abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220964619
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:38 schreef Dutchguy het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom Jetten 1 op dit punt hard op een muur afrijdt en nog eens extra gas geeft.
De NAVO norm wat in feite een verplaatsing is van Nederlands belastinggeld naar de zakken van Trump zijn vriendjes
  vrijdag 5 juni 2026 @ 18:06:09 #52
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_220966886
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:37 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dan zal het ophogen van de pensioenleeftijd zeker niet helpen. Met je krakkemikkig lijf doorknoeien tot je in de kist ligt.
Of mensen omscholen tijdens hun werkzame leven. Je mag toch nu wel verwachten van een bouwvakker die 45 is dat hij zelf ook wel snapt dat hij gezond en vitaal zijn pensioen wilt halen. En niet met de oogkleppen op maar door buffelt en doet alsof er niks aan de hand is.
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_220966916
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 08:34 schreef Cockwhale het volgende:
D66, rechts op sociale voorzieningen, links op migratie. De vernietigers van de verzorgingsstaat.
D66 is ook het best te omschrijven als viesrechts. Extreemrechts verbleekt hierbij.
pi_220967039
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:06 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Of mensen omscholen tijdens hun werkzame leven. Je mag toch nu wel verwachten van een bouwvakker die 45 is dat hij zelf ook wel snapt dat hij gezond en vitaal zijn pensioen wilt halen. En niet met de oogkleppen op maar door buffelt en doet alsof er niks aan de hand is.
Zo eenvoudig ligt het niet helaas. Ik ken iemand die ruim 40 jaar fysiek gewerkt heeft, maar nu tegen een probleem aanloopt. Hij had verwacht zijn huidige werk nog zeker 10 jaar te kunnen doen, maar helaas. Terugkomende hartproblemen, knieprothese, versleten heup en pittige artrose in de handen. Zo'n 30 jaar bij zijn huidige baas, die nu geen plek meer voor hem heeft. En nu? Geen passende werkzaamheden intern. Zeg het maar.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 20:01:48 #55
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_220967525
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:41 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Zo eenvoudig ligt het niet helaas. Ik ken iemand die ruim 40 jaar fysiek gewerkt heeft, maar nu tegen een probleem aanloopt. Hij had verwacht zijn huidige werk nog zeker 10 jaar te kunnen doen, maar helaas. Terugkomende hartproblemen, knieprothese, versleten heup en pittige artrose in de handen. Zo'n 30 jaar bij zijn huidige baas, die nu geen plek meer voor hem heeft. En nu? Geen passende werkzaamheden intern. Zeg het maar.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn. En daar zal gewoon een goed sociaal vangnet voor moeten zijn. Maar hoe erg ik ook de VVD verafschuw het verhaal moet wel zijn dat je altijd moet kijken wat iemand wel kan ipv wat iemand niet kan.
pi_220967610
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 20:01 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Er zullen altijd uitzonderingen zijn. En daar zal gewoon een goed sociaal vangnet voor moeten zijn. Maar hoe erg ik ook de VVD verafschuw het verhaal moet wel zijn dat je altijd moet kijken wat iemand wel kan ipv wat iemand niet kan.
Jazeker, dat lijkt mij ook. Binnen de kaders wat mogelijk is, maar wel realistisch blijven. Om zo iemand zitten de werkgevers ook niet te springen. Het is mentaal al niet gemakkelijk voor dit persoon, los van de fysieke ongemakken. Daar wordt wel eens te gemakkelijk over gedacht.
pi_220967810
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er zit 45 miljard in de huidige WIA pot, de huidige premie is dus meer dan kostendekkend:

https://nos.nl/artikel/26(...)hogen-spookbelasting

Dus hoezo uithollen?
Als je dit toch leest is het toch wel zuur dat ze aan deze VERZEKERING willen komen.
Alleen al dat ze erover denken en uitspreken.

Daarom is de oppositie er misschien ook zo fel op tegen?
pi_220967967
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 20:01 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Het grote probleem is altijd dat de meeste werkgevers niet op iemand met een krasje zitten te wachten. Is lastig en moeilijk. Zelfs niet met subsidie.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 21:12:42 #59
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_220967984
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 21:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het grote probleem is altijd dat de meeste werkgevers niet op iemand met een krasje zitten te wachten. Is lastig en moeilijk. Zelfs niet met subsidie.
Ik heb het ook niet over krasjes. Maar een bouwvakker omscholen naar een onderwijs assistent op een praktijkschool voordat hij een versleten rug heeft. Dat zou in de toekomst meer moeten gebeuren.
pi_220968031
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 21:12 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Ik heb het ook niet over krasjes. Maar een bouwvakker omscholen naar een onderwijs assistent op een praktijkschool voordat hij een versleten rug heeft. Dat zou in de toekomst meer moeten gebeuren.
Ik denk niet dat dat realistisch is.
Wat betreft opleiding loop je al snel vast tegenwoordig.
pi_220968144
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 21:12 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Moet die bouwvakker dat zelf ook wel willen. En kunnen.
Komt bij dat mensen die lang in een beroep zitten vaak met een flinke salarisval te maken krijgen bij omscholen.
pi_220970177
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er zit 45 miljard in de huidige WIA pot, de huidige premie is dus meer dan kostendekkend:

https://nos.nl/artikel/26(...)hogen-spookbelasting

Dus hoezo uithollen?
De EU vindt dat dit overschot overheidsgeld is door de manier van boedhouden die daar vastgesteld is. Er is een perverse prikkel gaande om de premie te hoog te houden. Tja. Wat gaan we daaraan willen doen dan? Er wordt toch steeds overwegend pro-EU gedacht en gestemd in Nederland? En onze eigen overheid maakt daar uiteraard gretig gebruik van, want die hebben een megapuzzel op te lossen. Ben benieuwd of vakbonden hier überhaupt nog iets aan kunnen doen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220970287
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 10:15 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
De EU vindt dat dit overschot overheidsgeld is door de manier van boedhouden die daar vastgesteld is. Er is een perverse prikkel gaande om de premie te hoog te houden. Tja. Wat gaan we daaraan willen doen dan? Er wordt toch steeds overwegend pro-EU gedacht en gestemd in Nederland? En onze eigen overheid maakt daar uiteraard gretig gebruik van, want die hebben een megapuzzel op te lossen. Ben benieuwd of vakbonden hier überhaupt nog iets aan kunnen doen.
Je mist mijn punt volledig en beantwoordt mijn vraag niet. Waarom uithollen als het makkelijker bekostigd kan worden met de huidige belastingopbrengsten?
pi_220971979
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 10:30 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je mist mijn punt volledig en beantwoordt mijn vraag niet. Waarom uithollen als het makkelijker bekostigd kan worden met de huidige belastingopbrengsten?
Omdat ik het niet alleen over de WIA heb maar over het sociale stelsel als geheel. Dat wordt al sinds de jaren '70 langzaam uitgehold en gaat op termijn verder en misschien wat sneller uitgehold worden omdat het geld voor de gemaakte plannen ergens vandaan moet komen, zeker nu de gasbaten weg zijn gevallen. Over de WIA heb je gelijk natuurlijk, maar ook deze wordt getarget omdat de premieoverschotten meegeteld mogen worden in het Europees begrotingssaldo (EMU) waardoor het begrotingstekort lager lijkt. Het is een perverse prikkel voor de overheid om de premies te hoog te houden dan nodig is, zodat er door een papieren werkelijkheid minder bezuinigingen of belastingverhogingen nodig zijn. Het probleem is dat je het overschot dan niet meer mag uitgeven aan waarvoor het bedoeld is omdat dit anders weer een begrotingstekort veroorzaakt. Onder de streep betekent dit een verkapte greep uit de ruif voor de overheid.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220972142
Is het niet zo dat als je geen pensioen hebt opgebouwd, een WIA hebt, dat de verhoging van AOW beter is voor diegene die WIA krijgt, zodat deze persoon nog een aantal jaren WIA kan ontvangen voordat deze overstapt op AOW.
AOW is lager dan WIA, tenminste, in de meeste gevallen.

edit: je gaat niet protesteren/demonstreren tegen de verhoging van AOW, als je WIA ontvangt, toch?
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_220973605
Dus de minima moet weer eens inleveren, maar de hypotheekrenteaftrek blijft gewoon in stand. Hoeveel loopt de overheid mis doordat dat in stand blijft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')