abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 juni 2026 @ 13:10:44 #76
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221060442
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 12:49 schreef incel het volgende:
Ik vind dat je soms best victim blaming mag doen.

Wanneer niet:

Een vrouw wordt op straat aangesproken of erger. "Had ze maar geen kort rokje aan moeten doen"

Ja dat is idd victim blaming en kan niet.

Maar van die vrouwen die door 3 verschillende, onafhankelijke mannen zijn mishandeld die mogen zichzelf wel eens achter de oren krabben of het misschien toch niet een heel klein beetje aan hun eigen smaak ligt of zeg ik nu iets heel ergs?
Ja, je zegt iets heel ergs. Smaak is geen reden tot mishandeling.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  dinsdag 16 juni 2026 @ 13:11:39 #77
483584 incel
they/them
pi_221060449
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:10 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Ja, je zegt iets heel ergs. Smaak is geen reden tot mishandeling.
Ik had een keer een vriendin die salmiak echt lekker vond
pi_221060484
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:09 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Het punt is dat je relativering geïnterpreteerd kan worden als een verwijt naar het slachtoffer. Let op het woord interpretatie. Iedere 'ja, maar' is er dan 1 teveel voor een slachtoffer. Natuurlijk mag je dat dan weer relativeren. En dat gebeurt ook continu.

Victim blaming is imo een afweermechanisme. Er hoeven geen slechte intenties achter te zitten of kwaadaardige agenda. Ik heb mij waarschijnlijk ook gezondigd in dit topic, omdat ik ook eerder kijk naar slachtoffers dan naar daders en relativering aanbreng die kan voelen als azijn bij een slachtoffer.

Daarentegen moet men wel oppassen met de weging van het communiceren. Dat je niet exagereert, woorden in de mond gaat leggen of kwaadaardige intenties gaat toewijzen aan een ondoordachte victim blamer.

'De schuld geven' is nu eenmaal veelvoorkomend fenomeen en uitglijden over een tekstuele bananenschil is snel gemaakt. Onze bewustwording kan gewoon nog wat beter.
Ja precies, geinterpreteerd als victim blaming. Maar ik heb er alles aan gedaan om mezelf op een zo niet verwijtend mogelijke manier uit te drukken, als het dan nog steeds als zodanig wordt geinterpreteerd, dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid.

Maar hey, als een slachtoffer niet geholpen wil worden, dan is dat ook diens eigen verantwoordelijkheid he? Dan zou ik zeggen, veel plezier met keer op keer in hetzelfde mes lopen, geniet ervan ^O^
  dinsdag 16 juni 2026 @ 13:20:45 #79
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221060489
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:19 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Ja precies, geinterpreteerd als victim blaming. Maar ik heb er alles aan gedaan om mezelf op een zo niet verwijtend mogelijke manier uit te drukken, als het dan nog steeds als zodanig wordt geinterpreteerd, dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid.

Maar hey, als een slachtoffer niet geholpen wil worden, dan is dat ook diens eigen verantwoordelijkheid he? Dan zou ik zeggen, veel plezier met keer op keer in hetzelfde mes lopen, geniet ervan ^O^
Tsja, idem voor wat ik zei.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 13:25:33 #80
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221060514
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:19 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]

Eerste alinea eens. Tweede is ook victim blaming. Rare aannames, overdrijving en geen mededogen.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 13:26:55 #81
396550 Richestorags
pi_221060525
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:25 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Eerste alinea eens. Tweede is ook victim blaming. Rare aannames, overdrijving en geen mededogen.
Jij bent niet de standaard om dat te bepalen ofzo he? Wil je discussie of alleen jouw moraal / projectie?
pi_221060529
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:25 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Inderdaad overdrijving om mijn punt duidelijk te maken. Maar serieus, wat wil je dan dat ik zeg? Je zet me met mijn rug tegen de muur met mijn handen op mijn rug vastgebonden
  dinsdag 16 juni 2026 @ 13:33:43 #83
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221060565
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jij bent niet de standaard om dat te bepalen ofzo he? Wil je discussie of alleen jouw moraal / projectie?
Dat is aan iedereen en uiteindelijk de moderatie.
pi_221060612
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 09:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dus iemand die wordt mishandeld door de partner heeft daar zelf ook schuld aan?
'I wonder what was the last thing she said'
-- Bill Burr
-nee-
  dinsdag 16 juni 2026 @ 13:43:48 #85
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221060628
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:27 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Inderdaad overdrijving om mijn punt duidelijk te maken. Maar serieus, wat wil je dan dat ik zeg? Je zet me met mijn rug tegen de muur met mijn handen op mijn rug vastgebonden
Dat doe ik niet. Ik geef in dit topic aan wat het mechanisme is achter victim blaming en de uitwassen daarvan.

We moeten collectief sensitiever zijn qua woordkeuze. Bij slachtoffers sowieso. Bij omstanders al wat minder en op conceptueel niveau meer de blik verschuiven naar daders en hoe we hen kunnen veranderen.

Ik weet het anders ook niet. Slotje dan maar? We hebben verder lekker gediscussieerd. Tenminste, ik wel.
pi_221060716
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:43 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Dat doe ik niet. Ik geef in dit topic aan wat het mechanisme is achter victim blaming en de uitwassen daarvan.

We moeten collectief sensitiever zijn qua woordkeuze. Bij slachtoffers sowieso. Bij omstanders al wat minder en op conceptueel niveau meer de blik verschuiven naar daders en hoe we hen kunnen veranderen.

Ik weet het anders ook niet. Slotje dan maar? We hebben verder lekker gediscussieerd. Tenminste, ik wel.
En ik geef aan hoe we kunnen zorgen dat we schapen niet als wolven kunnen bombarderen

Ik vind dat we juist wat minder sensitief moeten worden met alles persoonlijk nemen wat niet persoonlijk bedoelt is. En door mensen zoals mij monddood te maken, en dus alles te cencureren wat maar neigt naar mogelijk helpen van slachtoffers, hou je wat mij betreft slachtoffers zwak en geef je daders alleen maar meer macht.

Ik heb ook heerlijk gediscussieerd
  dinsdag 16 juni 2026 @ 14:01:53 #87
396550 Richestorags
pi_221060736
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:58 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
En ik geef aan hoe we kunnen zorgen dat we schapen niet als wolven kunnen bombarderen

Ik vind dat we juist wat minder sensitief moeten worden met alles persoonlijk nemen wat niet persoonlijk bedoelt is. En door mensen zoals mij monddood te maken, en dus alles te cencureren wat maar neigt naar mogelijk helpen van slachtoffers, hou je wat mij betreft slachtoffers zwak en geef je daders alleen maar meer macht.

Ik heb ook heerlijk gediscussieerd
Dat niet alleen, maar je creëert geen ruimte voor een open discussie. Er wordt veel te snel naar bepaalde conclusies gegrepen.
pi_221060756
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 14:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat niet alleen, maar je creëert geen ruimte voor een open discussie. Er wordt veel te snel naar bepaalde conclusies gegrepen.
Precies, censuur, taboe, doofpot, dat is de speeltuin van de duivel
  dinsdag 16 juni 2026 @ 14:18:09 #89
396550 Richestorags
pi_221060822
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 14:06 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Precies, censuur, taboe, doofpot, dat is de speeltuin van de duivel
Precies. Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar het mechanisme waarom naast de daders via het strafrecht bestraffen en andere zaken (bijv. woedebeheersing) het zo controversieel is om de slachtoffers helpen te helen, weerbaarder te maken en te voorkomen dat negatieve patronen zich herhalen.
pi_221060857
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 14:18 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Precies. Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar het mechanisme waarom naast de daders via het strafrecht bestraffen en andere zaken (bijv. woedebeheersing) het zo controversieel is om de slachtoffers helpen te helen, weerbaarder te maken en te voorkomen dat negatieve patronen zich herhalen.
Ik ook, dus ik luister aandachtig mee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')