abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221074837
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juni 2026 17:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En er zijn vele mannen die altijd vrouwen de schuld geven.

Het is zo ontzettend jammer en onnodig. En wat dommig ook om zoveel totaal verschillende personen op één hoop te gooien en ze één eigenschap toe te dichten.
Daar zijn beide geslachten erg goed in.
Corporate translator
  Moderator woensdag 17 juni 2026 @ 22:36:52 #102
5428 crew  miss_sly
pi_221074929
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juni 2026 22:33 schreef HSG het volgende:

[..]
Daar zijn beide geslachten erg goed in.
Dat zeg ik toch?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221075016
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 17:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
Psycholoog Erika Pugliese schreef een boek over vrouwen in een gewelddadige relatie.

Bron Trouw:

Op zoek naar de liefde bij verkeerde mannen. ‘Deze vrouwen willen zichzelf redden én de relatie’

Waarom blijven sommige vrouwen bij hun partner na stelselmatige mishandelingen? Omdat ze een traumatisch verleden met zich meetorsen, zegt de Italiaanse psycholoog Erica Pugliese, die vrouwen hiervoor behandelt. Dat is victim blaming, zeggen vrouwenorganisaties.

Hebben de critici gelijk? Is therapie en empowerment het slachtoffer de schuld geven?

Wat denken jullie?
Als het gaat om een kind onder de 18 jaar > victim blaming. Een kind heeft nooit recht op geweld in enkele vorm en moet ervoor beschermd worden.

Zodra het gaat om een volwassene, "fout" ergens bij beide liggen. Dat is wat ik geloof.
  Moderator woensdag 17 juni 2026 @ 22:51:08 #104
441859 crew  Lenny77
pi_221075299
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 22:41 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Als het gaat om een kind onder de 18 jaar > victim blaming. Een kind heeft nooit recht op geweld in enkele vorm en moet ervoor beschermd worden.

Zodra het gaat om een volwassene, "fout" ergens bij beide liggen. Dat is wat ik geloof.
Dus als je als vrouw door je man in elkaar geslagen wordt omdat je niet meteen na je werk thuis bent, dan is dat ook je eigen fout?
Apart..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221075368
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 22:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dus als je als vrouw door je man in elkaar geslagen wordt omdat je niet meteen na je werk thuis was, dan is dat ook je eigen fout?
Apart..
Je weet nooit de sotuatie van de vrouw natuurlijk, maar er gaan wel vragen bij mij af ja van "waarom blijft ze in die situatie als ze als volwassen vrouw er ook van wegstappen?" Maar je hebt gelijk hoor :) Is per situatie verschillend.
  Moderator woensdag 17 juni 2026 @ 23:02:31 #106
441859 crew  Lenny77
pi_221075516
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 22:52 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Je weet nooit de sotuatie van de vrouw natuurlijk, maar er gaan wel vragen bij mij af ja van "waarom blijft ze in die situatie als ze als volwassen vrouw er ook van wegstappen?" Maar je hebt gelijk hoor :) Is per situatie verschillend.
Maar die vragen vallen dus onder het victim blamen he?
Wat als die vrouw doodsbang is van die kerel? Dat blijven en rammel krijgen veiliger voelt dan vermoord worden omdat je vlucht? Het gebeurt vaak genoeg dus het is geen rare gedachte. Wat als ze kinderen hebben? Die moet ze dan een week of weekend bij hem achter laten he? Ook daar gaat het dan wel eens fout dat de man de kinderen mee in de dood neemt. Dus dat risico zal ze ook niet willen lopen.
Wat als ze stelselmatig door de jaren heen mentaal zo gekraakt is dat ze geen greintje zelfvertrouwen meer heeft? Zichzelf de schuld geeft. Wat als ze geen familie heeft om naartoe te vluchten?

