Kan alleen maar glimlachen om het tegenstrijdige beleid van de overheid. We hebben namelijk de rampzalige keuze gemaakt voor inbreiding wat automatisch ten koste gaat van groen in de stad. Op LinkedIn wordt daar (inbreiding) ook door invloedrijke groepen massaal voor gepleit.quote:Versteende buurten worden steeds heter, bijna miljoen Nederlanders de dupe
Ruim 800.000 Nederlanders wonen in sterk versteende buurten met te weinig groen, waardoor ze extra kwetsbaar zijn voor hitte. Volgens een brede coalitie van maatschappelijke organisaties zijn landelijke maatregelen nodig om die wijken beter bestand te maken tegen steeds warmere zomers.
De coalitie presenteert vandaag het manifest Groene ruimte, koele steden tijdens een hittesymposium van de Hogeschool van Amsterdam. Daarin roepen zij het kabinet op om landelijke minimumnormen voor openbaar groen en bomen vast te leggen. Ook zouden gemeenten meer financiële steun moeten krijgen om straten, pleinen en buurten te vergroenen.
Aan het manifest doen onder meer Natuur & Milieu, Aedes, de Woonbond, Vereniging Eigen Huis, de ANWB, FNV en IVN Natuureducatie mee. Tegelijkertijd starten de organisaties een landelijke petitie waarmee inwoners hun steun kunnen uitspreken voor meer groen in de openbare ruimte.
Groen is geen luxe
Volgens de coalitie wordt de urgentie steeds groter. Nederland krijgt vaker te maken met langdurige hittegolven en juist in dichtbebouwde buurten lopen de temperaturen hoog op. In binnensteden kan het volgens cijfers van de Atlas voor de Leefomgeving tot 8 graden warmer zijn dan in het buitengebied. Op straat kan de gevoelstemperatuur tijdens hete dagen oplopen tot 45 graden Celsius.
De gevolgen zijn niet alleen merkbaar in het dagelijks leven, maar ook voor de gezondheid. Volgens cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) veroorzaakt hittestress momenteel ongeveer 250 extra sterfgevallen per jaar. Zonder aanvullende maatregelen kan dat aantal volgens prognoses oplopen tot ongeveer 3800 per jaar in 2050.
"Groen is geen luxe, maar een basisvoorwaarde voor gezonde en leefbare buurten", zegt Rob van Tilburg van Natuur & Milieu. Volgens hem ontbreken in veel versteende wijken schaduwrijke plekken, grote bomen en toegankelijke groene ruimtes, waardoor bewoners minder bescherming hebben tegen hitte en schadelijke uv-straling.
Hulp vanuit regering
Naast gezondheidsrisico's heeft hitte volgens de organisaties ook gevolgen voor de leefbaarheid van buurten. Openbare ruimtes worden minder aantrekkelijk om te verblijven en bewoners blijven vaker binnen. Ook neemt de kans op schade door droogte, hitte en extreme neerslag toe.
De coalitie wil dat het kabinet landelijke normen vastlegt voor de hoeveelheid groen en boomkroonbedekking in buurten. Met boomkroonbedekking wordt de hoeveelheid oppervlakte bedoeld die wordt overschaduwd door bladeren en takken. Daarnaast willen de samenwerkende instantie dat er een actieplan komt om uiterlijk in 2035 de meest versteende wijken aan te pakken.
Volgens de initiatiefnemers kunnen gemeenten die opgave niet alleen uitvoeren. Zij willen daarom dat het kabinet landelijke normen vastlegt en gemeenten financieel ondersteunt bij de vergroening van buurten.
En wat denk je van al die tegeltuinen.. 😢quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:06 schreef Gia het volgende:
Balkons vergroenen, klimop tegen de muren. Een boom(stam) heeft ook genoeg aan een boomspiegel van 50 cm doorsnee. Is echt wel te doen om verstedelijking gebieden te vergroenen. Als men maar wil.
Ben blij dat ik in een best wel groene stad woon.
Nederlandse steden hebben weinig mensen per vierkante kilometer en amper groen. Dat is een prestatie opzich natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 09:50 schreef Red_85 het volgende:
Verdichting is ook nodig en als je kijkt naar steden als Amsterdam, is daar een wereld mee te winnen met zn vele veldjes onkruid. Makkelijk ook zonder dat je weer een paar boeren moet uitkopen en/of natuur gaat slopen, want voorzieningen en infra liggen in de buurt.
We moeten primair bouwen voor de 410.000 huizen die we nu al te kort komen. Dus niet alleen voor allochtonenimport, dat is echt laatste prio. Al denkt d66 daar anders over.
Klopt ook. Vooral de oudere wijken. De nieuwe wijken, daarin wordt er wel veel meer rekening mee gehouden.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:19 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Nederlandse steden hebben weinig mensen per vierkante kilometer en amper groen. Dat is een prestatie opzich natuurlijk.
Serieus? Dat is gewoon crimineel.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:38 schreef oppiedoppie het volgende:
Hier in Drenthe staan veel oude huisjes en boerderijen met bomen rondom en vaak zie je dat als het een nieuwe eigenaar krijgt (vooral de 'westerlingen') dat alle bomen, sommigen 100 jaar oud, zonder verder na te denken weg worden gehaald zodat het huis weer mooi zichtbaar is vanaf de straat. Die bomen hadden een functie, tegen zon en ook vooral tegen de wind. Je ziet die bomen ook vaak ten zuid-oosten van een huis staan, bijna elke boerderij heeft dat. Wij hebben dat ook, een oude kastanjeboom van 80-100 jaar oud. Boerderij naast ons heeft een eik op dezelfde plaats staan. Gelukkig is onze omgeving niet versteend maar heeft bijna iedereen hier een moestuin....
Tegeltaks zou dan ook een goede belastingmaatregel zijn. Beter dan iets 'vrijheidsbijdrage' noemen. Bij tegeltaks kun je zelf invloed uitoefenen en hebben je eigen keuzes gevolgen. Per 2028 invoeren, heeft iedereen nog ruim de tijd om wat tegels te wippen en groen aan te plantenquote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:11 schreef Huisopdehoek het volgende:
[..]
En wat denk je van al die tegeltuinen.. 😢
Vergeten is om naast immigratie ook de zgn. klimaatverandering er bij te betrekken, want die 5 graden opwarming is idd door mensen gemaakt, niet door CO2, maar door beton en asfaltquote:
Oeh, toffe kaarten!.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 11:48 schreef LXIV het volgende:
Groen heeft wel meer functies dan enkel de temperatuur onder controle houden. Een heel belangrijk aspect voor een leefbare stad in het algemeen. Maar buiten de bebouwde kom bouwen kent ook zijn begrenzing. Waar je vroeger rode vlekken (dorpen/steden) in een zee van groen had, krijg je nu groene vlekken (parken) in een zee van rood.
Op www.topotijdreis.nl kun je dat heel mooi zien.
Ja, maar wie betaald het koelen van de woonruimtes en etenswaren? Ik zie de verantwoordelijken van de opwarming dat nooit betalen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 11:55 schreef TAmaru het volgende:
Aircootjes installeren en de realiteit accepteren
Nederland is een land met ruimte voor ongeveer 9 miljoen mensen, terwijl er twee keer zoveel wonen
Ik zie het aan de andere kant van het land ook gebeuren in de straat van mijn ouders: ik groeide op in een straat met tuinen vol grote bomen. Als ik nu bij m'n ouders op bezoek ben dan is hun tuin één van de weinige uitzonderingen, en zijn de meeste bomen gekapt. Eeuwig (letterlijk) zonde.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:38 schreef oppiedoppie het volgende:
Hier in Drenthe staan veel oude huisjes en boerderijen met bomen rondom en vaak zie je dat als het een nieuwe eigenaar krijgt (vooral de 'westerlingen') dat alle bomen, sommigen 100 jaar oud, zonder verder na te denken weg worden gehaald zodat het huis weer mooi zichtbaar is vanaf de straat. Die bomen hadden een functie, tegen zon en ook vooral tegen de wind. Je ziet die bomen ook vaak ten zuid-oosten van een huis staan, bijna elke boerderij heeft dat. Wij hebben dat ook, een oude kastanjeboom van 80-100 jaar oud. Boerderij naast ons heeft een eik op dezelfde plaats staan. Gelukkig is onze omgeving niet versteend maar heeft bijna iedereen hier een moestuin....
Teringjantjequote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:25 schreef Saekerhett het volgende:
[ afbeelding ]
"Ik mag tog zelf bepaluh hoe me tuintje eruit ziet!!!!!"
Daar noem je ook een stad op.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:36 schreef Saekerhett het volgende:
Onze zuiderburen, met name in Charleroi, kunnen er ook wat van.
Eén grote stenen tyfuszooi daar.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar noem je ook een stad op.Veel dystopischer kan het bijna niet worden.
Met een verticale plantenbak kun je wel een en ander.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:20 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik heb een vrij ruim balkon op het Zuiden. Ik woon drie hoog. Wat kan ik daar doen voor groen? Gaarne niet te zwaar. Iemand een idee?
Bomen is slechts één aspect. In korte tijd kunnen er heel veel tegels gewipt worden en groene daken worden aangelegd.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:39 schreef Elan het volgende:
Bomen houden debiel veel hitte tegen, mensen hebben geen idee.
Verder zou ik juist in die sterk versteende omgevingen op grote schaal investeren in airco's en zonnepanelen. Het klimaat is nu eenmaal in rap tempo aan het opwarmen en daar is zeker op korte termijn weinig aan te veranderen.
Bomen planten is top maar voor er wat staat dat substantieel bijdraagt aan afkoeling ben je minimaal 50 jaar verder.
Waar kun je dit halen? Is dit ook bestand tegen stormachtige wind? Ik heb geen bovenburen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 13:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met een verticale plantenbak kun je wel een en ander.
Nog een leuke pot in de hoek. Bloem/plantenbak aan de railing.
Er zijn best mogelijkheden zonder dat dit veel van de "leefruimte" op je balkon in beslag neemt.
Zomaar een voorbeeld:
[ afbeelding ]
Dat spreekt voor zich, verplicht een boom planten en overige groen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:11 schreef Huisopdehoek het volgende:
[..]
En wat denk je van al die tegeltuinen.. 😢
Ja, erg zonde. En dan al die tuintjes volgestort met grint, veschrikkelijk.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zie het aan de andere kant van het land ook gebeuren in de straat van mijn ouders: ik groeide op in een straat met tuinen vol grote bomen. Als ik nu bij m'n ouders op bezoek ben dan is hun tuin één van de weinige uitzonderingen, en zijn de meeste bomen gekapt. Eeuwig (letterlijk) zonde.
Want ja, grasvelden, opritten, carports, vijvers, ... . En die bomen geven natuurlijk allemaal vervelende troep die je van je pad moet vegen. En als je echt pech hebt komen er ook nog vogels op af en die poepen dan zo op je auto! Stel je voor! Echt erg
!!!
Lijkt wel een scene uit Bladerunnerquote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:44 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gezellig buurtje wel
quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:20 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik heb een vrij ruim balkon op het Zuiden. Ik woon drie hoog. Wat kan ik daar doen voor groen? Gaarne niet te zwaar. Iemand een idee?
Een paar deuren verderop hebben ze heel de tuin betegeld. En alsof dat nog niet erg genoeg is gieten ze er wekelijks nog een sloot schoonmaakazijn overheen om ZEKER te zijn dat de boel niet alleen boven de tegels dood is, maar dat ook het bodemleven onder de tegels verpest wordtquote:Op dinsdag 16 juni 2026 13:42 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ja, erg zonde. En dan al die tuintjes volgestort met grint, veschrikkelijk.
Nee we bouwen voornamelijk voor 1 persoonshuishoudens en het inbreiden is om de boeren blij te houden.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 09:42 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Kan alleen maar glimlachen om het tegenstrijdige beleid van de overheid. We hebben namelijk de rampzalige keuze gemaakt voor inbreiding wat automatisch ten koste gaat van groen in de stad. Op LinkedIn wordt daar (inbreiding) ook door invloedrijke groepen massaal voor gepleit.
Inbreiden omdat we moeten bouwen voor …….. migranten.
Geloof niet dat dat hetzelfde werkt als bomen. Plus in die sterk versteende buurten staan vaak appartementen en winkels en juist minder rijtjeshuizen met tuinen. Achter ons huis was een megagrasveld en daar hebben ze bomen gepland juist om de buurt af te koelen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 13:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bomen is slechts één aspect. In korte tijd kunnen er heel veel tegels gewipt worden en groene daken worden aangelegd.
Ergens aan bevestigen lijkt me ivm wind wel aan te raden. Geen idee waar je het kunt halen. Google op vertikale tuin.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 13:15 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Waar kun je dit halen? Is dit ook bestand tegen stormachtige wind? Ik heb geen bovenburen.
Verder: mensen met een tegeltuin kunnen beter in een flat of appartement wonen, dan hebben ze ook niet last van de tuin
Uiteraard werkt (grote) bomen beter. Die zorgen naast verkoeling door evaporatie ook voor schaduw op het niveau waar de mensen lopen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 14:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Geloof niet dat dat hetzelfde werkt als bomen. Plus in die sterk versteende buurten staan vaak appartementen en winkels en juist minder rijtjeshuizen met tuinen. Achter ons huis was een megagrasveld en daar hebben ze bomen gepland juist om de buurt af te koelen.
Maar het is allicht beter dan tegels, sowieso qua afwatering want ook dat is steeds meer een thema.
verzonnen kak wat de linkse klimaatverandering noemen moet je zowizo lkkr LINKS laten liggenquote:Op dinsdag 16 juni 2026 11:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Vergeten is om naast immigratie ook de zgn. klimaatverandering er bij te betrekken, want die 5 graden opwarming is idd door mensen gemaakt, niet door CO2, maar door beton en asfalt![]()
Wat gaan we met de weilanden doen als de boeren definitief worden weggepest door EU regels en stikstofnormen?
Je zou Nederland in een parklandschap kunnen veranderen, waar Nederlanders prettig zouden kunnen wonen
Nee dan jij, de tandjes hee.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:37 schreef DezeGraag het volgende:
[..]
verzonnen kak wat de linkse klimaatverandering noemen moet je zowizo lkkr LINKS laten liggen![]()
ik heb tegels in mijn tuin en bomen zijn goed voor brand houtnatuur liefhebbers zijn tog niet het snuggere volk
Beter, houden zo. Het laatste dat is absoluut voor verbetering vatbaar. Ik ben geen fan van extreme urbanisatie en heb liever decentralisatie als het gaat om mensenmassa's. Het gekke idee vanuit de 19de eeuw dat we allemaal op een kluitje moeten leven en geen oog moeten hebben voor het gedecentraliseerde platteland waar veruit het grootste gedeelte van de mensheid eeuwenlang leefde.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:19 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Nederlandse steden hebben weinig mensen per vierkante kilometer en amper groen. Dat is een prestatie opzich natuurlijk.
Of boeddah-beeld.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Teringjantje
Ik mis nog een gigantisch grote glimmende poema ergens in een hoek.
Er zal ongetwijfeld wel eens iemand aan gedacht hebben, misschien een enkeling, maar als het de tijdgeest (zeitgeist) is, vecht je tegen de bierkaai.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:06 schreef Chandler het volgende:
Het is een probleem op meerdere fronten maar komt voornamelijk van gemakzucht en luxe.
Geen bomen/groen hebben is geen onderhoud hoeven plegen, niet jou kosten en lasten.
Gemeentes dachten jaren en jaren geleden het zelfde, zo min mogelijk bomen want bomen moet je snoeien of rooien en weer vervangen. Nu komen ze landelijk overal op terug. Kost echter wel vele duiten meer want moet wel onderhouden worden. Maar bijkomend voordeel is wateropname bij heftige regen, koeler in een hete zomer.
Ik ben voor meer groen!
En dan gooien omdat het komt door multiculti is wel een beetje kort door de bocht al klopt het dat de meeste mensen uit Afrikaanse en of Arabische landen niet echt op een groene tuin zitten te wachten maar er zijn genoeg (ken ik persoonlijk) die een prachtige tuin onderhouden en er van genieten!
https://en.wikipedia.org/wiki/Zeitgeistquote:In de Duitse filosofie van de achttiende en negentiende eeuw verwijst Zeitgeist (letterlijk: geest van de tijd) naar het intellectuele, culturele, ethische en politieke klimaat van een bepaalde periode in de wereldgeschiedenis. De Zeitgeist wordt vaak beschreven als een onzichtbare kracht of invloed die de kenmerken van een tijdperk lijkt te bepalen.
De term wordt meestal geassocieerd met Georg Wilhelm Friedrich Hegel, die een onderscheid maakte tussen Volksgeist («volksgeest») en Weltgeist («wereldgeest»). Het woord zelf bestond echter al vóór Hegel en werd vooral bekend door Johann Gottfried Herder en Johann Wolfgang von Goethe.
De uitdrukking behoort tot een bredere familie van begrippen zoals geest van de tijd, spirit of the age en het Latijnse genius saeculi («geest van de eeuw»). Deze begrippen waren sinds de vroegmoderne tijd in omloop in het Latijn en de belangrijkste Europese talen en drukken de gedachte uit dat het denken en handelen van mensen niet alleen worden bepaald door tijdloze waarheden of individueel genie, maar ook door de sociale omstandigheden van hun tijd.
In 1769 vertaalde Herder de Latijnse uitdrukking genius saeculi, die door de filoloog Christian Adolph Klotz werd gebruikt, met het woord Zeitgeist in zijn esthetische essay Kritische Wälder. Vervolgens werd de term opgenomen in latere discussies over de geschiedfilosofie en de ideeëngeschiedenis. Ook denkers als Voltaire en Herbert Spencer worden met verwante opvattingen in verband gebracht.
Tegenwoordig wordt Zeitgeist vaak in een meer alledaagse betekenis gebruikt. Het duidt dan op de heersende opvattingen, modes en culturele trends die bepalen wat in een bepaalde periode als aanvaardbaar, passend of smaakvol wordt beschouwd. In die zin vertoont het begrip overeenkomsten met het concept van het Overton-venster. De term wordt in veel talen, vaak onvertaald, gebruikt om de dominante sfeer of mentaliteit van een bepaald tijdperk aan te duiden.
Gaat lekker Peppertquote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:14 schreef Peppert het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld wel eens iemand aan gedacht hebben, misschien een enkeling, maar als het de tijdgeest (zeitgeist) is, vecht je tegen de bierkaai.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zeitgeist
Gewoon lekker alles laten groeien. Ook onkruid of hoog gras in de berm lekker laten staan. Is goed voor de insectenquote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:06 schreef Chandler het volgende:
Het is een probleem op meerdere fronten maar komt voornamelijk van gemakzucht en luxe.
Geen bomen/groen hebben is geen onderhoud hoeven plegen, niet jou kosten en lasten.
Gemeentes dachten jaren en jaren geleden het zelfde, zo min mogelijk bomen want bomen moet je snoeien of rooien en weer vervangen. Nu komen ze landelijk overal op terug. Kost echter wel vele duiten meer want moet wel onderhouden worden. Maar bijkomend voordeel is wateropname bij heftige regen, koeler in een hete zomer.
Ik ben voor meer groen!
En dan gooien omdat het komt door multiculti is wel een beetje kort door de bocht al klopt het dat de meeste mensen uit Afrikaanse en of Arabische landen niet echt op een groene tuin zitten te wachten maar er zijn genoeg (ken ik persoonlijk) die een prachtige tuin onderhouden en er van genieten!
Doen! En daar waar handig gewoon een strook maaien, ik zie dat bij ons in de provincie steeds meer gebeuren.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 20:17 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Gewoon lekker alles laten groeien. Ook onkruid of hoog gras in de berm lekker laten staan. Is goed voor de insecten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |