abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220960188
quote:
Vrijwel de hele oppositie wil na de AOW-verhoging ook de WW- en WIA-plannen schrappen, maar dat is het kabinet nu niet van plan. "Het is ons goed recht om zelf ook iets te vinden van de toekomst van onze sociale voorzieningen."

"Er zijn geen taboes." Met die woorden van de coalitie moest de oppositie donderdag genoegen nemen. De Kamer debatteerde met het kabinet over de bezuinigingen op de sociale zekerheid.

Het gaat in totaal om ruim 6,5 miljard euro. Dat bedrag is globaal gezien de opbrengst van drie plannen: de verhoging van de AOW-leeftijd, een verkorting van de maximale WW-duur (werkloosheid) en het vereenvoudigen van het stelsel van arbeidsongeschiktheid (WIA). Om dat laatste te bereiken, wil het kabinet de uitkering voor mensen die niet of nauwelijks kunnen werken afschaffen. Zij krijgen als gevolg dezelfde lagere uitkering als mensen die deels arbeidsongeschikt zijn.

Na aanhoudende kritiek zette het kabinet vorige week een definitieve streep door het AOW-plan, maar de plannen omtrent de werkloosheid en de arbeidsongeschiktheid staan enkel in de ijskast. Ook staat de bijbehorende 6,5 miljard euro gewoon nog genoteerd als bezuiniging op de begroting van minister Hans Vijlbrief (Sociale Zekerheid). Reden genoeg voor de vakbonden om de gesprekken met het kabinet te staken.

De linkse oppositie eiste donderdag duidelijkheid van de coalitie en het kabinet. "Blijft de 6,5 miljard euro op de begroting van sociale zaken staan?", vroegen onder anderen PRO-leider Jesse Klaver, SP-leider Jimmy Dijk en Mirjam Bikker (ChristenUnie).

De Kamer vreest dat minister Eelco Heinen (Financiën) vasthoudt aan de gemaakte afspraken en Vijlbrief opdracht geeft om de miljarden enkel en alleen te zoeken op zijn eigen begroting. Dat zou betekenen dat er hoe dan ook wordt bezuinigd op de sociale zekerheid. Die vrees wordt gedeeld door de vakbonden.

Hoewel Vijlbrief dit weekend bij Buitenhof liet doorschemeren dat de miljarden mogelijk ook ergens anders gezocht kunnen worden, kreeg de Kamer donderdag geen helder antwoord. "Eerst de inhoud, dan pas de tabel", zei Stephan Neijenhuis (D66). "Als er een financiële uitdaging is, kijken we daarna hoe we die oppakken", voegde Ingrid Michon-Derkzen (VVD) toe.

Die woorden kwamen overeen met die van het kabinet. "Zodra er aangepaste afspraken kunnen worden gemaakt over een breed sociaal akkoord zullen we zien of we de begroting daarop moeten aanpassen", zei premier Rob Jetten tegen de Kamer.

Op steun van links én rechts hoeft het kabinet niet te rekenen

Maar een sociaal akkoord kan het kabinet niet sluiten zonder de polder én de Kamer. Met maar 66 zetels moet Vijlbrief op zoek naar de steun bij de oppositie. In de Tweede Kamer staan JA21 en SGP niet onwelwillend tegenover bezuinigingen, maar de partijen vinden de huidige plannen te rigoureus. Bovendien is het kabinet in de Eerste Kamer afhankelijk van de steun van PRO of BBB.

Die beide partijen zitten meer geharnast in het debat. PRO heeft zich vereenzelvigd met de vakbonden en BBB ziet ook niets in "kil" bezuinigingen op de sociale zekerheid. Het kabinet moet dus aan de bak om een partij voor zich te winnen. Maar, zo stelde JA21-Kamerlid Simon Ceulemans vast: "Het kabinet moet kiezen. En een keuze om over links te gaan, betekent een route zonder JA21."

Het kabinet moet nu eerst zorgen dat de vakbonden weer aan tafel komen. Zij eisen dat het kabinet ook definitief een streep zet door de WW- en WIA-plannen. "Maar het is ons goed recht om zelf ook iets te vinden over de toekomst van onze sociale voorzieningen", zegt Jetten daarover.

Jetten kondigde in het debat aan de komende weken met "concrete nieuwe voorstellen" te komen om de bonden weer aan tafel te krijgen. Ondertussen worden de WW- en WIA-plannen nog niet uitgewerkt. "We gaan het nu niet op stel en sprong uitwerken. We bieden de ruimte om daarover de gesprekken met elkaar te voeren en eventueel plannen aan te passen", zei de premier.

Ondertussen zijn de werkgeversorganisaties wel met de werknemersorganisaties in gesprek over de toekomst van de sociale zekerheid. Zij vinden net als het kabinet en de Kamer dat het vastgelopen stelsel van arbeidsongeschiktheid een probleem is.

Vijlbrief blijft positief. De minister denkt dat hij komende maanden weer om tafel zal zitten met de polder.

Bron; https://www.nu.nl/politie(...)-overeind.html#nujij

Ze kunnen zich hier nu wel aan blijven vasthouden als kabinet, maar ik denk dat ze het er niet door gaan krijgen.

Wat denk jij?
pi_220960203
De afbraak van de verzorgingsstaat moet stoppen.

Stuur dit kabinet naar huis.
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:17:42 #3
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220960209
Jetten :')

Er komt iets meer kijken bij goed besturen dan TikTok filmpjes maken en snoepreisjes.
pi_220960212
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:13 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Ze kunnen zich hier nu wel aan blijven vasthouden als kabinet, maar ik denk dat ze het er niet door gaan krijgen.

Wat denk jij?
Ik hoop het niet. Hopelijk staat de oppositie sterk hierin. Maar er zal vast wel een partij zijn die toch meegaat in dit voorstel dmv mooie beloftes naar die partij.
pi_220960219
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:13 schreef cinderloom het volgende:

[..]

Wat denk jij?
Ik denk dat de sociale zekerheid uiteindelijk er wel deels aan moet gaan, het is een van de grootste kostenposten van Nederland, en er komen echt enorme langdurige kosten aan. Die moeten toch ergens van betaald worden. Dat zal deels ook van het sociale stelsels moeten. Nederland heeft decennia boven haar stand geleefd, nu zie je weer dat de voeten op aarde komen en kickt de harde realiteit in.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220960279
Schiet lekker op met die 66 zetels deel #79427699.
OH NOES!!!!1*&@@!!
pi_220960317
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:19 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik denk dat de sociale zekerheid uiteindelijk er wel deels aan moet gaan, het is een van de grootste kostenposten van Nederland, en er komen echt enorme langdurige kosten aan. Die moeten toch ergens van betaald worden. Dat zal deels ook van het sociale stelsels moeten. Nederland heeft decennia boven haar stand geleefd, nu zie je weer dat de voeten op aarde komen en kickt de harde realiteit in.
Nee. Het grootste deel van de Nederlanders zijn realistisch en hebben niet boven hun stand geleefd. Deze Nederlanders hebben gewerkt en altijd bijgedragen. Het is het wanbeleid van een overheid die al jaren het geld in vloedgolven uitgeeft aan allerlei idioterie waardoor hardwerkenden bij ziekte, ontslag of op hun oude dag straks de dupe dreigen te zijn.
Jetten is een premier die ver van de realiteit afstaat en het werkelijk geen fuck kan schelen.
Het is een kwestie van jaren slecht management.
pi_220960414
quote:

[..]
Tja als je jaar na jaar belastingverlagingen van de top verdienende doorvoert, belasting verlagingen bij bedrijven doorvoert en miljarden subsidies aan bedrijven geeft, blijft er niet veel geld over. De burger mag bloeden want de aandeelhouder moet wel zijn rendement kunnen halen. En tja als je rijken teveel belast vertrekken ze (doen ze sowieso wel).
pi_220960485
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:37 schreef Pendora het volgende:

[..]
Tja als je jaar na jaar belastingverlagingen van de top verdienende doorvoert, belasting verlagingen bij bedrijven doorvoert en miljarden subsidies aan bedrijven geeft, blijft er niet veel geld over. De burger mag bloeden want de aandeelhouder moet wel zijn rendement kunnen halen. En tja als je rijken teveel belast vertrekken ze (doen ze sowieso wel).
Die belastingdingen voor de rijken doen het altijd goed bij het populistische deel van het linkerspectrum, maar het is maar een schijntje van wat er te halen van bij het sociale systeem. Met die belastingen alleen ga je het niet redden. Het sociale stelsel gaat uitgehold worden, hoe dan ook, vroeg of laat. Ze zorg zal ook verder aan de beurt komen, onderwijs is de andere grote, maar ik verwacht dat deze nog enigszins gespaard blijft.
pi_220960530
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:27 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Nee. Het grootste deel van de Nederlanders zijn realistisch en hebben niet boven hun stand geleefd. Deze Nederlanders hebben gewerkt en altijd bijgedragen. Het is het wanbeleid van een overheid die al jaren het geld in vloedgolven uitgeeft aan allerlei idioterie waardoor hardwerkenden bij ziekte, ontslag of op hun oude dag straks de dupe dreigen te zijn.
Jetten is een premier die ver van de realiteit afstaat en het werkelijk geen fuck kan schelen.
Het is een kwestie van jaren slecht management.
Ik heb het ook over de overheid uiteraard. En dat maakt verder niet zoveel uit wie aan de macht is. Het overgrote deel van de kosten staan al vast, het is nog wat morrelen achter de komma verder, afhankelijk van wie er aan de macht is.
pi_220960555
quote:

[..]
WW en WIA worden betaald door de premies die de sociale partners (werkgevers en werknemers) inleggen. Er komen op dit moment vele miljarden meer binnen dan er uit gaan.

Doen alsof er op dit moment een groot financieel probleem bestaat inzake WW/WIA is ronduit gelogen. Het is een ordinaire greep in de kassa om andere zaken te financieren.

Laat je niet in de luren leggen !
-
  Forum Admin donderdag 4 juni 2026 @ 19:45:05 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220960586
Het kabinet en welke meerderheid?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220960626
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:43 schreef quo_ het volgende:

[..]
WW en WIA worden betaald door de premies die de sociale partners (werkgevers en werknemers) inleggen. Er komen op dit moment vele miljarden meer binnen dan er uit gaan.

Doen alsof er op dit moment een groot financieel probleem bestaat inzake WW/WIA is ronduit gelogen. Het is een ordinaire greep in de kassa om andere zaken te financieren.

Laat je niet in de luren leggen !
Goed punt, maar is het niet altijd een greep uit een bepaalde kassa? Al die plannen, zeker netverzwaringen en defensie nu kosten jaarlijks miljarden op miljarden. Dat is mooi en aardig, maar elk plan kent winnaars en verliezers. Of de overheid leent het gewoon bij elkaar, maar dan zijn we op termijn allemaal verliezers met inflatie. Ik denk dat we eraan moeten gaan wennen dat het oude stelsel niet meer zal zijn wat het is geweest (en eerlijk gezegd ook al sinds de jaren ‘70 al heel langzaam wordt afgebouwd, al zal het nu wat sneller gaan).
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:02:42 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220960740
Lachen die Jetten.

"Oke ouwhoer er maar over en ik hoor later wel wat jullie plannen zijn, ik ga even tijgers spotten op Sumatra, even bijkomen."
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:03:17 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220960744
En bezuinigen op de allerzwaksten in de samenleving is op zijn zachts gezegd misselijkmakend te noemen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220960765
quote:
"Het is ons goed recht om zelf ook iets te vinden van de toekomst van onze sociale voorzieningen."
Best een grote waffel voor een minderheidskabinet dat de goodwill van de oppositie nog hard nodig gaat hebben.
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:06:12 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220960769
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:17 schreef Richestorags het volgende:

Er komt iets meer kijken bij goed besturen dan TikTok filmpjes maken en snoepreisjes.
Je aan je beloftes houden bijvoorbeeld.

Maar ja, ik heb sowieso niet gestemd op deze partij. Niet echt geloofwaardig.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220960776
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:49 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Goed punt, maar is het niet altijd een greep uit een bepaalde kassa? Al die plannen, zeker netverzwaringen en defensie nu kosten jaarlijks miljarden op miljarden. Dat is mooi en aardig, maar elk plan kent winnaars en verliezers. Of de overheid leent het gewoon bij elkaar, maar dan zijn we op termijn allemaal verliezers met inflatie. Ik denk dat we eraan moeten gaan wennen dat het oude stelsel niet meer zal zijn wat het is geweest (en eerlijk gezegd ook al sinds de jaren ‘70 al heel langzaam wordt afgebouwd, al zal het nu wat sneller gaan).
Het is een laffe en valse manier om het geld uit het sociale stelsel te halen. Deze overheid heeft er geen belang bij om de rijken en grootverdieners aan te pakken. Waarom zouden ze ook, daar hebben ze zelf alles bij te verliezen. Dan maar de hardwerkende burger te grazen nemen, die groep is ook lekker groot.
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:11:11 #19
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220960810
Versoberen van de wachtgeldregeling heb ik ze nog niet over gehoord gek genoeg. Schrap daar verhoudingsgewijs net iets meer van en je hebt de goodwill van het volk.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Best een grote waffel voor een minderheidskabinet dat de goodwill van de oppositie nog hard nodig gaat hebben.
Aaaah, dus dat moet ik hiervan leren.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:19:01 #20
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220960863
Als je een paar maanden terug had gezegd dat je bijna terug zou verlangen naar het kabinet Schoof, of zelfs Rutte, was je hard uitgelachen.

Nu zou je willen dat dit kabinet er nooit gekomen was.

Hoe eerder deze bende valt, hoe beter :{w
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220960895
Dit geld moet vrijgemaakt worden om aan de NAVO-norm te voldoen. Als we daar nou eens van af zien hoeven we ook niet in sociale zekerheid te snijden.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:32:22 #22
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220960968
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:22 schreef Nexum het volgende:
Dit geld moet vrijgemaakt worden om aan de NAVO-norm te voldoen. Als we daar nou eens van af zien hoeven we ook niet in sociale zekerheid te snijden.
Is ook zo. Vind het ook een beetje een valse tegenstelling. Het ene potje geld tegenover het andere potje geld plaatsen. Typisch dat je niets hoort over het potje geld van de vermogensbelasting.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:48:55 #23
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220961095
quote:
We moeten ons voorbereiden op een all out war met Rusland, want anders kan de VS zijn spelletjes niet spelen met China en Iran. Zolang wij ons met gebakken lucht bezighouden, blijven we lekker klein en verdeeld.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220961115
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:03 schreef Harvest89 het volgende:
En bezuinigen op de allerzwaksten in de samenleving is op zijn zachts gezegd misselijkmakend te noemen.
Juist daarom zie ik ook niet snel partijen over de boeg komen.
En dan hebben we nog de bonden die er ook flink voor zullen gaan liggen.
Uiteindelijk is het dan denk ik heel moeilijk om een meerderheid te vinden, want het gaat niet om 1 persoon meer.
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:02:33 #25
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220961144
quote:

[..]
En ijskoud.

Jetten weet nu al dat hij, z'n naasten en anderen binnen zijn kringen zelf nooit een WIA oid nodig zullen hebben.
pi_220961175
quote:
Nee we betalen nu de rekening voor decennialang bezuinigingen op defensie. Lijkt me verstandiger om af te zien van de dure asielopvang.
pi_220961177
quote:

[..]
Ook dit inderdaad.
Ze denken god in Frankrijk te zijn. Maar zonder steun zijn ze nergens, en zeker niet bij zo'n beladen onderwerp als dit.

Ze staan te ver van de wereld, dat blijkt maar waar.
Uiteindelijk krijgen ze dadelijk alleen maar gesloten deuren en is het klaar. Dit kabinet blijft niet lang denk ik.
pi_220961210
quote:

[..]
Als je de sociale zekerheid wil verminderen zal je om te beginnen eerst eens moeten ophouden met het importeren van kansloze Afrikanen die levenslang afhankelijk gaan zijn van het staatsinfuus.

Beetje een spagaat nu, is het niet?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:19:00 #29
182233 thedeedster
pi_220961318
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:19 schreef StateOfMind het volgende:
Als je een paar maanden terug had gezegd dat je bijna terug zou verlangen naar het kabinet Schoof, of zelfs Rutte, was je hard uitgelachen.

Nu zou je willen dat dit kabinet er nooit gekomen was.

Hoe eerder deze bende valt, hoe beter :{w
Die hele politiek is gewoon stuitend. Welk dossier is nou aangepakt? Laat staan opgelost?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:20:22 #30
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220961328
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:19 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Die hele politiek is gewoon stuitend. Welk dossier is nou aangepakt? Laat staan opgelost?
Regeren is vooruitzien al heel lang veranderd in regeren is vooruitschuiven.
A murky, forgotten land.
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:23:08 #31
182233 thedeedster
pi_220961346
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Regeren is vooruitzien al heel lang veranderd in regeren is vooruitschuiven.
Raak. Precies dit. Geen daden, maar woorden. En woorden. Je wordt gewoon murw geluld.
pi_220961400
Niks kunnen ze, maar wel een vuurwerkverbod er door rammen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:31:40 #33
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220961401
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:23 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Raak. Precies dit. Geen daden, maar woorden. En woorden. Je wordt gewoon murw geluld.
Met zoveel woorden zo min mogelijk zeggen.
A murky, forgotten land.
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:35:27 #34
182233 thedeedster
pi_220961421
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:31 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Met zoveel woorden zo min mogelijk zeggen.
Is een vak.
  donderdag 4 juni 2026 @ 22:48:00 #35
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_220961789
Je zou ook eens preventieve maatregelen nemen om te zorgen dat we niet richting 1 miljoen mensen in de WIA belanden.
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  vrijdag 5 juni 2026 @ 05:43:28 #36
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220962579
quote:

[..]
Precies. VVD die met de campagne en formatie een middelvinger opsteekt naar GL-PvdA en vervolgens van ze verwacht dat ze constructief zijn omdat ze een minderheid hebben en D'66 duwt me naar links omdat ze erin mee gaan.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220962589
Snappen die lui dat WW niet zomaar een gift is maar dat je hier premie voor inlegt?
Wat is het volgende, de pensioenpotten openbreken om hun plannetjes van te betalen? Ja nee we stoppen het geld er later weer terug in, het ligt nu alleen te verstoffen!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220963168
D66, rechts op sociale voorzieningen, links op migratie. De vernietigers van de verzorgingsstaat.
pi_220963181
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 05:49 schreef raptorix het volgende:
Snappen die lui dat WW niet zomaar een gift is maar dat je hier premie voor inlegt?
Wat is het volgende, de pensioenpotten openbreken om hun plannetjes van te betalen? Ja nee we stoppen het geld er later weer terug in, het ligt nu alleen te verstoffen!
Zowel WIA als WW zijn inderdaad geen cadeautjes van de overheid maar verzekeringen betaald door werkgevers en werknemers.
En het idee van een greep in de pensioenpot is helaas niet eens theoretisch ideel. In de jaren 80 en 90 is er door de kabinetten Lubbers en Kok zo'n 30 miljard (gulden) "getankt" uit het ABP om de begrotingen op te poetsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 05-06-2026 08:43:42 ]
-
  Moderator / Redactie FP vrijdag 5 juni 2026 @ 09:05:33 #40
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220963371
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:23 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Grootste probleem is dat er zoveel partijen zijn met nét even een andere mening/visie/whatever dan de andere partijen. Terwijl ze voor 99% zowat overeenkomen in veel gevallen. En met zoveel partijen ga je het nooit eens worden.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_220963510
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 08:36 schreef quo_ het volgende:

[..]
Zowel WIA als WW zijn inderdaad geen cadeautjes van de overheid maar verzekeringen betaald door werkgevers en werknemers.
En het idee van een greep in de pensioenpot is helaas niet eens theoretisch ideel. In de jaren 80 en 90 is er door de kabinetten Lubbers en Kok zo'n 30 miljard (gulden) "getankt" uit het ABP om de begrotingen op te poetsen.
Ja en indirect gebeurt het nog steeds omdat pensioenfondsen weer staatsobligaties hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 5 juni 2026 @ 09:58:01 #42
3542 Gia
User under construction
pi_220963703
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:18 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ik hoop het niet. Hopelijk staat de oppositie sterk hierin. Maar er zal vast wel een partij zijn die toch meegaat in dit voorstel dmv mooie beloftes naar die partij.
Ik zou het logischer vinden dat mensen die wel, deels, kunnen werken hun uitkering verliezen, dan mensen die niet kunnen werken volledig gelijk stellen met mensen die nog wel kunnen werken.
Je kunt met 24 of 28 uur een inkomen genereren dat sommige in de WIA in totaal hebben, die helemaal niet meer kunnen werken.

Hoe is het eerlijk dat mensen die betaald hebben voor een verzekering (arbeidsongeschiktheid) hier geen gebruik van mogen maken?

Gelukkig heb ik nog de oude WAO en blijven ze daarvan af. Hoe langer het duurt voordat ik AOW krijg, hoe voordeliger het voor me is.
pi_220964197
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:48 schreef Abrikozentaart het volgende:
Je zou ook eens preventieve maatregelen nemen om te zorgen dat we niet richting 1 miljoen mensen in de WIA belanden.
Dan zal het ophogen van de pensioenleeftijd zeker niet helpen. Met je krakkemikkig lijf doorknoeien tot je in de kist ligt.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 10:55:21 #44
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220964348
Klinkt alsof de regenten van D66 en VVD niet begrijpen wat een minderheidskabinet inhoudt.

Met deze instelling zit Jetten voor de Kerst thuis op de bank.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220964431
Jetten oprotten
pi_220964466
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:55 schreef MichaelScott het volgende:
Klinkt alsof de regenten van D66 en VVD niet begrijpen wat een minderheidskabinet inhoudt.

Hopelijk wel, opzouten. :W
En dat de D66 stemmers er maar wat van leren.
pi_220964487
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:40 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Die belastingdingen voor de rijken doen het altijd goed bij het populistische deel van het linkerspectrum, maar het is maar een schijntje van wat er te halen van bij het sociale systeem. Met die belastingen alleen ga je het niet redden. Het sociale stelsel gaat uitgehold worden, hoe dan ook, vroeg of laat. Ze zorg zal ook verder aan de beurt komen, onderwijs is de andere grote, maar ik verwacht dat deze nog enigszins gespaard blijft.
Er zit 45 miljard in de huidige WIA pot, de huidige premie is dus meer dan kostendekkend:

https://nos.nl/artikel/26(...)hogen-spookbelasting

Dus hoezo uithollen?
pi_220964501
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:17 schreef Richestorags het volgende:

Ze doen er allemaal aan mee.

D66 zit dagelijks op social media, VVD bij traditionele media zoals WNL en Bontebal bij de talkshows.

Anderzijds we moeten ook geen Amerikaanse taferelen willen dat iemand dagelijks zichtbaar iets moet doen a la Trump. Anderzijds misschien zijn het in deze tijden wel nodig
pi_220964603
Ik snap niet zo goed waarom Jetten 1 op dit punt hard op een muur afrijdt en nog eens extra gas geeft.
pi_220964611
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:55 schreef MichaelScott het volgende:

De oppositie heeft niet de ballen om een MvW een meerderheid te laten behalen en dan zijn er nog Markuszower en Eerdmans die ja en amen zeggen tegen Yesilgoz die in de praktijk de baas is van dit kabinet.

De stem voor stabiliteit campagne van een deel van de media is deels mislukt, dit kabinet kan praktisch niks. En ik mag hopen dat de linkse media (wat er van over is) erg kritisch is als Markuszower en Eerdmans de nieuwe begrotingen goedkeuren.
pi_220964619
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:38 schreef Dutchguy het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom Jetten 1 op dit punt hard op een muur afrijdt en nog eens extra gas geeft.
De NAVO norm wat in feite een verplaatsing is van Nederlands belastinggeld naar de zakken van Trump zijn vriendjes
  vrijdag 5 juni 2026 @ 18:06:09 #52
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_220966886
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:37 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dan zal het ophogen van de pensioenleeftijd zeker niet helpen. Met je krakkemikkig lijf doorknoeien tot je in de kist ligt.
Of mensen omscholen tijdens hun werkzame leven. Je mag toch nu wel verwachten van een bouwvakker die 45 is dat hij zelf ook wel snapt dat hij gezond en vitaal zijn pensioen wilt halen. En niet met de oogkleppen op maar door buffelt en doet alsof er niks aan de hand is.
pi_220966916
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 08:34 schreef Cockwhale het volgende:
D66, rechts op sociale voorzieningen, links op migratie. De vernietigers van de verzorgingsstaat.
D66 is ook het best te omschrijven als viesrechts. Extreemrechts verbleekt hierbij.
pi_220967039
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:06 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Of mensen omscholen tijdens hun werkzame leven. Je mag toch nu wel verwachten van een bouwvakker die 45 is dat hij zelf ook wel snapt dat hij gezond en vitaal zijn pensioen wilt halen. En niet met de oogkleppen op maar door buffelt en doet alsof er niks aan de hand is.
Zo eenvoudig ligt het niet helaas. Ik ken iemand die ruim 40 jaar fysiek gewerkt heeft, maar nu tegen een probleem aanloopt. Hij had verwacht zijn huidige werk nog zeker 10 jaar te kunnen doen, maar helaas. Terugkomende hartproblemen, knieprothese, versleten heup en pittige artrose in de handen. Zo'n 30 jaar bij zijn huidige baas, die nu geen plek meer voor hem heeft. En nu? Geen passende werkzaamheden intern. Zeg het maar.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 20:01:48 #55
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_220967525
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:41 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Zo eenvoudig ligt het niet helaas. Ik ken iemand die ruim 40 jaar fysiek gewerkt heeft, maar nu tegen een probleem aanloopt. Hij had verwacht zijn huidige werk nog zeker 10 jaar te kunnen doen, maar helaas. Terugkomende hartproblemen, knieprothese, versleten heup en pittige artrose in de handen. Zo'n 30 jaar bij zijn huidige baas, die nu geen plek meer voor hem heeft. En nu? Geen passende werkzaamheden intern. Zeg het maar.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn. En daar zal gewoon een goed sociaal vangnet voor moeten zijn. Maar hoe erg ik ook de VVD verafschuw het verhaal moet wel zijn dat je altijd moet kijken wat iemand wel kan ipv wat iemand niet kan.
pi_220967610
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 20:01 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Er zullen altijd uitzonderingen zijn. En daar zal gewoon een goed sociaal vangnet voor moeten zijn. Maar hoe erg ik ook de VVD verafschuw het verhaal moet wel zijn dat je altijd moet kijken wat iemand wel kan ipv wat iemand niet kan.
Jazeker, dat lijkt mij ook. Binnen de kaders wat mogelijk is, maar wel realistisch blijven. Om zo iemand zitten de werkgevers ook niet te springen. Het is mentaal al niet gemakkelijk voor dit persoon, los van de fysieke ongemakken. Daar wordt wel eens te gemakkelijk over gedacht.
pi_220967810
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er zit 45 miljard in de huidige WIA pot, de huidige premie is dus meer dan kostendekkend:

Dus hoezo uithollen?
Als je dit toch leest is het toch wel zuur dat ze aan deze VERZEKERING willen komen.
Alleen al dat ze erover denken en uitspreken.

Daarom is de oppositie er misschien ook zo fel op tegen?
pi_220967967
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 20:01 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Het grote probleem is altijd dat de meeste werkgevers niet op iemand met een krasje zitten te wachten. Is lastig en moeilijk. Zelfs niet met subsidie.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 21:12:42 #59
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_220967984
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 21:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het grote probleem is altijd dat de meeste werkgevers niet op iemand met een krasje zitten te wachten. Is lastig en moeilijk. Zelfs niet met subsidie.
Ik heb het ook niet over krasjes. Maar een bouwvakker omscholen naar een onderwijs assistent op een praktijkschool voordat hij een versleten rug heeft. Dat zou in de toekomst meer moeten gebeuren.
pi_220968031
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 21:12 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Ik heb het ook niet over krasjes. Maar een bouwvakker omscholen naar een onderwijs assistent op een praktijkschool voordat hij een versleten rug heeft. Dat zou in de toekomst meer moeten gebeuren.
Ik denk niet dat dat realistisch is.
Wat betreft opleiding loop je al snel vast tegenwoordig.
pi_220968144
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 21:12 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Moet die bouwvakker dat zelf ook wel willen. En kunnen.
Komt bij dat mensen die lang in een beroep zitten vaak met een flinke salarisval te maken krijgen bij omscholen.
pi_220970177
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dus hoezo uithollen?
De EU vindt dat dit overschot overheidsgeld is door de manier van boedhouden die daar vastgesteld is. Er is een perverse prikkel gaande om de premie te hoog te houden. Tja. Wat gaan we daaraan willen doen dan? Er wordt toch steeds overwegend pro-EU gedacht en gestemd in Nederland? En onze eigen overheid maakt daar uiteraard gretig gebruik van, want die hebben een megapuzzel op te lossen. Ben benieuwd of vakbonden hier überhaupt nog iets aan kunnen doen.
pi_220970287
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 10:15 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
De EU vindt dat dit overschot overheidsgeld is door de manier van boedhouden die daar vastgesteld is. Er is een perverse prikkel gaande om de premie te hoog te houden. Tja. Wat gaan we daaraan willen doen dan? Er wordt toch steeds overwegend pro-EU gedacht en gestemd in Nederland? En onze eigen overheid maakt daar uiteraard gretig gebruik van, want die hebben een megapuzzel op te lossen. Ben benieuwd of vakbonden hier überhaupt nog iets aan kunnen doen.
Je mist mijn punt volledig en beantwoordt mijn vraag niet. Waarom uithollen als het makkelijker bekostigd kan worden met de huidige belastingopbrengsten?
pi_220971979
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 10:30 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je mist mijn punt volledig en beantwoordt mijn vraag niet. Waarom uithollen als het makkelijker bekostigd kan worden met de huidige belastingopbrengsten?
Omdat ik het niet alleen over de WIA heb maar over het sociale stelsel als geheel. Dat wordt al sinds de jaren '70 langzaam uitgehold en gaat op termijn verder en misschien wat sneller uitgehold worden omdat het geld voor de gemaakte plannen ergens vandaan moet komen, zeker nu de gasbaten weg zijn gevallen. Over de WIA heb je gelijk natuurlijk, maar ook deze wordt getarget omdat de premieoverschotten meegeteld mogen worden in het Europees begrotingssaldo (EMU) waardoor het begrotingstekort lager lijkt. Het is een perverse prikkel voor de overheid om de premies te hoog te houden dan nodig is, zodat er door een papieren werkelijkheid minder bezuinigingen of belastingverhogingen nodig zijn. Het probleem is dat je het overschot dan niet meer mag uitgeven aan waarvoor het bedoeld is omdat dit anders weer een begrotingstekort veroorzaakt. Onder de streep betekent dit een verkapte greep uit de ruif voor de overheid.
pi_220972142
Is het niet zo dat als je geen pensioen hebt opgebouwd, een WIA hebt, dat de verhoging van AOW beter is voor diegene die WIA krijgt, zodat deze persoon nog een aantal jaren WIA kan ontvangen voordat deze overstapt op AOW.
AOW is lager dan WIA, tenminste, in de meeste gevallen.

edit: je gaat niet protesteren/demonstreren tegen de verhoging van AOW, als je WIA ontvangt, toch?
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_220973605
Dus de minima moet weer eens inleveren, maar de hypotheekrenteaftrek blijft gewoon in stand. Hoeveel loopt de overheid mis doordat dat in stand blijft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')