Niet mijn op!quote:In Utrecht hebben vele duizenden mensen meegedaan aan een solidariteitsbetoging voor asielzoekers. De aanwezigen spraken zich uit tegen het recente geweld bij anti-azc-protesten. De betoging verliep "strijdbaar en vreugdevol", zegt een woordvoerder van de organisatie tegen de NOS.
De manifestatie werd georganiseerd door actiegroepen als Extinction Rebellion (XR), de Dolle Mina's en DeGoedeZaak. Volgens de organisatoren waren er ruim tienduizend deelnemers. De actie begon op het Domplein en vervolgens zijn de demonstranten naar het Jaarbeursplein gelopen.
'Toen niet, nu niet'
Deelnemers droegen borden met teksten als: "Zeg ja tegen azc" en "Toen niet, nu niet. Nooit meer fascisme". Er werd met uiteenlopende vlaggen gezwaaid: van de Palestijnse tot die van politieke partij Pro. De demonstranten scandeerden dat vluchtelingen welkom zijn. Op een podium werden toespraken gehouden.
Verspreid over Nederland zijn de afgelopen maanden herhaaldelijk demonstraties gehouden tegen de komst van asielzoekerscentra. Op deze manifestaties uiten sommige bewoners hun onvrede over het lokale beleid en de communicatie over de komst van opvanglocaties. Er doen ook extreemrechtse groepen mee, die fel tegen de komst van migranten of asielzoekers zijn.
Op verschillende plekken, zoals Loosdrecht en Apeldoorn, zijn anti-azc-protesten meerdere avonden op rij uitgelopen op rellen. In Loosdrecht werd bijvoorbeeld brand gesticht voor een noodopvanglocatie en werden hulpverleners tegengehouden of bekogeld.
Zeker vier van de tien opgepakte relschoppers bij asielprotesten zijn afkomstig uit een andere gemeente, blijkt uit een analyse van de NOS.
Eerdere solidariteitsprotesten
Er zijn vaker solidariteitsprotesten geweest om asielzoekers een hart onder de riem te steken. Afgelopen zaterdag waren dit soort manifestaties in Nijmegen, Leeuwarden en Groningen. De betoging in Utrecht van vandaag lijkt de grootste te zijn geweest van dit jaar.
Je weet wat er in De Stek gebeurde? Dat gaat natuurlijk hartstikke fout omdat een groot deel zich niet kan gedragen.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:02 schreef Gia het volgende:
We zouden hier veel meer in moeten zetten op het ombouwen van kantoren, fabrieken e.d. tot kamers van 3 x 4 of zo, waar een statushouder kan wonen totdat hij, via de normale wachtlijst, aan de beurt is voor een sociale huurwoning. Er kan dan per verdieping een gezamenlijke keuken, huiskamer en sanitaire voorzieningen gemaakt worden. Dan hebben ze exact hetzelfde als wat onze jonge mensen hebben.
Gezin wacht maar tot de statushouder een woning heeft.
Klinkt als dat grandioze gl-pvda idee uit de stopera. De Stek.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:02 schreef Gia het volgende:
We zouden hier veel meer in moeten zetten op het ombouwen van kantoren, fabrieken e.d. tot kamers van 3 x 4 of zo, waar een statushouder kan wonen totdat hij, via de normale wachtlijst, aan de beurt is voor een sociale huurwoning. Er kan dan per verdieping een gezamenlijke keuken, huiskamer en sanitaire voorzieningen gemaakt worden. Dan hebben ze exact hetzelfde als wat onze jonge mensen hebben.
Gezin wacht maar tot de statushouder een woning heeft.
Ik stort vrije kamers nog liever vol met beton.quote:Op maandag 25 mei 2026 15:43 schreef YoopY het volgende:
Tot je verplicht wordt een asielzoeker te huisvesten omdat je te groot woont.
Nou niet echt Gia, wat jij beschrijft klinkt meer als een gevangenis.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:02 schreef Gia het volgende:
Dan hebben ze exact hetzelfde als wat onze jonge mensen hebben.
Er zijn honderden zoals De Stek waar het wel goed gaat.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:22 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Je weet wat er in De Stek gebeurde? Dat gaat natuurlijk hartstikke fout omdat een groot deel zich niet kan gedragen.
Bron voor je beweringen.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Er zijn honderden zoals De Stek waar het wel goed gaat.
Maar goed volgens sommige zullen alle asielzoekers wel verkrachters zijn want Lisa
quote:Op maandag 25 mei 2026 16:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Er zijn honderden zoals De Stek waar het wel goed gaat.
Jij stelt iets, jij mag het verdedigen.quote:
Jij komt een bewering dat er '100'en' van dat soort plekken zijn en iedereen het op ze heeft gemunt. Dat zijn mijn beweringen of die van mubassie niet.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:22 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Jij stelt iets, jij mag het verdedigen.
Tenzij je bedoelt dat De Stek een uitzondering was. Het is ook lastig om een bron te hebben voor iets waar het wel goed gaat.
Maar goed sommige gebruiken graag krantenkoppen om te generaliseren.
Anderen denken wel 36 miljoen kwijt te kunnen in Nederland.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:32 schreef Kottnauer het volgende:
Ja, laten we demonstreren om er voor te zorgen dat er nog meer mensen komen naar een van de dichtstbevolkte landen ter wereld.
🤪
quote:Er is geen immigratiecrisis.
Op rustige rechtvaardige en verstandige wijze kan dit ultra-rijke land nog wel een miljoen nieuwe mensen absorberen.
Wel moet dan iedere nieuwkomer meteen meedoen via scholing of werk.
Nederland telt 550 mensen per km2.
Macau telt 22.000 mensen per km2.
Ons geboortecijfer daalt keihard.
In Nederland heeft íedere inwoner gemiddeld 50m2 huisoppervlak om te bewonen.
In deze top tien heeft een inwoner gemiddeld 25 m2.
Wat dat betreft zou onze bevolking zelfs kunnen verdubbelen naar 36 miljoen ;-)
Er is plek zat.
Bronnen: Supergrok en OurWorldinData.
Nee hoor. De statushouders hebben hun eigen slaapkamer en daarnaast een gezamelijke keuken en gezamelijke huiskamer, net als onze jeugd en dertigers die nog thuis wonen.quote:Op maandag 25 mei 2026 15:56 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou niet echt Gia, wat jij beschrijft klinkt meer als een gevangenis.
Op het idee van Gia om faciliteiten voor statushouders te bouwen kom je met het voorbeeld van De Stek en dat het dus geen goed idee is. Dat betwist ik.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij komt een bewering dat er '100'en' van dat soort plekken zijn en iedereen het op ze heeft gemunt. Dat zijn mijn beweringen of die van mubassie niet.
Bronnen, geef ze.
Ik denk dat dan wel veel mensen zouden emigreren hoor.quote:Op maandag 25 mei 2026 15:43 schreef YoopY het volgende:
Dat gaat ook makkelijk.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:26 schreef Aether het volgende:
[..]
Anderen denken wel 36 miljoen kwijt te kunnen in Nederland.
[..]
[ x ]
In welk partijprogramma kan ik dit lezen?quote:Op maandag 25 mei 2026 15:43 schreef YoopY het volgende:
Koekkoek!quote:Op maandag 25 mei 2026 16:26 schreef Aether het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
Zijn ook wel flinke steden hequote:Op maandag 25 mei 2026 16:26 schreef Aether het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
Er wonen dan alleen statushouders, geen studenten of zo.quote:Op maandag 25 mei 2026 14:22 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Je weet wat er in De Stek gebeurde? Dat gaat natuurlijk hartstikke fout omdat een groot deel zich niet kan gedragen.
Hoezo dat? Mijn zoon heeft hetzelfde en het is geen gevangenis. Ze moeten er overigens wel gewoon huur en zo betalen.quote:Op maandag 25 mei 2026 15:56 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou niet echt Gia, wat jij beschrijft klinkt meer als een gevangenis.
Klopt. Het idee van 'de Stek' is voor een mix van statushouders en autochtonen. Het idee van Gia behelst m.i. een woonvorm voor alleen statushouders.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:28 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Op het idee van Gia om faciliteiten voor statushouders te bouwen kom je met het voorbeeld van De Stek en dat het dus geen goed idee is. Dat betwist ik.
Wat jij en Mubassie daarvan vinden in deze echo kamer is mij niet zo interessant. Onderbouw jij maar dat De Stek zoals je eerder stelde een logisch vervolg is voor het idee van Gia.
Om serieus op het idee in te gaan. Ik denk dat segregatie niet de oplossing is. We hebben in Nederland al een integratie probleem op grote schaal, voor verschillende doelgroepen. We hebben notabene een laagvertrouwen samenleving waar iedereen in zijn eigen bubbel zit.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
Klopt. Het idee van 'de Stek' is voor een mix van statushouders en autochtonen. Het idee van Gia behelst m.i. een woonvorm voor alleen statushouders.
(Of dat, net als bij De Stek, voor problemen gaat zorgen is aan de bewoners. Ik kan daar op voorhand niets van zeggen).
Met die 10 steden van Jetten kom je al een heel end.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zijn ook wel flinke steden he
Leg Amsterdam eens naast Macau ... moeten we flink gaan bouwen
Ik zou toch het liefst gescheiden willen leven van de mannen die de vijanden zijn van ieder democratisch ingesteld individu.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Om serieus op het idee in te gaan. Ik denk dat segregatie niet de oplossing is. We hebben in Nederland al een integratie probleem op grote schaal, voor verschillende doelgroepen. We hebben notabene een laagvertrouwen samenleving waar iedereen in zijn eigen bubbel zit.
Ik neem jouw mening als "bezorgde burger" dan ook heel erg serieus.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zou toch het liefst gescheiden willen leven van de mannen die de vijanden zijn van ieder democratisch ingesteld individu.
Tja, dat krijg je natuurlijk al snel als nieuwkomers hier met name voor de economische redenen komen en krampachtig vasthouden aan de cultuur, normen en waarden van het herkomstland (van de (groot)ouders).quote:Op maandag 25 mei 2026 16:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Om serieus op het idee in te gaan. Ik denk dat segregatie niet de oplossing is. We hebben in Nederland al een integratie probleem op grote schaal, voor verschillende doelgroepen. We hebben notabene een laagvertrouwen samenleving waar iedereen in zijn eigen bubbel zit.
Zoals Oekrainers?quote:Op maandag 25 mei 2026 16:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat krijg je natuurlijk al snel als nieuwkomers hier met name voor de economische redenen komen en krampachtig vasthouden aan de cultuur, normen en waarden van het herkomstland (van de (groot)ouders).
Nee, voornamelijk migranten uit Islamitische landen waar dit bij van toepassing is.quote:
Knettergek, dat soort volk. Echt compleet de weg kwijt.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:26 schreef Aether het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
quote:Op maandag 25 mei 2026 16:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zou toch het liefst gescheiden willen leven van de mannen die de vijanden zijn van ieder democratisch ingesteld individu.
zoals libanon?quote:Op maandag 25 mei 2026 16:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, voornamelijk migranten uit Islamitische landen waar dit bij van toepassing is.
De cultuur, normen en waarden van Oekraïeners zal veel minder verschillen met de onze dan die van vluchtelingen uit bv een Islam omgeving. Ik zie daarom ook liever opvang in de regio, waar een min of meer eigen cultuur, normen en waarden omgeving heerst. Dat is m.i. voor iedereen beter.quote:
Teveel ongefundeerd geleuter op dit forum.quote:
Wil je dat überhaupt ergens lezen?quote:Op maandag 25 mei 2026 16:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
In welk partijprogramma kan ik dit lezen?
Nou ja, ik bedenk het net maar ongetwijfeld ben ik niet de enige die hier over nadenkt, gezien de woningnood en problemen bij opvanglocatiesquote:
Nee, Libanezen zien we hier niet veel en Libanon is voor 40% Christelijk. Noord-Afrikanen, Turken, Syriërs, Irakezen en Afghanen wel.quote:Op maandag 25 mei 2026 17:02 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
zoals libanon?
Zowel in Oekraine als Libanon woedt er een oorlog en beide zijn best arme landen
Het is echt ongelooflijk. De mensen die met het idee van Stek Oost kwamen gaven als argumentatie bijvoorbeeld dat 1+1 3 is. Knettergekquote:Op maandag 25 mei 2026 16:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Koekkoek!
Klap van de molen gehad, of door zn moeder vroeger laten vallen op de plavuizen.
Waarom schrijf je dan, dat scheiden van ruziënde groepen niet de oplossing is, ieder democratisch ingesteld individu heeft daar last van, omdat die moet kiezen tussen slecht of nog slechter?quote:Op maandag 25 mei 2026 16:49 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ik neem jouw mening als "bezorgde burger" dan ook heel erg serieus.
Ja het kán. Het getal van 100 miljoen mensen heb ik ook wel eens gehoord als een haalbaar aantal mensen in Nederland.quote:Op maandag 25 mei 2026 16:26 schreef Aether het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 25 mei 2026 18:29 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ja het kán. Het getal van 100 miljoen mensen heb ik ook wel eens gehoord als een haalbaar aantal mensen in Nederland.
Het kán. Maar wíllen we dat ook?Ik niet. Maar ik sluit niet uit dat ze er tussen zitten; mensen die praten over bijbouwen en meer investeren. Alsof geld gratis uit de muur komt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |