ProRail schrijft dat het inderdaad om blikseminslag gaat: https://www.prorail.nl/ni(...)roningen-en-zuidhornquote:Op maandag 29 juni 2026 20:16 schreef Peterselieman het volgende:
Die stroomstoring tussen Groningen en Zuidhorn kan trouwens bijna niet anders dan blikseminslag zijn geweest. Het ging hier 2 dagen geleden echt als een malle tekeer.
Probleem is dat je dan mogelijk best veel apparatuur en kabels moet vervangen
quote:Afgelopen nacht heeft de aannemer verschillende relais (schakelaars) vervangen. Ook is de voeding (de energievoorziening) vervangen. Helaas zijn daarna zijn nog meer doorgebrande relais als gevolg van de blikseminslag aangetroffen. Daardoor doen zich nog steeds sein- en wisselstoringen voor.
En ook morgen rijden er zeker een groot deel van de dag geen treinen. Ze komen nog steeds defecte onderdelen tegen die vervangen moeten worden.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 18:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
ProRail schrijft dat het inderdaad om blikseminslag gaat: https://www.prorail.nl/ni(...)roningen-en-zuidhorn
[..]
Ja, 1 + 1 + 21 = 24,quote:
Ftfyquote:Op woensdag 1 juli 2026 15:21 schreef Dr_Flash het volgende:
1 + 1 + 21 != 1+1+51.090.942.171.709.440.000= 51.090.942.171.709.440.002
Gelderse Tramwegen?quote:Op dinsdag 30 juni 2026 23:41 schreef Peterselieman het volgende:
Komt er nou een trein aan of toch iets anders?
[ afbeelding ]
Bordje staat bij de overgang Weg naar Voorst, nabij Zutphen
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
En is dat weer 42?quote:
Wat ik niet snap is dat er een halte gebouwd wordt, speciaal bij een evenementenlocatie, en dat er dan een PROEF gehouden moet worden om te kijken "of het zinvol is om daar vaker te gaan halteren bij evenementen". Als dat niet door een hersendode ééncellige bedacht is weet ik het ook niet meer.quote:Op woensdag 1 juli 2026 20:20 schreef b2py het volgende:
https://www.treinreiziger(...)tijdens-evenementen/
Ik snap dit niet he, volgens mij heeft er geen enkele extra trein gereden, en er is geen NS personeel op het station dus welke kosten ze dan maken is mij een raadsel. Iemand vanuit de dienstregelingplanning die een regel moet toevoegen?
en ze hebben alternerend de stops in Steenwijk en Wolvega geschrapt omdat het anders niet in de dienstregeling paste. Je zou zeggen dat er wel meer mogelijk zou moeten zijnquote:Op woensdag 1 juli 2026 20:55 schreef b2py het volgende:
Meest domme vond ik nog wel dat alleen de sprinter er stopte, alsof er alleen Friezen naar Heerenveen IJsstadion gaan
Was de energievoorziening daar niet zwak destijds? In Heerenveen is relatief recent een onderstation bijgebouwd.quote:Op woensdag 1 juli 2026 21:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en ze hebben alternerend de stops in Steenwijk en Wolvega geschrapt omdat het anders niet in de dienstregeling paste. Je zou zeggen dat er wel meer mogelijk zou moeten zijn
Snapte ik ook niet, er zit ontzettend veel rijtijd in dat stuk.quote:Op woensdag 1 juli 2026 20:55 schreef b2py het volgende:
Meest domme vond ik nog wel dat alleen de sprinter er stopte, alsof er alleen Friezen naar Heerenveen IJsstadion gaan
Die 10 euro is een lachertje want je gaat bijna nooit alleen, pp is het te overzien.quote:Op woensdag 1 juli 2026 21:18 schreef Remco het volgende:
[..]
Snapte ik ook niet, er zit ontzettend veel rijtijd in dat stuk.
Als schaatsliefhebbers is het ideaal. Parkeren rondom Thialf is echt een drama en sowieso 10 euro per auto.
Destijds wel ja. Ik weet dat je zo goed als om en om onderstations en schakelstations had. De meeste, zo niet alle, schakelstations zijn omgebouwd tot onderstations en een aantal onderstations zijn uitgebreid.quote:Op woensdag 1 juli 2026 21:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Was de energievoorziening daar niet zwak destijds? In Heerenveen is relatief recent een onderstation bijgebouwd.
enige puntje is dat je vanwege mogelijke brugopeningen op tijd in Leeuwarden moet zijnquote:Op woensdag 1 juli 2026 21:18 schreef Remco het volgende:
[..]
Snapte ik ook niet, er zit ontzettend veel rijtijd in dat stuk.
Als schaatsliefhebbers is het ideaal. Parkeren rondom Thialf is echt een drama en sowieso 10 euro per auto.
Afspraken over brugopeningen zijn er niet voor nietsquote:Op woensdag 1 juli 2026 21:55 schreef b2py het volgende:
Die paardenschuit kan wel even wachten, je kan ook de brugopeningen namelijk verplaatsen #brilliant
De brugopeningen tussen Meppel en Leeuwarden liggen zo strak tussen de dienstregeling, schuiven kan alleen als de dienstregeling meeschuift. Alleen een extra stop kost extra tijd, dan kun je die brugopening niet schuiven maar zul je 'm moeten inkorten, en inkorten is absoluut geen mogelijkheidquote:Op woensdag 1 juli 2026 21:55 schreef b2py het volgende:
Die paardenschuit kan wel even wachten, je kan ook de brugopeningen namelijk verplaatsen #brilliant
Wat een halsstarrig onwil-denken dit zeg. Ongelofelijk. Er is toch ook weleens vertraging, een zwartrijder die eruit gezet moet worden etc. Dat gebeurt vaak genoeg. En dan? Knallen dan alle binnenvaartschepen op elkaar omdat die brug twee minuten te laat open gaat voor ze?quote:Op donderdag 2 juli 2026 13:27 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De brugopeningen tussen Meppel en Leeuwarden liggen zo strak tussen de dienstregeling, schuiven kan alleen als de dienstregeling meeschuift. Alleen een extra stop kost extra tijd, dan kun je die brugopening niet schuiven maar zul je 'm moeten inkorten, en inkorten is absoluut geen mogelijkheid
Wat kosten betreft; je moet als vervoerder gewoon infraheffing betalen voor elke haltering van elke trein.
Ja dat zal nog wel een paar keer opgeschoven worden hoor. Eind volgende week zal het wel een keer opgelost zijnquote:Op donderdag 2 juli 2026 13:28 schreef marcb1974 het volgende:
Kabelreparatie tussen Rotterdam - Breda gaat nog langer duren.
Nu waarschijnlijk pas zondag treinen, mogelijk pas maandag
https://www.nu.nl/binnenl(...)nd-geen-treinen.html
Blijkbaar wel iets meer dan een paardenschuit hoor. Toen we bijvoorbeeld wat grote projecten in containers naar Trumpistan verscheepten maakte ik op een vrijdagmiddag een opmerking tegen een chauffeur die de containers ophaalde of ie nu nog helemaal naar Rotterdam of Hamburg moest. Nee, tot aan Meppel en dan met binnenvaart maar Rotterdam, dat gebeurde veel aldus de beste manquote:Op woensdag 1 juli 2026 21:55 schreef b2py het volgende:
Ik kan het je nog gekker vertellen; de brugopeningstijd over het Prinses Margrietkanaal, tussen Grou en Akkrum, kan niet worden aangepast omdat die afhankelijk is van de brugopeningstijd van de brug over de Oude Maas, bij Dordrecht.quote:Op donderdag 2 juli 2026 14:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat een halsstarrig onwil-denken dit zeg. Ongelofelijk. Er is toch ook weleens vertraging, een zwartrijder die eruit gezet moet worden etc. Dat gebeurt vaak genoeg. En dan? Knallen dan alle binnenvaartschepen op elkaar omdat die brug twee minuten te laat open gaat voor ze?![]()
Echt rot gewoon op met dat kanniet-wilniet-denken. Niet jij, maar de figuren die erover gaan
quote:Op donderdag 2 juli 2026 15:36 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ik kan het je nog gekker vertellen; de brugopeningstijd over het Prinses Margrietkanaal, tussen Grou en Akkrum, kan niet worden aangepast omdat die afhankelijk is van de brugopeningstijd van de brug over de Oude Maas, bij Dordrecht.
Daar hoeft toevallig nou net geen spoorbrug voor geopend te worden.quote:Op donderdag 2 juli 2026 14:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Blijkbaar wel iets meer dan een paardenschuit hoor. Toen we bijvoorbeeld wat grote projecten in containers naar Trumpistan verscheepten maakte ik op een vrijdagmiddag een opmerking tegen een chauffeur die de containers ophaalde of ie nu nog helemaal naar Rotterdam of Hamburg moest. Nee, tot aan Meppel en dan met binnenvaart maar Rotterdam, dat gebeurde veel aldus de beste man
quote:Op donderdag 2 juli 2026 15:36 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ik kan het je nog gekker vertellen; de brugopeningstijd over het Prinses Margrietkanaal, tussen Grou en Akkrum, kan niet worden aangepast omdat die afhankelijk is van de brugopeningstijd van de brug over de Oude Maas, bij Dordrecht.
Jazeker, ProRail heeft er zelfs een "in de spotlights"-pagina voor:quote:Op donderdag 2 juli 2026 17:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]dat is ook een spoorbrug?
Dit soort weetjes
Of je opent ff het grote botentopique #1.quote:Op donderdag 2 juli 2026 17:02 schreef James1988 het volgende:
Hoe vaart zo'n binnenvaartschip eigenlijk van Meppel naar Rotterdam, en hoe lang duurt zoiets? Ik heb echt geen idee.
Ik heb wel eens gezien dat het op sommige vrachtschepen mogelijk is om als passagier mee te gaan. Schijnt een belevenis op zich te zijn, want een cruise is het niet
Meppel - Zwartsluis - Ramspol - Ketelbrug, IJsselmeer - Amsterdam - Utrecht - Nieuwegein en dan de Lek naar Rotterdamquote:Op donderdag 2 juli 2026 17:02 schreef James1988 het volgende:
Hoe vaart zo'n binnenvaartschip eigenlijk van Meppel naar Rotterdam, en hoe lang duurt zoiets? Ik heb echt geen idee.
Ik heb wel eens gezien dat het op sommige vrachtschepen mogelijk is om als passagier mee te gaan. Schijnt een belevenis op zich te zijn, want een cruise is het niet
Leeuwarden wil op zich wel met de spoorbrug voor de lijn richting Zwolle. Dat zou heel veel schelen in de dienstregeling.quote:Op donderdag 2 juli 2026 15:50 schreef ReisT het volgende:
[..]
Daar hoeft toevallig nou net geen spoorbrug voor geopend te worden.
Het gaat vooral om de bruggen in Friesland, waarom vervangen we die eigenlijk niet door aquaducten als die binnenvaart zo belangrijk is? Daar ligt die provincie vol mee alleen niet voor spoorlijnen.
Och, die in het PM-kanaal hoeft niet zo vaak open omdat de brug flink hoog is. Akkrum en Het Deel zijn alleen voor pleziervaartquote:Op donderdag 2 juli 2026 15:36 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Alle IRM-stellen zijn in principe verlengd. In de loop van de tijd zijn er wel zesjes viertjes geworden en andersom. Aan alle stellen is iig middenbak ABv6 (bak met eerste en tweede klasse) toegevoegd. De viertjes die zesjes werden kregen er ook een mBv7 bij, een tweede klasse bak met motordraaistellen. Daarnaast is de complete serie hernummerd en zijn er nieuwe viertjes en zesjes ingestroomd (series 2 en 3).quote:Op vrijdag 3 juli 2026 22:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Het is ook niet eens meer het begin van de moderne spoorwegen, alles is alweer een keer (of drie) verbouwd sindsdien. Wat rijdt er nog van bij NS. Dat IRM4tje? Of is de volledige eerste serie verlengd uiteindelijk? Alle drietjes zijn 4tjes geworden maar ik meen me te herinneren dat de 4tjes niet allemaal naar 6 bakken verlengd zijn.
Meer dan een spoorgeneratie geleden. Kan het me nog veel te goed herinneren.
Kijk op hetzelfde kanaal een video over Berlijn uit 1994. Wat gaaf. 112 met nachttrein naar St Petersburg, Moskou, Vilnius of Kiev vanaf Lichtenbergquote:
ja, deel van de eerste klasse in ICM stellenquote:Op vrijdag 3 juli 2026 23:14 schreef cinderloom het volgende:
Gekke vraag die me net te binnen viel; bestaan eigenlijk nog die afgesloten hokjes met aan beide kanten drie stoelen?
In de Nederlandse treinen
Ja man, dat was na een poosje weggeweest te zijn vanaf '08 tot ergens in de jaren '10 zo. Ik weet uit m'n hoofd niet meer wanneer EuroNight & CityNightLine kaltgestellt zijn.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 23:19 schreef derLudolf het volgende:
Nooit geweten dat er in Moskova opgespoord werd en er Litouwse rijtuigen in Duitsland hebben gereden.
Dat was geloof ik in 2016.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 23:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik weet uit m'n hoofd niet meer wanneer EuroNight & CityNightLine kaltgestellt zijn.
We worden oud.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 22:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Meer dan een spoorgeneratie geleden. Kan het me nog veel te goed herinneren.
ja doe nou maar eens ophouden met dat gequote:Op zondag 5 juli 2026 13:53 schreef marcb1974 het volgende:
Oh ja, die treinen tussen rotterdan en Breda,
wordt dinsdag
quote:Op zondag 5 juli 2026 18:25 schreef Dr_Flash het volgende:
ja doe nou maar eens ophouden met dat geheel de tijd.
Het is gewoon fucking vermoeiend en bizar ongeïnformeerd terwijl je prima weet wat er aan de hand is; ze krijgen geen cent meer en moeten daardoor soms drie keer zoveel kosten maken om onderhoud uit te voeren. Doet me heel erg denken aan je (en truth be told, je was niet de enige) gezever over de winkels die NS Poort destijds uitbaatte terwijl niemand daar slechter van werd.quote:
Ligt het ook enigszins geordend in zo'n goot dan? Wij hebben ook wel profinet, servo/Motorkabels en signaalkabel op dezelfde kabellader op onze installaties maar wel soort bij soort.quote:Op zondag 5 juli 2026 20:58 schreef Duvel het volgende:
Ze hadden het over een knik in een 1500 V-kabel als oorzaak. Als die kabel bij al deze signaalkabels in de goot lag, is dat wel verkeerd, in mijn ogen.
Ik ben er gewoon, net als heel veel OV-reizigers, helemaal klaar mee. Elke keer ligt het weer aan dit of aan dat of aan zus of aan zo. Ik wil het gewoon niet meer horen. Ik heb nergens meer begrip voor, ik wil gewoon dat het werkt. We betalen er goed genoeg voor met z'n allen.quote:Op zondag 5 juli 2026 21:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het is gewoon fucking vermoeiend en bizar ongeïnformeerd terwijl je prima weet wat er aan de hand is; ze krijgen geen cent meer en moeten daardoor soms drie keer zoveel kosten maken om onderhoud uit te voeren. Doet me heel erg denken aan je (en truth be told, je was niet de enige) gezever over de winkels die NS Poort destijds uitbaatte terwijl niemand daar slechter van werd.
Maar ze moesten maar treinen gaan rijden en winstgevende activiteiten afstoten ofzo.
Dit land valt uit elkaar (80 miljard aan achterstallig onderhoud in infrastructuur) door decennia lang de boel kapot te bezuinigen en een keer in de tien jaar te herzien (naar beneden) wat het basisniveau zou moeten zijn. Maar natuurlijk is de uitvoerende organisatie de schuldige.
Je hoeft er niet eens langs toch?quote:Op zondag 5 juli 2026 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik ben er gewoon, net als heel veel OV-reizigers, helemaal klaar mee. Elke keer ligt het weer aan dit of aan dat of aan zus of aan zo. Ik wil het gewoon niet meer horen. Ik heb nergens meer begrip voor, ik wil gewoon dat het werkt. We betalen er goed genoeg voor met z'n allen.
En als het niet werkt ben ik ontevreden. En dan wil ik al niet eens meer weten wie ik wel of niet de schuld mag of kan of moet geven. Gewoon wegwezen. Fiksen die boel. En rap.
Ja, nee, dat is dus het hele probleem, we betalen er te weinig aan. We stemmen (als collectief) al jaren op partijen die het wel prima vinden als we zo dicht mogelijk tegen het absolute minimum aan onderhoud aan gaan zitten, want waarom zou je meer dan het absolute minimum uitgeven. Wat mij betreft mogen er eens mensen met visie (heel eng tegenwoordig geloof ik) aan het roer komen die wat zien in investeren in de infrastructuur van nu en in de toekomst. Maar in vrees dat ik daarmee te veel vraag.quote:Op zondag 5 juli 2026 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik ben er gewoon, net als heel veel OV-reizigers, helemaal klaar mee. Elke keer ligt het weer aan dit of aan dat of aan zus of aan zo. Ik wil het gewoon niet meer horen. Ik heb nergens meer begrip voor, ik wil gewoon dat het werkt. We betalen er goed genoeg voor met z'n allen.
Onder de goot.. als de boel in de goot daarvan is gaan smelten/branden door het beton heen moet het superheet zijn geweest.quote:Op zondag 5 juli 2026 20:58 schreef Duvel het volgende:
Ze hadden het over een knik in een 1500 V-kabel als oorzaak. Als die kabel bij al deze signaalkabels in de goot lag, is dat wel verkeerd, in mijn ogen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |