Ah jeetje, Dennis van Bommel. Dit was zo afschuwelijk en wrang, juist omdat het zo'n jong kereltje was en nét ervoor iedereen hem had kunnen zien stralen. Kort voor het 8 uur-journaal, op de avond van de eerstvolgende uitzending Wedden Dat, deed Jos een korte in memoriam voor het ventje. Hij zei toen, en ik parafraseer nu (ik leg zo uit waarom): "Hij wist alles over de sterren, en hij is er nu zelf één". In de uitzending die volgde sloot Jos af door, uit respect voor Dennis, die uitzending geen zaalweddenschap te doen.quote:Op zondag 31 mei 2026 01:56 schreef TLC het volgende:
[..]
Dit ook niet
Bekijk deze YouTube-video
Van Wikipedia over Wedden Dat
"Op het hoogtepunt van de reeks was er een 11-jarig jongetje, Dennis van Bommel, dat sterrenstelsels kon herkennen. Hij behaalde de weddenschap vol trots en twee dagen later ging de jongen met zijn prijs naar zijn jarige oma. Hij had op dat moment dezelfde trui aan als in de uitzending, met zijn naambordje erop. Toen hij een kruispunt wilde oversteken, werd hij geschept door een auto, die doorreed. Meteen daarna werd hij overreden door een andere auto. Hij was op slag dood. De politie kon hem identificeren door het naambordje dat hij droeg. Dit incident kreeg aandacht in de landelijke pers en greep Brink zeer aan. Hij wijdde het begin van de uitzending die erop volgde aan het ongeluk. Uit respect voor de jongen hield hij die uitzending geen zaalweddenschap."
--
![]()
Hij zou vast tegenwoordig een beroemd sterrenkundige zijn geweest of iets dergelijks
Ik zal je zelfs nog beter vertellen: tot pakweg 1991 werd van het NOS Journaal niet eens het programma bewaard. Het waren uitsluitend de nieuwsreportages die als belangrijk en historisch relevant werden geacht. Dat er van voor die tijd nu nog een paar integrale uitzendingen bewaard zijn (Zoals ik laatst ook zei met het jeugdjournaal, wat door de eindredacteur braaf op VHS is opgenomen jarenlang) is een wonder te noemen.quote:Op zondag 31 mei 2026 01:31 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat men nieuws en actualiteiten belangrijker vond qua bewaren dan "vrijetijdsprogramma's".
Dat er van Brandpunt, Netwerk etc zo'n beetje alle afleveringen bewaard zijn en van een vrijtijdsprogramma soms alleen een 1e, middelste en laatste aflevering vind ik wel opvallend.
Misschien hadden die de pech van een omroep te zijn die het niet zo belangrijk vond, ik weet het niet maar het valt me op.
Ik plaats wel eens wat met Engelse ondertiteling en dan kunnen mensen uit het buitenland het ook bekijken.quote:Op zondag 31 mei 2026 01:28 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
En lekker voor jezelf houden. Zie nu al malloten die als 'Het nationale TV-archief' in een AI-gegenereerd kut-kanaaltje op YouTube meuk van de site gaan herplaatsen. Dan ben je gewoon een mislul.
Waarom staat er schiet en vechtpartij? het is toch alleen een vechtpartij?quote:Op zondag 31 mei 2026 01:41 schreef FreshFruit het volgende:
Deze staat er ook niet op.![]()
Er was later sprake van dat er ook nog geschoten was.quote:Op zondag 31 mei 2026 05:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Waarom staat er schiet en vechtpartij? het is toch alleen een vechtpartij?
Ook aan de radiokant leek er vroeger wat meer redactie achter te zitten, ook achter muziekradio.quote:Op zondag 31 mei 2026 00:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Heel veel programmas uit die tijd waren ontzettend duur. Wedden dat bijv ook. Maar half Nederland keek, omdat er maar een paar zenders waren, dus het kon ook.
Dat is toch wel bekend ? op woensdag kwamen de pluggers.quote:Op zondag 31 mei 2026 09:48 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ook aan de radiokant leek er vroeger wat meer redactie achter te zitten, ook achter muziekradio.
Die moesten natuurlijk allemaal betaald worden.
Dat is interessant zeg. Ik deed later eindexamen maar had zo'n programma ook wel leuk gevonden in die tijd. Ik wist niet eens dat het bestond.quote:Op zondag 31 mei 2026 09:35 schreef TLC het volgende:
Ik weet niet of t nog bestaat maar "vroeger" had je nog eindexamenjournaals op tv
https://schatkamer.beelde(...)/2101608060045894231
Dit was uit 1994 toen ik ook eindexamen deed
in 1996 was het advies dat als je een als je een video hebt om er een videocassette in te stoppen en hem even op opnemen te zetten...quote:Op zondag 31 mei 2026 09:35 schreef TLC het volgende:
Ik weet niet of t nog bestaat maar "vroeger" had je nog eindexamenjournaals op tv
https://schatkamer.beelde(...)/2101608060045894231
Dit was uit 1994 toen ik ook eindexamen deed
Ik bedoel bijvoorbeeld verhalen over de muziek, en speciale items.quote:Op zondag 31 mei 2026 10:43 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Dat is toch wel bekend ? op woensdag kwamen de pluggers.
Dat was een weekloon voor 2 uur radio per week. Maar daar waren er wel meer van in dat verticale tijdperk, dus of die 'makkelijker' programmamakers nu veel minder verdienden dan Peter van Bruggen..quote:Op zondag 31 mei 2026 11:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik bedoel bijvoorbeeld verhalen over de muziek, en speciale items.
Weeshuis Van De Hits-achtige radio lijkt alleen financieel al lastig geworden.
Wat was dat mooi.quote:Op zondag 31 mei 2026 11:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik bedoel bijvoorbeeld verhalen over de muziek, en speciale items.
Weeshuis Van De Hits-achtige radio lijkt alleen financieel al lastig geworden.
We betalen gewoonquote:Op zondag 31 mei 2026 00:42 schreef Tijn het volgende:
Het is natuurlijk ook geen streamingsdienst, het is een archief dat nota bene gratis wordt aangeboden. Je hebt niet eens een account nodig, er is geen reclame. Dus ja, ik denk wel dat je je verwachtingen daarop moet aanpassen. Ik vind het in elk geval supertof om te zien wat er allemaal wél beschikbaar is
Daar zal meer mankracht achter gezeten hebben, maar was ook vaker dan 1 keer in de week natuurlijkquote:Op zondag 31 mei 2026 11:24 schreef Eightyone het volgende:
Ik heb het net niet bewust meegemaakt, maar hoorde een uur lange terugblik in de 50 Jaar 3FM-reeks. Het klonk iig zeer bewerkelijk.
Maar voor sommige radio die ik in de vroege/mid 90's wel live heb gehoord, gold dat ook. Bijvoorbeeld dat uur tussen 20 en 21 uur, Forza of Paperclip Radio.
...even op eigen YT-account geplaatst (link).quote:Op zondag 31 mei 2026 11:24 schreef Eightyone het volgende:
Ik heb het net niet bewust meegemaakt, maar hoorde een uur lange terugblik in de 50 Jaar 3FM-reeks. Het klonk iig zeer bewerkelijk.
Ik kende dit verhaal helemaal nietquote:Op zondag 31 mei 2026 01:56 schreef TLC het volgende:
[..]
Dit ook niet
Van Wikipedia over Wedden Dat
"Op het hoogtepunt van de reeks was er een 11-jarig jongetje, Dennis van Bommel, dat sterrenstelsels kon herkennen. Hij behaalde de weddenschap vol trots en twee dagen later ging de jongen met zijn prijs naar zijn jarige oma. Hij had op dat moment dezelfde trui aan als in de uitzending, met zijn naambordje erop. Toen hij een kruispunt wilde oversteken, werd hij geschept door een auto, die doorreed. Meteen daarna werd hij overreden door een andere auto. Hij was op slag dood. De politie kon hem identificeren door het naambordje dat hij droeg. Dit incident kreeg aandacht in de landelijke pers en greep Brink zeer aan. Hij wijdde het begin van de uitzending die erop volgde aan het ongeluk. Uit respect voor de jongen hield hij die uitzending geen zaalweddenschap."
--
![]()
Hij zou vast tegenwoordig een beroemd sterrenkundige zijn geweest of iets dergelijks
Ik vond het als kind altijd zo kut wanneer die fucking Benjamin Ben op TV wasquote:Op zondag 31 mei 2026 12:40 schreef Writersright het volgende:
De EO had wel een monopoly op creepy poppenseries.
Ik was "Ik ben Benjamin Ben" vergeten en kwam het tegen in de Schatkamer:
[ afbeelding ]
En uiteraard hebben we het schattige, kindvriendelijke karakter Stekeltje uit "De ark van Stekeltje". Wat een dotje!
[ afbeelding ]
Gok dat dit slecht omgezet is idd, merk het ook wel eens met downloads van films. Daar hebben ze dan bv 5.1 in een stereo spoort geëxporteerd waardoor de muziek ook keihard is vergeleken met de dialoogquote:Op zaterdag 30 mei 2026 16:42 schreef Jane het volgende:
Aflevering 1 van Fort Boyard gekeken. Superleuk programma was dat toch. Met het oog van nu toch een hoop opdrachten waarbij er serieuze ongelukken konden gebeuren. Maar alles gewoon zonder helm of wat dan ook.
Wel jammer dat de geluidmix zo slecht is. Muziek keihard, voice over nauwelijks te verstaan. Kan me niet voorstellen dat het toen op deze manier uitgezonden is. Maakte wel dat we op zoek gingen naar ondertiteling, maar daar doet de Schatkamer blijkbaar niet aan. Hopelijk komt dat nog.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |