Dat is niet aan ons om dat te bepalen, maar aan degene die flauwe racistische opmerkingen te horen krijgen.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:29 schreef Koekoekmakto het volgende:
Iedereen heeft vooroordelen. Ik wantrouw diegene die zegt dat hij nooit discrimineert of zegt nooit (on)bewust te handelen naar die vooroordelen.
De vraag is meer hoe 'ernstig' het is. Daar zit meestal de crux. Mensen die sensitief zijn zien meer, maar interpreteren intenties soms te heftig (vanwege diezelfde sensitiviteit). Mensen met oogkleppen interpreteren eerder te lichtzinnig en relativeren alles sneller weg.
Uiteindelijk schiet je er ook geen zak mee op in een gesprek. Hoeveel mensen ken je eigenlijk die toegeven te discrimineren?
Is Nederland racistisch? In vergelijking met andere landen valt het zeker mee, maar je kunt mij niet wijsmaken dat die anti-migratie protesten en extreem-rechtse partijen niet gebaseerd zijn op discriminatoire overtuigingen. Dat puur zien als 'kritiek, ongeacht de persoon' is kolder.
Die ernst bepalen doe je wel degelijk ook collectief als samenleving. Het paradigma is nu aan het verschuiven. In principe kan ik erin meegaan dat de gediscrimineerde de ernst in eerste instantie bepaalt, maar de ander mag zich ook verduidelijken. (als dat gesprek überhaupt al mogelijk is, voordat het afketst op afweermechanismen, zoals overdracht of projecteren).quote:Op maandag 1 juni 2026 20:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan ons om dat te bepalen, maar aan degene die flauwe racistische opmerkingen te horen krijgen.
Ik denk dat het bij Aziatische mensen vooral als grappig gezien wordt, terwijl het niet grappig en ontzettend dom is. Nihao roepen ching Chong of een random gerecht van de Chinees, het wordt als hilarisch gezien. Terwijl Chinese mensen dit echt niet leuk vinden.
ik zeg letterlijk dat het bestaat, niet zo kinderachtig doen hoorquote:Op maandag 1 juni 2026 19:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Okay, racisme in Nederland bestaat niet. Prima hoor
Het grappige is, of ik nu door Den Haag loop of door Rotterdam, er is altijd de vriendelijke groet en normale omgang met mensen onder elkaar. Op het werk was dat niet anders al heb je dan wel groepvorming omdat men elkaar opzoekt. Maar online is het ineens de ergste samenleving ooit en dan heb je de politiek die hun propaganda drijft met natuurlijk de nodige rechtse kanalen om de publieke opinie te beïnvloeden. Heel fijn was de afgang van Baudet met zijn uil van minerva. Dat wilders de grootste werd is volgens mij nog eerder afzetten tegen GL/PvdA dan dat er met racistisch motief op gestemd werd.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:29 schreef Koekoekmakto het volgende:
maar je kunt mij niet wijsmaken dat die anti-migratie protesten en extreem-rechtse partijen niet gebaseerd zijn op discriminatoire overtuigingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |