abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220928512
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Stel je verkoopt je huis en zet het geld van de overwaarde op je spaarrekening. Je totale vermogen is nu 4 ton
Je gaat daarna emigreren
Bij het voorlopige rendement voor banktegoeden van 1,28% gelden de volgende bedragen:Fictief rendement: 1,28% over ¤ 340.643 = ¤ 4.360,23Te betalen belasting (36%): ¤ 1.569,68

...........

Of je belasting over je vermogen betaalt ligt aan of je nieuwe woonland daar belasting over moet betalen
Dan betaal je dus 2x belasting over de overwaarde?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220928611
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Stel je verkoopt je huis en zet het geld van de overwaarde op je spaarrekening. Je totale vermogen is nu 4 ton
Je gaat daarna emigreren
Bij het voorlopige rendement voor banktegoeden van 1,28% gelden de volgende bedragen:Fictief rendement: 1,28% over ¤ 340.643 = ¤ 4.360,23Te betalen belasting (36%): ¤ 1.569,68
Net geen 1600 euro, that’s it.
Je pensioen neem je mee, daar betaal je dan in het land waar je heen gaat sociale lasten en inkomsten belasting over. Of je belasting over je vermogen betaalt ligt aan of je nieuwe woonland daar belasting over moet betalen
Maar wordt er niks bijgeteld aan inkomstenbelasting of is dat vrijgesteld ?
Vakman pur sang
  zondag 31 mei 2026 @ 13:05:40 #53
3542 Gia
User under construction
pi_220928627
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:40 schreef blomke het volgende:

[..]
De kettingzaag erin
De grootste was 17 meter hoog en met een diameter (stam) van 1 meter of zo. Dat doe je niet even met een kettingzaag. Hebben een bedrijf laten komen. Was echt verbazingwekkend hoe snel dat ging met zo'n verreiker!
  zondag 31 mei 2026 @ 13:11:47 #54
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220928654
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar wordt er niks bijgeteld aan inkomstenbelasting of is dat vrijgesteld ?
Waarom zou het bij inkomsten opgeteld worden?
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan betaal je dus 2x belasting over de overwaarde?
Hoezo?
  zondag 31 mei 2026 @ 14:07:37 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220928888
Ik dacht dat jij je huis sowieso zonder hypotheek gekocht had, en dat het een vrijstaand huis was, dus hoezo maar 3 ton "overwaarde"?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 31 mei 2026 @ 14:12:52 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220928914
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 12:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Cashen. Dus huis verkopen. En dan?

GC / Escapeplan. Valt dit te realiseren?

Dat gaat TS echt niet doen.

Dit is gewoon zijn gangbare ‘kijk mij eens geld hebben’-topic.
Wel grappig, daar heeft hij het over "een afbetaald huis" en over een waarde van 5 ton.
Los van het feit dat hij volgens oudere berichten sowieso nooit een hypotheek op dat huis heeft gehad, en dus het nooit afbetaald heeft, is een verschil van 2 ton ook nogal fors.

Hij had het "hypotheekvrij" kunnen noemen, maar los daarvan is het verschil in waarde gigantisch.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 31 mei 2026 @ 14:24:12 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220928972
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 14:02 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Huis verduurzamen?

Hoeft niet per se het aangaan van een nieuwe/hogere schuld te zijn. Je kan ook goedkoper wonen. Zal niet voor iedereen gelden overigens.
Dat vind ik een beetje een lastige, wij kunnen ook wel goedkoper, of zelfs (nagenoeg) hypotheekvrij gaan wonen, maar dan ga ik wel in een huis zitten dat in principe bedoeld is voor mensen die ons huis niet kunnen betalen, en dat vind ik dan weer niet zo netjes, we kunnen onze hypotheek prima betalen, dus waarom hypotheekvrij gaan wonen in een woning die bedoeld is voor mensen met minder inkomen/vermogen en dat "bereikbare" huis van de markt "kapen"?
Ik vind daar wat van.

Overigens zou ik het weer minder problematisch vinden om in een vergelijkbaar met ons huidige huis in een veel goedkopere omgeving te gaan wonen.
Als ik uit deze omgeving weg zou willen, wat ik niet wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220929037
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat vind ik een beetje een lastige, wij kunnen ook wel goedkoper, of zelfs (nagenoeg) hypotheekvrij gaan wonen, maar dan ga ik wel in een huis zitten dat in principe bedoeld is voor mensen die ons huis niet kunnen betalen, en dat vind ik dan weer niet zo netjes, we kunnen onze hypotheek prima betalen, dus waarom hypotheekvrij gaan wonen in een woning die bedoeld is voor mensen met minder inkomen/vermogen en dat "bereikbare" huis van de markt "kapen"?
Ik vind daar wat van.

Overigens zou ik het weer minder problematisch vinden om in een vergelijkbaar met ons huidige huis in een veel goedkopere omgeving te gaan wonen.
Als ik uit deze omgeving weg zou willen, wat ik niet wil.
Maar dan kaap je toch ook betaalbare huizen weg voor anderen? Of het nou omgeving is of m2, dat maakt dan toch niet uit? Mensen uit 'de provincie' zijn bijvoorbeeld helemaal niet blij met mensen uit de randstad die 'hun huizen' wegkopen.

Wij wonen met zijn 2-en op 135m2 wat ik persoonlijk (voor randstad begrippen) vrij ruim vind. Je zou ook kunnen stellen dat we al die ruimte niet nodig hebben en ons huis beschikbaar stellen voor een gezin. Ouderen krijgen tegenwoordig vaak de kritiek dat ze in veel te grote huizen wonen.

Verder waardeer ik jouw maatschappelijke betrokkenheid. Die heb ik zelf ook wel tot op zekere hoogte, maar als ik minder wil werken, vrijer/rijker/rustiger/overzichtelijker wil leven, dan kies ik toch echt voor mijn eigen geluk..
  zondag 31 mei 2026 @ 14:43:34 #59
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220929065
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Ben razend benieuwd waar dan en voor welk doel?
Om belasting over te heffen wat denk jij?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 31 mei 2026 @ 14:46:29 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220929082
Ik snap niet zo goed waarom het verkeerd zou zijn in een „te groot“ huis te wonen of met een goed inkomen in een goedkoop huis. Moet iedereen lekker voor zich bepalen.
Toen wij ons huis kochten vond onze bank dat we een veel groter huis zouden kunnen kopen met ons inkomen en eigen geld. Echt WTF, ik wil niet voor de bank werken. Maken we zelf wel uit. Huis hebben we in 10 jaar afbetaald ipv 20 en geheel gesaneerd.
pi_220929138
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:38 schreef hoechst het volgende:

Of is het plausibel dat een huis nog een paar ton in waarde zakt?
Je hebt een huis toch om in te wonen, dat je dank bang bent dat de waarde minder wordt zegt alleen maar dat je denkt aan een huis als investering.

Zal mij verder jeuken of mn woning minder waard wordt want ik zit hierin om te wonen de komende jaren.

De bizarre verhogingen hier in de wijk hebben er alleen maar voor gezorgd dat de woz ook flink is gaan stijgen.
pi_220929154
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom het verkeerd zou zijn in een „te groot“ huis te wonen of met een goed inkomen in een goedkoop huis. Moet iedereen lekker voor zich bepalen.
Toen wij ons huis kochten vond onze bank dat we een veel groter huis zouden kunnen kopen met ons inkomen en eigen geld. Echt WTF, ik wil niet voor de bank werken. Maken we zelf wel uit. Huis hebben we in 10 jaar afbetaald ipv 20 en geheel gesaneerd.
Dit herinner ik mij ook nog wel ja van onze tussenpersoon. Die heeft ons toen uiteindelijk ook afgeraden om de hypotheek steeds voor 1 jaar vast te zetten wat ik graag wilde.

Maar goed daar verdienen ze natuurlijk amper op.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:12:40 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220929385
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:38 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Maar dan kaap je toch ook betaalbare huizen weg voor anderen? Of het nou omgeving is of m2, dat maakt dan toch niet uit? Mensen uit 'de provincie' zijn bijvoorbeeld helemaal niet blij met mensen uit de randstad die 'hun huizen' wegkopen.

Wij wonen met zijn 2-en op 135m2 wat ik persoonlijk (voor randstad begrippen) vrij ruim vind. Je zou ook kunnen stellen dat we al die ruimte niet nodig hebben en ons huis beschikbaar stellen voor een gezin. Ouderen krijgen tegenwoordig vaak de kritiek dat ze in veel te grote huizen wonen.

Verder waardeer ik jouw maatschappelijke betrokkenheid. Die heb ik zelf ook wel tot op zekere hoogte, maar als ik minder wil werken, vrijer/rijker/rustiger/overzichtelijker wil leven, dan kies ik toch echt voor mijn eigen geluk..
Nou ja, 100 km (noord)oost wordt een huis van 650K misschien niet meer als "betaalbare woning" gezien.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 31 mei 2026 @ 15:52:14 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220929720
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wel grappig, daar heeft hij het over "een afbetaald huis" en over een waarde van 5 ton.
Los van het feit dat hij volgens oudere berichten sowieso nooit een hypotheek op dat huis heeft gehad, en dus het nooit afbetaald heeft, is een verschil van 2 ton ook nogal fors.

Hij had het "hypotheekvrij" kunnen noemen, maar los daarvan is het verschil in waarde gigantisch.
Nou ja, dat.

En soms wel al een paar jaar dezelfde vriendin en soms niet.

:')
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 31 mei 2026 @ 16:10:31 #65
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220929904
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou ja, 100 km (noord)oost wordt een huis van 650K misschien niet meer als "betaalbare woning" gezien.
Dit. Onze woning was echt een koopje als randstedeling in de provincie maar iedereen in de straat vond het duur en die naast ons heeft meer dan een half jaar te koop gestaan.

