abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:15:07 #51
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220960195
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:06 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
De man kon helemaal niet zeker weten dat degene die hij heeft gedood ook de dief van zijn telefoon was. In de tussentijd had de dief de telefoon ook kunnen doorverkopen. Of op straat kunnen verliezen, waarna een totaal onschuldige persoon de telefoon heeft gevonden.

De ANWB speelde rechercheur, rechter én beul. De straf is niet meer dan terecht, zelfs mild in mijn ogen.
Dat kon hij wel weten want hij herkende de persoon.

quote:
Op basis van de bewijsmiddelen stelt de rechtbank de volgende feiten en omstandigheden vast. Op 16 mei 2024 was verdachte als ANWB-wegenwachter in Eindhoven aan het werken toen zijn telefoon en portemonnee uit zijn bedrijfsauto (hierna: de auto) werden gestolen. Na enige tijd heeft verdachte de locatie van zijn telefoon kunnen vinden en is hij naar die locatie gereden. Verdachte zag bij een veldje aan de Kempensebaan de persoon staan die zijn spullen had weggenomen. Deze persoon bleek het latere slachtoffer [slachtoffer] te zijn. Verdachte is toen uit de auto gestapt, is richting het slachtoffer gelopen en heeft in zijn richting geschreeuwd terwijl hij een metalen bandenlichter in zijn hand had. Het slachtoffer pakte daarop een elektrische fiets en reed daarmee weg. Verdachte is toen terug in de auto gestapt en heeft, zo heeft hij tijdens de zitting verklaard, de achtervolging ingezet. Verdachte is daarbij de Rubensstraat overgestoken, heeft geclaxonneerd, reed vervolgens schuin over een grasveld en reed daarna op de Kempensebaan tegen de rijrichting in. Zowel verdachte als het slachtoffer sloegen vervolgens linksaf de Van Minderhoutstraat in.

Op het moment dat verdachte en het slachtoffer de Van Minderhoutstraat in reden, is er op de camerabeelden nog een zekere afstand waarneembaar tussen de fiets en de auto, die steeds kleiner werd. Binnen luttele seconden bedroeg de afstand tussen de voorzijde van de auto en het achterwiel van de fiets nul tot enkele centimeters. Vervolgens raakte de auto de achterwiel van de fiets. Uit het onderzoek van het NFI blijkt dat de snelheid van de auto op dat moment tussen de 23 km/u en 25 km/u lag. De fiets stond toen nog vrijwel rechtop.

Daarna viel de fiets met daarop het slachtoffer en reed verdachte over het slachtoffer heen. Verdachte stopte toen en stapte kortstondig uit, waarna hij weer in de auto stapte en achteruit reed om de auto van het slachtoffer af te halen. Na enige tijd kwam de hulpverlening en werd het slachtoffer naar het ziekenhuis overgebracht en met spoed geopereerd. Desondanks overleed hij op 18 mei 2024, twee dagen na het incident.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:17:04 #52
56749 BlaZ
pi_220960206
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:56 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Reed na aanrijding nog eens achteruit over het hoofd. Dat zal zwaar wegend zijn
Dat komt niet overeen met de informatie;

quote:
Daarna viel de fiets met daarop het slachtoffer en reed verdachte over het slachtoffer heen. Verdachte stopte toen en stapte kortstondig uit, waarna hij weer in de auto stapte en achteruit reed om de auto van het slachtoffer af te halen. Na enige tijd kwam de hulpverlening en werd het slachtoffer naar het ziekenhuis overgebracht en met spoed geopereerd. Desondanks overleed hij op 18 mei 2024, twee dagen na het incident.
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOBR:2026:3914
pi_220960229
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:06 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
De man kon helemaal niet zeker weten dat degene die hij heeft gedood ook de dief van zijn telefoon was. In de tussentijd had de dief de telefoon ook kunnen doorverkopen. Of op straat kunnen verliezen, waarna een totaal onschuldige persoon de telefoon heeft gevonden.

De ANWB speelde rechercheur, rechter én beul. De straf is niet meer dan terecht, zelfs mild in mijn ogen.
Ik weet de exacte toedracht niet, maar ga uit van het scenario dat deze man de dief heeft gezien bij zijn auto.

Het is natuurlijk zeer betreurenswaardig dat deze diefstal de dood van een mens ten gevolge heeft, maar zoals je hebt kunnen lezen in het nieuwsbericht gaat ook de rechter ervanuit dat dit niet het doel was van de veroordeelde. De veroordeelde wilde simpelweg zijn spullen terug en/of de dief aanhouden. In mijn ogen is in de opwinding van het moment de actie van de veroordeelde op de diefstal goed te begrijpen.

Ik vind daarom een onvoorwaardelijke celstraf van twee jaar ongepast en onwenselijk. Als het al tot een veroordeling moet komen dan is de tijd dat deze man in voorarrest heeft gezeten, een voorwaardelijke celstraf en een forse taakstraf voldoende.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:21:56 #54
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220960245
Wie op de wegenwacht wacht het langst.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220960264
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat kon hij wel weten want hij herkende de persoon.
[..]
Deze tekst is anders dan in de OP. Maar ook in jouw tekst lees ik niet dat de ANWB-man de diefstal zelf heeft waargenomen, maar alleen dat hij op enig moment ontdekte dat zijn telefoon weg was.

Enfin, doodslag is op geen enkele manier goed te praten.

Ik zou het wel begrijpen als hij de dief even een paar klappen gegeven zou hebben, hoewel dat strikt genomen ook niet mag - dat weet ik wel.

Maar doodrijden met een auto? Dan ben je echt gestoord.
pi_220960276
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:21 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik weet de exacte toedracht niet, maar ga uit van het scenario dat deze man de dief heeft gezien bij zijn auto.

Het is natuurlijk zeer betreurenswaardig dat deze diefstal de dood van een mens ten gevolge heeft, maar zoals je hebt kunnen lezen in het nieuwsbericht gaat ook de rechter ervanuit dat dit niet het doel was van de veroordeelde. De veroordeelde wilde simpelweg zijn spullen terug en/of de dief aanhouden. In mijn ogen is in de opwinding van het moment de actie van de veroordeelde op de diefstal goed te begrijpen.

Ik vind daarom een onvoorwaardelijke celstraf van twee jaar ongepast en onwenselijk. Als het al tot een veroordeling moet komen dan is de tijd dat deze man in voorarrest heeft gezeten, een voorwaardelijke celstraf en een forse taakstraf voldoende.
Ik las ergens dat hij met zijn hoofd onder de motorkap hing bij pech geval. Toen iemand riep dat iemand in zijn auto zat en spullen mee nam
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:46:15 #57
56749 BlaZ
pi_220961476
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:22 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Deze tekst is anders dan in de OP. Maar ook in jouw tekst lees ik niet dat de ANWB-man de diefstal zelf heeft waargenomen, maar alleen dat hij op enig moment ontdekte dat zijn telefoon weg was.

Enfin, doodslag is op geen enkele manier goed te praten.

Ik zou het wel begrijpen als hij de dief even een paar klappen gegeven zou hebben, hoewel dat strikt genomen ook niet mag - dat weet ik wel.

Maar doodrijden met een auto? Dan ben je echt gestoord.
quote:
Verdachte zag bij een veldje aan de Kempensebaan de persoon staan die zijn spullen had weggenomen.
Hieruit blijkt dat hij de verdachte eerder gezien moet hebben.

De snelheid waarmee hij de fiets raakte was rond de 25kmph.
  donderdag 4 juni 2026 @ 21:46:48 #58
56749 BlaZ
pi_220961477
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:23 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Ik las ergens dat hij met zijn hoofd onder de motorkap hing bij pech geval. Toen iemand riep dat iemand in zijn auto zat en spullen mee nam
Hij was iemand aan het helpen staat in het rechtbankverslag.
pi_220961502
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:46 schreef BlaZ het volgende:
De snelheid waarmee hij de fiets raakte was rond de 25kmph.
De snelheid zal hier niet de doodsoorzaak zijn geweest.
Het heen en weer (terug)rijden over het hoofd wel.

Al met al kom je dan met een paar jaar brommen denk ik nog goed weg.
Het had veel hoger kunnen zijn vrees ik voor de ANWB'er.
  donderdag 4 juni 2026 @ 22:12:44 #60
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220961635
Denk dat ANWB man de maatschappij een plezier heeft gedaan door deze kansenparel plat te rijden. Hoop toekomstig leed bespaard gebleven.

Kabinet @Zipportal I had ANWB man direct amnestie gegeven.
  donderdag 4 juni 2026 @ 22:13:08 #61
56749 BlaZ
pi_220961636
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 21:51 schreef cinderloom het volgende:

[..]
De snelheid zal hier niet de doodsoorzaak zijn geweest.
Het heen en weer (terug)rijden over het hoofd wel.

Al met al kom je dan met een paar jaar brommen denk ik nog goed weg.
Het had veel hoger kunnen zijn vrees ik voor de ANWB'er.
Daar is geen sprake van. De dief is onder de auto geraakt en de man heeft daarna uitgestapt en de auto weer teruggereden.
In dit soort gevallen verdient het slachtoffer het voordeel van de twijfel als er niet gemarteld of geëxecuteerd is. Een celstraf is ook niet noodzakelijk aangezien de man uit zichzelf nooit in deze situatie zou komen; hij is door de overledene in deze situatie gebracht en herhaling is dan ook uitgesloten.
pi_220961662
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:12 schreef RamboDirk het volgende:
Denk dat ANWB man de maatschappij een plezier heeft gedaan door deze kansenparel plat te rijden. Hoop toekomstig leed bespaard gebleven.

Kabinet @:zipportal I had ANWB man direct amnestie gegeven.
Nederland daderland.
  donderdag 4 juni 2026 @ 22:26:07 #63
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_220961690
Prima gehandeld. Maar wel dom want je weet dat de d66 rechter je keihard komt pakken.
pi_220961692
Ik heb altijd wel enige sympathie voor mensen die niet gevraagd hadden om die dag slachtoffer te worden van een misdrijf en het daarna iets te ver escaleren. Je leeft gewoon je dag en dan komt iemand die verneuken en dan verwacht de wetgever dat je een hele coole kikker blijft en geen cm te ver gaat.
pi_220961705
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:26 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik heb altijd wel enige sympathie voor mensen die niet gevraagd hadden om die dag slachtoffer te worden van een misdrijf en het daarna iets te ver escaleren. Je leeft gewoon je dag en dan komt iemand die verneuken en dan verwacht de wetgever dat je een hele coole kikker blijft en geen cm te ver gaat.
Mee eens, maar dan moet je ook gewoon accepteren dat je een grens bent overgestapt en dat misschien beter niet had kunnen doen. Potje breken, potje betalen. Hoe sneu het ook is.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220961722
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 17:57 schreef BillDauterive het volgende:

[..]
De politie bellen wordt lastig als je telefoon gestolen is.
Hij wist de locatie te traceren, dan lijkt me dat je nog een andere telefoon in je bezit hebt?
  donderdag 4 juni 2026 @ 22:40:21 #67
56749 BlaZ
pi_220961752
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:26 schreef Glazenmaker het volgende:
Bij de uitspraak komt dit ook veel te weinig naar voren.

quote:
De rechtbank heeft er geen twijfel over dat verdachte nooit de bedoeling heeft gehad om het slachtoffer te doden. Wel komt de rechtbank tot het oordeel dat verdachte door zijn (rij)gedrag het risico op de koop heeft toegenomen dat hij met de bedrijfsauto het fietsende slachtoffer zou overrijden met dodelijk letsel tot gevolg. Dat betekent dat de rechtbank bewezen vindt dat verdachte het slachtoffer met opzet heeft gedood.
"met opzet zelfs"

quote:
Uit het dossier blijkt dat het slachtoffer vanaf het moment dat verdachte hem zag op het veldje aan de Kempensebaan, als het ware het ‘doelwit’ van verdachte was. Verdachte stapte uit met een bandenlichter in zijn hand en schreeuwde iets in de richting van het slachtoffer. Hij was boos en wilde zijn spullen terug hebben. Toen het slachtoffer op een elektrische fiets wegreed, besloot verdachte met zijn auto een – naar eigen zeggen – achtervolging in te zetten. Tijdens deze achtervolging heeft verdachte meerdere verkeersovertredingen begaan, met het kennelijke doel het slachtoffer niet uit het oog te verliezen en zelfs te benaderen. Vervolgens heeft hij het slachtoffer op zeer korte afstand en met een (in de gegeven omstandigheden) hoge snelheid genaderd en het achterwiel van de fiets geraakt, waarna de fiets met daarop het slachtoffer ten val kwam. Op grond van de uiterlijke verschijningsvorm van deze gedragingen moet geconcludeerd worden dat verdachte het aanmerkelijke risico van een potentieel dodelijk ongeval bewust heeft aanvaard.
Dit stuk is ook wat tegenstrijdig. Je zou er ook uit kunnen halen dat het juist de dief is die, doordat hij de spullen niet terug heeft gegeven, het aanmerkelijke risico van een potentieel dodelijk ongeval bewust heeft aanvaard.

