abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 juni 2026 @ 18:09:57 #51
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221110566
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:05 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Het belangrijkste is gewoon dat de Russen ook echt last gaan krijgen van deze oorlog. Onvrede over Poetin en co mag nog wel wat groeien daar.
Historisch gezien lijkt het treffen van de burgerbevolking enkel tot verharding, het werkt niet in Oekraïne en zal waarschijnlijk in Rusland ook niet gaan werken.
De regelmatige electriciteitsuitval in Oekraïne heeft ook niet geholpen om de publieke opinie te bewegen richting het opgeven van land.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 21 juni 2026 @ 18:11:03 #52
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221110576
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:08 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Het gaat de goede kant op, de Russen ontvluchten De Krim:

[ x ]
Maar wat heeft dat voor nut, dat heeft hetzelfde nut als de Oekraïners die de Oekraïne ontvlucht zijn. Het maakt het enkel makkelijker voor Rusland om het gebied te bevoorraden.

De Krim heeft 2,4 miljoen inwoners, 700 auto's heeft op dergelijke aantallen weinig tot geen invloed.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221110597
Russische luchtafweer be like:

twitter
  zondag 21 juni 2026 @ 18:15:04 #54
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221110623
Nog een artikel over militaire en energiedoelen die geraakt zijn bij de Krimbrug:

quote:
Ukraine's army struck energy and military targets on both sides of the Crimean Bridge, Ukrainian President Volodymyr Zelensky confirmed on June 21.

"This night, our long-range sanctions were applied to the occupiers' military logistics, oil industry, and air defense," Zelensky said in a Telegram post.

"Targets on both sides of the Crimean Bridge were hit: maritime logistics for oil transportation in the Krasnodar region and an oil depot in temporarily occupied Kerch," he added.

Kyiv has routinely targeted Russian military infrastructure in occupied territories, as well as oil and industrial facilities that support Moscow's war effort. The country has stepped up strikes on Crimea in recent weeks in an attempt to isolate the peninsula from mainland Russia.
https://kyivindependent.c(...)-in-occupied-crimea/
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221110757
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Historisch gezien lijkt het treffen van de burgerbevolking enkel tot verharding, het werkt niet in Oekraïne en zal waarschijnlijk in Rusland ook niet gaan werken.
De regelmatige electriciteitsuitval in Oekraïne heeft ook niet geholpen om de publieke opinie te bewegen richting het opgeven van land.
Tjonge, ga je nu echt het opgeven van het complete land met een etnische zuivering als gevolg vergelijken met het opgeven van bezette gebieden door de agressor?
  zondag 21 juni 2026 @ 18:35:51 #56
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221110768
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Tjonge, ga je nu echt het opgeven van het complete land met een etnische zuivering als gevolg vergelijken met het opgeven van bezette gebieden door de agressor?
Doe niet zo onzinnig, dat staat er helemaal niet.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221110774
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Historisch gezien lijkt het treffen van de burgerbevolking enkel tot verharding, het werkt niet in Oekraïne en zal waarschijnlijk in Rusland ook niet gaan werken.
De regelmatige electriciteitsuitval in Oekraïne heeft ook niet geholpen om de publieke opinie te bewegen richting het opgeven van land.
Dat is helemaal niet altijd zo. Vooral voor een aanvallende partij geldt dat niet (zie alle oorlogen van de VS)

Een verdedigende partij heeft geen keus dus dan is de invloed beperkter.
pi_221110796
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:11 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar wat heeft dat voor nut, dat heeft hetzelfde nut als de Oekraïners die de Oekraïne ontvlucht zijn. Het maakt het enkel makkelijker voor Rusland om het gebied te bevoorraden.

De Krim heeft 2,4 miljoen inwoners, 700 auto's heeft op dergelijke aantallen weinig tot geen invloed.

Het "nut" is dat kennelijk die bevolking zich zorgen begint te maken ondanks het mooi weer op de staatspropaganda. De mensen die (terecht) nu vluchten vertrouwen kennelijk niet de mooie woorden van het Russische regime dat alles onder controle is.

Daarbij gaat het niet om 700 voertuigen totaal. Maar om een file van 700 voertuigen op een bepaald moment. File ontstaat pas wanneer de normale doorvoercapaciteit van Xxx voertuigen per uur wordt overschreden. Terwijl de file groeit is er aan de voorzijde ook nog steeds die doorvoercapaciteit. Voordat de file gegroeid is tot 700 voertuigen zijn er ook al honderden of duizenden voertuigen intussen het knelpunt (in dit geval de brug) gepasseerd.
  zondag 21 juni 2026 @ 18:43:35 #59
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221110813
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:36 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat is helemaal niet altijd zo. Vooral voor een aanvallende partij geldt dat niet (zie alle oorlogen van de VS)

Een verdedigende partij heeft geen keus dus dan is de invloed beperkter.
Het heeft over het algemeen gewoon niet zoveel nut en de beoorde doelen worden zelden gehaald:

Air Power and Coercion in War by Robert A. Pape is een prima boek hierover

en ook het Amerikaanse leger hangt dezelfde conclusies aan: https://www.usni.org/maga(...)-bombing-always-myth
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221110828
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kent niemand de broedermoord?

https://nl.wikipedia.org/(...)en_Oost-Galici%C3%AB
[..]

Dat de Oekraïners in de oorlog geen lieverdjes waren is geen geheim. Dat geldt ook voor de Kroaten: de Ustasabeweging was zo wreed dat zelfs de nazi’s vonden dat het wel een tandje minder kon.

Het is een beetje treurig dat dit nu wordt aangevoerd als reden om de steun maar de stoppen. Dat heeft natuurlijk niks met elkaar te maken.
  zondag 21 juni 2026 @ 18:46:38 #61
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221110830
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het "nut" is dat kennelijk die bevolking zich zorgen begint te maken ondanks het mooi weer op de staatspropaganda. De mensen die (terecht) nu vluchten vertrouwen kennelijk niet de mooie woorden van het Russische regime dat alles onder controle is.

Daarbij gaat het niet om 700 voertuigen totaal. Maar om een file van 700 voertuigen op een bepaald moment. File ontstaat pas wanneer de normale doorvoercapaciteit van Xxx voertuigen per uur wordt overschreden. Terwijl de file groeit is er aan de voorzijde ook nog steeds die doorvoercapaciteit. Voordat de file gegroeid is tot 700 voertuigen zijn er ook al honderden of duizenden voertuigen intussen het knelpunt (in dit geval de brug) gepasseerd.
Je snapt toch wel dat 700 voertuigen propaganda nieuws is? Dat is wellicht net een file van 1km. Het is ook de enige verbinding met het vaste land, tussen een gebied met 2,4 miljoen inwoners en de rest van het land is het logisch dat er normaal verkeer is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 21 juni 2026 @ 18:48:31 #62
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221110837
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat de Oekraïners in de oorlog geen lieverdjes waren is geen geheim. Dat geldt ook voor de Kroaten: de Ustasabeweging was zo wreed dat zelfs de nazi’s vonden dat het wel een tandje minder kon.

Het is een beetje treurig dat dit nu wordt aangevoerd als reden om de steun maar de stoppen. Dat heeft natuurlijk niks met elkaar te maken.
De steun wordt niet gestaakt hé. Er zijn enkel wat hoogwaardigheidsbekleders die onderscheidingen heen en weer terugsturen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221110839
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Historisch gezien lijkt het treffen van de burgerbevolking enkel tot verharding, het werkt niet in Oekraïne en zal waarschijnlijk in Rusland ook niet gaan werken.
De regelmatige electriciteitsuitval in Oekraïne heeft ook niet geholpen om de publieke opinie te bewegen richting het opgeven van land.
Gelul. Oekraïne is de verdedigende partij. Als Oekraïne stopt met vechten, volgt bezetting. Rusland is de aanvallende partij. Als Rusland stopt met vechten verandert er voor Rusland helemaal niets.
pi_221110840
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:48 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De steun wordt niet gestaakt hé. Er zijn enkel wat hoogwaardigheidsbekleders die onderscheidingen heen en weer terugsturen.
Ik refereerde aan dat Bij1-figuur.
pi_221110876
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:43 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het heeft over het algemeen gewoon niet zoveel nut en de beoorde doelen worden zelden gehaald:

Air Power and Coercion in War by Robert A. Pape is een prima boek hierover

en ook het Amerikaanse leger hangt dezelfde conclusies aan: https://www.usni.org/maga(...)-bombing-always-myth
Ja als aanvallende partij, dat is Oekraine toch helemaal niet. Ze zijn nu in Zwitserland letterlijk aan het onderhandelen vanwege het feit dat de verdedigende partij het duur heeft gemaakt voor het thuisfront van de aanvallende partij.
  zondag 21 juni 2026 @ 19:03:07 #66
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221110908
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:57 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja als aanvallende partij, dat is Oekraine toch helemaal niet. Ze zijn nu in Zwitserland letterlijk aan het onderhandelen vanwege het feit dat de verdedigende partij het duur heeft gemaakt voor het thuisfront van de aanvallende partij.
Voor beide partijen geldt dit principe.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221110917
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 19:03 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Voor beide partijen geldt dit principe.
Dat is dus onzin. Sowieso is een principe geen natuurwet en heeft niet altijd dezelfde uitkomst
pi_221110938
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:01 schreef BlaZ het volgende:
Uiteraard, maar geen electriciteit of water voor de bevolking betekent niet dat het gebied zomaar veroverd kan worden natuurlijk.
Da's een goed verhaal als water voor de bevolking en water voor de militairen 2 verschillende dingen zijn.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_221110971
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Historisch gezien lijkt het treffen van de burgerbevolking enkel tot verharding, het werkt niet in Oekraïne en zal waarschijnlijk in Rusland ook niet gaan werken.
De regelmatige electriciteitsuitval in Oekraïne heeft ook niet geholpen om de publieke opinie te bewegen richting het opgeven van land.
We zien meer en meer filmpjes van russen die zich afvragen wat het nut van deze oorlog nou eigenlijk is.

Klinkt niet als verharding.

Propaganda roeptoeters als die solovjev met z'n mooie verhalen over onze grootvaders blablabla heeft ondertussen een publiek van bijna louter 60+ jarigen.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_221111016
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:11 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar wat heeft dat voor nut, dat heeft hetzelfde nut als de Oekraïners die de Oekraïne ontvlucht zijn. Het maakt het enkel makkelijker voor Rusland om het gebied te bevoorraden.
Eh, wat....?

Wil je hier gaan vertellen dat rus zoveel last heeft van het "drukke verkeer" ofzo, ipv dat de drones ze om de oren vliegen?

Als er geen burger meer is, is alles wat beweegt een doel?

Als je een stad hebt waar burgers wonen, zijn die ook de canarie's die aan de bel trekken als er iets aan de hand is. Zijn gevaarlijk voor je tegenstander, je hebt geen idee hoe ze reageren.

Een lege stad is een nachtmerrie. Mag jij helemaal aan alle kanten gaan beveiligen, en slipt de vijand naar binnen hebben ze 1000+1 plekken om zich te verbergen.

Naar goed rus gebruik, mogen ze dan hun eigen stad in de as gaan leggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ExTec op 21-06-2026 19:23:45 ]
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_221111055
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 18:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je snapt toch wel dat 700 voertuigen propaganda nieuws is? Dat is wellicht net een file van 1km. Het is ook de enige verbinding met het vaste land, tussen een gebied met 2,4 miljoen inwoners en de rest van het land is het logisch dat er normaal verkeer is.
Ik weet niet hoe goed jouw wiskunde is en hoe groot jouw auto is. Maar een personenauto is gemiddeld 4,5 meter. In een file heb je al snel 1 tot 1,5 meter tussenafstand. En dan staan er ook nog bussen en vrachtwagens in die file. Dan kom je op gemiddeld een meter of 8 wat elk voertuig aan ruimte en tussenafstand inneemt. Dat is dus al zeker 5 a 6km file.

700 voertuigen in de file + de duizenden voertuigen die op een dag dus gewoon passeren op basis van de maximale wegcapaciteit. Dan zit je zo aan 10.000-15.000 mensen die het gebied verlaten.

[Edit] de brug heeft eerder al 35.000 voertuigen per dag verwerkt, met twee rijstroken per richting in gebruik.

Geen idee hoe de huidige toestand op de brug is, maar als door beschadigingen maar één rijstrook per richting beschikbaar is, dan kunnen alsnog ruim 2000 voertuigen per uur passeren. Mijn schattingen hier boven blijken dus nog héél voorzichtig te zijn. Op een dag kan er tussen zonsopkomst en zonsondergang makkelijk 100.000 man die brug over (gezinnen/families die vluchten met meerdere personen per auto/bus).
Als er dan weinig verkeer de ander kant op is en de aantallen richting mainland Russia aanhouden loopt de Krim dus leeg in een kleine maand tijd.

[ Bericht 15% gewijzigd door Ivo1985 op 21-06-2026 19:41:12 ]
  zondag 21 juni 2026 @ 19:50:18 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221111201
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:

Als er dan weinig verkeer de ander kant op is en de aantallen richting mainland Russia aanhouden loopt de Krim dus leeg in een kleine maand tijd.
laten we het hopen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221111227
twitter
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  zondag 21 juni 2026 @ 20:05:23 #74
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221111366
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 19:04 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat is dus onzin. Sowieso is een principe geen natuurwet en heeft niet altijd dezelfde uitkomst
Zie de bronnen hierboven.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221111383
Einde van dit filmpje zie je de rijen auto's, die er natuurlijk niet zijn, want het is allemaal maar "propaganda".

twitter
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')