650k vinden ze hier absoluut niet betaalbaar al zijn ook hier de prijzen wel flink gestegen in 3 jaar tijd.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220930208
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:10 schreef laziness het volgende:

[..]
Dit. Onze woning was echt een koopje als randstedeling in de provincie maar iedereen in de straat vond het duur en die naast ons heeft meer dan een half jaar te koop gestaan.

650k vinden ze hier absoluut niet betaalbaar al zijn ook hier de prijzen wel flink gestegen in 3 jaar tijd.
Maar in Noordoost heb je ook tandartsen, dokters, juristen etc die zo’n huis waarschijnlijk wel kunnen betalen en die dan wellicht overboden worden door mensen uit bijv. de randstad. Deze ontwikkeling is volgens mij al een tijdje gaande en ik hoor/ lees dat de mensen in buitengebieden hier niet heel blij mee zijn.
pi_220930433
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:30 schreef dop het volgende:
Als je geen doel met het geld hebt of het doel vakanties en andere hobby's is dan is het doorgaans een slecht idee.
dat kun je vandaag de dag maar beter wel doen,velen halen de eindstreep niet/of niet gezond,je leeft nu.
  zondag 31 mei 2026 @ 18:05:44 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220930529
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:01 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Maar in Noordoost heb je ook tandartsen, dokters, juristen etc die zo’n huis waarschijnlijk wel kunnen betalen en die dan wellicht overboden worden door mensen uit bijv. de randstad. Deze ontwikkeling is volgens mij al een tijdje gaande en ik hoor/ lees dat de mensen in buitengebieden hier niet heel blij mee zijn.
De notarissen, tandartsen en cardiologen hebben nergens moeite een huis te kopen, niet in de zin dat ze overboden worden door randstedelingen.

Plus: als een huis in deze markt na 3 maanden nog te koop staat dan pak je het van niemand af.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 31 mei 2026 @ 18:24:23 #69
545 dop
:copyright: dop
pi_220930609
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:47 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
dat kun je vandaag de dag maar beter wel doen,velen halen de eindstreep niet/of niet gezond,je leeft nu.
Als je met de dag leeft, dan is een huis kopen ook onzinnig, en zou er ook geen sprake zijn van overwaarde.
Gek genoeg wordt het overgrote deel van onze bevolking gewoon redelijk gezond oud, zeker als ze er ook nog een beetje gezonde leefgewoonten op na houden. (Je hebt er best zelf een behoorlijke invloed op)
Maar als je wil leven als of je morgen onder de tram loopt dan is dat natuurlijk ook een keuze.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 31 mei 2026 @ 18:27:01 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220930632
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:47 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
De eindstreep haal je altijd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220930999
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:01 schreef Laila1 het volgende:

[..]
De meeste tandartsen, dokters, juristen etc komen ook uit de Randstad. Idem ingenieurs.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220931024
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat dus. Ik heb 12 jaar als alleengaande in een 140m2-BVO/450m3-inhoud huis gewoond op ruim perceel. Kon voor elke kamer wel iets doen of verzinnen. En vooral opknappen.

Met 2,13 ton winst als resultaat. Met een flatjes of krappe woning had ik dat nooit gehaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 31-05-2026 19:30:03 ]
pi_220931162
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:05 schreef Leandra het volgende:

Plus: als een huis in deze markt na 3 maanden nog te koop staat dan pak je het van niemand af.
Ja, dan wel ja...

Toch heb ik regelmatig nieuwsberichten voorbij zien komen over het feit dat Randstedelingen de prijs opdrijven in goedkopere gebieden, met de Veluwe die bovenaan staat, gevolgd door steden als Deventer en Zutphen, maar ook plaatsen in Drenthe, Friesland etc. Zou me kunnen voorstellen dat de populaire huizen op gunstige locaties met deze ontwikkeling moeilijker bereikbaar worden voor de locals.

Er zijn daar natuurlijk ook voldoende mensen met een goede baan die als max 500-700k hebben. Mensen met eerder genoemde beroepen hebben niet altijd direct een flitsend startsalaris en zijn niet altijd met zijn tweeën.

Maar goed, wel nieuwsberichten en anekdotes, maar heb geen statistieken paraat dus de wijsheid wellicht ook niet helemaal in pacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Laila1 op 31-05-2026 21:04:19 (tikfout) ]
pi_220931209
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
De eindstreep haal je altijd.
Maar niet perse op het gewenste moment.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220931292
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:23 schreef Laila1 het volgende:
Toch heb ik regelmatig nieuwsberichten voorbij zien komen over het feit dat Randstedelingen de prijs opdrijven in goedkopere gebieden, met de Veluwe die bovenaan staat, gevolgd door steden als Deventer en Zutphen, maar ook plaatsen in Drenthe, Friesland etc. Zou me kunnen voorstellen dat de populaire huizen op gunstige locaties met deze ontwikkeling moeilijker bereikbaar worden voor de locals.
Ja, bijv. Ede -> Utrecht, is prima met OV te reizen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')