abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 mei 2026 @ 16:56:18 #276
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220886328
quote:
Twee linkjes kan ik niets mee, je zult dit echt beter moeten onderbouwen. Wat is het specifiek dat Israël geen Westerse democratie maakt en wat is het dan wel?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220886350
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 16:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Twee linkjes kan ik niets mee, je zult dit echt beter moeten onderbouwen. Wat is het specifiek dat Israël geen Westerse democratie maakt en wat is het dan wel?
Je kunt toch lezen? Of vind jij ook dat wikipedia wordt beheerd door de Joden, zoals sommige paranoia wappies lopen te roepen.

quote:
Israël wordt gedefinieerd als louter de staat van het Joodse volk, bestemd voor zelfbeschikking van alle joden in de wereld. De wet profileert Israël niet als staat van en voor al zijn burgers, maar als staat van en voor joden. In dit verband zei premier Benjamin Netanyahu in 2019 dat Israël "niet een staat voor al zijn inwoners is, maar alleen voor het Joodse volk".[7] De zelfbeschikking voor de Palestijnse/Arabische bevolking (met name moslims, Druzen en christenen), die in het land zijn oorsprong heeft en 20% van de Israëlische bevolking uitmaakt, wordt niet in de wet genoemd. Nog geen maand eerder werd een voorstel voor een andere basiswet afgewezen zonder deze in behandeling te nemen. Hierin zou Israël wel worden omschreven als een land voor al zijn burgers, waarin joden en niet-joden gelijkwaardig zouden zijn.[8] Een Knesset-lid noemde dat voorstel inherent racistisch omdat deze de Joodse natiestaat en het 'recht op terugkeer' zou opheffen.[9]

De wet bevestigt de reeds bestaande politiek van onbeperkte openstelling van het land voor Joodse immigranten en noemt de ontwikkeling van Joodse vestiging een "nationale waarde" die wordt aangemoedigd en bevorderd.[6] Doordat de wet noch rept over grenzen voor Israël noch voor "Joodse vestiging", kan de dubbelzinnige bepaling over "Jewish settlement" worden gebruikt als fundament onder verdere illegale ‘joodse’ kolonisering van Oost-Jeruzalem en de Westelijke Jordaanoever. Er wordt geen woord gewijd aan vestigingsrechten voor niet-joden.
  maandag 25 mei 2026 @ 17:14:38 #278
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220886431
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:00 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je kunt toch lezen? Of vind jij ook dat wikipedia wordt beheerd door de Joden, zoals sommige paranoia wappies lopen te roepen.
[..]

Israël is een Joods land, dat weten we. Op welke manier staat die haaks op een democratie? Je hebt toch ook Christelijke en Islamitische landen? Een democratie heeft niets te maken met de religieuze inslag in de staat.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220886437
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Israël is een Joods land, dat weten we. Op welke manier staat die haaks op een democratie? Je hebt toch ook Christelijke en Islamitische landen? Een democratie heeft niets te maken met de religieuze inslag in de staat.
Bij mijn weten zet een westers christelijk democratisch land niet in op tweederangsburgers en hebben alle gezindten/burgers dezelfde grondrechten.
pi_220886616
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:15 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Bij mijn weten zet een westers christelijk democratisch land niet in op tweederangsburgers en hebben alle gezindten/burgers dezelfde grondrechten.
Dit is wel een zorgelijke ontwikkeling inderdaad maar goed ergens ook wel te snappen, maar niet goed voor het land, zal zich wel weer ten goede draaien als de islamitische bloedlust wat gaat liggen.
graag verwijderen
  maandag 25 mei 2026 @ 17:49:07 #281
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220886624
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:15 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Israël kent voor geen 'tweederangsburgers'. Welk grondrecht hebben niet-Joodse burgers in Israël niet? Je zult dan toch echt concrete dingen moeten aanwijzen, die volgens jou niet-Joden, niet kunnen.
pi_220886695
quote:
13s.gif Op maandag 25 mei 2026 16:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die vrouw is totaal geradicaliseerd de afgelopen drie jaar. Zij zit inmiddels op hetzelfde niveau als Nick Fuentes.

[ twitter ]
Afgezien van of ze rechts of links is, kijk ik hiernaar: Ana Kasparian is uitgesproken anti‑oorlog, kritisch op Israëlisch beleid, kritisch op Amerikaanse interventies en pleit voor diplomatie, transparantie en het stoppen van burgerdoden, ongeacht welk kamp verantwoordelijk is. Ze komt ook op voor de Armeense zaak (genocide‑erkenning).
Ik snap werkelijk niet wat hier fout aan zou zijn.
  maandag 25 mei 2026 @ 17:59:02 #283
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220886698
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:48 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Dit is wel een zorgelijke ontwikkeling inderdaad maar goed ergens ook wel te snappen, maar niet goed voor het land, zal zich wel weer ten goede draaien als de islamitische bloedlust wat gaat liggen.
Het betreft storm in een glas water. Wat sommigen graag willen is het Joodse karakter van Israël zien verdwijnen, dus wordt het geproblematiseerd dat het een Joods land is. Dit wordt dan weggezet alsof er een soort kastensysteem is, waarbij Joden bovenaan staan en de rest allerlei rechten niet heeft. Niets is minder waar.

Het blijkt ook wel omdat mensen nooit concreet iets kunnen aanwijzen waar dit verschil in rechten dan zit. Als je bijvoorbeeld zou kunnen wijzen naar dat Joden wel synagoges mogen bouwen, maar andere religieuze groepen geen gebedshuizen, Joden zouden mogen stemmen maar andere groepen niet of Joden bepaalde publieke functies mogelijk bekleden en anderen niet, dan hadden mensen goede punten, maar die zijn er niet.

Sterker nog, waar hebben we zulke verschillen wel gezien? Dat zijn natuurlijk in de Islamitische landen, waar eeuwenlang het 'dhimmitude' de norm was. Zoals we weten zijn heilige plekken, zoals Mekka, nog altijd verboden voor niet-moslims.

Gek genoeg hoor je daar niet over, dat is dan ineens hartstikke acceptabel. Maar bij Israël kan men maar niet loslaten dat het geen democratie zou zijn of dat er geen systeem met 'tweederangsburgers' is.
pi_220886708
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:58 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Afgezien van of ze rechts of links is, kijk ik hiernaar: Ana Kasparian is uitgesproken anti‑oorlog, kritisch op Israëlisch beleid, kritisch op Amerikaanse interventies en pleit voor diplomatie, transparantie en het stoppen van burgerdoden, ongeacht welk kamp verantwoordelijk is. Ze komt ook op voor de Armeense zaak (genocide‑erkenning).
Ik snap werkelijk niet wat hier fout aan zou zijn.
Misschien moet ze dan ook veroordelen dat Palestijnse jochies met afgesneden borsten voetballen van de meisjes die ze verkrachten.

De bevolking van Gaza heeft elk recht op zuurstof verloren op 7 oktober.
graag verwijderen
pi_220886714
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het betreft storm in een glas water. Wat sommigen graag willen is het Joodse karakter van Israël zien verdwijnen, dus wordt het geproblematiseerd dat het een Joods land is. Dit wordt dan weggezet alsof er een soort kastensysteem is, waarbij Joden bovenaan staan en de rest allerlei rechten niet heeft. Niets is minder waar.

Het blijkt ook wel omdat mensen nooit concreet iets kunnen aanwijzen waar dit verschil in rechten dan zit. Als je bijvoorbeeld zou kunnen wijzen naar dat Joden wel synagoges mogen bouwen, maar andere religieuze groepen geen gebedshuizen, Joden zouden mogen stemmen maar andere groepen niet of Joden bepaalde publieke functies mogelijk bekleden en anderen niet, dan hadden mensen goede punten, maar die zijn er niet.

Sterker nog, waar hebben we zulke verschillen wel gezien? Dat zijn natuurlijk in de Islamitische landen, waar eeuwenlang het 'dhimmitude' de norm was. Zoals we weten zijn heilige plekken, zoals Mekka, nog altijd verboden voor niet-moslims.

Gek genoeg hoor je daar niet over, dat is dan ineens hartstikke acceptabel. Maar bij Israël kan men maar niet loslaten dat het geen democratie zou zijn of dat er geen systeem met 'tweederangsburgers' is.
Ja je hebt ook gelijk, een hoop framing is gaande terwijl het land in de Levant juist een baken van beschaving is.
graag verwijderen
pi_220886777
quote:
Het zijn vast niet de succesvolle joden uit Tel Aviv en omgeving, maar de armen die uit de sloppenwijken van de periferie worden gerukt om hier in een goedkoop huis met subsidie een bestaan op te bouwen. En dat uitsluitend voor het behoud van Israëls joodse karakter. Het is duidelijk dat je hiermee het demografisch probleem niet oplost maar een nieuw probleem creëert, want twee werelden, twee culturen zullen hier frontaal op elkaar botsen. Minister van Diaspora Zaken Amichai Chikli gaat nog een stap verder: hij wil 85.000 Bedoeïenen uit de niet-erkende dorpen naar de zeven Bedoeïenensteden deporteren zonder rekening te houden met de wensen van de mensen zelf. Op de vraag van een journalist wat er dan met die mensen gaat gebeuren, antwoordde Chikli met de Israëlische uitdrukking: ‘Dat interesseert zelfs mijn grootmoeder niet.’ Hij vergeet dat de Bedoeïenen ook Israëlische burgers zijn.
Geen tweederangsburgers?

https://www.groene.nl/art(...)ijn-grootmoeder-niet
  maandag 25 mei 2026 @ 18:21:27 #287
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220886829
quote:
Dit is een opiniestuk van de de radicaal linkse Groene Amsterdammer uit 2023, waar per definitie een sterk anti-Israël sentiment heerst. Israël kent niet eens sloppenwijken, waar gaat dit überhaupt over?

En dit betreft tevens geen concreet voorbeeld van een wet. Als je ervan overtuigt bent dat Israël geen democratie is en sommige burgers tweederangsburgers zijn, dan zou je toch vrij eenvoudig naar een paar wetten moeten kunnen wijzen.
  maandag 25 mei 2026 @ 18:22:26 #288
117098 Hathor
Effe niet
pi_220886833
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:59 schreef Najjreb1986 het volgende:

[..]
En wat is er precies mis met mensen die Israels daden afkeuren? Je weet dat collectieve afstraffing al lang niet meer mag he? En wat doet Isnotreal? Ze sluiten water en electra af. Bombarderen iedereen naar de malle moer, ongeacht of het een Hamas lid is of niet..
Een maand voor een staakthetvuren is men erachter gekomen dat 82% van de slachtoffers geen Hamas leden waren. Maar onschuldige burgers..

Die Palestijnen juichten omdat het hek van de dam was (figuurlijk). Ze hadden de bezetting van zich af geschud. De meesten hadden geen idee van de verschrikkingen die Hamas en andere organisaties hadden uitgevoerd in Israel. Het ging hen om een symbolische daad, het hek kapot maken waarmee Gaza jarenlang omringd was. En waardoor ze in een open gevangenis leefden.
[..]
Wat wil je hier precies mee zeggen dan? Dat het dan wel goed is om 750.000 Palestijnen te verdrijven? Waarvan 350.000 al voor de oprichting van de staat Israel.
[..]
Whataboutism is dit..

Iran is een soort van moslimland land en daar hebben ze de grootste Jodengemeenschap ter wereld.
[..]
Je moet toch maar wat meer geschiedenis boeken lezen.. Want te doen alsof Palestina voor de Joden er weer kwamen niks was is onzettend buiten de werkelijkheid..
Tevens dat Jeruzalem niet belangrijk was voor moslims is ook onzin... Misschien wat lezen over de kruistochten?
[..]
Hahaha, lachwekkend..

Je weet dat Palestina eeuwenlang HET gebied was waar men olijven vandaan haalde?

Echt, je weet van toeten noch blazen. Dus zwijg gewoon.
Ja hoor we hebben er weer een. :')

Met je onschuldige burgers.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220886840
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Knip

Bron? Kan je iemand aanwijzen die dat wel acceptabel vindt? En jeetje ik zou als ik in deze onzin zou geloven mezelf enorm zielig vinden dus ik wil jullie twee veel sterkte toewensen en kop op
pi_220886852
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is een opiniestuk van de de radicaal linkse Groene Amsterdammer uit 2023, waar per definitie een sterk anti-Israël sentiment heerst. Israël kent niet eens sloppenwijken, waar gaat dit überhaupt over?

En dit betreft tevens geen concreet voorbeeld van een wet. Als je ervan overtuigt bent dat Israël geen democratie is en sommige burgers tweederangsburgers zijn, dan zou je toch vrij eenvoudig naar een paar wetten moeten kunnen wijzen.
>HR
>Krijgt een bron die iets schrijft wat hij niet leuk vindt
>"Ze zijn links, corrupt en anti Israel"

De act begint te vervelen. Een keertje is leuk maar elke dag begint wel echt saai te worden
pi_220886879
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:26 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
>HR
>Krijgt een bron die iets schrijft wat hij niet leuk vindt
>"Ze zijn links, corrupt en anti Israel"

De act begint te vervelen. Een keertje is leuk maar elke dag begint wel echt saai te worden
Is gewoon feiten van meningen onderscheiden, verder niets.
graag verwijderen
pi_220886897
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:31 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Is gewoon feiten van meningen onderscheiden, verder niets.
Ja en jij gelooft in het feit dat elke moslim een terrorist is toch? _O-
pi_220886924
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Aangezien Israël verschillende gebieden bezet heeft vallen die gebieden onder Israël’s verantwoordelijkheid. Ik zou dat toch wel tweederangsburgers willen noemen.
pi_220886943
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:34 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja en jij gelooft in het feit dat elke moslim een terrorist is toch? _O-
Nee geen terrorist maar er zijn er maar opvallend weinig die wat ophebben met Darwin, vrouwenrechten, homofilie, de wetenschap, bacon, bier en een beetje 't goede leven vieren, dat bijt mijn levensopvattingen en mijn opvattingen met het menselijke ras een beetje.

Als ze hun opdringerige veroveringsgezinde kromzwaard en middeleeuwse opvattingen thuis laten zijn ze van harte welkom op de planeet.
graag verwijderen
pi_220886956
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:41 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Nee geen terrorist maar er zijn er maar opvallend weinig die wat ophebben met Darwin, vrouwenrechten, homofilie, de wetenschap, bacon, bier en een beetje 't goede leven vieren, dat bijt mijn levensopvattingen en mijn opvattingen met het menselijke ras een beetje.

Als ze hun opdringerige veroveringsgezinde kromzwaard en middeleeuwse opvattingen thuis laten zijn ze van harte welkom op de planeet.
Het jodendom is ook niet zo van bacon, bijt dat ook met je levensopvattingen?
pi_220886988
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:44 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het jodendom is ook niet zo van bacon, bijt dat ook met je levensopvattingen?
En bij de orthodoxe Joden dragen vrouwen pruiken ipv kopvodden, strookt dat ook met jouw levensvisie, UitStraling?
  maandag 25 mei 2026 @ 18:56:31 #297
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220887055
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:48 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En bij de orthodoxe Joden dragen vrouwen pruiken ipv kopvodden, strookt dat ook met jouw levensvisie, UitStraling?
Dat is alleen bij sommige ultraorthodoxen het geval, orthodoxe Joden doen hier niet aan.
pi_220887070
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is alleen bij sommige ultraorthodoxen het geval, orthodoxe Joden doen hier niet aan.
Wat is het verschil tussen een ultraorthodox en een orthodoxe?
  maandag 25 mei 2026 @ 19:19:07 #299
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220887198
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:58 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wat is het verschil tussen een ultraorthodox en een orthodoxe?
Orthodoxe Joden leven een relatief normaal leven naast dat men de religieuze wetten redelijk strikt houdt en mannen bijna altijd een keppel dragen. Al heb je hier trouwens ook weer een afscheiding in met het 'modern orthodox Jodendom', daar zie je steeds vaker meer vrijheden. Orthodoxe Joden zijn ook vaak zeer zionistisch (pro-Israël dus) ingesteld.

Ultraorthodoxen is een flinke stap verder, die kun je herkennen aan de pijpenkrullen, opvallende kleding en daar komt het vaak voor dat vrouwen het haar bedekken of zelfs afscheren. Bij ultraorthodoxen staat het hele leven in het teken van de religie en leven afgezonderd in hun eigen gemeenschappen.

In het ultraorthodoxe Jodendom heb je dan weer allerlei stromingen die draaien om de leer van een specifieke rabbijn, meestal gebonden aan plek (vaak in Oost-Europa, maar je hebt ook Sefardische groepen), waar zulke groepen lang hebben geleefd.

Je hebt dan ten slotte ook nog groepen die er een beetje tussenin vallen, het beste voorbeeld daarvan zijn de Hardal, dat is onder de bekende radicale groep die ook op de Westelijke Jordaanoever zit.
pi_220887221
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:02 schreef UitStraling het volgende:

[..]
De bevolking van Gaza heeft elk recht op zuurstof verloren op 7 oktober.
Hoe zie je dit voor je en hoe moeten we dit bewerkstelligen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')