Oké. Het Verhaal
Ik heb toch dat huis met grond gekocht? Officieel mag je in Thailand als buitenlander geen grond bezitten maar je kan samen met een Thai een company starten en met de company koop je de grond. De Thai heeft 51% en de buitenlander Max 49%. Meer kan niet. Omdat de meeste mensen geen Thai kunnen vinden die 51% kunnen investeren hebben ze een ‘grijs’ gebied bedacht waarbij je dus een Thai op papier die 51% geeft zodat het net lijkt alsof hij dat heeft geīnvesteerd.
Meeste mensen kennen geen Thai dus is er een nominee handel ontstaan waar random Thaise mensen als partij in dat bedrijf werden ingeschreven meestal tegen betaling.
Dit gaat al jaren zo. In heel Thailand. Hier op het eiland is het ook gebruikelijk dat advocaten of visa agenten zich hier voor aanbieden vaak tegen betaling.
De mensen die mij dat huis verkochten hadden dus Meena als partner want ze kenden geen andere Thai en meena zei dat het wel snor zat. En dat ze immigratie en politie goed kende. Allemaal geen probleem.
De verkopers zeiden dat ik hun bedrijf kon overnemen waar die meena dis inzat als partner en dat ik meena er uit kon hale. En dan mijn eigen partner er in kon zetten. Dit zou mij een paar duizend euro besparen omdat ik dan niet zelf een bedrijf hoefde te openen.
Dus ik dacht dat is goed want ik kan de partners veranderen. Dus ik naar haar kantoor met de benodigdheden en betaalde haar omdat dus aan te passen. Paar weken later vroeg ik of het was gedaan. Zei ze ja. 👍
Gisteren tijdens het verhoor vertelde de politie dat ze alleen mijn partner er bij heeft gezet maar zichzicj niet heeft weg gehaald. Meena is zogenaamd partner in ruim 200 bedrijven. Voor haar naam in mijn bedrijf ben ik nu veroordeeld.