Ik ook. Maar de critici vinden de focus op het slachtoffer leggen een vorm van victim blaming. Omdat het altijd zou moeten gaan over de dader.quote:Op maandag 15 juni 2026 17:26 schreef Filosoofert het volgende:
Ik zie het eerder als victim helping?
Het is ook een beetjequote:Op maandag 15 juni 2026 17:50 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Ik ook. Maar de critici vinden de focus op het slachtoffer leggen een vorm van victim blaming. Omdat het altijd zou moeten gaan over de dader.
In mijn ogen is dat uitgangspunt zeker correct, maar is het omgekeerde nog niet direct victim blaming. Het is nogal zwart wit om dat te stellen. Op deze manier is iedere hulp aan het slachtoffer een insinuatie dat je haar mede schuld geeft. Dat is dan eerder 'toeschrijven van victim blaming'. Behoorlijk out of context imo.
Is een gebrek aan 'offender punishment' direct 'victim blaming'?quote:Op maandag 15 juni 2026 18:15 schreef greysbones het volgende:
[..]
Het is ook een beetje
Kind wordt gepest op school
Kind moet rots/water training ( of welke dan ook hip
Is) doen.
Pester krijgt een foei en verder niets
In die zin snap ik het wel
Maar mensen helpen na een traumatische relatie is ook helpend.
Dus ja in hoeverre is het dan victim blaming
Maar als je met die rots-water training toch voorkomt dat het nog een keer gebeurt?quote:Op maandag 15 juni 2026 18:15 schreef greysbones het volgende:
[..]
Het is ook een beetje
Kind wordt gepest op school
Kind moet rots/water training ( of welke dan ook hip
Is) doen.
Pester krijgt een foei en verder niets
In die zin snap ik het wel
Maar mensen helpen na een traumatische relatie is ook helpend.
Dus ja in hoeverre is het dan victim blaming
Was die vrouw dan verantwoordelijk voor dat touw of waren dat die mensen van het bedrijf? Ze hebben haar een tuigje aangedaan. Het is spannend voor haar en wss eng. Mag je er niet vanuit gaan dat die mensen je degelijk beveiligen? Ik kan me voorstellen dat ze dacht dat het veilig was hè?quote:Op maandag 15 juni 2026 19:15 schreef Kottnauer het volgende:
Als een vrouw zichzelf zonder touw van een 40 meter hoge brug naar beneden laat gooien, mag je dan wel zeggen dat dit deels haar eigen schuld is?
Of is victim blaming altijd fout?
Anders geformuleerd: zijn er situaties denkbaar waarbij een slachtoffer terecht de schuld krijgt?
Gokschulden of vuurwerkslachtoffers misschien?quote:Op maandag 15 juni 2026 19:15 schreef Kottnauer het volgende:
Als een vrouw zichzelf zonder touw van een 40 meter hoge brug naar beneden laat gooien, mag je dan wel zeggen dat dit deels haar eigen schuld is?
Of is victim blaming altijd fout?
Anders geformuleerd: zijn er situaties denkbaar waarbij een slachtoffer terecht de schuld krijgt?
Dat is inderdaad niet constructief, het probleem is volgens mij ook de impliciete conclusies die dan overhaast worden getrokken. Als je bijvoorbeeld zegt, dat je als vrouw beter niet midden in de nacht in je eentje in het Vondelpark kan lopen, dan is de reactie al snel: maar een vrouw zou dat gewoon moeten kunnen doen, geef haar niet de schuld dat een smeerlap zijn handen niet thuis kan houden, dat is niet haar schuld maar die van de mannen. Dan ontlokken ze je eigenlijk een implicite uitspraak die je helemaal niet hebt gemaakt. Natuurlijk vinden we dat die mannen gewoon hun poten thuis moeten houden, maar dat doet niks af aan het feit dat het gewoon wel goed advies is om niet 's nachts het Vondelpark in te gaan als vrouw. 'Zou moeten kunnen' is de droomwereld, 'kan beter niet' is de realiteit.quote:Op maandag 15 juni 2026 17:50 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Ik ook. Maar de critici vinden de focus op het slachtoffer leggen een vorm van victim blaming. Omdat het altijd zou moeten gaan over de dader.
In mijn ogen is dat uitgangspunt zeker correct, maar is het omgekeerde nog niet direct victim blaming. Het is nogal zwart wit om dat te stellen. Op deze manier is iedere hulp aan het slachtoffer een insinuatie dat je haar mede schuld geeft. Dat is dan eerder 'toeschrijven van victim blaming'. Behoorlijk out of context imo.
waarom mag een kind niet zijn zo als hij of zij is?quote:Op maandag 15 juni 2026 19:14 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Maar als je met die rots-water training toch voorkomt dat het nog een keer gebeurt?
Bedoel, pestkoppen zijn overal, het is niet goed, maar we hebben er nu eenmaal mee te dealen.
tot half Nederland niet meer veilig is. Waar stopt het?quote:Op maandag 15 juni 2026 20:36 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat is inderdaad niet constructief, het probleem is volgens mij ook de impliciete conclusies die dan overhaast worden getrokken. Als je bijvoorbeeld zegt, dat je als vrouw beter niet midden in de nacht in je eentje in het Vondelpark kan lopen, dan is de reactie al snel: maar een vrouw zou dat gewoon moeten kunnen doen, geef haar niet de schuld dat een smeerlap zijn handen niet thuis kan houden, dat is niet haar schuld maar die van de mannen. Dan ontlokken ze je eigenlijk een implicite uitspraak die je helemaal niet hebt gemaakt. Natuurlijk vinden we dat die mannen gewoon hun poten thuis moeten houden, maar dat doet niks af aan het feit dat het gewoon wel goed advies is om niet 's nachts het Vondelpark in te gaan als vrouw. 'Zou moeten kunnen' is de droomwereld, 'kan beter niet' is de realiteit.
Omdat "de wereld" niet lief is. En je kan het "veranderen of harder" noemen, of je noemt het weerbaarder en zelfverzekerder.quote:Op maandag 15 juni 2026 20:58 schreef greysbones het volgende:
[..]
waarom mag een kind niet zijn zo als hij of zij is?
waarom moet het gepeste kind altijd veranderen, harder worden etc ?
Nu maak jij precies de denkfout die ik beschreef. Wie heb je horen zeggen dat we dat soort dingen maar moeten accepteren?quote:Op maandag 15 juni 2026 21:00 schreef greysbones het volgende:
[..]
tot half Nederland niet meer veilig is. Waar stopt het?
Waarom moeten we dit soort dingen maar accepteren?
Ik vind dat ik me als vrijgezel nergens druk over hoeft te maken.quote:Op maandag 15 juni 2026 17:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
Psycholoog Erika Pugliese schreef een boek over vrouwen in een gewelddadige relatie.
Bron Trouw:
Op zoek naar de liefde bij verkeerde mannen. ‘Deze vrouwen willen zichzelf redden én de relatie’
Waarom blijven sommige vrouwen bij hun partner na stelselmatige mishandelingen? Omdat ze een traumatisch verleden met zich meetorsen, zegt de Italiaanse psycholoog Erica Pugliese, die vrouwen hiervoor behandelt. Dat is victim blaming, zeggen vrouwenorganisaties.
Hebben de critici gelijk? Is therapie en empowerment het slachtoffer de schuld geven?
Wat denken jullie?
Waarom gaat het in discussies over relationeel geweld uitsluitend en alleen over vrouwen die slachtoffer worden? Waarom is de behandeling van dit onderwerp altijd eenrichtingsverkeer?quote:
Dus iemand die wordt mishandeld door de partner heeft daar zelf ook schuld aan?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:20 schreef TAmaru het volgende:
Er zijn er sowieso altijd twee in een relatie, dus ook twee die schuld hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |