En waar ik dus ook duidelijk stel dat we het al over die Pantsir hebben gehad...quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:30 schreef ExTec het volgende:
Toch maar ff gezocht:
[..]
Ja, @:AchJa, ze zijn wel zo dom.
Fijn dat we het daar, anno nu, over eens zijn.
Ja, zo onder de noemer: ik had in 2023 al gezegd dat ze niet zo dom zijn, wat ze dus wel zijn, dus waarom kom je er weer mee?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
En waar ik dus ook duidelijk stel dat we het al over die Pantsir hebben gehad...
Welke, deze?quote:En verder is die link niet meer te openen?
Eigenlijk is Rutte hier een giga oorlogshitser, als je beetje diplomatie verstaat.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:38 schreef ExTec het volgende:
Lol. Meestal kan ik commentaar op rutte wel nuanceren, maar helaas vind ik dat deze poster een punt heeft. Leuk dat je "solidair" bent en "sympathie" hebt, maar ga je er nog wat aan doen.
[ x ]
Die had ik wel gezien hoor. Het ging om de link van wat er toen gebeurd is. Die krijg ik niet open. Dat ging volgens mij om een missile dat in een gebouw geboord werd.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, zo onder de noemer: ik had in 2023 al gezegd dat ze niet zo dom zijn, wat ze dus wel zijn, dus waarom kom je er weer mee?
Nou, omdat ze wel zo dom zijn?
En kunnen we de goalpost laten staan aub? Gaat niet om 1 type lua specifiek.
Ging om of rus zo dom is om het midden in de stad te zetten, waarop het antwoord een klinkende "ja" is.
[..]
Welke, deze?
AchJa in NWS / Oorlog in Oekraïne #1177 9 mei knalfeest
Gewoon opgegraven via mycroft.
En dat ze dat concluderen op basis van de inslag vind ik nog steeds bijzonder, ik geloof daar nog steeds geen snars van.quote:Op maandag 5 mei 2025 16:43 schreef AchJa het volgende:
Dus die inslag komt van een luchtverdedigingssysteem? Toch knap dat ze dat weten te concluderen...
[ x ]
Moscow Timesquote:Earlier it was reported that the Russian military is shaping a layered air defense system around Moscow against the background of growing threats from Ukraine. According to satellite images, in 2025, 43 towers with Pantsirs were additionally installed near the city. In total, since 2023, more than 100 air defense systems have been deployed around the capital, Radio Liberty has calculated.
Dus naar jouw mening zijn ze niet zo dom, maar dat ze het wel doen, ontken je nergens.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:06 schreef AchJa het volgende:
Ik zeg alleen dat de Rusland nmm niet zo dom is om van alles en nog wat in een stad/oord te zetten, dat ze het wel doen ontken ik ook nergens, dat het structureel (in!) steden/oorden gebeurt dat wel.
Even hoor, hoeveel footage hebben we nu daadwerkelijk gezien? Een stuk of drie voorbeelden? (Helidek RUS MOD, Teterinsky Lane en de Nordstar Tower) die een beetje middenin de stad liggen, als je meer foto's hebt dan hoor ik dat graag. Waarbij die van de Nordstar Tower misschien niet eens door defensie is georganiseerd, voor hetzelfde is dat zelfstandige aanschaf geweest van de eigenaar van die toren.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:56 schreef ExTec het volgende:
Dus naar jou mening zijn ze niet zo dom, maar dat ze het wel doen, ontken je nergens.
Ok.
Ow, dus particuliere eigenaren waren vanaf jan 2023 al bezig met lua op daken takelen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Even hoor, hoeveel footage hebben we nu daadwerkelijk gezien? Een stuk of drie voorbeelden? (Helidek RUS MOD, Teterinsky Lane en de Nordstar Tower) die een beetje middenin de stad liggen, als je meer foto's hebt dan hoor ik dat graag. Waarbij die van de Nordstar Tower misschien niet eens door defensie is georganiseerd, voor hetzelfde is dat zelfstandige aanschaf geweest van de eigenaar van die toren.
Russia Lets Private Firms Buy Heavy Weapons to Defend Sites From Drone Attacks – RBC
Kwam al eerder voorbij in dit deel.
Die kaart ken ik ja, eerste opmerkingen daaronder:quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, dus particuliere eigenaren waren vanaf jan 2023 al bezig met lua op daken takelen.
Uh huh.
Bv deze kaart:
[ afbeelding ]
Doet nu al een tijdje de ronde,
quote:Where is that source supposed to be from?
I have some doubts that such detailed information about pretty much any cities air defense locations would be just publicly available. Especially the capital city of a country at war.
Also, all of the listed defense systems are mobile anyway.
Kortom, daar hecht ik niet heel veel waarde aan, ik vroeg of je nog meer voorbeelden in de vorm van daadwerkelijke foto's of video's had.quote:The source is compiled OSINT, it's definitely not precise but it's also definitely not what the Ukrainian army is using as primary intelligence.
This is just an interesting approximation made by the power (and beauty) of open source collaboration.
Tsja, dezelfde discussie als "Er worden dienstplichtingen ingezet in Oekraine!!!" Dat er een verdwaalde dipli rondloopt zal best dat er structureel dipli's naar het front worden gestuurd, neen.quote:Maar ik begrijp dat het niet waar is, want meneer AchJa, heeft niet van werkelijk elke gemarkeerde positie een foto gezien,
Dus is het niet waar, want dat rijmt beter met zijn nogal schizofrene standpunt dat rus echt niet zo dom is, maar we tegelijkertijd niet ontkennen dat het wel gebeurt.
Heb je wel eens van "satelliet foto's" gehoord, of heb je het denken geoutsourced aan de eerste de beste post die je vind die het in twijfel trekt?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:33 schreef AchJa het volgende:
Die kaart ken ik ja, eerste opmerking daaronder:
Zijn we wat mij betreft klaar.quote:Het is allemaal niet waar.
quote:Among the various night targets of the SBS Birds in the past night's operational depth:
🔥ST-68 radar with a radio-transparent dome, Feodosia, Crimean Autonomous Republic, 1st SBS Operational Center
🔥"Panzer-S1" air defense system, Novofedorivka, Crimean Autonomous Republic, 1st SBS Operational Center
🔥Railway fuel tanks, Makeevka, Donetsk Region, 1st SBS Operational Center
🔥Hostile logistics, Donetsk, Zaporizhia, Luhansk Regions (Detachment "13" of the 414th SBS Brigade "Magyar Birds", 20th K-2 Brigade, SBS Group of Forces "Phoenix" of the State Border Guard Service of Ukraine, 412th SBS Brigade "Nemesis")
🔥MTZ warehouse, Mariupol, Donetsk Region, 412th SBS Brigade "Nemesis"
🔥BK warehouse, Rubizhne, Luhansk Region, 1st SBS Operational Center
🔥Mobile fire group, Khryschuvate, Luhansk Region, SBS Group of Forces "Phoenix" of the State Border Guard Service of Ukraine
🌶️Radars and air defense systems - these are the 27th and 28th elements of the enemy's air defense system, destroyed by the SBS Birds from May 1 to 28.
Air defense continues, logistics to the front is becoming more difficult.
Iedereen kan zo'n kaart inelkaar bakken en zeggen dat dit van satplaten komt... Ik heb geen enkele satplaat gezien, alleen maar deze verzameling pins op een kaart zonder enige vorm van een bronvermelding. Ik heb even een aantal locaties bekeken, er staat gewoon niks (meer)... Hier bv: 37UDB6704598989.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:36 schreef ExTec het volgende:
Heb je wel eens van "satelliet foto's" gehoord, of heb je het denken geoutsourced aan de eerste de beste post die je vind die het in twijfel trekt?
Als OSINT satelliet foto's van compound in rus kan vinden om tanks te tellen, lijkt me dat je die ook gewoon kan kopen van moskou?
Lees jij wel? Wat begrijp jij niet aan structureel en sporadisch? In al die 3 jaar hebben we nog geen enkel nieuw voorbeeld in de vorm van foto's of video's voorbij zien komen van opstellingen daadwerkelijk IN Moskou. We zitten nu op voorbeeld 3...quote:Maar laten we het kortsluiten zeg gewoon:
Zijn we wat mij betreft klaar.
Momenteel is het onderscheppen van een lege Rubezh absoluut zinloos. Vertical vallende stukje ijzer, kinetische kracht.quote:
Als een stelling niet klopt, klopt die niet.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:11 schreef AchJa het volgende:
Wat begrijp jij niet aan structureel en sporadisch?
Klopt niet. Ze zijn wel zo dom.quote:Dus zelfs de Russen zijn door de bank genomen niet zo dom.
Niet klopt.quote:NAVO kan rus afsluiten van internet.
Eigenaar is Rosneft. Dus het is zeker geen particuliere initiatief.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarbij die van de Nordstar Tower misschien niet eens door defensie is georganiseerd, voor hetzelfde is dat zelfstandige aanschaf geweest van de eigenaar van die toren
quote:Sweden announces 16 Gripens for Ukraine. Here's why that's a big deal
Sweden plans to transfer 16 used Saab JAS 39 Gripen C/D fighter jets to Ukraine and support Kyiv in procuring up to 20 newer Gripen E aircraft, Swedish Prime Minister Ulf Kristersson announced on May 28.
Geen defensie iig.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:23 schreef DavidAZ het volgende:
Eigenaar is Rosneft. Dus het is zeker geen particuliere initiatief.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |