abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 juni 2026 @ 20:29:11 #26
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220938036
Iedereen heeft vooroordelen. Ik wantrouw diegene die zegt dat hij nooit discrimineert of zegt nooit (on)bewust te handelen naar die vooroordelen.

De vraag is meer hoe 'ernstig' het is. Daar zit meestal de crux. Mensen die sensitief zijn zien meer, maar interpreteren intenties soms te heftig (vanwege diezelfde sensitiviteit). Mensen met oogkleppen interpreteren eerder te lichtzinnig en relativeren alles sneller weg.

Uiteindelijk schiet je er ook geen zak mee op in een gesprek. Hoeveel mensen ken je eigenlijk die toegeven te discrimineren?

Is Nederland racistisch? In vergelijking met andere landen valt het zeker mee, maar je kunt mij niet wijsmaken dat die anti-migratie protesten en extreem-rechtse partijen niet gebaseerd zijn op discriminatoire overtuigingen. Dat puur zien als 'kritiek, ongeacht de persoon' is kolder.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220938159
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:29 schreef Koekoekmakto het volgende:
Iedereen heeft vooroordelen. Ik wantrouw diegene die zegt dat hij nooit discrimineert of zegt nooit (on)bewust te handelen naar die vooroordelen.

De vraag is meer hoe 'ernstig' het is. Daar zit meestal de crux. Mensen die sensitief zijn zien meer, maar interpreteren intenties soms te heftig (vanwege diezelfde sensitiviteit). Mensen met oogkleppen interpreteren eerder te lichtzinnig en relativeren alles sneller weg.

Uiteindelijk schiet je er ook geen zak mee op in een gesprek. Hoeveel mensen ken je eigenlijk die toegeven te discrimineren?

Is Nederland racistisch? In vergelijking met andere landen valt het zeker mee, maar je kunt mij niet wijsmaken dat die anti-migratie protesten en extreem-rechtse partijen niet gebaseerd zijn op discriminatoire overtuigingen. Dat puur zien als 'kritiek, ongeacht de persoon' is kolder.
Dat is niet aan ons om dat te bepalen, maar aan degene die flauwe racistische opmerkingen te horen krijgen.

Ik denk dat het bij Aziatische mensen vooral als grappig gezien wordt, terwijl het niet grappig en ontzettend dom is. Nihao roepen ching Chong of een random gerecht van de Chinees, het wordt als hilarisch gezien. Terwijl Chinese mensen dit echt niet leuk vinden.
  maandag 1 juni 2026 @ 21:01:20 #28
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220938239
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:43 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Dat ligt niet aan ons om dat te bepalen, maar aan degene die flauwe racistische opmerkingen te horen krijgen.

Ik denk dat het bij Aziatische mensen vooral als grappig gezien wordt, terwijl het niet grappig en ontzettend dom is. Nihao roepen ching Chong of een random gerecht van de Chinees, het wordt als hilarisch gezien. Terwijl Chinese mensen dit echt niet leuk vinden.
Die ernst bepalen doe je wel degelijk ook collectief als samenleving. Het paradigma is nu aan het verschuiven. In principe kan ik erin meegaan dat de gediscrimineerde de ernst in eerste instantie bepaalt, maar de ander mag zich ook verduidelijken. (als dat gesprek überhaupt al mogelijk is, voordat het afketst op afweermechanismen, zoals overdracht of projecteren).

Was het nu flauw, discriminatie, flauwe discriminatie, onnadenkendheid, vals, villein of toch wat anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Koekoekmakto op 01-06-2026 21:13:11 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 21:14:27 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220938294
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 19:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Okay, racisme in Nederland bestaat niet. Prima hoor
ik zeg letterlijk dat het bestaat, niet zo kinderachtig doen hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220938338
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:29 schreef Koekoekmakto het volgende:

maar je kunt mij niet wijsmaken dat die anti-migratie protesten en extreem-rechtse partijen niet gebaseerd zijn op discriminatoire overtuigingen.
Het grappige is, of ik nu door Den Haag loop of door Rotterdam, er is altijd de vriendelijke groet en normale omgang met mensen onder elkaar. Op het werk was dat niet anders al heb je dan wel groepvorming omdat men elkaar opzoekt. Maar online is het ineens de ergste samenleving ooit en dan heb je de politiek die hun propaganda drijft met natuurlijk de nodige rechtse kanalen om de publieke opinie te beïnvloeden. Heel fijn was de afgang van Baudet met zijn uil van minerva. Dat wilders de grootste werd is volgens mij nog eerder afzetten tegen GL/PvdA dan dat er met racistisch motief op gestemd werd.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:36:45 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_220944420
Wereldburger, Europeaan, Nederland, Hollander, Zuid Holland, Rotterdammer, Feijenoord (deelgebied), Feijenoord (wijk).

Elk vakje is steeds kleiner, en binnen de vakjes is het telkens mogelijk te discrimineren.

Ik ben Rotterdammer omdat ik er woon, en ook ben geboren. Maar ik woon niet in het deelgebied waar ik ben geboren (Kralingen, Crooswijk) en ook niet waar ik ben opgegroeid (IJsselmonde, Zomerland). Verder heb ik ook nog ruim 10 jaar buiten Rotterdam gewoond (Barendrecht, Buitenoord)

En dan kunnen we allemaal ook nog gaan graven in ons verleden( ouders voorouders), en dan blijkt vaak al heel snel dat we wortels hebben buiten allerlei grenzen en vakjes.

Discrimineren is altijd mogelijk.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_220944863
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:36 schreef dop het volgende:
Wereldburger, Europeaan, Nederland, Hollander, Zuid Holland, Rotterdammer, Feijenoord (deelgebied), Feijenoord (wijk).

Elk vakje is steeds kleiner, en binnen de vakjes is het telkens mogelijk te discrimineren.

Ik ben Rotterdammer omdat ik er woon, en ook ben geboren. Maar ik woon niet in het deelgebied waar ik ben geboren (Kralingen, Crooswijk) en ook niet waar ik ben opgegroeid (IJsselmonde, Zomerland). Verder heb ik ook nog ruim 10 jaar buiten Rotterdam gewoond (Barendrecht, Buitenoord)

En dan kunnen we allemaal ook nog gaan graven in ons verleden( ouders voorouders), en dan blijkt vaak al heel snel dat we wortels hebben buiten allerlei grenzen en vakjes.

Discrimineren is altijd mogelijk.
Wij wonen dicht bij elkaar denk ik :P
  dinsdag 2 juni 2026 @ 22:00:43 #33
545 dop
:copyright: dop
pi_220946252
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:42 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Wij wonen dicht bij elkaar denk ik :P
Woon je ook in Feijenoord?
Dichtstbijzijnde van Fok die ik ken woont op het Noordereiland
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_220946283
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:00 schreef dop het volgende:

[..]
Woon je ook in Feijenoord?
Dichtstbijzijnde van Fok die ik ken woont op het Noordereiland
Yes, ik woon in Vreewijk :) Niet de wijk Feyenoord dus, wel het stadsdeel. Welke fokker is dat?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 22:10:57 #35
545 dop
:copyright: dop
pi_220946307
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Yes, ik woon in Vreewijk :) Niet de wijk, wel het stadsdeel. Welke fokker is dat?
Iemand uit het recreatief wielrennen topic van langer terug. Kan zijn naam niet noemen om dat ik weet dat hij op zijn privacy gesteld is.

Vreewijk is ook niet ver van hier ik woon langs de maas in de wijk Feijenoord.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_220946647
quote:
88s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:17 schreef sp3c het volgende:
Nooit iets van gemerkt, ja ook ik heb er wel eens mee te maken gehad
Wat is het nou?
pi_220946652
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:30 schreef Viesdik het volgende:

[..]
En terecht.. Dat zou ik ook van mensen verwachten als ik naar dat land zou verhuizen. Zij moeten zich aan ons aanpassen, niet andersom mongooltje.
Sow koekoek
pi_220946653
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:31 schreef Viesdik het volgende:

[..]
@:sp3c
Laat je geen slachtoffer aanpraten door deze communist
Wie weet stemt hij de LP
pi_220946656
quote:
88s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik zeg niet dat het niet bestaat, ik zeg Nederlanders niet heel erg racistisch zijn
Op een schaal van 0 tot 10. Hoe racistisch?
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 04:47:36 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220947192
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:08 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wat is het nou?
Het is geen moeilijke tekst, probeer het nog een keer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220947201
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Yes, ik woon in Vreewijk :) Niet de wijk Feyenoord dus, wel het stadsdeel. Welke fokker is dat?
Kaasnogwat
...hier om je mars te breken.
pi_220947204
Er bestaat mijns inziens ook wel zoiets als een gezonde dosis racisme. Al is het maar omdat vooroordelen ook toch wel vaak op waarheid gebaseerd zijn, gemiddeld genomen dan. Als je als vrouw 's avonds alleen door een verlaten deel van de stad loopt en er loopt een negroïde of Noord-Afrikaanse man achter je, dan heb je meer reden om op je hoede te zijn dan wanneer er een blanke, westerse man achter je loopt. Dat is nu eenmaal zo. Puur gebaseerd op statistieken. De hersenen van de mens werken ook zo dat ze altijd bezig zijn om inschattingen te maken en mogelijke gevaren te ontdekken. Daarom is een gezonde dosis racisme ook gewoon iets goeds voor de veiligheid van het individu en de directe omgeving.

Toch zul je mij in het persoonlijk contact nooit iemand zien beoordelen op afkomst of uiterlijke kenmerken of zelfs huidskleur. Dat is ook gewoon onzinnig. Ik denk ook dat cultuur belangrijker is dan afkomst of huidskleur. Kijk naar zo'n Habtamu de Hoop bijvoorbeeld. Toen hij nog geen jaar oud was is hij geadopteerd door een Fries stel. Hij is inmiddels net zo'n links pestkereltje geworden als de oer-Hollandse Frans Timmermans dat was. Wat dat betreft zie ik dus geen enkel verschil.

De meeste problemen rondom immigranten ontstaan ook door hun cultuur en gedragingen, niet door hun huidskleur of andere uiterlijke kenmerken.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220947287
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:08 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wat is het nou?
Ben jij ook een bruine?
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 22:34:53 #44
441859 crew  Lenny77
pi_220954822
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nederlanders zijn erg racistisch, that is just the way it is.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik denk juist dat ze heel laag scoren op wereldschaal.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220956095
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
Btw, de regionale zender hier had laatst een nieuwsitem gemaakt over racisme en kutopmerkingen richting Aziatische mensen. Te treurig wat ik allemaal voorbij hoorde komen. Maargoed, laten we lekker onze ogen hiervoor sluiten
Die opmerkingen komen vooral van andere niet westerse allochtonen, niet van witte Nederlanders.
greetings and salutations
pi_220956111
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Terwijl Chinese mensen dit echt niet leuk vinden.
Nee maar Oeigoeren vinden het ook niet leuk om in kampen te worden gestopt, maar dat doen Chinezen ook.
pi_220956894
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:34 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik denk juist dat ze heel laag scoren op wereldschaal.
Heel veel Nederlanders zullen niet in directe zin racistische uitlatingen doen, maar ik denk dat er wel wat racisme onder het oppervlak zit. Er is in ieder geval een hoop xenofobie hetgeen waar de PVV en FvD vrolijk en met succes op inspelen.
pi_220956965
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Heel veel Nederlanders zullen niet in directe zin racistische uitlatingen doen, maar ik denk dat er wel wat racisme onder het oppervlak zit. Er is in ieder geval een hoop xenofobie hetgeen waar de PVV en FvD vrolijk en met succes op inspelen.
Ga anders lekker bij de Britse politie solliciteren. Die kunnen iemand met jouw "racisme onder elk tapijtje "mindset goed gebruiken. Starmer zou je persoonlijk een lintje geven.
greetings and salutations
pi_220956984
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:39 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Ga anders lekker bij de Britse politie solliciteren. Die kunnen iemand met jouw "racisme onder elk tapijtje "mindset goed gebruiken. Starmer zou je persoonlijk een lintje geven.
Doe is niet zo onaardig :*
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:43:41 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220956998
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:42 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Die opmerkingen komen vooral van andere niet westerse allochtonen, niet van witte Nederlanders.
pinda pinda poepchinees. Een typisch witte-Nederlander uitspraak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')