En, doorrrrr….quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
ik wil hemaneksquote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:23 schreef HMFuckyouall het volgende:
https://www.ad.nl/gezond/(...)-rijbewijs~ab769b10/
[..]
En, doorrrrr….
O ze is pas gaan verhuizen maanden nadat de rechter uitspraak heeft gedaan in de omgangsregeling en dan alleen vanwege werk en de huizenmarkt. De kinderen zien mij als de slechterik omdat ik uiteindelijk de knoop heb doorgehakt. Mijn nieuwe partner zien ze als de as van het kwaad terwijl ze pas maanden nadat we uit elkaar zijn in beeld is gekomen. Mijn ex loopt ze op te jutten maak ik op door wat ze zeggen en mijn oudste heb ik met oudjaar voor het laatst gezien dus m'n vrijheid is duur betaald en achteraf was ik liever gebleven.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat erg dat je ex zich op deze manier opstelt en zo ver van je weg gaat wonen. Bijzonder wreed ook dat een rechter dat kennelijk heeft goedgekeurd.
Ik begrijp echt wel dat het in jouw situatie, en waarschijnlijk in meer situaties, niet zo gemakkelijk is om op te stappen. Dat is ook helemaal niet wat ik bedoel te zeggen.
Maar er is een aantal mannen in dit topic dat niet anders doet dan klagen over hoe vreselijk vrouwen zijn en hoe deze vrouwen constant klagen en mannen emotioneel en geestelijk mishandelen en breken en kapotmaken. En ik blijf erbij dat als dat werkelijk de situatie is waar je m/v in zit, dat je kapotgemaakt wordt door je partner m/v, dat je dan echt moet vertrekken. Ondanks alles wat op je af komt.
En geloof me, ik weet echt wel hoe moeilijk het is om weg te gaan. Ik had dan gelukkig geen kind(eren), maar ik had wel te maken met een probleem met huisvesting, financiën, etc. Weggaan is bijna nooit gemakkelijk, ook al is het het beste wat je kunt doen.
quote:Ze zijn door hun ongenietbaarheid niet compatibel met welke man dan ook en spinnen het met een vaag excuus.
Ik weet heel goed wat ik geschreven heb. Ik had het over iets heel anders dan seks, namelijk over dat het onzin is om alleen mannen of alleen vrouwen de schuld te geven en omdat jij over seks begon te bazelen heb ik daaraan toegevoegd dat als je meent dat de ander er in bed niets van bakt je nog steeds ook naar jezelf moet kijken.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Seks is de thermometer van de relatie dus dat is niet geheel onbelangrijk. Verder redelijk achterlijk dat je niet weet wat je een half uur geleden allemaal postte. Je kan het gewoon letterlijk teruglezen dat jouw post expliciet over seks ging. Ik heb je ook nog gequote en om dan te volharden dat je niks gezegd zou hebben is nogal idioot.
En ik kom niks te kort persoonlijk maar veel vrouwen gebruiken seks wel degelijk als wapen of als beloning, zie je post van Leandra waarin ze letterlijk stelde dat een gebrek aan seks zou komen doordat de man te weinig in huis zou doen.
De link met voetbal snap ik niet, maar HMF ken ik vooral als troll…quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Neuh die gast gaat al sinds het begin op de persoonlijke toer. Ik heb het idee dat het een klontje is van iemand uit VBL. Hoogstwaarschijnlijk HMF maar goed.
Eens met dat vrouwen hun verlangens moeten bespreken, maar ook als man kun je dat initiëren.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Die verantwoordelijkheid voor goede seks ligt vooral bij vrouwen, aangezien jullie het probleem zijn. In plaats van orgasmes te faken (wat tweederde van de vrouwen aangeeft wel eens te hebben gedaan) en het seksleven met vriendinnen te bespreken zou je dat beter bij je degene die het echt aangaat, namelijk je partner neer kunnen leggen.
Veel mannen schijnen kennis van haar lichaam maar uit een glazen bol te moeten halen, logisch dat dat niet werkt.
Sowieso bizar om Nederland als een patriarchaat te bestempelen. Moeten ze eens naar Syrië of Palestina of vrijwel alle moslimlanden gaan, dat zijn pas echte patriarchatenquote:Op dinsdag 26 mei 2026 23:18 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Trouwens nooit opgevallen dat sterke onafhankelijke vrouwen enorm afhankelijk zijn van de politiek en het juridische systeem? Dat ze keer op keer de steun zoeken van en eisen stellen aan het patriarchale systeem wat ze zo haten?
Ironisch wel...
Nee, nooit opgevallen omdat het onzin is.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 23:18 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Trouwens nooit opgevallen dat sterke onafhankelijke vrouwen enorm afhankelijk zijn van de politiek en het juridische systeem? Dat ze keer op keer de steun zoeken van en eisen stellen aan het patriarchale systeem wat ze zo haten?
Ironisch wel...
Dat geldt andersom ook.quote:Op woensdag 27 mei 2026 00:13 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Als een vrouw jou slechts ziet als een optie moet jij als man haar nooit een prioriteit maken.
Dat in ieder geval.
Ik had dit nog niet gezien:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 19:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De link met voetbal snap ik niet, maar HMF ken ik vooral als troll…
Maar moet nu echt keihard lachen. Ik heb blijkbaar een soort leger aan VBL-gebruikers die Elan achterna zitten ofzo.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Neuh die gast gaat al sinds het begin op de persoonlijke toer. Ik heb het idee dat het een klontje is van iemand uit VBL. Hoogstwaarschijnlijk HMF maar goed.
Wat bedoel je exact en vergelijk het eens met sterke onafhankelijke mannen. Welke bijzondere verschillen heb je het dan over?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 23:18 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ironisch wel...
Jij valt mij alleen in VBL op en daar (wees eerlijk…) loop je nogal eens te trollen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:15 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Ik had dit nog niet gezien:
[..]
Maar moet nu echt keihard lachen. Ik heb blijkbaar een soort leger aan VBL-gebruikers die Elan achterna zitten ofzo.
Ik troll verder in R&P nooit. Volgens mij is dit niet de plek daarvoor. Als je de misogyne shit leest die Elan post, dan is het denk ik goed dat iemand hem tegenspreekt. Overigens heb ik dat al een topic of X niet gedaan in deze reeks, dus ik snap echt niet waarom Elan ineens over mij begon.
En dan echt stomtoevallig dat ik het teruglees door jouw quote. Dankjewel. Hard om moeten lachen.
In VBL is het echt een hobby inderdaad, daar zitten met toch een paar opgeschoten lui. Heerlijk. PSV'ers hoef je alleen maar te vertellen dat niemand om hun club geeft buiten Eindhoven (is ook echt zo) en ajacieden alleen maar te vertellen dat ze leven in het verleden, teren op successen uit de tijd van hun grootvader, dat de club al 20 jaar in een diep dal zit en dat ze soms alle mazzel van de wereld hebben (is overigens ook echt zo) en iedereen zit op de kast.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij valt mij alleen in VBL op en daar (wees eerlijk…) loop je nogal eens te trollen.
Verder eens dat Elan tegenspraak verdient als hij misogyne shot produceert.
Bram lacht captain obvious ook gewoon uit in haar smoel vanwege haar geniale bevindingen. Geweldige tv.quote:
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 19:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet heel goed wat ik geschreven heb. Ik had het over iets heel anders dan seks, namelijk over dat het onzin is om alleen mannen of alleen vrouwen de schuld te geven en omdat jij over seks begon te bazelen heb ik daaraan toegevoegd dat als je meent dat de ander er in bed niets van bakt je nog steeds ook naar jezelf moet kijken.
Zo simpel is het.
Ook de opmerking van @:Leandra heb je niet goed gelezen. Geen zin meer hebben in seks omdat er iets wezenlijks niet goed loopt in de relatie is geen beloning of bestraffing. Dat is gewoon dat je geen zin hebt omdat het niet goed loopt.
Jij moet gewoon lekker in VBL blijven, al zit ook daar niemand zit te wachten op je clownsact.quote:Op woensdag 27 mei 2026 10:00 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
In VBL is het echt een hobby inderdaad, daar zitten met toch een paar opgeschoten lui. Heerlijk. PSV'ers hoef je alleen maar te vertellen dat niemand om hun club geeft buiten Eindhoven (is ook echt zo) en ajacieden alleen maar te vertellen dat ze leven in het verleden, teren op successen uit de tijd van hun grootvader, dat de club al 20 jaar in een diep dal zit en dat ze soms alle mazzel van de wereld hebben (is overigens ook echt zo) en iedereen zit op de kast.
R&P is daar veel te serieus voor. Daar moet je mensen niet gaan zitten vervelen.
Maar iemand als Elan tot de orde roepen is hier wel nodig ja.
Nope, is me nooit opgevallen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 23:18 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ironisch wel...
Wat begreep je hier niet aan?quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:05 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit heb je geschreven met mijn reactie er direct onder, het gaat in je post 3x over seks. Waarom weet je zelf niet wat je post? Wtf man! En dan mij vermoeiend durven noemen.
Als je seks geeft in ruil voor meer taken in het huishouden zoals Leandra opteerde dan maak je seks dus transactioneel. Dat is een vorm van belonen, zoals jouw baas jou knaken overmaakt voor bepaalde diensten die je hebt geleverd. Dat is niet hoe seksualiteit hoort te werken in een gezonde relatie.
En wat begreep je niet aan:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 19:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet heel goed wat ik geschreven heb. Ik had het over iets heel anders dan seks, namelijk over dat het onzin is om alleen mannen of alleen vrouwen de schuld te geven en omdat jij over seks begon te bazelen heb ik daaraan toegevoegd dat als je meent dat de ander er in bed niets van bakt je nog steeds ook naar jezelf moet kijken.
Zo simpel is het.
Het staat er letterlijk voor iedereen te lezen daarom zette ik het er expliciet onder middels screenshots, jij spoort niet helemaal hoorquote:Op woensdag 27 mei 2026 14:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat begreep je hier niet aan?
[..]
En wat begreep je niet aan:
Ook de opmerking van @:Leandra heb je niet goed gelezen. Geen zin meer hebben in seks omdat er iets wezenlijks niet goed loopt in de relatie is geen beloning of bestraffing. Dat is gewoon dat je geen zin hebt omdat het niet goed loopt.
Je leest wat je wil lezen en negeert wat je niet wil lezen.
Dit ook weer.quote:Ook de opmerking van @Leandra heb je niet goed gelezen. Geen zin meer hebben in seks omdat er iets wezenlijks niet goed loopt in de relatie is geen beloning of bestraffing. Dat is gewoon dat je geen zin hebt omdat het niet goed loopt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |