Was het niet een idee geweest om dat er meteen bij te vermelden aangezien het hier over Nederland gaat?quote:Op woensdag 17 juni 2026 17:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, ik woon in Mexico en hier zijn airco systemen simpelweg niet zo duur aangezien ze hier worden geproduceerd, je hebt al prima systemen vanaf 250 euro.
Ik ben het met je eens dat het Nibud wat aan de hoge kant zit. Wel moet je je realiseren dat ze eigen werkzaamheid natuurlijk niet incalculeren. Dat is natuurlijk ook niet gratis, in de zin van dat je daar wel je vrije tijd voor moet opofferen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 20:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor zoiets:
[ afbeelding ]
anders wel behoorlijk hoog ingeschat.
Enige DHZ klussen als het schilderwerk, de isolatie en de installatie zelf uitvoeren, scheelt duizenden.
Ik zit niet te wachten op een huis van 20 graden terwijl buiten de mussen van het dak vallen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 22:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is dus wat ik bedoel met teveel koelen. Als je water van 18 graden door de vloer laat stromen, dan heb je niet hetzelfde vermogen als je haalt met een airco.
Laat ik het anders zeggen: ik vind dat alleen vloerkoeling tekort schiet bij de woning die ik heb laten bouwen. Nou is dat een woning met veel lichtinval (lees: veel m2 aan raampartij). En ja, water/water en op zichzelf functioneert het systeem optimaal.
Inderdaad, elke keer een tik van de molen krijgen als je naar buiten loopt.quote:Op donderdag 18 juni 2026 00:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zit niet te wachten op een huis van 20 graden terwijl buiten de mussen van het dak vallen.
Overigens verwacht ik dat zonwering aan de buitenkant het huis nog comfortabeler zal maken.
Mijn woning is 365 dagen in het jaar 23 graden.quote:Op donderdag 18 juni 2026 00:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zit niet te wachten op een huis van 20 graden terwijl buiten de mussen van het dak vallen.
Overigens verwacht ik dat zonwering aan de buitenkant het huis nog comfortabeler zal maken.
Prachtig.quote:Op donderdag 18 juni 2026 00:44 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik ben fan van blauwe regen tegen de gevels.
Ik ben ook team vloerkoeling. Heerlijk. Veel beter dan die tochtige airco die in je nek loopt te blazen, helemaal in de slaapkamer. En met een voorlooptemperatuur van 18 graden halen wij comfortabel 23/24 binnen, ook bij een weekje of twee 35+ buiten. Problemen met luchtvochtigheid of condens hebben we in de afgelopen 10 zomers nog nooit gehad, maar we hebben dan ook balansventilatie om de lucht goed te houden.quote:Op donderdag 18 juni 2026 00:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb een warmtepomp en huis is 5 jaar oud bomvol isolatie.quote:Op donderdag 18 juni 2026 00:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mijn woning is 365 dagen in het jaar 23 graden.
Heb ik ook, heelrijk.quote:Op donderdag 18 juni 2026 09:34 schreef knoopie het volgende:
Ik ben ook team vloerkoeling. Heerlijk. Veel beter dan die tochtige airco die in je nek loopt te blazen, helemaal in de slaapkamer.
Ik weet helemaal niet hoe ik foto's kan uploaden.........quote:Op woensdag 17 juni 2026 12:48 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Wilde tuinen
Zoveel mooier en natuurlijker dan strakke designtuinen.
Pics van de tuin?
Is dat een Freudiaanse verspreking, want je bent nu heel rijk omdat je woning zo zuinig is?quote:Op donderdag 18 juni 2026 10:21 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Heb ik ook, heelrijk.
Ik loop in de winter op sokken en in de zomer op sloffen door het huis.
Nou ja, mijn energiekosten zijn nihil.quote:Op donderdag 18 juni 2026 10:32 schreef knoopie het volgende:
[..]
Is dat een Freudiaanse verspreking, want je bent nu heel rijk omdat je woning zo zuinig is?
Slaapkamers zijn bij mij dan weer koeler. 24 graden vind ik echt te warm om in te slapen. En het komt de echtelijke exercities ook niet ten goede.quote:Op donderdag 18 juni 2026 10:18 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ik heb een warmtepomp en huis is 5 jaar oud bomvol isolatie.
Vloerverwarming in de winter, vloerkoeling in de zomer.
Bij mij is de woonkamer in ieder geval hele jaar door 21,5 graden.
Slaapkamers kunnen iets warmer worden maar dan wordt het hooguit 24 graden na een lange hittegolf.
Dat zeg ik toch niet. Ik heb zelfs al ideeën aangedragen hoe je best in een dicht bebouwde stad groen kan aanbrengen. Maar dat moet wel de gemeente en haar burgers doen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 20:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja precies, best voor jou en de rest kan opdrogen in betonbuurten?
Nee, Helmond. Hier wordt heel erg ingezet op vergroening. Erg fijn.quote:*Arnhem?
Mijn slaapkamers hebben een schuin dak daar staat de zon dus hele dag op te branden en 24 graden gaat best, heb ook nog ventilatie.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Slaapkamers zijn bij mij dan weer koeler. 24 graden vind ik echt te warm om in te slapen. En het komt de echtelijke exercities ook niet ten goede.
In de praktijk betekent dat dan ook dat de slaapkamers eigenlijk niet verwarmd worden, maar wel vaker gekoeld worden dan de beneden verdieping.
Foto uploaden op Imgur. Dan rechtermuisknop op afbeelding dan afbeeldingskoppeling kopieren. Dan in reactieveld van FOK! afbeelding toevoegen en dan de link plakken. Dan klikken op invoeren.quote:Op donderdag 18 juni 2026 10:29 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ik weet helemaal niet hoe ik foto's kan uploaden.........
Wat dacht je eens van 120 m2 aan ramen op het Zuidwesten…quote:Op donderdag 18 juni 2026 09:34 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik ben ook team vloerkoeling. Heerlijk. Veel beter dan die tochtige airco die in je nek loopt te blazen, helemaal in de slaapkamer. En met een voorlooptemperatuur van 18 graden halen wij comfortabel 23/24 binnen, ook bij een weekje of twee 35+ buiten. Problemen met luchtvochtigheid of condens hebben we in de afgelopen 10 zomers nog nooit gehad, maar we hebben dan ook balansventilatie om de lucht goed te houden.
Als je met vloerkoeling niet genoeg kan koelen, dan heb je te weinig zonwering (of heb je te weinig koeloppervlak/koellussen). Zonne-instraling is op een zomerdag tot 1000W/m2. Dus daar kan je bijna niet tegenop koelen als je 20m2 ramen op het zuiden hebt, want dan zou je dus alleen al 20kW nodig hebben om de zonneinstraling te compenseren. Dan moet je het probleem bij de bron aanpakken en is zonwering de meest zinvolle oplossing. Er is een reden dat ze in warme landen meestal anders bouwen zodat de hoogstaande middagzon in de zomer niet in de woning komt. Wordt tijd dat dat in Nederland ook gemeengoed gaat worden, want het gaat echt niet koeler worden in de toekomst.
Helaas, vele statushouders gaan je voor. Been there, seen that.quote:Op donderdag 18 juni 2026 13:59 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb een bovenwoning, met alleen een klein balkonnetje recht op het zuiden.
Ik zou een dubbele moord plegen voor een tuintje met wat groen.
Of op zijn minst een boom voor mijn woning.
Gewoon guerilla-style eentje planten voor je huis.quote:Op donderdag 18 juni 2026 13:59 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb een bovenwoning, met alleen een klein balkonnetje recht op het zuiden.
Ik zou een dubbele moord plegen voor een tuintje met wat groen.
Of op zijn minst een boom voor mijn woning.
Ja maar ja maar ik ben vroeger ook asielzoeker geweestquote:Op donderdag 18 juni 2026 14:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Helaas, vele statushouders gaan je voor. Been there, seen that.
Bij een goed ontwerp en goede zonwerinig maakt het natuurlijk niet uit hoeveel ramen je hebt. Want de zon komt dan niet direkt op de ramen in de zomermaanden. Het is in het huidige en toekomstige klimaat gewoon niet slim om een huis te (laten) bouwen waar de zomerzon overdag vol op de ramen staat. Maakt niet uit wat voor een koeling je hebt. Kijk naar zuidelijke landen of naar passiefbouw en dan zal je zien dat huizen ramen vooral op het westen en oosten hebben met zonwering tegen de laagstaande zon, en de ramen op het zuiden in de zomer geen directe zon krijgen door bijvoorbeeld een overstekend dak of door de ramen naar binnen te verzetten.quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat dacht je eens van 120 m2 aan ramen op het Zuidwesten…
Dan heb je dus onvoldoende aan vloerkoeling. Ook icm zonwering.
En een vloerkoeling kan ook prima werken zonder te condenseren. Dat is ook een kwestie van goed ontwerp.quote:Een airco kan ook werken zonder dat je in je nek geblazen wordt. Dat is een kwestie van een goed ontwerp.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |