https://nos.nl/artikel/26(...)me-van-forum-doodengquote:Het Kamerdebat van gisteravond over geweld in de samenleving heeft duidelijk aan het licht gebracht dat Forum voor Democratie een "enge partij" is die er "racistische" en "antisemitische" ideeën op na houdt. Dat is een dag later de conclusie van verschillende fractievoorzitters die aan het debat meededen.
"Veel mensen denken nog 'er zit wel iets redelijks in die partij', maar het masker viel gisteren wel af", zegt CDA-leider Bontenbal op vragen van de NOS over het ongekend felle debat dat doorliep tot in de nacht.
VVD-fractievoorzitter Brekelmans: "Dat partijleider Lidewij de Vos blijft spreken over een blank Nederland laat zien dat onder die uiterlijke vertoning van gematigdheid nog steeds enge en racistische denkbeelden zitten."
Ook Kamerlid Keijzer kijkt vandaag terug op haar woordenwisseling in het debat met FVD-leider De Vos. "Op mijn vraag of Forum voor Democratie nog steeds vindt dat Europa en Nederland overwegend blank moet blijven, zei ze niet wat ze had moeten zeggen: nee dat vind ik niet."
Cocktail van complotten
Het antwoord van De Vos was dat haar partij wil dat "de mensen die hier van oorsprong wonen zich thuis blijven voelen in Nederland en in de meerderheid blijven in Nederland. Dat dat van oorsprong blanke mensen waren, is een feitelijke constatering, maar dat heeft verder met het doel dat wij nastreven niet zo heel veel te maken."
D66-fractievoorzitter Paternotte noemt de teksten van De Vos een cocktail van complotten "die er uiteindelijk op neer kwam dat Forum van Nederland een blank land wil maken en dat mensen van wie de grootouders, of overgrootouders zelfs, naar Nederland kwamen hier weg zouden moeten."
Keijzer vroeg De Vos ook of zij vindt dat Joden erop uit zijn de 'blanke' Nederlanders te vervangen, een van de complottheorieën die FVD'ers delen. De Vos zei geen 'nee', maar zei dat ze niet begreep waar die vraag vandaan kwam.
Bontenbal: "Het is een partij die geen afstand neemt van antisemitisme. Ik denk dat partijen daar gisteren ook nog wel erg van geschrokken zijn. Want je kunt makkelijk afstand nemen. Dat kun je ter plekke doen en elk weldenkend Kamerlid zou dat meteen doen. Maar er werd constant omheen gedraaid."
Van links tot rechts
Het viel de fractievoorzitters op dat er heel breed in de Kamer op de woorden van De Vos werd doorgevraagd en dat partijen een grens trokken. Paternotte is blij dat partijen van links tot rechts gisteren de discussie aangingen en stelling namen. Bontenbal: "Iedereen stond met open mond te kijken. Zegt ze dit echt? Het was ook niet vooraf bedacht, maar het gebeurde."
Het is een dilemma of je als fractie Forum aandacht moet geven of juist niet, zegt Bontenbal. "Maar we hebben allemaal een taak om dit te ontmaskeren." Hij hoopt dat kiezers zichzelf ook verdiepen in waar de partij voor staat. "Wij vinden het gevaarlijk om deze partij in de Tweede Kamer te hebben."
Keijzer vindt het "doodeng" dat een partij met deze denkbeelden zo groot is. "Ze zitten met zeven mensen in de Kamer en staan in de peilingen op zestien."
Ook Brekelmans denkt dat het beeld van de partij nog niet bij iedereen volledig is. "Ik spreek veel mensen die zeggen 'je kunt best op Forum stemmen, het is een hele fatsoenlijke partij'. Maar daaronder zitten extreemrechtse en racistische denkbeelden."
De Vos voelt zich aangevallen
De Vos kijkt anders terug op het debat en de vragen die over haar partijstandpunten werden gesteld. In een mailbericht om leden te werven zegt zij dat ze "ruim 72 minuten (!) lang is aangevallen in de Tweede Kamer". Over de discussie in de Kamer over het racisme en antisemitisme bij Forum zegt zij niets.
Er zijn al weinig partijen die met Forum willen samenwerken. Maar het wordt nu tijd om daar echt een eind aan te maken, vindt Paternotte. "Elke partij die nu nog zegt dat je met Forum een politieke samenwerking kan optuigen die heeft gisteren niet goed geluisterd of wil meedoen aan hele foute politiek."
De SP staat als enige partij links onder, dwz eurosceptisch conservatief links, wat dat betreft heeft Ambtenaar gelijk.quote:donderdag 28 mei 2026 15:26 schreef Red_85 het volgende:[/b]
[..]
[ afbeelding ]
Wat is er niet links aan gl-pvda dan?
Uit 2024, maar niet zo veel veranderd lijkt mij. Anders zoek je maar zo'n dingetje van 2025TK en 2026GR.
Jij komt met
[..]
Terwijl zo'n beetje het hele land, incluis hunzelf, de consensus heeft dat wel te zijn. Kommaar.
Dat kieskompas is twijfelachtig. Ik zou daar niet te veel wijsheid uit halen. Omdat niet heel duidelijk is op wat voor punten al die partijen nu precies "links" of "rechts" zijn.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat is er niet links aan gl-pvda dan?
Uit 2024, maar niet zo veel veranderd lijkt mij. Anders zoek je maar zo'n dingetje van 2025TK en 2026GR.
Jij komt met
[..]
Terwijl zo'n beetje het hele land, incluis hunzelf, de consensus heeft dat wel te zijn. Kommaar.
Omdat ze naast links ook behoudend zijn.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:40 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat kieskompas is twijfelachtig. Ik zou daar niet te veel wijsheid uit halen. Omdat niet heel duidelijk is op wat voor punten al die partijen nu precies "links" of "rechts" zijn.
De SP is nog zowat de enige klassieke linkse partij die er over is. En die staat in dat kieskompas bijna in het midden. Erg raar, als je hun partijprogramma zou lezen.
Dat was in 2024. In de laatste kieskompas was SP naar boven opgeschoven. Dus niet meer links-conservatief maar links-progressief.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De SP staat als enige partij links onder, dwz eurosceptisch conservatief links, wat dat betreft heeft Ambtenaar gelijk.
Dat lijkt me sterk.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:45 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Dat was in 2024. In de laatste kieskompas was SP naar boven opgeschoven. Dus niet meer links-conservatief maar links-progressief.
Dan vraag ik me heel erg af waarom dat is. De sp is wezenlijk niet veranderdquote:
Nou inderdaad, zit er verschil in hun programma tussen 2024 en nu?quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan vraag ik me heel erg af waarom dat is. De sp is wezenlijk niet veranderd
quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:02 schreef DobbyDobby het volgende: [..] Je weet echt niks van de geschiedenis he? Dit waren ooit geen Islamitsche landen. Ze zijn overgenomen. De onwetenheid is pijnlijk en gevaarlijk.
Ah, dus iets wat ongeveer 1400 jaar geleden heeft plaatsgevonden, gaan we nu als argument gebruiken dat het nu ook weer gaat gebeuren. In Nederland. Dat niet de bakermat is van de islam.quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:07 schreef William_Papadin het volgende: [..] Oei, pijnlijke misser hier.
Zo te zien is dat kompas niet meer serieus te nemen. (als het al serieus te nemen was)quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:49 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bron: Trouw, Niels Markus, chef politiek
Gepubliceerd op 29 september 2025, 06:15
Nee nee, je hebt enerzijds links beleid, en aan de andere kant extreem-rechts-fascist-hitler-incel-je-moet-dood tochquote:Op donderdag 28 mei 2026 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
Sowieso nogal suf om te denken dat je het politieke landschap langs twee assen kan indelen om daar vervolgens allemaal conclusies aan op te hangen.
Omdat het beeld van conservatief en progressief veranderd is, gok ik.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, wel interessant om eens te controleren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou inderdaad, zit er verschil in hun programma tussen 2024 en nu?
Niet dat ik weet, wel interessant om eens te controleren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou inderdaad, zit er verschil in hun programma tussen 2024 en nu?
Ja lekker dan.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Omdat het beeld van conservatief en progressief veranderd is, gok ik.