Dit is ook opvallend:

quote:
Alhoewel uit het dossier volgt dat de diefstal door het slachtoffer de aanleiding was voor verdachte om hem te achtervolgen, verdachte wilde immers zijn gestolen telefoon en portemonnee terug, is de rechtbank van oordeel dat op geen enkele wijze te rechtvaardigen is dat verdachte met zijn auto op een dergelijke wijze achter het slachtoffer aan is gegaan.
  donderdag 4 juni 2026 @ 22:42:02 #68
56749 BlaZ
pi_220961755
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:30 schreef Hathor het volgende:

[..]
Mee eens, maar dan moet je ook gewoon accepteren dat je een grens bent overgestapt en dat misschien beter niet had kunnen doen. Potje breken, potje betalen. Hoe sneu het ook is.
Ja, dat is prima. Maar dat doet niet af van het feit dat de arme man hier door de dief in een lastig pakket gebracht is. De dief had kunnen stoppen en de spullen terug kunnen geven om dit alles te voorkomen maar heeft zichzelf en de auto die hem achtervolgde in deze situatie gebracht door dit niet te doen.

Het is allemaal erg makkelijk om de ANWB-medewerker hier alle schuld in de schoenen te schuiven en net te doen, zoals in de raadsbeslaging, alsof de dief het slachtoffer is.
pi_220961761
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:42 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, dat is prima. Maar dat doet niet af van het feit dat de arme man hier door de dief in een lastig pakket gebracht is. De dief had kunnen stoppen en de spullen terug kunnen geven om dit alles te voorkomen maar heeft zichzelf en de auto die hem achtervolgde in deze situatie gebracht door dit niet te doen.

Het is allemaal erg makkelijk om de ANWB-medewerker hier alle schuld in de schoenen te schuiven en net te doen, zoals in de raadsbeslaging, alsof de dief het slachtoffer is.

Mee eens hoor. Maar ik blijf het een heikel punt vinden.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220961765
Met 167 door de bebouwde kom racen en en overstekende automobilist doodrijden levert je drie jaar op. En eraan meedoen een taakstraf.

¯\_(ツ)_/¯
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220961860
Als je andere zaken bekijkt, waar iemand wordt doodgereden is de staf naar NLse maatstaven erg hoog.
Als de rechterlijke macht ergens doodsbang voor is dan is het mensen die in hun recht handelen.
Je moet de politie inschakelen:
Daar komen wij niet voor meneer, diefstal kunt u online een melding van maken.

Vlg mij had die vrachtwagen chauffeur die met coke op een halve buurt doorreed nog een lagere straf.
Juan C: 7 mensen doodrijden onder coke 3 jaar
ANWB man: 1tje die hem
Bestolen had 4 jaar

[ Bericht 10% gewijzigd door Lospedrosa op 04-06-2026 23:34:45 ]
Vakman pur sang
pi_220961925
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 17:21 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Dan zag hij zijn spullen sowieso nooit meer terug.
Harde les. Volgende keer je telefoon en portemonnee maar meenemen dan.
  donderdag 4 juni 2026 @ 23:41:09 #73
56749 BlaZ
pi_220961979
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 23:26 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Harde les. Volgende keer je telefoon en portemonnee maar meenemen dan.
Net als dat verkrachte vrouwen maar geen uitdagende kleding aan moeten doen.
pi_220962145
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 17:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Mijn spullen zijn niet iemands dood waard.
Gelukkig waren het dan ook niet jouw spullen, maar de spullen van deze ANWB'er :)
Dankzij hem zijn jouw spullen toch opeens weer een stuk veiliger.

Van mij had de beste man ook niet dood gehoeven. Levenslang een verrotte knie en moeilijk lopen als gevolg van die aanrijding had ik ook wel acceptabel gevonden. Maar nu ie dodelijk is verongelukt, kan ik daar echt niet rouwig om zijn.
pi_220962147
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Bij de uitspraak komt dit ook veel te weinig naar voren.
[..]
"met opzet zelfs"
[..]
Dit stuk is ook wat tegenstrijdig. Je zou er ook uit kunnen halen dat het juist de dief is die, doordat hij de spullen niet terug heeft gegeven, het aanmerkelijke risico van een potentieel dodelijk ongeval bewust heeft aanvaard.

Dit is ook opvallend:
[..]

Raar inderdaad, dat "op de koop toe nemen" daarna vertaald wordt als "met opzet". In mijn beleving betekent het accepteren van een bepaald risico (op de koop toe nemen) niet dat je er dus op mikt dat dat risico plaatsvindt (met opzet).

En daarbij zie ik die gevolgtrekking bij veel hardrijders die iemand doden toch weer niet gemaakt worden. Dan is het toch altijd een 'ongeluk zonder de intentie om', terwijl met 150 km per uur racen toch ook zeker dat "op de koop toe nemen" bevat dat wanneer je iemand raakt, dat dodelijk afloopt.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')