Verhuizen zou mijn tip zijn.quote:Reneé heeft een snikhete zolder en komt met tips om te overleven: 'Soms hou ik de broccoli tegen me aan'
Of je nou een overuren-draaiende airco hebt of een leger aan ventilatoren, bij veel mensen zal het deze dagen nog altijd warm zijn in huis. Toch heeft Reneé in haar woning op het Noordereiland in Rotterdam 'de hoofdprijs'. Bij haar loopt de thermostaat soms op tot 38 graden: “Het is overleven.”
De hele dag lang straalt de zon vol op het huis van Reneé Jacky Mostert (33). De enkele ramen van haar woning werken als een soort kas. Het resultaat? Temperaturen die amper onder de 34 graden duiken.
Inmiddels woont Reneé zo’n twee jaar in haar woning en hoewel ze al eerder warme zomerdagen heeft gekend, is de hitte van deze week wel andere koek. “Het wordt hier altijd warm. Als het in de zomer buiten 24 graden is met zon, gaat het hierbinnen richting de 28. Maar nu is het bloed, zweet en tranen.”
Strijdplan
Volgens Reneé zijn de temperaturen het allerergst op haar zolder. “Die moet je overdag betreden op eigen risico.”
Dat de zolder deze dagen richting de veertig graden kan gaan, is een extra groot probleem wanneer je weet dat Reneé slaapt op haar zolder. Toch heeft ze een goed strijdplan: “Ik heb een heel ritueel om de nacht door te komen.”
“Mijn mobiele airco draait op volle toeren, ik heb een ventilator recht op mijn gezicht en ik maak een lapje nat en leg dat op me. Dat lapje noem ik ‘Patrick de Zeester’. Uiteindelijk kreeg ik het de afgelopen nacht naar 20 graden.”
14 euro per dag
Hoewel Reneé blij is met haar huidige aanpak, heeft ze zelfs ooit overwogen om de hitte te ontvluchten in een hotel. “Het zou zomaar goedkoper kunnen zijn. Mijn energie-app stond toen ik keek op veertien euro per dag.”
Toch heeft ze de stap naar een hotel nog niet genomen. “Die veertien euro is dan toch mijn keuze. Het is ook niet gek, mijn airco moet buitenlucht van 35 graden naar 20 graden hierbinnen maken.”
‘Tips and tricks’
Naast het strijdplan op haar zolder heeft Reneé veel tips and tricks opgedaan tegen de hitte. “In mijn kantoortje beneden heb ik een ventilator recht op mijn gezicht. Dan pak ik af en toe een keukenrolletje en maak ik die nat. Dat koelt dan nog meer dan alleen die ventilator.”
“Daarnaast ga ik er zoveel mogelijk uit en probeer ik af en toe naar een watertje te gaan. Ik ga ook best vaak douchen; gewoon even koud afspoelen. En als alles niet helpt, pak ik soms de broccoli uit de vriezer en dan hou ik die tegen me aan.”
Maar ondanks zo’n goed strijdplan noemt Reneé het leven in haar huis vooral: “overleven”. “Je moet het echt over je heen laten komen en verder, op zijn Rotterdams: niet zeuren.”
Beetje mosterd na de maaltijd dit.quote:Op woensdag 24 juni 2026 23:26 schreef Alpha0 het volgende:
De hele dag lang straalt de zon vol op het huis van Reneé Jacky Mostert (33).
Gegeven moment gaat de winterkleding ook terug in de kastquote:Op woensdag 24 juni 2026 23:39 schreef littlemindy het volgende:
Reneé is nog niet op het lumineuze idee gekomen om beneden te gaan slapen.
Dan kan ze beter een wortel gebruiken.quote:En als alles niet helpt, pak ik soms de broccoli uit de vriezer en dan hou ik die tegen me aan.”
Het zal inderdaad niet het Krasnapolsky zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2026 00:09 schreef Marsenal het volgende:
Een hotel zou zomaar goedkoper kunnen zijn want de energie-app stond op 14 euro per dag. Is dat dan een insectenhotel?
Maartje kan zonwering kopen en een airco. En een rubberen kruik in de vriezer, om deze dan s’nachts in haar bed te leggen. Plastic fles vullen en in de vriezer doen en voor een blower zetten helpt ook.quote:Op donderdag 25 juni 2026 00:38 schreef Hyaenidae het volgende:
En Maartje dan??
Bekijk deze YouTube-video
Paar kilo eraf zal ook schelen.quote:Op woensdag 24 juni 2026 23:39 schreef littlemindy het volgende:
Reneé is nog niet op het lumineuze idee gekomen om beneden te gaan slapen.
Geen mobiele airco voor jou?quote:Op donderdag 25 juni 2026 04:16 schreef raptorix het volgende:
Ja, het is warm, ik zit op 4 hoog onder plat dak, nou lekker boeiend, gewoon lekker in boxershort werken en dooooooooooooooor.
Dat gewicht is vooral haar voorkant. Is behalve een operatie weinig aan te doen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 01:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Paar kilo eraf zal ook schelen.
Journalisten komen zulke dingen regelmatig tegen op social media.quote:Op donderdag 25 juni 2026 00:06 schreef monkyyy het volgende:
Waarom bestaat dit artikel überhaupt. Hoe ontstaan dit soort "human-interest" verhalen toch? Op een soort man-bijt-hond achtige wijze, journalisten die maar gewoon ergens aanbellen en hopen op een boeiend verhaal? Of kijkt Renee naar haar thermostaat en belt dan spontaan de krant?
Ik slaap er niet minder door, slaap altijd binnen minuutquote:
Kranten doen vaak oproepjes rondom een bepaald onderwerp waar mensen dan op kunnen reageren.quote:Op donderdag 25 juni 2026 00:06 schreef monkyyy het volgende:
Waarom bestaat dit artikel überhaupt. Hoe ontstaan dit soort "human-interest" verhalen toch? Op een soort man-bijt-hond achtige wijze, journalisten die maar gewoon ergens aanbellen en hopen op een boeiend verhaal? Of kijkt Renee naar haar thermostaat en belt dan spontaan de krant?
Meer de tips van mosterd tijdens de maaltijd. Lekker warm weer vandaag!quote:
quote:Op donderdag 25 juni 2026 07:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik slaap er niet minder door, slaap altijd binnen minuut
Mijn partner heeft wel 2 van die ventilatoren in de woonkamer staan, niet zo fan van.
Terwijl het dus ook gewoon 20 graden op haar zolder isquote:Op donderdag 25 juni 2026 00:06 schreef monkyyy het volgende:
En ze heeft er nooit aan gedacht om lamellen o.i.d. te installeren? Je moet niet zeiken dat het zo warm is als in een kas als je huis eruitziet als een kas.quote:Op donderdag 25 juni 2026 01:52 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maartje kan zonwering kopen en een airco. En een rubberen kruik in de vriezer, om deze dan s’nachts in haar bed te leggen. Plastic fles vullen en in de vriezer doen en voor een blower zetten helpt ook.
Maartje is niet erg slim hè?
Tot je laatste zin ging het top.quote:Op donderdag 25 juni 2026 10:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Groene energie zou bijna gratis worden werd ons verteld.
In realiteit: netcongestie, aansluitstop en 14 euro per dag om de groot uitgevallen schoenendoos waar je woont leefbaar te houden.
Volgende keer gewoon weer Pro en D66 stemmen.
Na, strakke regulatie van de energiecowboys was ook fijn geweest.quote:Op donderdag 25 juni 2026 10:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Fijn he, dat we ons geld verspillen om de wereld 0,000036 graden koeler te maken. een absurd waanidee vanaf het begin.
Hadden we dat geld maar in betrouwbare goedkope energie gestoken. Dan zouden de bedrijven niet massaal vertrekken en had renee gewoon haar airco aan kunnen zetten zonder bang te zijn failliet te gaan.
De cowboys zitten in den haag met de compleet van de realiteit losgezongen belasting op energie.quote:Op donderdag 25 juni 2026 10:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Na, strakke regulatie van de energiecowboys was ook fijn geweest.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |