abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220935336
Los van dat ik een hekel heb aan dat woord en er ook niet in geloof, aangezien we allemaal op dezelfde manier geschapen zijn, ben ik van mening dat de autochtone Nederlander per definitie en in principale geen racist kan zijn in eigen land.

Want als dat zo zou zijn, zouden de Indianen in Amerika ook racisten geweest zijn, omdat ze de blanke mens niet met open armen hebben ontvangen en hun eigen tradities/cultuur/religie vrijwillig uit handen hebben doen geven.

Gezegd mag worden dat niet de autochtoon de racist is, maar de allochtoon de racist is. Hij of zij die zich niet wenst aan te passen aan de normen en waarden die gelden binnen dit land.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220935367
Gelul. Zie bijvoorbeeld de nogal racistische FvD en consorten.
pi_220935369
Man man man man man man
pi_220935452
Nederlanders zijn erg racistisch, that is just the way it is. Vooral mensen met een kleurtje moeten zich bewijzen, hier geboren of niet.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 13:24:05 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220935609
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nederlanders zijn erg racistisch, that is just the way it is. Vooral mensen met een kleurtje moeten zich bewijzen, hier geboren of niet.
Nooit wat van gemerkt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220935703
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:39 schreef Viesdik het volgende:
Los van dat ik een hekel heb aan dat woord en er ook niet in geloof, aangezien we allemaal op dezelfde manier geschapen zijn, ben ik van mening dat de autochtone Nederlander per definitie en in principale geen racist kan zijn in eigen land.

Want als dat zo zou zijn, zouden de Indianen in Amerika ook racisten geweest zijn, omdat ze de blanke mens niet met open armen hebben ontvangen en hun eigen tradities/cultuur/religie vrijwillig uit handen hebben doen geven.

Gezegd mag worden dat niet de autochtoon de racist is, maar de allochtoon de racist is. Hij of zij die zich niet wenst aan te passen aan de normen en waarden die gelden binnen dit land.
Autochtoon of niet, waar ook ter wereld, mensen kunnen gewoon racistisch zijn.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_220935766
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:24 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nooit wat van gemerkt
Heb jij een kleurtje?
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 14:17:34 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220935842
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:56 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Heb jij een kleurtje?
Ja en ik speelde ijshockey (toch een vrij 'witte' sport zeg maar) vanaf mijn vierde

Nooit iets van gemerkt, ja ook ik heb er wel eens mee te maken gehad maar het leeuwendeel van de Nederlanders boeiy het geen reet wat je achtergrond is zolang je maar normaal (mee)doet
  maandag 1 juni 2026 @ 15:21:35 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220936204
Ik snap even niet wat je bedoelt met "per definitie" kan een autochtoon persoon geen racist zijn. Even de wiki checken.

quote:
Een autochtoon (Oudgrieks: αὐτός autós, zelf en χθών khthṓn, land, grond) is doorgaans de inheemse bevolking, in tegenstelling tot een allochtoon die permanent buiten het geboorteland woont of dat van recente voorouders. En ook... is het iemand die gewoon geen racist is, OK???
Ah ik zie wat je bedoelt nu
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220936361
quote:
88s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:17 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ja en ik speelde ijshockey (toch een vrij 'witte' sport zeg maar) vanaf mijn vierde

Nooit iets van gemerkt, ja ook ik heb er wel eens mee te maken gehad maar het leeuwendeel van de Nederlanders boeiy het geen reet wat je achtergrond is zolang je maar normaal (mee)doet
Dat jij het niet tot nauwelijks hebt ervaren betekent niet dat het niet bestaat. Als een Fatima met dezelfde papieren als een Charlotte voor dezelfde baan solliciteert, dan weet ik wel wie 8/10 keer als eerste uitgenodigd wordt.

Ik denk trouwens dat huidskleur er weinig mee te maken heeft.
Een donker iemand met een Nederlandse naam heeft een makkelijker leven in Nederland versus een blanker iemand met de naam Ali. Of een donker iemand met de naam Mohammed.

Als Nederlanders merken dat je iets van Nederlandse roots hebt, wordt je nog steeds (te vaak) anders behandeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 01-06-2026 16:07:21 ]
pi_220936496
quote:
0s.gif [b]Op maandag 1 juni 2026 12:58 schreef Sunshine1982 het volgende:[b]
Vooral mensen met een kleurtje moeten zich bewijzen, hier geboren of niet.
En terecht.. Dat zou ik ook van mensen verwachten als ik naar dat land zou verhuizen. Zij moeten zich aan ons aanpassen, niet andersom mongooltje.
pi_220936504
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:58 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Dat jij het niet tot nauwelijks hebt ervaren betekent niet dat het niet bestaat. Als een Fatima met dezelfde papieren als een Charlotte voor dezelfde baan solliciteert, dan weet ik wel wie 8/10 keer als eerste uitgenodigd wordt.

Een donker iemand met een Nederlandse naam heeft een makkelijker leven in Nederland versus een blanker iemand met de naam Ali. Of een donker iemand met de naam Mohammed.

Als Nederlanders merken dat je iets van Nederlandse roots hebt, wordt je nog steeds (te vaak) anders behandeld.
@sp3c
Laat je geen slachtoffer aanpraten door deze communist
pi_220936516
quote:
Ga maar eens naar Japan bijvoorbeeld, dan weet je pas echt wat racisme is. Nederland zijn gemiddeld juist heel weinig racistisch.
pi_220936557
quote:

[..]
Dat is geen bewijs van racisme, maar kan ook gewoon pragmatisme zijn.

Als je honderden sollicitaties moet beoordelen dan moet je soms snel en pragmatisch kiezen. Nu zijn Fatima en Charlotte beide vrij normale namen, dus ik betwijfel dat hier onderscheid tussen wordt gemaakt.

Maar als iemand een erg exotische naam heeft, is de (wellicht onterechte) conclusie dat deze persoon de Nederlandse taal wel minder goed zal beheersen dan Truus de Jong.

Dat is een vooroordeel, inderdaad, maar niet per se racistisch. Het is goed mogelijk dat de persoon met de exotische en onuitspreekbare naam juist veel geschikter is voor de functie.

Dan werkt het pragmatisme niet goed uit voor deze werkgever.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 16:43:27 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220936559
quote:

[..]

ik zeg niet dat het niet bestaat, ik zeg Nederlanders niet heel erg racistisch zijn
pi_220936691
quote:
88s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik zeg niet dat het niet bestaat, ik zeg Nederlanders niet heel erg racistisch zijn
En daar sla je de plank serieus mis.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 17:14:12 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220936745
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
denk het niet
pi_220937191
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nee hoor, sp3c heeft gewoon gelijk. Donald Jones was een van de eerste bekende zwarte Bekende Nederlanders.
Was destijds getrouwd met Adele Bloemendaal en trad ook gewoon in tv-shows e.d.

Bekijk deze YouTube-video

Toch wel een teken dat het met het racisme in Nederland ontzettend meevalt.

Ik zie namelijk genoeg moslima's achter de kassa's zitten of bezig zijn met vakkenvullen.
Ook de apotheek naast mijn huisarts zijn vijf vrouwen werkzaam waarvan drie moslima's, die allemaal uitstekend Nederlands spreken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Hiddendoe op 01-06-2026 18:27:42 ]
pi_220937261
Vooral van belang is de opleiding, werkervaring en arbeidsverleden. Heeft iemand lange tijd bij één werkgever gewerkt, dan is dat een grote plus. Ook wanneer iemand netjes contracten uitdient en aaneengesloten arbeid verricht heeft want dan gaat het om iemand die zich inzet en betrouwbaar is, die hebben we er graag bij.

Naam, geloof en afkomst zeggen helemaal niets. Het gaat erom dat je normaal meedoet en participeert.
pi_220937456
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:36 schreef bedachtzaam het volgende:
Vooral van belang is de opleiding, werkervaring en arbeidsverleden. Heeft iemand lange tijd bij één werkgever gewerkt, dan is dat een grote plus. Ook wanneer iemand netjes contracten uitdient en aaneengesloten arbeid verricht heeft want dan gaat het om iemand die zich inzet en betrouwbaar is, die hebben we er graag bij.

Naam, geloof en afkomst zeggen helemaal niets. Het gaat erom dat je normaal meedoet en participeert.
Droom lekker verder. Ik snap dat het moeilijk te behappen is voor sommige Nederlanders, maar het is gewoon een feit dat Nederlanders racistisch zijn. En ik kan er nog inkomen dat allochtonen met een universitair diploma op zak misschien wat makkelijker aan een baan kunnen komen, maar ga je naar MBO diploma's, dan wordt het al beduidend moeilijker.
pi_220937530
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 19:12 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Droom lekker verder. Ik snap dat het moeilijk te behappen is voor sommige Nederlanders, maar het is gewoon een feit dat Nederlanders racistisch zijn. En ik kan er nog inkomen dat allochtonen met een universitair diploma op zak misschien wat makkelijker aan een baan kunnen komen, maar ga je naar MBO diploma's, dan wordt het al beduidend moeilijker.
Ik heb meer dan genoeg gezien en vooral onverdraagzaamheid onder allochtone medelanders die niet door een deur kunnen. Maar dat ga jij natuurlijk tegen spreken want alleen die kankerkazen kunnen racistisch zijn volgens jou. Toch?
  maandag 1 juni 2026 @ 19:30:49 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220937567
quote:
Niet mee eens. Kleurlingen krijgen oeverloos kansen. Trouwens: migrantenmoe, dat bedoel je. En dat is juist.
pi_220937604
Okay, racisme in Nederland bestaat niet. Prima hoor
  maandag 1 juni 2026 @ 19:39:03 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220937625
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 19:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Okay, racisme in Nederland bestaat niet. Prima hoor
Welke kansen heb jij gemist?
pi_220937833
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 19:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Welke kansen heb jij gemist?
Hoezo welke kansen ik heb gemist? Het gaat hier over mensen die niet van origine Nederlands zijn, niet over mij.

Btw, de regionale zender hier had laatst een nieuwsitem gemaakt over racisme en kutopmerkingen richting Aziatische mensen. Te treurig wat ik allemaal voorbij hoorde komen. Maargoed, laten we lekker onze ogen hiervoor sluiten _O_
  maandag 1 juni 2026 @ 20:29:11 #26
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220938036
Iedereen heeft vooroordelen. Ik wantrouw diegene die zegt dat hij nooit discrimineert of zegt nooit (on)bewust te handelen naar die vooroordelen.

De vraag is meer hoe 'ernstig' het is. Daar zit meestal de crux. Mensen die sensitief zijn zien meer, maar interpreteren intenties soms te heftig (vanwege diezelfde sensitiviteit). Mensen met oogkleppen interpreteren eerder te lichtzinnig en relativeren alles sneller weg.

Uiteindelijk schiet je er ook geen zak mee op in een gesprek. Hoeveel mensen ken je eigenlijk die toegeven te discrimineren?

Is Nederland racistisch? In vergelijking met andere landen valt het zeker mee, maar je kunt mij niet wijsmaken dat die anti-migratie protesten en extreem-rechtse partijen niet gebaseerd zijn op discriminatoire overtuigingen. Dat puur zien als 'kritiek, ongeacht de persoon' is kolder.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220938159
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 20:29 schreef Koekoekmakto het volgende:
Iedereen heeft vooroordelen. Ik wantrouw diegene die zegt dat hij nooit discrimineert of zegt nooit (on)bewust te handelen naar die vooroordelen.

De vraag is meer hoe 'ernstig' het is. Daar zit meestal de crux. Mensen die sensitief zijn zien meer, maar interpreteren intenties soms te heftig (vanwege diezelfde sensitiviteit). Mensen met oogkleppen interpreteren eerder te lichtzinnig en relativeren alles sneller weg.

Uiteindelijk schiet je er ook geen zak mee op in een gesprek. Hoeveel mensen ken je eigenlijk die toegeven te discrimineren?

Is Nederland racistisch? In vergelijking met andere landen valt het zeker mee, maar je kunt mij niet wijsmaken dat die anti-migratie protesten en extreem-rechtse partijen niet gebaseerd zijn op discriminatoire overtuigingen. Dat puur zien als 'kritiek, ongeacht de persoon' is kolder.
Dat is niet aan ons om dat te bepalen, maar aan degene die flauwe racistische opmerkingen te horen krijgen.

Ik denk dat het bij Aziatische mensen vooral als grappig gezien wordt, terwijl het niet grappig en ontzettend dom is. Nihao roepen ching Chong of een random gerecht van de Chinees, het wordt als hilarisch gezien. Terwijl Chinese mensen dit echt niet leuk vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')