abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 juni 2026 @ 20:19:42 #51
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_221063134
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 20:17 schreef Chandler het volgende:

[..]
Doen! En daar waar handig gewoon een strook maaien, ik zie dat bij ons in de provincie steeds meer gebeuren. _O_

Plus af en toe even wat bloemzaad er bij en wordt steeds mooier! O+
Ook echt wel boomers die dan gaan klagen bij de gemeente hierover
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_221063141
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 20:19 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Dan de gemeente als tip laten geven, verhuizen naar een flat op 13 hoog! :Y toedels!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221063213
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 20:06 schreef Chandler het volgende:
Het is een probleem op meerdere fronten maar komt voornamelijk van gemakzucht en luxe.

Geen bomen/groen hebben is geen onderhoud hoeven plegen, niet jou kosten en lasten.

Gemeentes dachten jaren en jaren geleden het zelfde, zo min mogelijk bomen want bomen moet je snoeien of rooien en weer vervangen. Nu komen ze landelijk overal op terug. Kost echter wel vele duiten meer want moet wel onderhouden worden. Maar bijkomend voordeel is wateropname bij heftige regen, koeler in een hete zomer.

Ik ben voor meer groen!

En dan gooien omdat het komt door multiculti is wel een beetje kort door de bocht al klopt het dat de meeste mensen uit Afrikaanse en of Arabische landen niet echt op een groene tuin zitten te wachten maar er zijn genoeg (ken ik persoonlijk) die een prachtige tuin onderhouden en er van genieten! :)
Zijn bomen niet op een gegeven moment uitgegroeid?
pi_221063296
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 20:30 schreef Alpha0 het volgende:
Zijn bomen niet op een gegeven moment uitgegroeid?
Uitgegroeid bepaald de natuur maar binnen bomen beheer zit er vaak wel een maximum leeftijd of gegeven aan vast. Maar tegenwoordig rooien ze zo min mogelijk (mede mogelijk gemaakt door de bomenridders)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Moderator dinsdag 16 juni 2026 @ 21:12:11 #55
446930 crew  ESF1Gamer
pi_221063666
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 20:20 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dan de gemeente als tip laten geven, verhuizen naar een flat op 13 hoog! :Y toedels!
Ik kijk uit op een flat waar het gras hoog staat, wordt om de zoveel tijd wel gemaaid zodat het niet overwoekert.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221066038
quote:

[..]
Doen! En daar waar handig gewoon een strook maaien, ik zie dat bij ons in de provincie steeds meer gebeuren. _O_

Dat doet de gemeente hier ook vaak. Langs de randen een strook netjes gemaaid, maar de meeste grotere stukken gras mogen voor de rest lekker groeien en bloeien.

Aangewezen speelvelden worden natuurlijk wel volledig gemaaid.
pi_221066047
quote:

[..]
Klopt, helaas....

Die zijn gewend dat alles strak gemaaid en aangeharkt moet zijn.
Maar juist dat rommelige is op vele vlakken zoveel beter.
En als er zoals hierboven geschreven wordt ook nog een mix aan bloemzaden wordt uitgestrooid ook zo veel mooier dan de "groen asfalt" monocultuur waar we in Nederland veel te veel van hebben.
  woensdag 17 juni 2026 @ 12:21:20 #58
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_221068735
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 14:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Een paar deuren verderop hebben ze heel de tuin betegeld. En alsof dat nog niet erg genoeg is gieten ze er wekelijks nog een sloot schoonmaakazijn overheen om ZEKER te zijn dat de boel niet alleen boven de tegels dood is, maar dat ook het bodemleven onder de tegels verpest wordt *O* .
Ik zit in een groep online die gaat over 'tuinen' en het is soms tenenkrommend wat je daar leest. Gisteren iemand die mieren vond in de tuin onder een tegel. En dan veel commentaren van mensen die wel even vertellen hoe je die laat verdwijnen. Kokend water bijvoorbeeld. WTF. zolang ze niet in colonne over het aanrecht lopen heb je toch helemaal geen last van mieren? Had er laatst een nest gevonden in een bloempot, vind ik leuk en laat ik mooi zitten. Heb wel wat met mieren. We hebben zwarte, grote en kleine, en gele in de tuin en het zijn fascinerende beesten en snap niet waarom mensen hier altijd zo hysterisch over doen.
To BG or not to BG!
  woensdag 17 juni 2026 @ 12:23:47 #59
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_221068753
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 23:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Klopt, helaas....

Die zijn gewend dat alles strak gemaaid en aangeharkt moet zijn.
Maar juist dat rommelige is op vele vlakken zoveel beter.
En als er zoals hierboven geschreven wordt ook nog een mix aan bloemzaden wordt uitgestrooid ook zo veel mooier dan de "groen asfalt" monocultuur waar we in Nederland veel te veel van hebben.
Onze tuin is ook lekker 'ruig' maar het is duidelijk te zien dat veel mensen dat helemaal niet leuk vinden. Niet strak genoeg. Wij hebben zelfs paddenstoelen in de tuin, leuk man. Maar je ziet zo aan de gezichten van mensen wat ze er van vinden. Gelukkig hebben we geen buren. Kunnen ze er ook niet over klagen.
To BG or not to BG!
  woensdag 17 juni 2026 @ 12:38:50 #60
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221068827
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 12:23 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Onze tuin is ook lekker 'ruig' maar het is duidelijk te zien dat veel mensen dat helemaal niet leuk vinden. Niet strak genoeg. Wij hebben zelfs paddenstoelen in de tuin, leuk man. Maar je ziet zo aan de gezichten van mensen wat ze er van vinden. Gelukkig hebben we geen buren. Kunnen ze er ook niet over klagen.
Het oogt wel gezelliger.

Een oerwoud hoeft niet, maar alles perfect strak in het gelid past sowieso niet bij me (buiten én binnen).
  woensdag 17 juni 2026 @ 12:48:57 #61
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221068880
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 12:23 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Wilde tuinen _O_

Zoveel mooier en natuurlijker dan strakke designtuinen.

Pics van de tuin?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221068953
Dat heter komt echt niet door stenen tegels maar omdat huizen/appartementen dichter op elkaar worden gebouwd waardoor de warme lucht blijft staan, je hebt zo een warmtekaart van Amsterdam, in de zomer scheelt het bijna 5 graden tussen het stuk aan het IJ en hier in Oud-West waar we lekker knus op elkaar wonen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:09:29 #63
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221068999
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 12:21 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik zit in een groep online die gaat over 'tuinen' en het is soms tenenkrommend wat je daar leest. Gisteren iemand die mieren vond in de tuin onder een tegel. En dan veel commentaren van mensen die wel even vertellen hoe je die laat verdwijnen. Kokend water bijvoorbeeld. WTF. zolang ze niet in colonne over het aanrecht lopen heb je toch helemaal geen last van mieren? Had er laatst een nest gevonden in een bloempot, vind ik leuk en laat ik mooi zitten. Heb wel wat met mieren. We hebben zwarte, grote en kleine, en gele in de tuin en het zijn fascinerende beesten en snap niet waarom mensen hier altijd zo hysterisch over doen.
Al die beestjes en plantjes zijn maar stom. Beter alles DOODMAKEN!!! Azijn, kokend water, klemmen, vlammenwerper, gif, ... . Dat zal ze leren :( .

Bij m'n ouders in de tuin zit er zo'n bosmierenhoop, en eigenlijk is dat natuurlijk gewoon een compliment voor je tuin. Alleen als het buiten koud en nat was kwamen ze binnen schuilen en dat was toch niet ideaal.

Dus ik heb een paar weken geleden zo goed en zo kwaad als 't ging die hoop verplaatst naar een ander (zonnig) plekje in de tuin, wat verder van het huis. Nog wat oude dakpannen erbij die lekker opwarmen als de zon erop staat. En vooralsnog lijken ze prima tevreden en groeit de mierenhoop gestaag *O* .
Huilen dan.
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:10:27 #64
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221069006
Waarom hebben die mensen geen airconditioning?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:17:32 #65
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221069116
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 13:01 schreef raptorix het volgende:
Dat heter komt echt niet door stenen tegels maar omdat huizen/appartementen dichter op elkaar worden gebouwd waardoor de warme lucht blijft staan, je hebt zo een warmtekaart van Amsterdam, in de zomer scheelt het bijna 5 graden tussen het stuk aan het IJ en hier in Oud-West waar we lekker knus op elkaar wonen.
Stenen bebouwing en bestrating warmt veel makkelijker op en houdt die warmte dankzij een hoge thermische massa ook nog eens veel langer vast.
Huilen dan.
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:18:20 #66
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221069139
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 12:20 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik heb een vrij ruim balkon op het Zuiden. Ik woon drie hoog. Wat kan ik daar doen voor groen? Gaarne niet te zwaar. Iemand een idee?
Wietplanten
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:18:56 #67
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221069155
quote:
16s.gif Op woensdag 17 juni 2026 13:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wietplanten
Wiet is jaren '90. Beter cocaplanten pik. Kan je ook een mooie heg mee maken als je geen balkon hebt.
Huilen dan.
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:23:58 #68
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221069201
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 13:10 schreef BlaZ het volgende:
Waarom hebben die mensen geen airconditioning?
Vanwege de kosten?
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:26:21 #69
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221069209
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 13:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Vanwege de kosten?
Dat kost toch haast niks, een split kost zo'n 1500 euro meen ik?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221069256
Met dank aan dhr. Pronk met zijn rode contouren...

Belachelijk beleid en niet alleen een probleem als het warm is. Ook de sociale cohesie wordt er bepaald niet beter op als je mensen meer en meer in betonnen steden gaat proppen.
pi_221069335
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 13:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Vanwege de kosten?
Als je dat ding ook gaat gebruiken voor verwarming worden de kosten lager.

Ik vermoed echter dat het vaak een gevalletje magnietkanniet is. Dat de VVE geen buitenunit toestaat, of de verhuurder dwars ligt. En verrijdbare airco's werken echt veel minder goed.

Overigens: iedereen aan de airco heeft als nadeel dat er meer stroomstoringen komen. Op een bloedhete dag in Malta kun je ze voorspellen in de dichtbevolkte wijken.
pi_221069353
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 09:42 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Kan alleen maar glimlachen om het tegenstrijdige beleid van de overheid. We hebben namelijk de rampzalige keuze gemaakt voor inbreiding wat automatisch ten koste gaat van groen in de stad. Op LinkedIn wordt daar (inbreiding) ook door invloedrijke groepen massaal voor gepleit.

Inbreiden omdat we moeten bouwen voor …….. migranten.
Tja minder groen is overal meer hitte. Zelfde geldt voor de massale bomenkapping waardoor de aarde opwarmt.
Tevens zit Nederland niet vol genoeg, want we gaan meer bouwen.
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:50:27 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_221069458
quote:

[..]

Wel biologisch graag, zodat de bijen er niet dood van gaan...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:51:23 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_221069461
quote:

[..]
Die snappen "maai mei niet" nog niet...
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 17 juni 2026 @ 13:58:14 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_221069502
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 13:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als je dat ding ook gaat gebruiken voor verwarming worden de kosten lager.

Ik vermoed echter dat het vaak een gevalletje magnietkanniet is. Dat de VVE geen buitenunit toestaat, of de verhuurder dwars ligt. En verrijdbare airco's werken echt veel minder goed.

Overigens: iedereen aan de airco heeft als nadeel dat er meer stroomstoringen komen. Op een bloedhete dag in Malta kun je ze voorspellen in de dichtbevolkte wijken.
Het hangt er nogal vanaf hoe je woont, als je een sociale huur doorwaaiwoning uit 1950 hebt die niet fatsoenlijk geïsoleerd is dan verwarm (en koel) je vooral voor de vogels, en is her zeker niet goedkoper dan verwarmen met centrale verwarming.

De beste manier om je huis koel te houden is zorgen dat de warmte niet binnenkomt, dus zonwering.
Bij voorkeur aan de buitenkant, maar als dat geen optie (of te duur) is, dan is zonwering aan de binnenkant een goed alternatief.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')