SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Die 40°C is nog niet het meest bizarre aan die pluim. Kijk eens naar de nachttemperaturen die de oper berekent voor het weekend.quote:
Nog ff van genieten dus. Het is nu al afzien in de slaapkamer en dan moet het ergste nog komen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 05:40 schreef heywoodu het volgende:
Toch enorm zonde, hoe superlekker het nu is buiten, maar wetende wat er komen gaat
Jassen, mouwen met lange armen, lange broeken, sure. Waar leef jij, op de Noordpool?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 07:22 schreef DemonRage het volgende:
Er zitten ook wel voordelen aan het huidige weer:
[ afbeelding ]
Hier 27 vandaag en 's nachts 17 minimaal. Ik ga vandaag nog goed doorkomen. Bovendien afgekoeld naar 22 graden nu.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 07:45 schreef kilon het volgende:
Nou. Daar gaan we dan, dit is het koelste moment voor in ieder geval een week. Vandaag wordt het nog niet mega super extreem heet, maar de nacht koelt al niet meer zoveel af.
Het is niet erg dat je dom bent, maar dat je het zo trots etaleert is wel sip.quote:Op maandag 22 juni 2026 21:44 schreef Anti_schaap het volgende:
Paniek !1
Vroeger heette dit gewoon zomer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke genotsregio zit jij?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 08:13 schreef Discombobulate het volgende:
Er zijn wel twee graden van de verwachting van donderdag af. 31 ipv 33.
Oh wajowquote:Op dinsdag 23 juni 2026 08:41 schreef LTVDK het volgende:
Het is hier nu ook redelijk bewolkt, als ik op buienradar kijk gaat er straks ook een bui België en Zeeland slopen
Tegen de kust aan of wat verder het land in? Bij de kust verwachten ze namelijk best 'oke' temperaturen nog.quote:
quote:Op dinsdag 23 juni 2026 08:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Oh wajow
Toen ik ging kijken verwachtte ik een klein kutbuitje. Deze stond niet in de voorspellingen.
Iets verder het land in inderdaad. Was het maar zo'n feest, wonen bij de kust.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 08:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Tegen de kust aan of wat verder het land in? Bij de kust verwachten ze namelijk best 'oke' temperaturen nog.
quote:Op dinsdag 23 juni 2026 08:52 schreef Discombobulate het volgende:
Ben wel iets minder paniekerig dan dat ik gister was.
Volgende week.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 09:30 schreef kilon het volgende:
Ik durf nog niet te hard te hopen, maar als dit uitkomt ga ik hard genieten van de eerste week van juli.
[ afbeelding ]
Mietje, je hebt toch een koelvest?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 09:59 schreef Geschiedkundige het volgende:
Tomaten en komkommers gaan hard nu... eind van de week hebben we op de moestuin de eerste forse lading buitenteelt tomaten rood.
Ik ga ze alleen niet eraf halen.![]()
Onder de 20 is ook precies wat we niet willen. Uiterste naar uiterstequote:Op dinsdag 23 juni 2026 09:30 schreef kilon het volgende:
Ik durf nog niet te hard te hopen, maar als dit uitkomt ga ik hard genieten van de eerste week van juli.
[ afbeelding ]
Als dat eerste weekend van juli echt zo kut wordt weer, spring ik van een brug. Ieder jaar weer hetzelfde liedje.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 09:30 schreef kilon het volgende:
[ afbeelding ]
Ja het is goed, ik ga vanaf morgen amper nog naar buitenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 10:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mietje, je hebt toch een koelvest?
En twee weken later weer naar de 40 ofzo zeker ja.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 10:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Onder de 20 is ook precies wat we niet willen. Uiterste naar uiterste
Ik duim voor slecht weer.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 10:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als dat eerste weekend van juli echt zo kut wordt weer, spring ik van een brug. Ieder jaar weer hetzelfde liedje.
Ben dan een weekje in Frankrijk. Zal stukken beter zijn dan daar momenteelquote:Op dinsdag 23 juni 2026 10:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als dat eerste weekend van juli echt zo kut wordt weer, spring ik van een brug. Ieder jaar weer hetzelfde liedje.
Natuurlijk willen we dat welquote:Op dinsdag 23 juni 2026 10:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Wij vertrekken vanavond met het gezin naar Zuid-Spanje om af te koelen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 10:57 schreef dick_laurent het volgende:
Wel enigszins schrikbarend om te zien dat Limburg (waar mijn pa woont) de komende dagen gewoon hogere maxima heeft dan hier in het zuiden van Spanje
Nouja, hier 34/35 komende dagen dus het verschil is 2 a 3 graden, waarbij de zonkracht hier natuurlijk nog ff wat hoger ligt, dus aanraden kan ik het je niet.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wij vertrekken vanavond met het gezin naar Zuid-Spanje om af te koelen.
Heeft die zo'n snelkookpan als huis?
Ah, zo eentje. Ja mijn moeder is dus ook hartpatient en kan - net als mij - slecht tegen de hitte.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:12 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nouja, hier 34/35 komende dagen dus het verschil is 2 a 3 graden, waarbij de zonkracht hier natuurlijk nog ff wat hoger ligt, dus aanraden kan ik het je niet.
M'n pa is hartpatient, en ook extreem koppig (goeie combo haha) dus heb hem echt maar even in hoofdletters geappt van, als je naar buiten gaat voor boodschappen ofzo, doe het in de vroege ochtend!
Hij woont in een oud pandje maar wel op begane grond en redelijk beschut op een hofje in de binnenstad van Maastricht, dus ik hoop dat het uit te houden is voor hem.
Geloof gister kwam ook ff zo'n discussie voorbij van mensen op leeftijd, die ummm ja zeg maar weigeren om zelfs een ventilator te kopen. Well, daar is hij er absoluut een van![]()
Maar ja, hij is zoals hij is, dus ik hoop dat ie nog een poosje bij de levenden blijft, verder heb ik er helaas verdomd weinig invloed op want naar mijn advies luisteren doet ie vaker niet dan wel.
Goeie, ja mijn pa woont in huurhuisje dus dat is ander verhaal.... En ik kan je garanderen ALS ik al een airco bij hem zou mogen laten installeren dan weet ik 1000% zeker dat meneer de afstandbediening ergens in een hoek gooit en er een laag stof overheen laat groeien en dat was 't danquote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ah, zo eentje. Ja mijn moeder is dus ook hartpatient en kan - net als mij - slecht tegen de hitte.
Ik heb gewoon een airco laten installeren bij haar boven en beneden, tegen haar zin in
Ze kan me wat
Nu maakt ze er dankbaar gebruik van
'Maar het ziet niet uit' zegt ze dan.
Nee, jij bent lekker om te zien
Oke nouja. Hopen op het beste dan maarquote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Goeie, ja mijn pa woont in huurhuisje dus dat is ander verhaal.... En ik kan je garanderen ALS ik al een airco bij hem zou mogen laten installeren dan weet ik 1000% zeker dat meneer de afstandbediening ergens in een hoek gooit en er een laag stof overheen laat groeien en dat was 't dande beste man is echt onmogelijk wat dat betreft....
Snachts niet onder de 25 graden...quote:Belgische regering roept Nationaal Crisiscentrum bijeen vanwege hitte
In België heeft de regering het Nationaal Crisiscentrum bijeengeroepen om te praten over de aanpak van de hitte, schrijven Belgische media. Op basis daarvan wordt gekeken of er extra maatregelen moeten worden genomen.
Volgens de VRT maken deskundigen zich vooral zorgen om de hoge temperaturen 's nachts. Volgens een weerman van de omroep zal het kwik de komende nachten niet verder dan 25 graden zakken. De nacht van donderdag op vrijdag zou volgens de VRT de warmste ooit gemeten worden.
Wat is je binnentemp en wat verwachten ze?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:27 schreef Discombobulate het volgende:
Ik twijfel nog of ik vandaag alles dichtgooi. Morgen iig wel.
Dat is wel echt extreem, dat zijn Spaanse Costa tropennacht situaties. Als je dan niet over een airco in je slaapkamer beschikt wordt slapen echt, echt heel kutquote:
22,5 binnen. Ze verwachten 27 vandaag. Vannacht minimaal 17.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:28 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wat is je binnentemp en wat verwachten ze?
In je blote snikkel boven het dekbed slapen is dan nog de enige optie.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dat is wel echt extreem, dat zijn Spaanse Costa tropennacht situaties. Als je dan niet over een airco in je slaapkamer beschikt wordt slapen echt, echt heel kut
Waarom zou je dan 27 graden naar binnen jagen? Dichtmaken en vanavond/vannacht weer open.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
22,5 binnen. Ze verwachten 27 vandaag. Vannacht minimaal 17.
Oh jawel, ik zou er 100 euro voor geven als we dat nu tot eind augustus konden krijgen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 10:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ohh happy mequote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dat is wel echt extreem, dat zijn Spaanse Costa tropennacht situaties. Als je dan niet over een airco in je slaapkamer beschikt wordt slapen echt, echt heel kut
Ik bied 101 om dat niet te hebben.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh jawel, ik zou er 100 euro voor geven als we dat nu tot eind augustus konden krijgen.
Lol, uberhaupt nog een dekbed hebben.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:30 schreef Haags het volgende:
[..]
In je blote snikkel boven het dekbed slapen is dan nog de enige optie.
Dat wordt thuiswerkenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:35 schreef MissButterflyy het volgende:
Op m’n werk is de klimaatbeheersing kapot en werkt de koeling niet meer.
Net nu!!!
Dat kan niet. Ik werk in de zorg.quote:
Ik heb elke dag overdag alles dicht al de hele week, komt de warmte er zo traag mogelijk in, anders raak ik die never meer kwijt dit seizoen. En dankzij vannacht ben ik weer terug naar 22.5 ..alleen hoe lang houdt ik het onder de 25quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:27 schreef Discombobulate het volgende:
Ik twijfel nog of ik vandaag alles dichtgooi. Morgen iig wel.
Je moet er gewoon van genieten.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Diezelfde manager die wel op z'n kantoortje een eigen privé airco heeftquote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat kan niet. Ik werk in de zorg.
En wat ik zo lees komen storingen en dat het kapot gaat meestal voor door te bezuinigen op periodiek onderhoud.
Er zal weer een manager zijn die wat zaken bezuinigd heeft.![]()
En dan zitten wij in de penarie.
Hoge nachttemperaturen (boven 20c) zijn ruk en desastreus voor je slaap. Dat heb ik ook altijd gewoon gezegdquote:
Ja, maar anders is het ook zo donker binnen en zit ik met de lichten aan. Heb het deels dicht. Morgen tot zaterdag iig wel alles potdicht. 27 is nog te doen hier vandaag.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:40 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik heb elke dag overdag alles dicht al de hele week, komt de warmte er zo traag mogelijk in, anders raak ik die never meer kwijt dit seizoen. En dankzij vannacht ben ik weer terug naar 22.5 ..alleen hoe lang houdt ik het onder de 25![]()
Komende nacht ff afhankelijk of het nog beetje afkoelt kan het open..maar de komende nachten blijft alles dicht vrees ik.
Als je vrijwillig de warmte naar binnen laat, moet je niet nadien gaan klagen over de warmte in je huis.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:52 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, maar anders is het ook zo donker binnen en zit ik met de lichten aan. Heb het deels dicht. Morgen tot zaterdag iig wel alles potdicht. 27 is nog te doen hier vandaag.
Ik verbaas mij altijd over mijn buren. Als ik alles dicht heb omdat ik het koud vind hebben zij alles open. En ook nu het zo tyfuswarm is hebben ze de hele dag de achterdeur en de ramen open.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:59 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Als je vrijwillig de warmte naar binnen laat, moet je niet nadien gaan klagen over de warmte in je huis.
Het is geen zuidelijke toestand hier nu. Bovendien koelt het vannacht nog aardig af. En tevens is het huis goed geïsoleerd.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:59 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Als je vrijwillig de warmte naar binnen laat, moet je niet nadien gaan klagen over de warmte in je huis.
Juist een extra reden om de warmte niet naar binnen te laten. Je isolatie is bedoeld om die warmte vast te houden.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 12:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het is geen zuidelijke toestand hier nu. Bovendien koelt het vannacht nog aardig af. En tevens is het huis goed geïsoleerd.
Vanaf morgen gaat alles wel potdicht.
Genot genot genot. Even bikkelen nu en komende maandag je weer goed voelen.quote:
Kaartje van NL die tijd. Best groot onweersgebied weer. Mss herhaling van vorige week vrijdag?quote:
Oei, dit geeft heel langzaam toch een klein beetje hoop (ik moet maandag pas de deur weer uit, in principe)quote:
Geef mij maar de herfst.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:10 schreef xpompompomx het volgende:
Ik vind dat warme weer fantastisch. Jammer als het weer voorbij is en we weer 3 weken wind, regen en kou krijgen voor het weer eens lekker warm wordt.
Ik kan nu niet jagenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kaartje van NL die tijd. Best groot onweersgebied weer. Mss herhaling van vorige week vrijdag?
[ afbeelding ]
Wind al om naar noord voor hier, hoewel dat vorige week vrijdag juist als voordeel werktequote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kaartje van NL die tijd. Best groot onweersgebied weer. Mss herhaling van vorige week vrijdag?
[ afbeelding ]
Ik heb liever een koel lichaam, zit lekker in m'n vel, niet m'n kleding constant hoef uit te wassen, plakkerig zijn, niet moe en loom, etc. Doe mij maar gewoon herfst idd. Veel functioneler.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:10 schreef xpompompomx het volgende:
Ik vind dat warme weer fantastisch. Jammer als het weer voorbij is en we weer 3 weken wind, regen en kou krijgen voor het weer eens lekker warm wordt.
Hmm, ik zwem ook (altijd al) erg veel en ik vind het heerlijk om in het grote buitenzwembad heen te zwemmen terwijl je door de schittering van de zon heenglijdt. In de winter en herfst is dat toch stukken minder.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb liever een koel lichaam, zit lekker in m'n vel, niet m'n kleding constant hoef uit te wassen, plakkerig zijn, niet moe en loom, etc. Doe mij maar gewoon herfst idd. Veel functioneler.
Toch vraag ik me dat af. Je hebt gebieden in de wereld waar het nog veel warmer en klammer is gedurende de nacht. Slapen die mensen allemaal altijd kut of is het een kwestie van wennen?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:47 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hoge nachttemperaturen (boven 20c) zijn ruk en desastreus voor je slaap. Dat heb ik ook altijd gewoon gezegd![]()
Had ik nu nog in NL gewoond had er ook daar op zijn minst in de slaapkamer een airco gehangen.
Het went.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch vraag ik me dat af. Je hebt gebieden in de wereld waar het nog veel warmer en klammer is gedurende de nacht. Slapen die mensen allemaal altijd kut of is het een kwestie van wennen?
Kun je je vervolgens afvragen hoe snel natuurlijkquote:
Ik moet dan altijd aan die jaarlijkse reminder denken: weersverwachting Basra checken in de zomer.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch vraag ik me dat af. Je hebt gebieden in de wereld waar het nog veel warmer en klammer is gedurende de nacht. Slapen die mensen allemaal altijd kut of is het een kwestie van wennen?
Over het algemeen is die periode te lang jaquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Kun je je vervolgens afvragen hoe snel natuurlijkMaar op zich is het al een poosje warm geweest, met al wat plaknachten vorige week en niet echt afgekoeld. Al is de 25 graden die ze voorspellen voor de nachten wel weer heel extreem. In België hebben ze er zelfs crisisoverleg over.
50 gradenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:03 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Ik moet dan altijd aan die jaarlijkse reminder denken: weersverwachting Basra checken in de zomer.
Dat helpt iets.
Ik ben regelmatig in Death Valley geweest, daar is het overdag ook gerust 45+ maar dat is nog best te doen. En 's nachts koelt het er wel heerlijk afquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:07 schreef Elan het volgende:
[..]
50 graden![]()
Toch lijkt me dat minder erg dan pak hem beet Singapore of elders in ZO Azië met die absurde luchtvochtigheid er bij.
Als ik geld genoeg had gehad voor een serieus zwembad thuis zou ik daar echt minstens 6 uur per dag in liggen op dit soort dagen denk ik ja, dat is wel goddelijk natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hmm, ik zwem ook (altijd al) erg veel en ik vind het heerlijk om in het grote buitenzwembad heen te zwemmen terwijl je door de schittering van de zon heenglijdt. In de winter en herfst is dat toch stukken minder.![]()
[ afbeelding ]
50 overdag, 30 minimaal snachts.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:03 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Ik moet dan altijd aan die jaarlijkse reminder denken: weersverwachting Basra checken in de zomer.
Dat helpt iets.
Ja ik heb zon daglicht lamp ideaal nu, die paar dagen donker boeit me echt 0 liever dat dan die hitte in huisquote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:52 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, maar anders is het ook zo donker binnen en zit ik met de lichten aan. Heb het deels dicht. Morgen tot zaterdag iig wel alles potdicht. 27 is nog te doen hier vandaag.
Heb ik ook. En ik moet al helemaal niet gaan douchen, want na het douchen voelt het alsof m'n poriën dicht zitten en heb ik het alleen nog maar veel warmer.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:13 schreef Eightyone het volgende:
Ik zweet weinig als ik niet actief bezig ben. Dat lijkt fijn, maar zit me toch niet helemaal lekker.
Alsof ik m'n warmte in rust niet goed kwijt kan. Al laat de oorthermometer nog niets geks zien, maar dat kan nog komen.
Ik let erop dat ik regelmatig iets drink, en slaap (voor zover dat überhaupt al gebeurt) met aan beide kanten een ventilator naast het bed.
Handicap?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:30 schreef monkyyy het volgende:
Vrijdag ochtend lekker flaneren op de fairway@:wereldgozer
Juistemquote:Op dinsdag 23 juni 2026 12:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Juist een extra reden om de warmte niet naar binnen te laten. Je isolatie is bedoeld om die warmte vast te houden.
Ik vind dat dus ook kut, constant in die zon hangen in dat zwembad. Zodra mijn kop weer boven water komt fikt die weer weg. Kan ik weer omlaag..quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als ik geld genoeg had gehad voor een serieus zwembad thuis zou ik daar echt minstens 6 uur per dag in liggen op dit soort dagen denk ik ja, dat is wel goddelijk natuurlijk.
Hoewel ik er dan denk ik ook een soort grote parasol overheen zou laten maken voor het ultieme genot, alleen is het lichtspel dan minder
Douche je koud of warm?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Heb ik ook. En ik moet al helemaal niet gaan douchen, want na het douchen voelt het alsof m'n poriën dicht zitten en heb ik het alleen nog maar veel warmer.
Volgens mij leven die in de airco'squote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Hooguit de elite, het klootjesvolk woont in krakkemikkige krotwoningen. Al zullen die wel lekker ventileren.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:24 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Volgens mij leven die in de airco's
Mja, bij koud douchen gaan je poriën dus dicht. Bij (lauw)warm gaan ze open.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maakt niks uit. Effect is hetzelfde.
Gewoon frisse douche om je lichaam goed te koelen. Niet koud, net iets frisser dan lauw.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mja, bij koud douchen gaan je poriën dus dicht. Bij (lauw)warm gaan ze open.
Alleen ben je dan misschien gewoon overhit van de warmte als je eronderuit stapt ipv dat je poriën dicht zitten
mooie dag om daar te tanken en shag te halen @Haagsquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:25 schreef Geschiedkundige het volgende:
Harmonie gaat voor donderdag 14 uur al voor 38 graden hier. Net over de grens zie ik al 40ers staan![]()
![]()
Die zal nog wel wat oplopen de rest van de middag.
Ventilator leven , die vind je nog in de ergste krotten.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Hooguit de elite, het klootjesvolk woont in krakkemikkige krotwoningen. Al zullen die wel lekker ventileren.
Zon was hier afwisselend aanwezig. Valse start van de dag voor wat de oplopende temperaturen betreft. Nu is het strakblauw, dus zal wel weer de lucht inschieten.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:32 schreef Nattekat het volgende:
De Bilt is nu de warmste plek in Nederland. Hiervoor was het Gilze, aan het begin van de middag Rotterdam en vanochtend Maastricht.
Best spannend wie er vandaag gaat winnen.
Dit vraagt om een foto @dick_laurentquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:27 schreef Geschiedkundige het volgende:
Dadelijk de kleine even met de kruiwagen vol water uit school halen.
Er zullen wel wat records sneuvelen her en derquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:25 schreef Geschiedkundige het volgende:
Harmonie gaat voor donderdag 14 uur al voor 38 graden hier. Net over de grens zie ik al 40ers staan![]()
![]()
Die zal nog wel wat oplopen de rest van de middag.
Koelvesten werken niet meerquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik heb nog best goede zin vandaag. De ochtend was redelijk lekker en dat heeft zo zijn effect op mijn humeur mbt het weer. Verder nog amper buiten geweest, dus niks te klagen vooralsnog hier.
Buiten dan die graftyfushitte die me al een week veel te veel binnen laat zijn![]()
Opbokken ermee
Heb ik datquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:32 schreef Nattekat het volgende:
De Bilt is nu de warmste plek in Nederland. Hiervoor was het Gilze, aan het begin van de middag Rotterdam en vanochtend Maastricht.
@SpeedyGJ mag ik bij jouquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:35 schreef Scjvb het volgende:
De Bilt: momenteel 28, vrijdag zo rond deze tijd 38, als dit tenminste daadwerkelijk gaat uitkomen!
quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:34 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit vraagt om een foto @:dick_laurent
Misschien doet zelfs Hoek van Holland even mee. Moet altijd een beetje lachen als ik die plek zie staan maar ze komen zeker wel eens als winnaar uit de bus.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:32 schreef Nattekat het volgende:
Niet iedereen heeft een groot buitenzwembad in de tuin. Verschil moet er zijnquote:Op dinsdag 23 juni 2026 13:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hmm, ik zwem ook (altijd al) erg veel en ik vind het heerlijk om in het grote buitenzwembad heen te zwemmen terwijl je door de schittering van de zon heenglijdt. In de winter en herfst is dat toch stukken minder.![]()
[ afbeelding ]
Voor mij is dat ook een kwartier fietsen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:44 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een groot buitenzwembad in de tuin. Verschil moet er zijn
Zwemmen tussen het plebsquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Voor mij is dat ook een kwartier fietsen.
Dat is wel een hele grote tuin 😱quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Voor mij is dat ook een kwartier fietsen.
Dat weet ik ook nog wel. Ik had toen een relatie met iemand die precies in dat gebied woonde (Someren) en kwam daar vlak na de supercell aan met mijn auto. Het leek wel een oorlogsgebied. Bij alle auto’s die buiten stonden lagen de ruiten eruit. Grote takken en allemaal dode vogels op het fietspad. Dakpannen en stucwerk dat kapot was op de huizen. En natuurlijk de kassen die verwoest waren.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:49 schreef DemonRage het volgende:
Vandaag is het precies 10 jaar geleden dat er een enorme supercell over het zuid-oosten van Brabant trok, waar vooral ten zuiden en zuid-oosten van Eindhoven behoorlijk wat schade gemeld werd door grote hagelstenen.
Ik kan me die dag nog goed herinneren. Het was toen smerig warm met een temperatuur van zo'n 32°C en dauwpunten boven de 20°C. Een maat van mij belde nog om te vragen om een rondje te gaan fietsen, maar daar vond ik het echt geen weer voor en ik zag op de neerslagradar de eerste buien al opdoemen. In de loop van de avond kwam er een bui aan met constant gerommel en heel veel geflits. Er viel bij mij weliswaar voornamelijk veel regen uit, maar slechts een km of 10 naar het zuiden was het grote hagel. Op de radar zag die bui er monsterlijk uit.
Hier is een verslag van het KNMI:
https://www.knmi.nl/kenni(...)23-juni-vol-extremen
Of wat dacht je van steden als Doha en Dubai. Daar aan de persian gulf heb je gewoon in july/august hoog in de 40 graden i.c.m. enorm hoge luchtvochtigheid. Ook s'nachts geen enkele verlichting aangezien het alsnog minimaal 30 graden blijft met diezelfde enorm hoge luchtvochtigheid.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:07 schreef Elan het volgende:
[..]
50 graden![]()
Toch lijkt me dat minder erg dan pak hem beet Singapore of elders in ZO Azië met die absurde luchtvochtigheid er bij.
Ja dat dus, nou mij niet bellen, ooit in Vietnam geweest in een hotelkamer met airco die het niet deed en kon niet omgeboekt worden. Na 2 nachten zonder slaap bij 28 graden en 90% luchtvochtigheid hebben we vrijwillig een ander hotel geboekt geheel op eigen kosten.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:59 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Of wat dacht je van steden als Doha en Dubai. Daar aan de persian gulf heb je gewoon in july/august hoog in de 40 graden i.c.m. enorm hoge luchtvochtigheid. Ook s'nachts geen enkele verlichting aangezien het alsnog minimaal 30 graden blijft met diezelfde enorm hoge luchtvochtigheid.
Mensen bewegen zichzelf daar letterlijk van aircoplek naar aircoplek. Behalve de arme immigrant workers, vaak uit India/Bangladesh etc.... die mogen zich letterlijk buiten doodwerken in die hitte.
Hier zwembad eigenaar. In ieder geval hier kan ik melden dat overdag zwemmen eigenlijk nauwelijks gebeurd nu. Ten eerste omdat die loeiharde zon dan alsnog gewoon op je fikt terwijl je in het water zit.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als ik geld genoeg had gehad voor een serieus zwembad thuis zou ik daar echt minstens 6 uur per dag in liggen op dit soort dagen denk ik ja, dat is wel goddelijk natuurlijk.
Hoewel ik er dan denk ik ook een soort grote parasol overheen zou laten maken voor het ultieme genot, alleen is het lichtspel dan minder
Misschien chloor toevoegen aan het water? Kan me voorstellen dat wespen niet van chloor water houden.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 15:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hier zwembad eigenaar. In ieder geval hier kan ik melden dat overdag zwemmen eigenlijk nauwelijks gebeurd nu. Ten eerste omdat die loeiharde zon dan alsnog gewoon op je fikt terwijl je in het water zit.
Ten tweede omdat we nu een shitload aan wespen bij het water hebben die wanhopig drinken, want ja.... enorme bak water in droog gebied dus die wespen zien het zwembad als een grote drink-oase natuurlijk.... wat zwemmen wel minder fijn maakt. Heb al zitten kijken naar oplossingen, andere waterbronnen neerzetten voor ze buiten het zwembad (emmers etc) maar lijkt geen reet te helpen tot nu toe, ze blijven komen naar het zwembad.
(andere zwembad eigenaren hier toevallig die ook dit issue hebben met dorstige wespen bij het zwembad?)
Klein voordeel is dat de wespen intensiteit afneemt na 19:00 en dan is het ook sowieso veel lekkerder zwemweer, minder heet buiten etc... dus ik zwem meestal nu eigenlijk s'avonds.
Uiteraard zit er chloor in het waterquote:Op dinsdag 23 juni 2026 15:28 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Misschien chloor toevoegen aan het water? Kan me voorstellen dat wespen niet van chloor water houden.
Er moet ook een licht briesje bij staan, dan is het pas echt heerlijkquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik vind dat dus ook kut, constant in die zon hangen in dat zwembad. Zodra mijn kop weer boven water komt fikt die weer weg. Kan ik weer omlaag..
quote:De komende dagen wordt het nog warmer. Vanaf woensdag tot en met ten minste vrijdag geldt voor het midden en zuiden code oranje voor extreme hitte. Extreme hitte kan gevolgen hebben voor de gezondheid, ook voor gezonde mensen, vooral bij fysieke inspanning.
De hittekracht komt vanaf woensdag in het midden en zuiden uit op 9 a 10.
In het noorden geldt vanaf woensdag code geel voor zeer warm weer.
Uw zwembad ligt niet in Washington dus.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 15:30 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Uiteraard zit er chloor in het waterAnders had ik al lang een groene algenbak gehad.
Gelijk voor de maximale score gaanquote:Op dinsdag 23 juni 2026 15:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is toch wel een record voor de 4-5 (?) weken dat het bij wordt gehouden
Maatschappijontwrichting.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 16:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat zou er nodig zijn voor code rood voor hitte?
Ah ja in die zin. Dat zal wel bij 45 graden zijn ofzo? Je kan dan niet verwachten dat iemand nog iets doet...quote:
Ik doe dat meteen om 8 uur in de ochtend als het nu nog 17-18-19 graden is. (Al blijft het bij lichte dingen om te dragen.)quote:Op dinsdag 23 juni 2026 15:37 schreef Maver24 het volgende:
Ff heen en weer naar de supermarkt gelopen. Ik ben helemaal gesloopt. Er is nu al flinke hitte. Komende 4 dagen ga ik mijzelf opsluiten binnen
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/waarschuwingen/hittequote:Op dinsdag 23 juni 2026 16:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat zou er nodig zijn voor code rood voor hitte?
Klopt, net als gisteren.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 16:23 schreef Discombobulate het volgende:
Ik had me vandaag erger voorgesteld denk ik.
Oh maar dan is code rood best mogelijk toch aankomende dagen, als ik die graden criteria zie.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 16:25 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/waarschuwingen/hitte
Denk 2-3 dagen 40 overal en hoger dat dat wel code rood zou zijn.quote:
Vorige keer hadden we dat niet. Code rood geven ze echt niet zomaar uit.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 16:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk 2-3 dagen 40 overal en hoger dat dat wel code rood zou zijn.
quote:Op dinsdag 23 juni 2026 16:49 schreef hemarookworst het volgende:
In een gedeelte van het VK is wel code rood uitgeroepen
https://www.bbc.com/weather/articles/crm04vm30x9o
Ik eet nu vloeibare boterhamquote:Op dinsdag 23 juni 2026 14:25 schreef Discombobulate het volgende:
Ik eet ook echt amper met dit weer.
Je eigen thermometer in de schaduw. Anders in de OP kijken.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:14 schreef Discombobulate het volgende:
Wat is nu de meest betrouwbare site om de temperatuur op te zoeken? Als ik deze bekijk: https://www.buienradar.nl(...)/actuele-temperatuur en m'n woonplaats zoek dan is die twee graden koeler dan dat als ik op Google "Woonplaats temperatuur" zoek.
Ik kijk deze altijd.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:14 schreef Discombobulate het volgende:
Wat is nu de meest betrouwbare site om de temperatuur op te zoeken? Als ik deze bekijk: https://www.buienradar.nl(...)/actuele-temperatuur en m'n woonplaats zoek dan is die twee graden koeler dan dat als ik op Google "Woonplaats temperatuur" zoek.
Ja, is dus ook wat buienradar heeft. Ik gebruik die wel gewoon voortaan.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:16 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ik kijk deze altijd.
https://www.weerplaza.nl/actueel/
Tijdens deze hittegolf is Buienradar hier standaard 2 graden warmer dan de andere apps, blijkbaar omdat ze een ander model gebruiken. Maar op andere momenten is buienradar prima, dus er is niet altijd een touw aan vast te knopen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:14 schreef Discombobulate het volgende:
Ik kijk altijd op de site van het lokale weerstation, als je die hebt is dat natuurlijk het meest relevant.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:14 schreef Discombobulate het volgende:
Dit is natuurlijk de beste mapquote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:14 schreef Discombobulate het volgende:
JAAA ZEEVLAMquote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:25 schreef Haags het volgende:
Paar jaar geleden toen we hier bijna de 40 graden haalde kwam er rond een uur of 15.00 ineens zeevlam/zeemist. Bizar was dat. Ging toen in rap tempo van 40 naar amper 19 graden. @:starhopper
Als dat deze kant op komt en m'n account valt opeens langdurig stil, dan weten mensen wat er gebeurd is.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:53 schreef kilon het volgende:
[..]
Die laatste zin is toch wel angstaanjagend.
Nepwespennest ophangen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 15:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hier zwembad eigenaar. In ieder geval hier kan ik melden dat overdag zwemmen eigenlijk nauwelijks gebeurd nu. Ten eerste omdat die loeiharde zon dan alsnog gewoon op je fikt terwijl je in het water zit.
Ten tweede omdat we nu een shitload aan wespen bij het water hebben die wanhopig drinken, want ja.... enorme bak water in droog gebied dus die wespen zien het zwembad als een grote drink-oase natuurlijk.... wat zwemmen wel minder fijn maakt. Heb al zitten kijken naar oplossingen, andere waterbronnen neerzetten voor ze buiten het zwembad (emmers etc) maar lijkt geen reet te helpen tot nu toe, ze blijven komen naar het zwembad.
(andere zwembad eigenaren hier toevallig die ook dit issue hebben met dorstige wespen bij het zwembad?)
Klein voordeel is dat de wespen intensiteit afneemt na 19:00 en dan is het ook sowieso veel lekkerder zwemweer, minder heet buiten etc... dus ik zwem meestal nu eigenlijk s'avonds.
Oja, flopshowquote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:25 schreef Haags het volgende:
Paar jaar geleden toen we hier bijna de 40 graden haalde kwam er rond een uur of 15.00 ineens zeevlam/zeemist. Bizar was dat. Ging toen in rap tempo van 40 naar amper 19 graden. @:starhopper
Zou wel mooi zijn als je een afgeronde 30 tropische dagen gaat halenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
31.1 gemeten vandaag hier. Tropische dag 12 van het jaar.
Deze?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 18:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Oja, flopshow
Straks maar even opzoeken in deze reeks
Maar dit was niet toen het record qua temperatuur werd verbroken toch? Dat was volgens mij een paar jaar eerder nog.quote:
Deze comeback weer gevonden.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 11:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Spaans moeten praten in het dagelijks leven
Oohja dat was 2019 iddquote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:25 schreef Haags het volgende:
[..]
Maar dit was niet toen het record qua temperatuur werd verbroken toch? Dat was volgens mij een paar jaar eerder nog.
Edit: 2019 was dat record.
44 is ook in geen enkel opzicht chill ofzo.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:18 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bruhhh... zuid Spanje hangt er lafjes onder met 'maar' 36 graden vandaag.
Ik vond het hier ook echt meevallen. Binnen nu ook nog 23,5. Donderdag ook wind van zee als je in het noorden woont.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:09 schreef Pvt.Webster het volgende:
Volgens mij is de soep vandaag wat minder heet gegeten dan verwacht.
Ik zie op Weerplaza bij de Expertkaarten dat donderdag op vrijdag in Limburg om 00z (is dat 02:00?) nog 29 graden is. Gewoon voetbal kijken op een terras dus.
Kent iemand het fenomeen "ontkoppeling"? En kan dat komende nachten nog voor komen? In een warme periode in het verleden heb ik dat wel eens voorbij zien komen. Werd het zowaar 4 graden koeler dan verwacht, een paar nachten achter elkaar. Dat was een goede meevaller.
Er zijn gemiddeld X tropische dagen per zomer. We hebben er na dit al aardig wat gehad, dus de kans dat er weer meer komen is kleiner. Ik verwacht juli en augustus niet per se warmer omdat we dit nu hebben. Ik hoop dat het wat normaler wordt.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:52 schreef INViCTuS het volgende:
Maar sommige reacties van mensen dat dit "zomer" is. Dit is beslist niet normaal. Eerder absurd. En juli en augustus komen nog.
Ben ik blij dat er wind uit het noorden kom in noord nl op donderdag. Hier wordt 19 voorspeld als minimum die nacht.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:04 schreef INViCTuS het volgende:
Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken
Het huidige record is bereikt op 27 juli 2018, toen de temperatuur 's nachts ook ruim boven de 20 graden bleef.
In De Bilt wordt de landelijke temperatuur gemeten, maar lokaal gaat het in de nacht naar vrijdag nog wel warmer worden. In Beek in Zuid-Limburg verwacht het KNMI dat de temperatuur dik 25 graden blijft. Ook dat zal een record zijn, want het huidige is 24,4 graden. Ook dat werd op 27 juli 2018 gemeten, in het Gelderse Deelen
Wat is een zomer nou zonder all-time hitterecordsquote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:52 schreef INViCTuS het volgende:
Maar sommige reacties van mensen dat dit "zomer" is. Dit is beslist niet normaal. Eerder absurd. En juli en augustus komen nog
@Haags maak jij hem? Ik denk dat het handiger is als jij hem maakt.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:06 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er zijn gemiddeld X tropische dagen per zomer. We hebben er na dit al aardig wat gehad, dus de kans dat er weer meer komen is kleiner. Ik verwacht juli en augustus niet per se warmer omdat we dit nu hebben. Ik hoop dat het wat normaler wordt.
quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
@:haags maak jij hem? Ik denk dat het handiger is als jij hem maakt.
Volgens Truus waren de zomer toen ze jong was nog heftiger hoor!quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat is een zomer nou zonder all-time hitterecords
Truus van 14 jaar?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Volgens Truus waren de zomer toen ze jong was nog heftiger hoor!
40,7quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:08 schreef Starhopper het volgende:
Zit even de topics terug te lezen van hitterecorddag. @:Heywoodu hield mooi lijstje bijDan kunnen we vrijdag mooi kijken of het volgens schema gaat voor een mogelijk nieuw record
![]()
[ afbeelding ]
Dat is wel heel toevallig wanneer Nederland een wedstrijd midden in de nacht moet spelenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:04 schreef INViCTuS het volgende:
Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken
Dat doen ze met opzet. Dan kan je tenminste lekker in korte broek op terras naar grote scherm kijkenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:16 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat is wel heel toevallig wanneer Nederland een wedstrijd midden in de nacht moet spelen[ afbeelding ]
Ik verwacht posts van jou tijdens die wedstrijd nu.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:16 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat is wel heel toevallig wanneer Nederland een wedstrijd midden in de nacht moet spelen[ afbeelding ]
Check voor zaterdag. Mooie parametersquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb dan een barbecuequote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Check voor zaterdag. Mooie parameters
[ x ]
Ja gewoon een vooropgezet plan dat is opgezet door de FIFA en Budweiser om meer omzet te draaienquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat doen ze met opzet. Dan kan je tenminste lekker in korte broek op terras naar grote scherm kijken
Doe maar nietquote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:08 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zou wel mooi zijn als je een afgeronde 30 tropische dagen gaat halen
Beste partij cape en scheringquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:25 schreef Nattekat het volgende:
Wel een hele spannende barbecue, goeiedag wat een parameters
Nog beter dan vrijdag.
Giga hagelstenen?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
[ x ]
Ik moet nog maar eens goed bedenken hoe ik dat ga aanpakken. Vandaag is het binnen uiteindelijk 28,2 graden geworden en normaal gooi je dan later de ramen open voor afkoeling. Deze nachten wordt het waarschijnlijk een ventilator die de warme lucht in het huis over je heen blaast en dan ergens rond 2 uur s nachts even ramen open met weinig tijd om echt af te koelen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:04 schreef INViCTuS het volgende:
Het huidige record is bereikt op 27 juli 2018, toen de temperatuur 's nachts ook ruim boven de 20 graden bleef.
In De Bilt wordt de landelijke temperatuur gemeten, maar lokaal gaat het in de nacht naar vrijdag nog wel warmer worden. In Beek in Zuid-Limburg verwacht het KNMI dat de temperatuur dik 25 graden blijft. Ook dat zal een record zijn, want het huidige is 24,4 graden. Ook dat werd op 27 juli 2018 gemeten, in het Gelderse Deelen
Nee, zondag weer een keertje.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:37 schreef LTVDK het volgende:
Maareh, gaat het vanavond nog afkoelen? Het is nog steeds 29 graden
Ik krijg maar niet die twitterberichten tevoorschijn, adblocker staat uit want plus abboquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
[ x ]
Pas laat en heel kortquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:37 schreef LTVDK het volgende:
Dat hoop ik nietquote:
Rond middernacht een beetjequote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:37 schreef LTVDK het volgende:
Opbokken met die tornados!quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
[ x ]
Hier morgenochtend 15/16 gradenquote:
Het is de vrijdag die em hier in het noorden gaat doen, die dag wordt echt afzien.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:49 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Opbokken met die tornados!
Afgelopen 2 dagen stond er een lekker noorden windje in de avond, hier in het Noorden.
Nu bladstil. Lijkt me een vooraankondiging van de zuidelijke hitte
Nou, dát is dan nou een zomer zoals we die vroeger hadden, toen nog niet elke zomer weer tig hitterecords opleverdequote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Oh ja, pijnlijke nederlaag was dat toen voor Maastrichtquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:08 schreef Starhopper het volgende:
Zit even de topics terug te lezen van hitterecorddag. @:Heywoodu hield mooi lijstje bijDan kunnen we vrijdag mooi kijken of het volgens schema gaat voor een mogelijk nieuw record
![]()
[ afbeelding ]
Let's gooooo. Daarna al die tyfushitte wegblazen en op naar een ander weertype.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
[ x ]
Donderdag wel weer! Die dag wordt minder erg voor ons dan de rest.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:49 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Opbokken met die tornados!
Afgelopen 2 dagen stond er een lekker noorden windje in de avond, hier in het Noorden.
Nu bladstil. Lijkt me een vooraankondiging van de zuidelijke hitte
Omgeving Nijmegen hier, morgen 36, donderdag 35, vrijdag 38quote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Het is de vrijdag die em hier in het noorden gaat doen, die dag wordt echt afzien.
Gelukkig woon ik in het zuiden, paar dagen 35+ graden wordt wel een pittige zit.
Wereldwijd is het iedere zomer warmer. Klimaat stopt niet bij de landsgrensquote:Op zondag 21 juni 2026 23:42 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Onzin, vorige zomer was qua intense hitte een stuk rustiger dan bijvoorbeeld 2019. Het is geen lineaire lijn omhoog.
Topding, maakt het verschil tussen kapot gaan en een gewoon comfortabel binnenklimaat. Maar vereist wel wat meer nadenken dan gewoon slang naar buiten en dat ding aanzetten. En je moet niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, want de goedkopere zijn ook echt niets meer dan luchtverplaatsers.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:19 schreef Discombobulate het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met een mobiele airco? Is daarbij een grens van lekker koel slapen of iets beter slapen omdat er 2-3 graden van af zijn inclusief lawaai?
Lakens voor het raam scheelt aanzienlijk. Aan de buitenzijde welteverstaan. Gewoon improviseren.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:17 schreef StateOfMind het volgende:
Bovenwoning (dus altijd warmer dan begane grond), recht op het zuiden, groot raam, geen zonwering (mag niet), geen schaduw.
Onder een plat dak bij een flat hier, wordt ook snel warm. Ik heb dit soort dingen aan de buitenkant opgehangen met zuignap want in huurwoning mag je niet boren voor zonnewering. Mobiele airco met slang naar buiten want gewone airco installeren mag niet.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lakens voor het raam scheelt aanzienlijk. Aan de buitenzijde welteverstaan. Gewoon improviseren.
Waar heb je die dingen gekocht en voor hoeveel?quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Onder een plat dak bij een flat hier, wordt ook snel warm. Ik heb dit soort dingen aan de buitenkant opgehangen met zuignap want in huurwoning mag je niet boren voor zonnewering. Mobiele airco met slang naar buiten want gewone airco installeren mag niet.
[ afbeelding ]
Ja daar heb ik ook eens naar gekeken. Maar ik kan er niet bij om aan de buitenkant te hangenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Onder een plat dak bij een flat hier, wordt ook snel warm. Ik heb dit soort dingen aan de buitenkant opgehangen met zuignap want in huurwoning mag je niet boren voor zonnewering. Mobiele airco met slang naar buiten want gewone airco installeren mag niet.
[ afbeelding ]
Ik heb het hier bestelt gewoon op bol. Mijn ramen komen bijna overheen met een van deze standaard maten. Ik mis nog 10 cm aan de bovenkant, maar op maat maken was zo 150 per lap, en dan had ik er 6 nodig, dat vond ik te veel geld daarvoor. En daar staat vrijwel echt nooit zon op die bovenste 10 cm omdat er een 20 cm afdakje boven de ramen zit aan de buitenkant.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Waar heb je die dingen gekocht en voor hoeveel?
Handig voor bij mijn ouders.
Nee, ze horen wel aan de buitenkant, ik kan gelukkig aan de buitenkant bij al mijn grote ramen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja daar heb ik ook eens naar gekeken. Maar ik kan er niet bij om aan de buitenkant te hangenEn vanuit binnen schijnt het niet zo goed te werken las ik?
Mazzelaar!!!! Groot raam op zuiden is 's winters fijn maar in de zomer pure kutquote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, ze horen wel aan de buitenkant, ik kan gelukkig aan de buitenkant bij al mijn grote ramen.
Ik heb recent een gekocht, weliswaar voor de woonkamer omdat ik daar meest verblijf.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:19 schreef Discombobulate het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met een mobiele airco? Is daarbij een grens van lekker koel slapen of iets beter slapen omdat er 2-3 graden van af zijn inclusief lawaai?
Zal blij zijn als het weekend voorbij is.quote:
Mijn mobiele airco is 10000 BTU, heb ik gekocht toen de 40 graden op de weerkaarten kwam in 2019 voor denk ik 900 euro ofzo en die koelt prima mijn slaapkamer, maar voor woonkamer duurt het best lang. Ik vind meest belangrijk om goed te kunnen slapen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:05 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik heb recent een gekocht, weliswaar voor de woonkamer omdat ik daar meest verblijf.
En kan het absoluut aanraden.
Sowieso blaast ie echte koude lucht, dat is één.
Maar wat het belangrijkste is, en ik verbaasde mij erover hoe snel dat ging, de ruimte voelt al vrij snel koel aan.
Toen ik hem in gebruik nam was het 27 of 28 in de woonkamer en na een kwartier of zo liep ik even naar de achterkamer waar het bloedheet was, en bij terugkomst in de woonkamer voelde al koeler aan, ondanks dat de thermostaat nog dezelfde temperatuur aan gaf.
Zet ik hem wat langer uit stijgt de temperatuur wel weer, maar tot op heden niet hoger dan 26.
Zonder airco zou het nu 30 graden zijn.
Momenteel 23,5
Reken wel goed uit wat de oppervlakte én de inhoud in kubieke meters is van de ruimte, en kijk welke BTU waarde daarbij hoort.
Die van 7000 en 9000 BTU zijn vrij goedkoop, maar alleen geschikt voor kleine kamers.
Zet je die in een grotere kamer, dan heeft ie te weinig koelvermogen om echt verschil te maken.
Die van mij is 12000 BTU.
Ben ik deze dagen ook mee bezig, waarschijnlijk morgen bestellenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:57 schreef minthy het volgende:
Hier ook van die doeken met zuignappen op het raam, geniaal! Grote lellen van ramen en zonwering kost een duit. Dit was fors goedkoper en ook effectief. Hangt voor het 2e jaar hier, blijft goed zitten![]()
Wij hebben die van Sun Eclipse.
#nospon
Je hebt tegenwoordig ook mobiele splitunits, werkt vele malen effectiever en vreet aanzienlijk minder stroom en maken amper lawaai. Is wel iets duurder maar zou ik eerder daarvoor kiezen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:19 schreef Discombobulate het volgende:
Hier hangen ze in de woonkamer op de oostkant, gisteren toevallig ook opgemeten en besteld voor de keukenramen aan die kant. De mobiele site vonden wij niet zo handig werkenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ben ik deze dagen ook mee bezig, waarschijnlijk morgen bestellen![]()
Moesten nog even goed opmeten ivm neuslatten enzo maar ik ben benieuwd (uiteraard nog niet voor deze week).
Inmiddels is het bijna onder de 26, kan ik alles open zetten, niet dat er ook maar een zuchtje wind te bekennen isquote:
Ja. Gisteravond waaide het nog lekker. Nu heeft het amper nutquote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:27 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Inmiddels is het bijna onder de 26, kan ik alles open zetten, niet dat er ook maar een zuchtje wind te bekennen is
Link doet het nietquote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik heb het hier bestelt gewoon op bol. Mijn ramen komen bijna overheen met een van deze standaard maten. Ik mis nog 10 cm aan de bovenkant, maar op maat maken was zo 150 per lap, en dan had ik er 6 nodig, dat vond ik te veel geld daarvoor. En daar staat vrijwel echt nooit zon op die bovenste 10 cm omdat er een 20 cm afdakje boven de ramen zit aan de buitenkant.
https://www.bol.com/nl/nl(...)ek/9300000233566051/
Och scheelt maar 10 gradenquote:Op dinsdag 23 juni 2026 20:51 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hier morgenochtend 15/16 graden![]()
Donderdag inmiddels ook wat minder geworden, van 25 naar 24 graden![]()
![]()
Ja ok bedanktquote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:59 schreef PSVCL het volgende:
mensen uit de ranstad en westen moeten zich niet zo aanstellen, daar is het heerlijk weer met 30 graden.
in het zuiden (eindhoven zoals altijd het warmst) wordt het 38 graden de komende dagen en was het 35 de laatste paar dagen, ook heerlijk btw. niet zo aanstellen en genieten van de zon
Zelfs PSVCL gelooft in de weermodellen. Hittegolf doet wat met mensen.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:59 schreef PSVCL het volgende:
mensen uit de ranstad en westen moeten zich niet zo aanstellen, daar is het heerlijk weer met 30 graden.
in het zuiden (eindhoven zoals altijd het warmst) wordt het 38 graden de komende dagen en was het 35 de laatste paar dagen, ook heerlijk btw. niet zo aanstellen en genieten van de zon
Maar wel verse zuurstofquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:04 schreef LTVDK het volgende:
Toen ik gisterenavond alles openzette zag ik de temperatuur bijna per minuut dalen. Nu staat alles al ruim een uur open en is het precies 0,0 graad afgekoeld
Dauwpunt is 20 graden hier. Nee. Zelfs buiten is het niet bepaald lekker.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:05 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Aanstellers, jullie hebben ook nog eens een verkoelende zeewind daar
In De Bilt 0 zeewind hoorquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:05 schreef PSVCL het volgende:
[..]
.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:05 schreef PSVCL het volgende:
[..]
De Waddeneilanden hebben Waddenzeewind.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
.
Zeewind uit het oosten? Echt joh?
[ afbeelding ]
Zuiderzeewindquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
.
[ afbeelding ]
Ik heb een ventilator voor het open raam gezet om lucht naar binnen te blazen. Geen idee of het nut heeft.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:28 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Gisteravond waaide het nog lekker. Nu heeft het amper nut
Wij hebben die ook boven, superfijn.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:57 schreef minthy het volgende:
Hier ook van die doeken met zuignappen op het raam, geniaal! Grote lellen van ramen en zonwering kost een duit. Dit was fors goedkoper en ook effectief. Hangt voor het 2e jaar hier, blijft goed zitten![]()
Wij hebben die van Sun Eclipse.
#nospon
Zekerquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:17 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ik heb een ventilator voor het open raam gezet om lucht naar binnen te blazen. Geen idee of het nut heeft.
Omkeren schijnt beter te zijn. Dan blaas je de warmte naar buiten toe.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:17 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ik heb een ventilator voor het open raam gezet om lucht naar binnen te blazen. Geen idee of het nut heeft.
Dat laatste, tenzij je een split airco koopt, die hang je uit je raam met een platte slang, doen het goed maar veel geld.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 21:19 schreef Discombobulate het volgende:
Juist ja.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 22:59 schreef PSVCL het volgende:
Windkracht 0 hierquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
.
[ afbeelding ]
Om 8 uur met het koelvest aan boodschappen doen. Daarna ff zwemmen en rond 10 uur ben ik er dan wel klaar mee denk ikquote:
Morgen theedoeken vochtig maken voor in mijn nek.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Om 8 uur met het koelvest aan boodschappen doen. Daarna ff zwemmen en rond 10 uur ben ik er dan wel klaar mee denk ik
Jij sterkte komende dagen..
Dan pas? Dan is het hier al 33quote:
22 graden! Lekker koel! Waar kan ik tekenen??!!quote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:56 schreef LTVDK het volgende:
Wordt lekker afkoelen vannacht![]()
[ afbeelding ]
De boel staat hier al 2 uur open omdat KNMI een lagere temperatuur aan gaf dan dat het binnen is. Inmiddels van 24.0 via 24.1 naar 24.0 gegaan jaaaaaaaaquote:Op dinsdag 23 juni 2026 23:56 schreef LTVDK het volgende:
Wordt lekker afkoelen vannacht![]()
[ afbeelding ]
Wees blij want in Roffa is het gewoon nog bijna 25 gradenquote:Op woensdag 24 juni 2026 00:13 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De boel staat hier al 2 uur open omdat KNMI een lagere temperatuur aan gaf dan dat het binnen is. Inmiddels van 24.0 via 24.1 naar 24.0 gegaan jaaaaaaaa
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |