Idem, vooral radio tussen 1986 en 1996 vind ik wel interessant, van "arbeidsvitaminen" tot "Top-40".quote:Op dinsdag 26 mei 2026 07:05 schreef Eightyone het volgende:
Vanavond gaat De Schatkamer van Beeld & Geluid online, een archief gevuld met ruim 700.000 radio- en tv-programma's van de publieke omroepen uit het verleden.
--> www.beeldengeluid.nl/schatkamer
Welke dingen ga jij er het eerste opzoeken?
Ik ga sowieso wat in de Radio 3-archieven van 30-35 jaar terug graven, voor zover er ook radio tussen zit (blijkbaar is dat zo). Ook dingen die ik destijds wegzapte, en nu misschien wel kan waarderen.
Als je grote studioshows van jaren geleden wil zien zal dat trouwens maar deels kunnen, want er zal geen materiaal van RTL en SBS op komen te staan. Urenlang Telekids oid terugkijken kan je dus vergeten.
Alleen Loekie de Leeuw komt er af en toe tussendoor.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:32 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Leuk, alles van Theo & Thea, Creatief met Kurk en 25 en 30 minuten terugkijken (zonder Youtube-ads).
Is de schatkamer eigenlijk advertentievrij?
Het wachten is nog op iemand die de banden van zolder haaltquote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:44 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
de originele Ja zuster, nee zuster natuurlijk
De Schatkamer schijnt deels gevuld te zijn met bijdrages van mensen die nog oude videobanden hadden.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:18 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Het wachten is nog op iemand die de banden van zolder haalt
Benieuwd hoeveel er van Ja Zuster, Nee zuster is teruggevonden.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:21 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De Schatkamer schijnt deels gevuld te zijn met bijdrages van mensen die nog oude videobanden hadden.
Ik zag een poosje terug idd zo'n club van Beeld & Geluid de halve leeszaal van de Eindhovense bibliotheek in beslag nemen, op jacht naar mensen die misschien wel oud materiaal hadden.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:22 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Benieuwd hoeveel er van Ja Zuster, Nee zuster is teruggevonden.
Op dit moment loopt er een landelijke 'campagne' compleet met tourbus om archiefbeelden / stukken terug te vinden bij mensen thuis.
Waarschijnlijk ontbreekt daarom commerciële tv. Teveel gedoe.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:25 schreef Dutch_view het volgende:
Ben wel benieuwd hoe het met auteurrechten gaat.
Voorlopig toch althans, ze zijn wel in onderhandeling met RTL en SBS om (een deel van) hun archieven toe te voegen aan de Schatkamer.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 07:05 schreef Eightyone het volgende:
Als je grote studioshows van jaren geleden wil zien zal dat trouwens maar deels kunnen, want er zal geen materiaal van RTL en SBS op komen te staan. Urenlang Telekids oid terugkijken kan je dus vergeten.
Uit een artikel op Spreekbuis:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:25 schreef Dutch_view het volgende:
Ben wel benieuwd hoe het met auteurrechten gaat.
Aad van Toor zou denk ik helemaal uit zijn stekker gaan wanneer hij ziet dat de originele Bassie en Adriaan serie gratis online komt
quote:De grootste uitdaging bij het openstellen van het archief lag jarenlang bij de rechten. Omroepen beschikken vaak wel over uitzendlicenties, maar veel programma’s zijn gemaakt door externe producenten, waardoor het auteursrecht elders ligt. Een wijziging in de Erfgoedwet heeft Beeld & Geluid uiteindelijk geholpen om grote stappen te zetten. Beelden ouder dan 25 jaar worden daardoor niet langer als commercieel verhandelbaar beschouwd.
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:37 schreef Zipportal het volgende:
Vast nog wel wat fragmenten over Flodder
quote:
Flodder: Staan nog wel complete afleveringen op YT.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:37 schreef Zipportal het volgende:
reportagesElfstendentochten
[ afbeelding ]
Van Flodder wil ik juist interviews en achtergrond info.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:51 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
[..]
[..]
Flodder: Staan nog wel complete afleveringen op YT.
Hudiging 1988: Staat ook veel op YT. Vanaf de aankomst in Eindhoven, inclusief de busrit naar Amsterdam en de huldiging.
Elfstedentochten: Staat ook veel op YT, volgens mij zelfs nog wel integraaluitzendingen.
quote:
Ah, okay, verkeerd begrepen!quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:52 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Van Flodder wil ik juist interviews en achtergrond info.
"Juist!"quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:52 schreef Bargehassus het volgende:
[..]![]()
Kruip in de huid van....
Ik, Bargehassus, ik stort....
Ergens eind jaren 70 was de IKON regelmatig bij ons op de basisschool aanwezig voor TV-opnames over thema's als vriendschap, eenzaamheid e.d.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:42 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik zou wel de IKON jeugdseries uit de vroege jaren '80 willen zien zoals De Zesde Klas, Allemaal Tuig en Schade en Schande.
En van de radio uit dezelfde tijd afleveringen van De Bazuin en De Familie Kachel.
En de Sinterklaasafleveringen van De Avondspits.
Die eerste twee series staan toevallig al op YouTube:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:42 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik zou wel de IKON jeugdseries uit de vroege jaren '80 willen zien zoals De Zesde Klas, Allemaal Tuig en Schade en Schande.
En van de radio uit dezelfde tijd afleveringen van De Bazuin en De Familie Kachel.
En de Sinterklaasafleveringen van De Avondspits.
Tof! het allerliefst zie ik Schade en Schade toch wel, met Joop Doderer als tomatenstaafontwikkelaar of zoiets.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:58 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Die eerste twee series staan toevallig al op YouTube:
De Zesde Klas (volledige reeks):
https://www.youtube.com/p(...)XdHTi4GVofMUKAS2HL9Y
Allemaal Tuig:
Bekijk deze YouTube-video
De Papegaai (ook van de IKON) is ook wel een serie die niet mag ontbreken in dat rijtje wat mij betreft
Hiervan komt al heel veel op Radio 192.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:02 schreef freaky40 het volgende:
Ook alles van de zeezender Veronica is terug te beluisteren v.w.b. de radio.
Er was ook nog een opvolger, met Hanneke en Michiel Romeijn. Kan me nog herinneren dat Megadeth daar optrad.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:02 schreef freaky40 het volgende:
Je Ziet Maar! Is ook zo'n classic, programma met scholieren en die geweldige tune van PIGBAG - Papa's got a brand new pigbag.
Die laatste: https://tvenradiodb.nl/index.php/67996/anti-pasta.htmlquote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:08 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Er was ook nog een opvolger, met Hanneke en Michiel Romeijn. Kan me nog herinneren dat Megadeth daar optrad.
Edit: of het was met Adeline van Lier..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |