abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221118706
https://nos.nl/artikel/26(...)r-vrouwen-reserveren

quote:
TU Delft mag studieplekken voor vrouwen reserveren

De TU Delft mag van het College voor de Rechten van de Mens (CRM) studieplaatsen reserveren voor vrouwelijke studenten, meldt het college. Het voorkeursbeleid geldt voor de bachelorstudie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

De instroom van vrouwelijke studenten bij de studie is al jaren erg laag. Zo'n 20 procent van de studenten is vrouw, zegt de TU Delft.



Twee jaar geleden kondigde de faculteit het voorkeursbeleid aan waarmee 30 procent van de beschikbare studieplekken wordt gereserveerd voor vrouwen. Het gaat om 132 van de 440 plekken.

Strenge eisen
Een voorkeursbeleid is een uitzondering en moet aan strikte eisen voldoen, zegt het college. De universiteit had het college gevraagd om het beleid te toetsen aan de gelijkebehandelingswetgeving.

TU Delft heeft groen licht gekregen om het beleid uit te voeren. Volgens CRM heeft het voorkeursbeleid een legitiem doel en is het aantoonbaar dat vrouwen al jaren ondervertegenwoordigd zijn op de opleiding, terwijl het potentiële aanbod hoger is.

De universiteit stelt dat de ondervertegenwoordiging "het studieklimaat onder druk zet en leidt tot genderstereotypering". Ook zorgt die scheve verhouding volgens de universiteit voor een onevenwichtige verdeling van mannen en vrouwen bij het wetenschappelijke personeel. Met het voorkeursbeleid wil de universiteit dat veranderen. Daar is het college het mee eens.

Beperkte gevolgen
CRM heeft ook gekeken naar de gevolgen voor mannelijke studenten. Die blijven beperkt omdat "het nadeel dat zij ondervinden naar oordeel van het college niet opweegt tegen het zwaarwegende belang van de universiteit". Ook stopt de universiteit met het voorkeursbeleid als er geen achterstand meer is.

Er geldt echter geen automatische voorrang, vrouwen moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden. TU Delft wil vanaf het studiejaar 2027/2028 het voorkeursbeleid invoeren.
*O* Goede zaak. Tijd terug stonden mensen hierover te schuimbekken... het gaat maar om 30% en heeft als doel zwaarwegende voordelen voor de universiteit _O_
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  maandag 22 juni 2026 @ 17:42:04 #2
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221119336
3,2,1...

'Waar blijven gvd de quota voor rioolontstoppers? Maar daar hoor je ze dan weer nooit over!'

[ Bericht 5% gewijzigd door Koekoekmakto op 22-06-2026 17:48:48 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221119399
Maar als er te weinig aanwas is dan bereik je toch niks met een quotum? :?
  maandag 22 juni 2026 @ 17:49:16 #4
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221119406
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 17:47 schreef tjoptjop het volgende:
Maar als er te weinig aanwas is dan bereik je toch niks met een quotum? :?
Is wel zo
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  maandag 22 juni 2026 @ 17:56:26 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221119443
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 17:47 schreef tjoptjop het volgende:
Maar als er te weinig aanwas is dan bereik je toch niks met een quotum? :?
Ja, exact!
The End Times are wild
pi_221119446
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 17:47 schreef tjoptjop het volgende:
Maar als er te weinig aanwas is dan bereik je toch niks met een quotum? :?
Details details.
pi_221119486
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 17:47 schreef tjoptjop het volgende:
Maar als er te weinig aanwas is dan bereik je toch niks met een quotum? :?
L&R heeft 3.000 aanmeldingen voor 440 plekken; van die 3.000 blijven er na selectie 1.000 over. Die 1.000 krijgen de 440 op basis van ranking. In de nieuwe procedure wordt 30% voor vrouwen gereserveerd, dus meritocratisch krijgen die een plek niet op basis van ranking, maar op basis van het niet-hebben van een piemel. Dat zou, in la-la-land, dan weer moeten zorgen voor een "ik voel me hier thuis" gevoel, betere prestaties achteraf, meer aantrekkingskracht op bèta-pakketten in het VO, meer vrouwelijke hoogleraren yadayadayada.

Edit: dat vereist dan wel dat er 132 vrouwen in die pool van 1.000 zitten.

[ Bericht 3% gewijzigd door nostra op 22-06-2026 18:16:47 ]
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 22 juni 2026 @ 18:09:32 #8
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_221119515
quote:
CRM heeft ook gekeken naar de gevolgen voor mannelijke studenten. Die blijven beperkt omdat "het nadeel dat zij ondervinden naar oordeel van het college niet opweegt tegen het zwaarwegende belang van de universiteit".
Wat een logica weer :')

"De gevolgen blijven beperkt, want de gevolgen zijn van ondergeschikt belang".

Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

quote:
Ook stopt de universiteit met het voorkeursbeleid als er geen achterstand meer is.
Smakelijk gelachen _O-
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_221119641
Oh top straks storten de bruggen in :N
-XOXO-
  maandag 22 juni 2026 @ 18:34:06 #10
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221119663
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 17:42 schreef Koekoekmakto het volgende:
3,2,1...

'Waar blijven gvd de quota voor rioolontstoppers? Maar daar hoor je ze dan weer nooit over!'
Wat is dit nou weer voor woke onzin? Het stond vrijen altijd vrij zich hiervoor in te schrijven.
pi_221119682
Desinformatie, het "College voor de Rechten van de Mens" heeft de bevoegdheid helemaal niet om groen licht te geven. De universiteit kan zich nog steeds schuldig maken aan een misdrijf en als semi-overheid mag het ook de grondwet niet met voeten treden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 22 juni 2026 @ 18:43:21 #12
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221119736
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 18:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor woke onzin? Het stond vrijen altijd vrij zich hiervoor in te schrijven.
Wat is er woke aan quota voor rioolontstoppers. Is toch een fair deal? Tis ook nooit goed.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  maandag 22 juni 2026 @ 18:45:12 #13
363374 Regilio_
exTrEeM rEcHtS
pi_221119744
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 18:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Desinformatie, het "College voor de Rechten van de Mens" heeft de bevoegdheid helemaal niet om groen licht te geven. De universiteit kan zich nog steeds schuldig maken aan een misdrijf en als semi-overheid mag het ook de grondwet niet met voeten treden.
Dit ja. Wat een journalistiek weer, man man man :') :')
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221119764
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 18:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Desinformatie, het "College voor de Rechten van de Mens" heeft de bevoegdheid helemaal niet om groen licht te geven. De universiteit kan zich nog steeds schuldig maken aan een misdrijf en als semi-overheid mag het ook de grondwet niet met voeten treden.
Dat soort linkse subsidieclubjes bestaan ook enkel om discriminerend en racistisch links gedachtegoed te legitimeren aan de hand van hun eigen doelstellingen.

Links doet altijd wel 'OmG JArEn ReChts KabiNet eN alLles KudT!' maar geïnstalleerde instituties als dit zijn een zware sturende factor voor alles wat kut is in de samenleving.

Snap daarom ook protesten tegen AZC's en dergelijke niet, dat is enkel het symptoom. De linkse machine die daarachter zit gevoerd door ons geld daar moeten haatcampagnes tegen gevoerd worden op een manier zoals links dat ook doet bij KLM, ING etc.. lekker zuigend en intimiderend maar op papier binnen de kaders van de wet. Die blijven telkens buitenschot en voelen zich teveel op hun gemak.
  maandag 22 juni 2026 @ 18:54:04 #15
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221119812
Nja, 80 procent van de studieplekken is toch netjes voor elkaar gebokst, mannen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221119833
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 18:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Desinformatie, het "College voor de Rechten van de Mens" heeft de bevoegdheid helemaal niet om groen licht te geven. De universiteit kan zich nog steeds schuldig maken aan een misdrijf en als semi-overheid mag het ook de grondwet niet met voeten treden.
Er zijn geen aanwijzingen voor een aanklacht, maar precedent is dat het oordeel vam het College zéér zwaar meeweegt bij het oordeel van de rechter.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221119872
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 17:47 schreef tjoptjop het volgende:
Maar als er te weinig aanwas is dan bereik je toch niks met een quotum? :?
Dan maar meer scrotum.
pi_221120288
Lijkt me verstandiger om vrouwen meer te enthousiasmeren voor technische studies dan dat er gediscrimineerd wordt met marxistisch gelijkheid van uitkomst beleid.
pi_221120335
quote:
88s.gif Op maandag 22 juni 2026 18:55 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Er zijn geen aanwijzingen voor een aanklacht, maar precedent is dat het oordeel vam het College zéér zwaar meeweegt bij het oordeel van de rechter.
Dat slaat natuurlijk nergens op. De rechter is zelf deskundig in juridische kwesties, het CRvdM is dat niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221120632
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 19:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat slaat natuurlijk nergens op. De rechter is zelf deskundig in juridische kwesties, het CRvdM is dat niet.
"Een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens is juridisch niet bindend, maar weegt in de praktijk bijzonder zwaar. Rechters hechten veel waarde aan deze uitspraken vanwege de expertise en de onafhankelijke status van het College."
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221121247
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 19:15 schreef RotatoR het volgende:
Lijkt me verstandiger om vrouwen meer te enthousiasmeren voor technische studies dan dat er gediscrimineerd wordt met marxistisch gelijkheid van uitkomst beleid.
In theorie een leuk idee, en dat kan als er misverstanden bestaan over wat technische studies te bieden hebben of wat het überhaupt inhoudt, maar het kan natuurlijk zo zijn dat het gros van de vrouwen inherent niets met techniek hebben. Dan kun je het niet gaan forceren vanwege ideologische redenen.
  maandag 22 juni 2026 @ 20:17:57 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221121296
In de VS had je ook allerlei DEI-initiatieven voor studies. Dat ontstond de situatie dat Aziaten met negens en tienen, vrijwilligerswerk in hun cv, etc geen kans maakten op sommige opleidingen omdat andere mensen met zeer, zeer matige resultaten voorrang kregen.
The End Times are wild
  maandag 22 juni 2026 @ 20:18:40 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221121309
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 20:15 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
In theorie een leuk idee, en dat kan als er misverstanden bestaan over wat technische studies te bieden hebben of wat het überhaupt inhoudt, maar het kan natuurlijk zo zijn dat het gros van de vrouwen inherent niets met techniek hebben. Dan kun je het niet gaan forceren vanwege ideologische redenen.
Dingen forceren om ideologische redenen is de essentie van links
The End Times are wild
  maandag 22 juni 2026 @ 20:22:15 #24
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_221121366
Ik las dit op de NOS en ik dacht: oh eens kijken wat ze er schuimbekkend over denken op FOK! ik ben niet teleurgesteld.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  maandag 22 juni 2026 @ 20:24:46 #25
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221121401
quote:
CRM heeft ook gekeken naar de gevolgen voor mannelijke studenten. Die blijven beperkt omdat "het nadeel dat zij ondervinden naar oordeel van het college niet opweegt tegen het zwaarwegende belang van de universiteit".
"Jammer dat je jeugddroom in duigen barst omdat je geen kut hebt, maar we willen een arbitrair percentage vrouwen laten studeren."
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221121557
Wat gebeurt er als een drag-queen in de poel terecht komt?
  maandag 22 juni 2026 @ 20:43:57 #27
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221121612
:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221121931
quote:
88s.gif Op maandag 22 juni 2026 19:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
"Een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens is juridisch niet bindend, maar weegt in de praktijk bijzonder zwaar. Rechters hechten veel waarde aan deze uitspraken vanwege de expertise en de onafhankelijke status van het College."
Dat slaat natuurlijk ook helemaal nergens op aangezien onafhankelijkheid en juridische expertise bij uitstek het ding van rechters is. Voor de rest hebben ze niks en beide zijn veel beter gewaargborgd dan bij zo'n activistenclubje.

quote:
CRM heeft ook gekeken naar de gevolgen voor mannelijke studenten. Die blijven beperkt omdat "het nadeel dat zij ondervinden naar oordeel van het college niet opweegt tegen het zwaarwegende belang van de universiteit".
Vrij van wet en recht belangen afwegen is voorbehouden aan de rechter in kort geding. Afwegingen maken is niet de taak van rechters en ook geen onderwerp van juridische expertise.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221122001
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 20:22 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik las dit op de NOS en ik dacht: oh eens kijken wat ze er schuimbekkend over denken op FOK! ik ben niet teleurgesteld.
Wie zie je schuimbekken dan?
pi_221122239
Als je jezelf identificeert als vrouw is dat al voldoende toch? Probleem opgelost.

En waarom is specifiek vrouw zijn van belang? Waarom niet socio-economische achtergrond, lichaamslengte, natuurlijke haarkleur, fysieke handicappen, psychische aandoeningen, leeftijd, linkshandigheid, geaardheid, etc?

[ Bericht 58% gewijzigd door silverhill op 22-06-2026 21:39:43 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')