Nu is het net als bij dat links/rechtsgebeuren vervallen tot 'ben je pro- of anti-asielzoeker'.
Want politiek 'rechts' definieer je o.b.v. asielimmigratie. En alleen daardoor. Duidelijk.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:59 schreef Spring_Sale het volgende:
De VVD heeft alleen rechtse retoriek voor de bühne maar zijn al decennia stiekem de koning van asielimmigratie.
Tel daarbij op feminisme, equity, LGBTI. Oh, en klimaat-nonsense.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Want politiek 'rechts' definieer je o.b.v. asielimmigratie. En alleen daardoor. Duidelijk.
Fixed.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:59 schreef Spring_Sale het volgende:
De VVD heeft alleen rechtse retoriek voor de bühne maar zijn al decennia stiekem de koning van arbeidsimmigratie.
Voor heel veel mensen is dat toch wel de maatstafquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Want politiek 'rechts' definieer je o.b.v. asielimmigratie. En alleen daardoor. Duidelijk.
Dat noemen we 'progressief', niet links of rechts.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:03 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Tel daarbij op feminisme, equity, LGBTI.
Helaas wel ja.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Voor heel veel mensen is dat toch wel de maatstaf
Ook asiel. Van de Burg zei letterlijk 'Hoe meer asielzoekers hoe beter'.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:03 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Fixed.
Grootste donateur de eigenaar van Otto Workforce. Lekker goedkoop Polen, Bulgaren binnenhalen en ze huisvesten in kamertjes voor werk in magazijnen, landbouw en voor hotels.
En als ze ontslagen worden gooi je ze uit huis en belanden ze op straat
Daardoor krijg je dat hilarische "D66 is links" geroeptoeter.quote:
En ook tegen buitenlanders. Rutte zei letterlijk tegen Turken 'Pleur op!'.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:06 schreef Spring_Sale het volgende:
Ook asiel. Van de Burg zei letterlijk 'Hoe meer asielzoekers hoe beter'.
Daar wil ik dan wel eens een bron van zien.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:06 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Wat is er rechts aan D66 ?quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daardoor krijg je dat hilarische "D66 is links" geroeptoeter.
asielimmigratie is dan ook vooral een gevolg van rechts beleid.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:59 schreef Spring_Sale het volgende:
De VVD heeft weliswaar altijd rechtse retoriek voor de bühne, maar is al decennialang stiekem de koning van de asielimmigratie.
https://www.parool.nl/nie(...)-hoe-beter~b42b7d9e/quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar wil ik dan wel eens een bron van zien.
Die halve tamme Krispijn alleen al zouden ze in de gevangenis moeten gooien met zijn antisemitische bagger.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:10 schreef Qarrad het volgende:
"Bekent kleur"
Ik denk dat het bruine al wel even uit de fles was, hoor...![]()
[ x ]
Hij is zelf half Joods.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:13 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Die halve tamme Krispijn alleen al zouden ze in de gevangenis moeten gooien met zijn antisemitische bagger.
Vreemde uitspraak dan..quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
https://www.parool.nl/nie(...)-hoe-beter~b42b7d9e/
VVD-rechts is gewoon links VN2030 beleid. Als dit in het achterhoofd houd dan ga je zien waar VVD werkelijk voor staat. Namelijk meewaaien met de linkse wind klimaat equity feminisme replacement-migration etc. (daar is het geld te vinden), maar rechts lullen voor de bühne vokr hun eigen achterlijke achterban.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:10 schreef camilero het volgende:
[..]
asielimmigratie is dan ook vooral een gevolg van rechts beleid.
Dat zei hij als wethouder van Amsterdam onder de noemer dat Amsterdam meer asielzoekers moest opnemen zoals vaak hier wordt geschreven en nu moet gebeuren onder de spreidingswet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:06 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Neuh, niet per se. Alleen als je gedachte dat alles wat rechts is, per se tegen asielzoekers is.quote:
ik zie gene tipsquote:Op donderdag 28 mei 2026 14:51 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Kijk, dit zijn goede tips @:doug-heffernan toch maar een keertje het huis wat schoonmaken.
In de EU zitten D66 en VVD samen in Renew Europe. Ze stemden beiden tegen de strengere asielmaatregelen die de EU voorstelde.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dat zei hij als wethouder van Amsterdam onder de noemer dat Amsterdam meer asielzoekers moest opnemen zoals vaak hier wordt geschreven en nu moet gebeuren onder de spreidingswet.
Jammer dat je die context weglaat
Goed dat je kleur bekent als niet verder serieus te nemen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:21 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
In de EU zitten D666 en VVD samen in Renew Europe en stemden beiden tegen de strengere asielmaatregelen die de EU voorstelden.
Aha, dat bleek niet uit dat artikel.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dat zei hij als wethouder van Amsterdam onder de noemer dat Amsterdam meer asielzoekers moest opnemen zoals vaak hier wordt geschreven en nu moet gebeuren onder de spreidingswet.
Jammer dat je die context weglaat
Oh..bijzonder.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:21 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
In de EU zitten D666 en VVD samen in Renew Europe. Ze stemden beiden tegen de strengere asielmaatregelen die de EU voorstelde.
https://share.google/aimode/KAe2ad6QlOemiJstYquote:VVD en D66 zitten inderdaad samen in de Europese fractie Renew Europe, maar zij stemden juist vóór het strengere Europese Asiel- en Migratiepact. Zowel in het Europees Parlement als bij de nationale parlementaire stemmingen (in de Tweede en Eerste Kamer) over de Uitvoerings- en implementatiewet hebben beide partijen voorgestemd. Het pact, dat op 12 juni 2026 officieel in werking treedt, introduceert juist striktere maatregelen voor de gehele Europese Unie.
Dat begrijp ik dus ook niet. Ik stemde altijd SP maar opeens was ik progressief! Gadverdamme, dacht ik toen, en heb maar blanco gestemd.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt semantisch prachtig lullen, maar wanneer heb je ooit gelijk gehad over politieke zaken? Ik meen nooit.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:22 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Goed dat je kleur bekent als niet verder serieus te nemen.
Er wordt tegenwoordig vooral geroepen dat D66 ruk met peren is. Maar ja, dat geldt voor de gehele politiek!quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daardoor krijg je dat hilarische "D66 is links" geroeptoeter.
Het punt is. Ik kon als wappie ver vantevoren voorspellen dat met betrekking tot asiel er niets zou gaan veranderen. En wat gebeurt er, precies niets. Ook in nederland duwen VVD en D66 samen de spreidingswet, wat natuurlijk achterlijk is, als ze tegelijkertijd maar niets doen tegen de asiel-instroom.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh..bijzonder.
[..]
https://share.google/aimode/KAe2ad6QlOemiJstY
Maar het staat mij ook bij dat 1 van die figuren toen tegenstemde. Maar niet de hele fractie. Fractie discipline is sws in het EP niet zoals hier.
Misschien ben je in de war met de terugkeer wet die onderdeel is van het migratiepact. Daar was de VVD onderhandelaar in en uiteindelijk kon die de deal niet sluiten waarna de andere partijen zelf een strenger akkoord afsloten waar de VVD toen niet heeft meegestemd. Dat wou D66 hier eigenlijk ook niet steunen omdat de uiteindelijke deal veel strenger was dan ze hadden gedacht toen ze er mee akkoord gingen bij de kabinetsonderhandelingen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh..bijzonder.
[..]
https://share.google/aimode/KAe2ad6QlOemiJstY
Maar het staat mij ook bij dat 1 van die figuren toen tegenstemde. Maar niet de hele fractie. Fractie discipline is sws in het EP niet zoals hier.
Dat is dan ook de aanleiding, fvd staat hoog in de peilingen dan gaan ze zoeken en graven om zichzelf te positioneren in een schijndebat.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:58 schreef Ronald het volgende:
Onze kamerleden zijn wel weer druk met zichzelf. FvD speelt nauwelijks een serieuze rol, behalve dat de partij nogal hoog in de peilingen staat. Maar goed, dat zijn zetels die anders wel naar de PVV waren gegaan, dus dat zijn we al jaren gewend.
Overigens vind ik het ook weer niet zo schokkend wat ik lees in het artikel uit de OP
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |