we daar flink in zouden korten zouden wij net als China zijn, maar wil je dat nu echt?
Goedkope , betrouwbare energie moet toch echt de sleutel zijn.
Kernfusie, kernsplitsing, wat dan ook.
We moeten 'gewoon' op nummer 1 komen en hier keihard gaan produceren, zo veel mogelijk geautomatiseerd.
Maja in een land als NL willen wij absoluut geen fabrieken, dat is immers maar werk voor paupers.
Wij zijn allemaal manager en consultant. Ohja, of beleidsmedewerker #351 bij de gemeente.
Precies, welvaart is verder ook helemaal niet belangrijk.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:10 schreef DrRobotnik het volgende:
Goede zaak natuurlijk, welvaart levert alleen maar co2 en stikstof op. Beter om dat zoveel mogelijk te verschepen naar elders.
ik snap deze kritiek nooitquote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:02 schreef Red_85 het volgende:
McKinsey
Nikskunners die zich presenteren als enorm duurbetaald consultants.
Zeggen ze.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:16 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik snap deze kritiek nooitmckinsey is letterlijk een organisatieadviesbureau. hun hele product is het advies, de gigantische hoeveelheden data, kennis en netwerken, en de strategie.
een achitect timmert toch ook zelf geen dakkapel, een advocaat gaat toch ook niet voor je in de gevangenis zitten?
de taak van een consultant is om jou van advies te voorzien; het is aan jou om er iets mee te doen.
Minimumloonbanen afschaffen is wel een goede, als het werk niet genoeg oplevert om mensen fatsoenlijk te betalen dan kan het beter naar Polen of China verplaatst worden.quote:
nog geen 30 jaar geleden hebben we in Euiropa alle kerncentrales gesloten en vaak ook afgebroken en zijn we overgegaan op aardgas uit Rusland via de Nordstream pijpquote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:00 schreef Pajanus het volgende:
Tja, alles is arbitrair he?
Goedkope , betrouwbare energie moet toch echt de sleutel zijn.
Kernfusie, kernsplitsing, wat dan ook.
tja, je kunt natuurlijk ook je kop in het zand steken en doen alsof al deze problemen niet bestaan...quote:Op dinsdag 30 juni 2026 11:39 schreef Zoddie het volgende:
Wat een stroom van dramatische titels van BNR de laatste maanden zeg.
Ze praten altijd over oorlogen die we aan het verliezen zijn, dat we vernietigd worden op economisch vlak.
Wat een bangmakerij..
Poehee, wat een ramp als China het economisch wat beter doet.
Uiteraard is welvaart erg belangrijk, maar wat mij betreft moet de overheid behoorlijk gaan nudgen om de verziekte welvaartscultuur te verbeteren. Kappen met dat eindeloze kopen van nutteloze dingen. Denk aan eindeloze nieuwe kleding, prullaria, witgoed, ga zo maar door. Ben je meteen de helft van de import uit China kwijt.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:14 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Precies, welvaart is verder ook helemaal niet belangrijk.
Klopt, en nu?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nog geen 30 jaar geleden hebben we in Euiropa alle kerncentrales gesloten en vaak ook afgebroken en zijn we overgegaan op aardgas uit Rusland via de Nordstream pijp
nu schamen de Groenen zich een ongeluk en is de Gaspijp van Putin opgeblazen en nu gaan we weer kerncentrales bouwen en het afval dat dondert nu niet meerquote:
Dingen veranderenquote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nu schamen de Groenen zich een ongeluk en is de Gaspijp van Putin opgeblazen en nu gaan we weer kerncentrales bouwen en het afval dat dondert nu niet meer
Dat Russisch gas is gewoon de marktprijs, de TTF prijs per m3quote:Op dinsdag 30 juni 2026 15:04 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dingen veranderen
Misschien kun je ook wel stellen dat dat goedkope gas bijgedragen heeft aan de welvaart die hier in die tijd is opgebouwd.
Dat kan je natuurlijk jezelf voorhouden om jezelf in slaap te sukkelen. Je kan je beter afvragen waarom Europa op ieder denkbaar terrein dat geld en banen oplevert achterop begint te raken. Hint: dat is niet omdat we het hier allemaal zo goed geregeld hebben.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 15:46 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, lekker investeren in een corrupt, autoritair en onbetrouwbaar land als China. Wat kan er misgaan?
Je zou toch zeggen dat dat een goed ding was..quote:Europa kan de concurrentieslag met China niet meer op eigen kracht winnen. Dat meldt het Financieele Dagblad (FD) op basis van een onderzoek van adviesbureau McKinsey. Zelfs als er ambitieuze hervormingen worden doorgevoerd, blijven de productiekosten achter op die van China.
Ze schrijven wat je wil horen en noemen het een onderzoekquote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:02 schreef Red_85 het volgende:
McKinsey
Nikskunners die zich presenteren als enorm duurbetaald consultants.
Natuurlijk niet, dan moet vooral die ander doen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:08 schreef Tocadisco het volgende:
Ik vraag me altijd in dit soort topics af of de mensen die zo afgeven op onze regeldruk en loonkosten zelf bereid zijn om voor een hongerloontje 966 te werken in een gevaarlijke fabriek of dat ze in de illusie leven dat ze in zo'n situatie de dans zelf wel zullen ontspringen.
Ik denk dat men inderdaad meer onder de indruk gaat zijn van het niet al te betrouwbare regime in China dan van mijn forum posts, daar heb je zeker gelijk in.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat kan je natuurlijk jezelf voorhouden om jezelf in slaap te sukkelen. Je kan je beter afvragen waarom Europa op ieder denkbaar terrein dat geld en banen oplevert achterop begint te raken. Hint: dat is niet omdat we het hier allemaal zo goed geregeld hebben.
Dat is omdat we geld verdienen hier bijna onmogelijk maken en ja, dat ga je merken. Je moralistische domineespraatjes ten spijt. Die domineespraatjes is niemand van onder de indruk, het geld stroomt dus met een noodvaard europa uit.
Tja, je kunt natuurlijk vingerwapperen tot je een ons weegt, maar daarmee ga je het tij niet keren. Is ons regime wel betrouwbaar, met iedere 4 jaar nieuwe regels?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat men inderdaad meer onder de indruk gaat zijn van het niet al te betrouwbare regime in China dan van mijn forum posts, daar heb je zeker gelijk in.
Vind jij.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:34 schreef Knipoogje het volgende:
Dat hele 'dat moet de burger zelf weten, anders is het betutteling' is onzin.
Ey, nog eenquote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:07 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ze schrijven wat je wil horen en noemen het een onderzoek
Gezien ik geen CEO, bedrijfslobbyist, investeerder, minister of eurocommissaris ben is mijn vinger sowieso niet zo relevant.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, je kunt natuurlijk vingerwapperen tot je een ons weegt, maar daarmee ga je het tij niet keren. Is ons regime wel betrouwbaar, met iedere 4 jaar nieuwe regels?
Moet er zeer veel tegenover staan. Niet voor een modaal inkomen: in dat geval houd ik het bij 36 uur per week. Ik vind 36 uur voor een modaal hongerloontje al veel te veel. Ik denk zelfs over na om het terug te schroeven na 32 uur per week op korte termijn (maanden).quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:08 schreef Tocadisco het volgende:
Ik vraag me altijd in dit soort topics af of de mensen die zo afgeven op onze regeldruk en loonkosten zelf bereid zijn om voor een hongerloontje 966 te werken in een gevaarlijke fabriek of dat ze in de illusie leven dat ze in zo'n situatie de dans zelf wel zullen ontspringen.
Gelijk heb je man, ik zit te overwegen om hetzelfde te doen en draai nu ook 36 uur dagbesteding. Het is een leuk spelletje van de beheerder dat mijn handelen in zijn theater van invloed is op de wereld om mij heen, maar die grappen haalt hij maar lekker bij een ander uit.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 18:18 schreef Peppert het volgende:
[..]
Moet er zeer veel tegenover staan. Niet voor een modaal inkomen: in dat geval houd ik het bij 36 uur per week. Ik vind 36 uur voor een modaal hongerloontje al veel te veel. Ik denk zelfs over na om het terug te schroeven na 32 uur per week op korte termijn (maanden).
waarom zou je dat moeten doen?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:08 schreef Tocadisco het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |