abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220974713
Iedereen kent ze wel: van die dagen waarop je eigenlijk te weinig tijd hebt om uitgebreid te koken, maar toch iets fatsoenlijks en redelijk gezonds op tafel wilt zetten.

Daarom probeer ik regelmatig wat grotere porties te koken en een deel in de diepvries te bewaren. In de winter werkt dat voor mij prima met verschillende soorten stamppot. In de zomer ligt er vooral nasi en bami in de vriezer. Niet per se omdat dat mijn favorieten zijn, maar vooral omdat ik niet goed weet wat er verder geschikt is om in grotere hoeveelheden te maken én na het invriezen nog lekker blijft.

Ik ben dus benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Wat zijn jullie favoriete gerechten om vooruit te koken en smaakt na een rondje in de magnetron ook nog goed?
pi_220974724
Vooral pasta's
pi_220974754
Soepen
pi_220974764
Volgens mijn lijst heb ik nu dit in de vriezer qua ready to go:

3x aardappelpuree
Pulled pork chili
Fejolada (Braziliaanse stoof van zwarte bonen en bbq vlees)
Chorizo en kip in tomatenprutje
Vegan quinoa chili
Vegan curry
Broccoli-aardappelsoep
Pastinaak-bloemkoolsoep
Indiase tikka masalasaus
Melanzane parmigiana
Spoilers!
pi_220974818
Een hele hoop. Ingevroren maaltijden zijn zowat mij hele dieet. :+

Pastasauzen zijn het grootste deel van alles wat! Ik zou wel afraden om romige sauzen in te vriezen, die schiften wat. De rest is heel goes in te vriezen zonder verlies van kwaliteit, vooral ragu.

Soepen, héél veel soepen. Ook hier, liefst niet romig!

Egg fried rice. Na het ontdooien is de rijstkorrel iets droger, dus ik schep er even een lepel water op bij het opwarmen in de microgolf.

Gebakken kip!! Heel veel gebakken kip. Vooral om aan gerechten toe te voegen.

Pasta > Meer te nood als ik echt snel wat moet klaarmaken. Je moet de pasta wel insmeren met olijfolie na het koken en dan snel invriezen met een pak ijsblokjes oid erop, anders gaat de structuur eraan.

Sowieso > Vries invrediënten apart in
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220974837
Foodcubes zijn best handig trouwens. Ik gebruik gewoon kleine bakjes. Dan kan je ze in porties invriezen. Bij het opwarmen pak je dan een kubus groente, kubus eiwit en kubus koolhydraten.

🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220974865
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:50 schreef Lucky_Strike het volgende:

Melanzane parmigiana
Doe je hier wat speciaals mee? Gerechten met parmezaans komen bij mij altijd slechter uit door de textuur na het ontdooien. Ik vries daarom de parmezaanse kaas apart zodat het niet in vocht invriest.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220974898
Stoofpotten zoals rendang, babi ketjap stifado en goulash. Zeker geen pasta en stamppotten, brrr dat is opgewarmd zo vies. Aardappelpuree. Pastasaus. Curry. Chili (diezelfde als Lucky-Strike denk ik, deze https://milkfreemom.com/vegan-quinoa-sweet-potato-chili/). Ratatouille. Soep. Het gehakt(of linzen)-groentemengsel voor nachos https://miljuschka.nl/nachos-met-kaas/.
Ik maak dat allemaal standaard in minstens de dubbele hoeveelheid.
pi_220974904
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:49 schreef YoopY het volgende:
Soepen
Ik lees soepen vaak terug komen.
Ja, die heb ik er ook wel regelmatig in. Maar die zie ik niet echt als maaltijd.
Jullie hebben dan misschien maaltijdsoepen? Dan zou het idd wel kunnen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Volgens mijn lijst heb ik nu dit in de vriezer qua ready to go
Aardig lijstje, zoiets is handig :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:57 schreef Mikeytt het volgende:
Gebakken kip!! Heel veel gebakken kip. Vooral om aan gerechten toe te voegen.
Hmmm das een goeie.
Ik wist niet dat kip in de diepvries kon. Droogt niet snel uit?

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:59 schreef Mikeytt het volgende:
Foodcubes zijn best handig trouwens.
Nooit van gehoord, maar klinkt wel ideaal.
Alles door elkaar zorgt misschien juist wel voor dat "sappige"

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Zeker geen pasta en stamppotten, brrr dat is opgewarmd zo vies.
Ik vind de smaak prima ... pasta vaak lekkerder dan uit de pan
pi_220974943
Bij de soep tosti’s (ja, die kun je prima alvast beleggen en invriezen, op m’n werk hadden we ze zelfs kant&klaar per stuk verpakt liggen). Of groentemuffins (ook prima in grote hoeveelheden te maken en in te vriezen).
Ik heb niet voor niks een grote vriezer O+
pi_220974958
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:17 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb niet voor niks een grote vriezer
Ik heb nu nog een kleinere, maar die is oud. Dus als hij vervangen moet komt er inderdaad een veel grotere :)

Maarre tosti's, das een goeie. Die had ik ook nog nooit gehoord.
Klinkt opzich wel logisch, want het vocht haal je er weer uit via het tostiapparaat
pi_220974998
Soep,
Pastasaus,
Rendang,
Goulash,
Hachee
Kipkerrie,
Chili con carne.

[ Bericht 12% gewijzigd door marc0871 op 07-06-2026 00:08:59 ]
pi_220975020
Niks. Heel soms gaat er een kliekje de vriezer in zodat ik het later weg kan gooien.
-nee-
pi_220975052
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:10 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Ik lees soepen vaak terug komen.
Ja, die heb ik er ook wel regelmatig in. Maar die zie ik niet echt als maaltijd.
Jullie hebben dan misschien maaltijdsoepen? Dan zou het idd wel kunnen.

Soep met goed vlees, groente en een hand vermicelli.
Broodjes erbij om te dopen.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:20:58 #15
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220975384
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Stoofpotten zoals rendang, babi ketjap stifado en goulash. Zeker geen pasta en stamppotten, brrr dat is opgewarmd zo vies. Aardappelpuree. Pastasaus. Curry. Chili (diezelfde als Lucky-Strike denk ik, deze https://milkfreemom.com/vegan-quinoa-sweet-potato-chili/). Ratatouille. Soep. Het gehakt(of linzen)-groentemengsel voor nachos https://miljuschka.nl/nachos-met-kaas/.
Ik maak dat allemaal standaard in minstens de dubbele hoeveelheid.
Die chili inderdaad, of deze, of een combi. https://pipingpotcurry.co(...)cipe-container-17935
Spoilers!
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:24:54 #16
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220975398
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:29 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Soep met goed vlees, groente en een hand vermicelli.
Broodjes erbij om te dopen.
Dat voldoet hier ook niet als maaltijd. Dat is meer een gevoel want je zult er zeker vol van zitten.

Bij maaltijdsoep denk ik meer aan een chowder, dahl, ribolita, erwtensoep of zoete aardappelsoep.

De soepen die ik nu in de vriezer heb zijn met aardappel dus voor ons zeker een maaltijd. Soms met brood en altijd met diverse toppings zoals chiliolie, nootjes, avocado, geitenkaas, feta.
Spoilers!
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:44:55 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220975535
Ben zelf gek op chinese tomatengroentesoep en die is ook echt dik en als maaltijdsoep bedoeld. Daar maak ik eens in het half jaar ongeveer 10 tot 15 liter van.

Verder hou ik van zuurkoolschotel en boerenkoolstampot. Die gaan per portie eerst in de magnetron om te ontdooien en dan nog 7 minuten in de airfryer voor een knapperig korstje. Daar maak ik ongeveer 7 kilo per keer van.

Verder bak ik 4 plaatpizza's per sessie en die gaan ook in stukken (airfryer formaat) in de vriezer. Daarna 40 seconden magnetron, en dan airfryen voor 6 minuten.

En verder vries ik eigenlijk alles in wat ik zo'n beetje kook omdat ik altijd standaard meer maak dan ik opeet. Dus nassi, bami, geroosterd varkensvlees, zoetzure saus, ijs, appeltaart, boterkoek, spekcake, zelfs loempia's, kroketten, dahl, macaroni etc, en nu ook mijn eigen (trein)broodjes. Eigenlijk kun je volgens mij zo'n beetje alles invriezen. Dus vries vooral in wat je lekker vindt, en vind een praktische manier om dat weer aantrekkelijk/smakelijk te krijgen als je het uit de vriezer haalt. En dan zweer ik bij een airfryer; set and forget.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 06-06-2026 23:53:21 ]
pi_220975661
Vooruit koken doe ik soms ook (gewoon standaard maaltijden) en doe ze in de vriezer, maar heb wel een weekmenu nodig (anders eet ik ze niet op. Dus moet opschrijven dag X eet ik bakje Y. Anders liggen ze erin tot het tijd is om de vriezer schoon te maken en dan vertrouw ik het niet meer. Slechte gewoonte)

Meestal zorg ik liever voor losse groentes, peulvruchten, aardappeldingen en fruit in de vriezer. Voor als ik geen energie heb voor de wekelijkse boodschappen en kan zo sowieso vooruit. Ik heb altijd een grote zak falafel, doperwten, tuinbonen, broccoli en bloemkool, sperziebonen, vega-troepjes, aardappel-iets en brood in de vriezer.

Kook wel voor twee of drie dagen en bewaar het in de koelkast, dan is het geen probleem :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')