Die mannen zijn zo niet in het begin he? Je wordt over het algemeen niet verliefd op iemand die op straat een klap aan een vrouw geeft. In het begin gaat het gewoon prima en heel sluw en langzaam sluipt het er in.
Hier kan je mannen trouwens ook door vrouwen vervangen. Genoeg vrouwen die eerst lief en leuk zijn en daarna in een uberbitch veranderen..
pi_221075561
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 23:02 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Wat als die vrouw doodsbang is van die kerel? Dat blijven en rammel krijgen veiliger voelt dan vermoord worden omdat je vlucht? Het gebeurt vaak genoeg dus het is geen rare gedachte. Wat als ze kinderen hebben? Die moet ze dan een week of weekend bij hem achter laten he? Ook daar gaat het dan wel eens fout dat de man de kinderen mee in de dood neemt. Dus dat risico zal ze ook niet willen lopen.
Wat als ze stelselmatig door de jaren heen mentaal zo gekraakt is dat ze geen greintje zelfvertrouwen meer heeft? Zichzelf de schuld geeft. Wat als ze geen familie heeft om naartoe te vluchten?

Die mannen zijn zo niet in het begin he? Je wordt over het algemeen niet verliefd op iemand die op straat een klap aan een vrouw geeft. In het begin gaat het gewoon prima en heel sluw en langzaam sluipt het er in.
Hier kan je mannen trouwens ook door vrouwen vervangen. Genoeg vrouwen die eerst lief en leuk zijn en daarna in een uberbitch veranderen..
Je doet alsof ik zelf er nooit iets mee te maken mee heb gehad en het niet heb gezien bij mijn eigen moeder, maar goed.

Ga maar bij jezelf na waarom mijn reactie je emotioneel zoveel doet. blijkbaar zitten er een paar pijnpunten waarmee je aan de slag zal moeten gaan als mijn reactie je zo triggert.

Ik geloof erin dat je het heft ook in eigen handen kan nemen en je weet niet wat ik heb meegemaakt om te kunnen zeggen dat ik het makkelijk te vertellen heb.
  Moderator woensdag 17 juni 2026 @ 23:11:18 #108
441859 crew  Lenny77
pi_221075659
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 23:05 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Je doet alsof ik zelf er nooit iets mee te maken mee heb gehad en het niet heb gezien bij mijn eigen moeder, maar goed.

Ga maar bij jezelf na waarom mijn reactie je emotioneel zoveel doet. blijkbaar zitten er een paar pijnpunten waarmee je aan de slag zal moeten gaan als mijn reactie je zo triggert.

Ik geloof erin dat je het heft ook in eigen handen kan nemen en je weet niet wat ik heb meegemaakt om te kunnen zeggen dat ik het makkelijk te vertellen heb.
Sorry voor mijn belachelijk antwoord nu, maar:
:')
Ik ben niet emotioneel, ik verklaar waarom bepaald gedrag soms wordt vertoond.
En letterlijk NERGENS heb ik gezegd dat je het makkelijk te vertellen hebt, dus waar dat weer vandaan komt?
pi_221075685
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 23:11 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Sorry voor mijn belachelijk antwoord nu, maar:
:')
Ik ben niet emotioneel, ik verklaar waarom bepaald gedrag soms wordt vertoond.
En letterlijk NERGENS heb ik gezegd dat je het makkelijk te vertellen hebt, dus waar dat weer vandaan komt?
Wat scheelt er?
  Moderator woensdag 17 juni 2026 @ 23:12:44 #110
441859 crew  Lenny77
pi_221075700
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 23:12 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Wat scheelt er?
Ik hap niet meer...
Geen zin in weer zo een type user.
pi_221075718
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 23:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik hap niet meer...
Geen zin in weer zo een type user.
Verheven voelen boven anderen dus. Correct noted. Succes girl :W
  woensdag 17 juni 2026 @ 23:28:24 #112
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221075929
quote:

[..]
Zo'n vraag stellen is een toch een slachtoffer medeverantwoordelijk maken voor de herhaling van het aangedane leed. Puur tekstueel is het victim blaming. Niet dat je iemand expliciet de schuld geeft, maar er gaat wel een impliciete suggestie van de opmerking uit.

Hoe dat emotioneel bij de ander zal overkomen is deel 2 van het verhaal. De ene persoon zal knetter onzeker worden en zich terugtrekken en een andere zal zich misschien realiseren dat het tijd is om te gaan.

Het gaat dus niet alleen om de tekst, maar ook om de lading en de interpretatie bij beide personen.

Het mechanisme van victim blamen is subtiel en door collectieve gewenning soms lastig te herkennen en om je van bewust te worden.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221075947
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 23:28 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Zo'n vraag stellen is een toch een slachtoffer medeverantwoordelijk maken voor de herhaling van het aangedane leed. Puur tekstueel is het victim blaming. Niet dat je iemand expliciet de schuld geeft, maar er gaat wel een impliciete suggestie van de opmerking uit.

Hoe dat emotioneel bij haar zal overkomen is deel 2 van het verhaal. De ene persoon zal knetter onzeker worden en zich terugtrekken en de andere zal zich misschien realiseren dat het tijd is om te gaan.

Het gaat dus niet alleen om de tekst, maar ook om de lading en de interpretatie bij beide personen.

Het mechanisme van victim blamen is subtiel en door collectieve gewenning soms lastig om je van bewust te worden.
Mooi uitgelegd, thanks :)
  donderdag 18 juni 2026 @ 09:00:02 #114
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221077139
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 23:02 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Je benoemt een aantal terechte omstandigheden die het praktisch danwel emotioneel compleet kunnen belemmeren, maar sommige daarvan zijn niet in beton gegoten. En niet bij elke zaak zijn er kinderen of dat soort factoren in het spel.

Met juiste begeleiding en hulp kunnen er ook wél slachtoffers bij daders weg komen (en belangrijker: weg blijven). Elk slachtoffer dat wegblijft voordat er weer drama is is een winst. Los van de heling die de juiste hulp met zich kan meebrengen. Dus moeten we daar vooral op blijven inzetten naast strafvervolging (die overigens ook best een stuk zwaarder mag zijn en ook meer nacontrole mag bevatten) van de dader.

quote:
Klopt, dat is een soort van sunken cost fallacy. Je hebt wel meerdere categorieën daders natuurlijk: degene die jij beschrijft is een wat intelligenter en sluwer type. Maar je hebt natuurlijk wel degelijk mannen (en vrouwen) die hun slechte kanten niet echt verbergen.
  donderdag 18 juni 2026 @ 09:25:09 #115
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221077226
quote:

[..]
Ah, het eeuwige "dan ga je toch gewoon weg"-argument.
Tegen de tijd dat het een probleem is dat jij 37 seconden te laat thuis bent, is er al een hele glijdende schaal van controlerend gedag en conditionering afgelegd. Op de eerste date krijg je geen veeg over je gezicht als hem iets niet zint. Een paar jaar later zit je "ineens" in een situatie waarbij je je afvraagt of je dat vestje wel of niet aankunt, of het een probleem wordt als je oogcontact maakt met de buurman, hoe je in godsnaam stiekem genoeg geld bij elkaar kunt rapen om de trein te nemen naar je moeder en of je de kinderen wel weg mag halen van hun vader want dan heb jij het gezin verscheurd en trouwens, hij heeft recht op omgang dus hoe veilig is dat?
pi_221077239
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 09:25 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Tegen de tijd dat het een probleem is dat jij 37 seconden te laat thuis bent, is er al een hele glijdende schaal van controlerend gedag en conditionering afgelegd. Op de eerste date krijg je geen veeg over je gezicht als hem iets niet zint. Een paar jaar later zit je "ineens" in een situatie waarbij je je afvraagt of je dat vestje wel of niet aankunt, of het een probleem wordt als je oogcontact maakt met de buurman, hoe je in godsnaam stiekem genoeg geld bij elkaar kunt rapen om de trein te nemen naar je moeder en of je de kinderen wel weg mag halen van hun vader want dan heb jij het gezin verscheurd en trouwens, hij heeft recht op omgang dus hoe veilig is dat?
Niet iedereen is even sterk of gewend om zijn of haar eigen grenzen aan te voelen en die aan te geven inderdaad of weg te lopen van de situatie. Heb je helemaal gelijk mee.
  donderdag 18 juni 2026 @ 09:40:09 #117
396550 Richestorags
pi_221077314
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 09:25 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Die gevallen zijn er zeker. Ik vraag me echter af of dat betekent dat we dan maar niks zouden moeten doen?

Zelfs als de strafrechtketen in orde is en een mishandelaar vastzit en dergelijke, stel dat die vrouw hem alsnog opzoekt door xyz factor (hechting, trauma, angst, whatever). Dan is het toch gewoon een winst als zij dat te boven kan komen? Als die gozer in het gevang zit is niet ineens haar onderliggende trauma of psychologische complicatie van jarenlange mishandeling opgelost.
  donderdag 18 juni 2026 @ 09:42:36 #118
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221077328
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 09:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Die gevallen zijn er zeker. Ik vraag me echter af of dat betekent dat we dan maar niks zouden moeten doen?

Zelfs als de strafrechtketen in orde is en een mishandelaar vastzit en dergelijke, stel dat die vrouw hem alsnog opzoekt door xyz factor (hechting, trauma, angst, whatever). Dan is het toch gewoon een winst als zij dat te boven kan komen? Als die gozer in het gevang zit is niet ineens haar onderliggende trauma of psychologische complicatie van jarenlange mishandeling opgelost.
Zeker, maar ik reageerde op de zin
quote:
maar er gaan wel vragen bij mij af ja van "waarom blijft ze in die situatie als ze als volwassen vrouw er ook van wegstappen?"
  donderdag 18 juni 2026 @ 10:10:16 #119
396550 Richestorags
pi_221077578
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 09:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Zeker, maar ik reageerde op de zin
[..]

Fair enough. In veel gevallen is "gewoon weglopen" zeker niet de meest gemakkelijke optie nee.
pi_221077734
Naar mijn mening wordt de term victim blaming te pas en te onpas gebruikt, waardoor discussies soms worden platgeslagen met dit waarde-oordeel. Tegelijkertijd moet het bloedserieus worden genomen wanneer een slachtoffer ervaart dat schuld wordt verlegd, zeker bij geweld en zedendelicten. Impliciete schuldverlegging is voor slachtoffers nooit oke.

Soms duwt die morele framing echter ook gesprekken over preventie de taboesfeer in, en dat vind ik jammer. Slachtofferschap willen verminderen, in de breedste zin van het woord, betekent immers ook kijken naar risicofactoren, patronen en manieren om kwetsbaarheid te verkleinen.

Dat is echter iets anders dan schuld toeschrijven. Preventie bespreken betekent niet dat de verantwoordelijkheid van de dader wordt verminderd.

Overigens gaat het bronartikel wat mij betreft al impliciet de mist in met de titel, die suggereert dat deze vrouwen simpelweg voor de "verkeerde mannen" kiezen. In de praktijk spelen in dergelijke relaties vaak veel complexere factoren mee, zoals beïnvloeding, afhankelijkheid, angst, manipulatie en geleidelijke grensverschuiving. Daardoor is het beeld van een vrije, rationele keuze lang niet altijd passend. Tegen die achtergrond begrijp ik goed waarom sommige mensen hier al snel victim blaming in lezen.
  donderdag 18 juni 2026 @ 10:39:09 #121
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221077773
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 10:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Fair enough. In veel gevallen is "gewoon weglopen" zeker niet de meest gemakkelijke optie nee.
Op zich is het praktische stukje van "gewoon weglopen" best makkelijk. Je staat op en loopt weg, klaar.
Het probleem is dat je dit op een veilig moment moet doen, en met voldoende middelen om weg te blijven anders ben je terug bij af. Reken er maar op dat zo'n man namelijk vol op het orgel gaat als hij de controle kwijt is. Smeken, beloftes, dreigen, huilen, je fysiek terug proberen te slepen, zijn of jouw familie inzetten, je vriendinnen stalken, je kinderen weg proberen te halen, noem maar op.

Ik dacht heel naïef dat ik er was met een huisverbod. Pas na de scènes hierna snapte ik waarom 90% van de vrouwen het niet lukt om weg te komen (cijfer dat ik kreeg van de hulpverlening) en ze gemiddeld 7 pogingen nodig hebben voordat het lukt. Die rechter is er namelijk niet bij als hij gewoon ineens bij je in huis staat. De politie heeft aanrijtijd. Je moet je spullen nog verdelen of in elk geval de belangrijke documenten redden, belastingaangifte over het laatste jaar nog doen met zijn medewerking, abonnementen omzetten, een omgangsregeling op poten zetten.

En reken maar dat de hulpverlening jou in de spiegel laat kijken over jouw eigen rol en weerbaarheid voor zover je dat zelf niet al doet. Een van de eerste dingen die ik deed zodra ik kon was lid worden van de lokale krav maga vereniging. Het staat nu op een lager pitje, maar eerst trainde ik 2 à 3 keer per week, net zolang totdat het kwartje viel dat ik niet alles weg kon lachen en dat ik grenzen aan moest gaan geven. Ex durft niet meer in mijn buurt te komen (niet dat ik geweld heb moeten gebruiken hoor, gewoon mijn houding is helemaal anders). Ik zat altijd onder de bulten en blauwe plekken voor het hogere doel. Dat is hoe hard je soms voor jezelf moet zijn om hier blijvend uit te komen.

Dus ja, mensen hebben eigenlijk gelijk dat je "gewoon" weg moet gaan, maar tegelijk is dat heel moeilijk.
  Moderator donderdag 18 juni 2026 @ 10:56:19 #122
5428 crew  miss_sly
pi_221077848
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 10:28 schreef Justinn het volgende:
Naar mijn mening wordt de term victim blaming te pas en te onpas gebruikt, waardoor discussies soms worden platgeslagen met dit waarde-oordeel. Tegelijkertijd moet het bloedserieus worden genomen wanneer een slachtoffer ervaart dat schuld wordt verlegd, zeker bij geweld en zedendelicten. Impliciete schuldverlegging is voor slachtoffers nooit oke.

Soms duwt die morele framing echter ook gesprekken over preventie de taboesfeer in, en dat vind ik jammer. Slachtofferschap willen verminderen, in de breedste zin van het woord, betekent immers ook kijken naar risicofactoren, patronen en manieren om kwetsbaarheid te verkleinen.

Dat is echter iets anders dan schuld toeschrijven. Preventie bespreken betekent niet dat de verantwoordelijkheid van de dader wordt verminderd.

Overigens gaat het bronartikel wat mij betreft al impliciet de mist in met de titel, die suggereert dat deze vrouwen simpelweg voor de "verkeerde mannen" kiezen. In de praktijk spelen in dergelijke relaties vaak veel complexere factoren mee, zoals beïnvloeding, afhankelijkheid, angst, manipulatie en geleidelijke grensverschuiving. Daardoor is het beeld van een vrije, rationele keuze lang niet altijd passend. Tegen die achtergrond begrijp ik goed waarom sommige mensen hier al snel victim blaming in lezen.
Dit vind ik wel een beetje de kern.

Wij vertellen bijvoorbeeld onze dochter dat als iemand haar iets aandoet, zij daar op geen enkele manier verantwoordelijk voor of schuldig aan is. Dat ligt volledig bij de dader. Ze zou naakt over straat moeten kunnen lopen zonder dat haar iets overkomt.

Tegelijkertijd zullen we haar ook vertellen dat we helaas niet leven in een wereld waarin je naakt over straat kunt lopen zonder dat je iets overkomt, dat ze nooit alleen in het donker naar huis moet lopen of fietsen, maar altijd met vrienden of vriendinnen, dat ze uit moet kijken met dates, dat ze haar grenzen aan moet en mag geven en dat ze als ze 's avonds met de trein reist een veilige coupé uit moet zoeken met wat oudere mensen of vrouwen die er betrouwbaar uitzien. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Ik vind dat geen victim blaming, ik vind dat verstandig. Het wordt pas victim blaming op het moment dat haar iets overkomt en wij aan haar vragen of ze wel alle adviezen correct heeft opgevolgd. Want zelfs als ze dat niet gedaan heeft, is het nog steeds niet haar schuld dat haar iets overkomt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 18 juni 2026 @ 13:19:01 #123
396550 Richestorags
pi_221078931
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 10:39 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Op zich is het praktische stukje van "gewoon weglopen" best makkelijk. Je staat op en loopt weg, klaar.
Het probleem is dat je dit op een veilig moment moet doen, en met voldoende middelen om weg te blijven anders ben je terug bij af. Reken er maar op dat zo'n man namelijk vol op het orgel gaat als hij de controle kwijt is. Smeken, beloftes, dreigen, huilen, je fysiek terug proberen te slepen, zijn of jouw familie inzetten, je vriendinnen stalken, je kinderen weg proberen te halen, noem maar op.

Ik dacht heel naïef dat ik er was met een huisverbod. Pas na de scènes hierna snapte ik waarom 90% van de vrouwen het niet lukt om weg te komen (cijfer dat ik kreeg van de hulpverlening) en ze gemiddeld 7 pogingen nodig hebben voordat het lukt. Die rechter is er namelijk niet bij als hij gewoon ineens bij je in huis staat. De politie heeft aanrijtijd. Je moet je spullen nog verdelen of in elk geval de belangrijke documenten redden, belastingaangifte over het laatste jaar nog doen met zijn medewerking, abonnementen omzetten, een omgangsregeling op poten zetten.

En reken maar dat de hulpverlening jou in de spiegel laat kijken over jouw eigen rol en weerbaarheid voor zover je dat zelf niet al doet. Een van de eerste dingen die ik deed zodra ik kon was lid worden van de lokale krav maga vereniging. Het staat nu op een lager pitje, maar eerst trainde ik 2 à 3 keer per week, net zolang totdat het kwartje viel dat ik niet alles weg kon lachen en dat ik grenzen aan moest gaan geven. Ex durft niet meer in mijn buurt te komen (niet dat ik geweld heb moeten gebruiken hoor, gewoon mijn houding is helemaal anders). Ik zat altijd onder de bulten en blauwe plekken voor het hogere doel. Dat is hoe hard je soms voor jezelf moet zijn om hier blijvend uit te komen.

Dus ja, mensen hebben eigenlijk gelijk dat je "gewoon" weg moet gaan, maar tegelijk is dat heel moeilijk.
Dat is ook waar ik op doelde met dat "gewoon weglopen" vaak niet direct een optie is of in het nu een direct haalbare. Veel praktische belemmeringen op langere termijn, tegenwoordig zelfs de woningmarkt.

Uiteindelijk is het wel het allerbeste natuurlijk. Er komt ook een hoop "met de kennis van nu" bij kijken. Ik heb zelf jarenlang in een hele nare woonsituatie verkeerd (heel lang verhaal, en het betrof geen romantische relatie) en heb alle onwil van de instanties meegemaakt, mijn eigen trots, donkere gedachten over wat je gaat doen om het te laten stoppen, tot het besef indaalde dat ik het heft in eigen handen moest nemen omdat het niet ging veranderen en niemand wat voor me ging betekenen. Er viel meteen een pak van mijn schouder toen ik eindelijk wegging want het had me qua gezondheid ook een stap teruggezet en het was niet goed afgelopen als ik erin bleef, want dan had ik het "zelf opgelost" omdat het niet houdbaar was.
  donderdag 18 juni 2026 @ 13:24:04 #124
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221079073
Ja, als het achter je voordeur niet pluis is word je echt gesloopt mentaal en fysiek...
pi_221264659
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 17:27 schreef VEM2012 het volgende:
Voor mij is victim blaming veeleer beginnen met de schuld bij het slachtoffer te zoeken.

Mij lijkt de insteek hier meer: welke zaken spelen een rol in het kwetsbaar worden hiervoor en hoe kunnen we hier iets tegen doen. En dat is m.i. behulpzaam.

Het is een beetje als wanneer iemand verkracht wordt terwijl ze alleen naar huis fietste. Om dan daar de nadruk op te leggen is inderdaad victim blaming. Maar als je weet dat er een verkrachter actief is b.v. als groep vaders een rijschema op te zetten zodat de dochters niet meer alleen naar huis hoeven te fietsen na het uitgaan... dat lijkt mij vooral verstandig.
Geloof het of geloof het niet. Maar in mijn kinder- en jonge meisjesjaren was dit heel normaal
Een vrouw/meisje dat verkracht werd had het (bijna) altijd aan zichzelf te danken.
pi_221265956
quote:

[..]
Angst. Onwetendheid. Schaamte.
pi_221267201
quote:
99s.gif Op maandag 15 juni 2026 18:15 schreef greysbones het volgende:

[..]
Het is ook een beetje
Kind wordt gepest op school
Kind moet rots/water training ( of welke dan ook hip
Is) doen.
Pester krijgt een foei en verder niets
En daarom moet je een pester gewoon helemaal kapot trappen. Alleen een flink ingetrapte nederigheid brengt enige balans terug.
pi_221267284
Voor velen is causaliteit al victim blaming. Als je weet dat actie A reactie B gaat veroorzaken, dan mag je het best stupide vinden dat iemand actie A alsnog verricht (als B onwenselijk is). Betekent niet dat we het graag zo zien, maar reactie B ligt vaak niet in je sfeer van invloed. Actie A wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')