abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220866147
Bij de één staat het al op de rekening, bij de ander volgt het op korte termijn.
Iedereen krijgt het, of je nu werkt of een uitkering hebt.
Vakantiegeld.

Waar geef jij je vakantiegeld aan uit?

--------

Onder het motto TS begint:
Ik geef het uit aan een binnenlandse gezinsvakantie, dweilstofzuiger en deel op de spaarrekening.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 10:44:00 #2
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220866158
Heb er gisteren 2 vindaloo gerechten van gekocht met wat extra madras on the side :9 deel is nu ook naar de spaarrekening en ik moet er een loodgieter van betalen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220866192
Niks specifieks. Gaat gewoon op de "grote" hoop.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 10:54:39 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220866235
Mijn stiefmoeder heeft het niet zo breed en ik heb voor haar een consult in het dierenziekenhuis (hoe heet dit?) voor haar kat betaald. Oogje is niet goed, als deze er uit moet doe ik het weer.
pi_220866241
Deel voor vakantiepotje, spaarrekening, cadeau voor vriend gekocht en ga nog wat leuks halen voor mezelf maar nog geen idee wat.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 mei 2026 @ 10:58:03 #6
284411 crew  heywoodu
pi_220866251
Niks bijzonders, het is geld dus het gaat gewoon op de rekening en daar wordt het leven van betaald.
pi_220866256
Aan de overheid aangezien die de helft pakt huehuehue
pi_220866264
Ik kan er mijn box 3 belasting deels mee betalen, helaas moet ik dan nog steeds bijleggen.
Niet normaal eigenlijk als je erover nadenkt, het wordt gewoon direct weer afgepakt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Hyaenidae op 23-05-2026 11:16:46 ]
pindazakje
pi_220866270
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Mijn stiefmoeder heeft het niet zo breed en ik heb voor haar een consult in het dierenziekenhuis (hoe heet dit?) voor haar kat betaald. Oogje is niet goed, als deze er uit moet doe ik het weer.
Wat lief van je
  zaterdag 23 mei 2026 @ 11:10:49 #10
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_220866299
Ik krijg het maandelijks uitbetaald, dus het gaat via die weg onbewust toch naar de spaarrekening. Het toeval wil dat ik nu ook voor een vakantie spaar, dus met een beetje fantasie kun je concluderen dat mijn vakantiegeld daar aan op zal gaan.
pi_220866305
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:47 schreef Bargehassus het volgende:
Niks specifieks. Gaat gewoon op de "grote" hoop.
Idem, behalve dan dat het hier een klein hoopje is. :s)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220866307
Normaal gesproken op de grote hoop zonder specifiek doel, dit jaar op de grote hoop met als doel een nieuwe auto.
pi_220866309
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:14 schreef Irritatie100 het volgende:
Normaal gesproken op de grote hoop zonder specifiek doel, dit jaar op de grote hoop met als doel een nieuwe auto.
Welke?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  zaterdag 23 mei 2026 @ 11:18:03 #14
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220866320
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:15 schreef vosss het volgende:

[..]
Welke?
992 GT3 Touring
pindazakje
pi_220866327
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:15 schreef vosss het volgende:

[..]
Welke?
Zal een degelijke gezinsstation worden. M'n vrouw en ik liggen enorm uit elkaar qua wat we mooi en belangrijk vinden in een auto, dus wat het gaat worden weten we nog niet. Opel Insignia B is een auto die we beiden wel zien zitten, maar daarvan is het aanbod echt zeer beperkt dus geen idee of dat gaat lukken met ook nog eens de opties die ik graag wil.
pi_220866354
Nergens aan, hier wordt het vakantiegeld elke maand uitgekeerd ipv jaarlijks.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220866356
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:19 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Zal een degelijke gezinsstation worden. M'n vrouw en ik liggen enorm uit elkaar qua wat we mooi en belangrijk vinden in een auto, dus wat het gaat worden weten we nog niet. Opel Insignia B is een auto die we beiden wel zien zitten, maar daarvan is het aanbod echt zeer beperkt dus geen idee of dat gaat lukken met ook nog eens de opties die ik graag wil.
Dar is geen nieuwe auto.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220866366
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:29 schreef vosss het volgende:

[..]
Dar is geen nieuwe auto.
Geen nieuwe-nieuwe nee.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 11:41:24 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220866407
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:41 schreef cinderloom het volgende:
Bij de één staat het al op de rekening, bij de ander volgt het op korte termijn.
Iedereen krijgt het, of je nu werkt of een uitkering hebt.
Vakantiegeld.

Waar geef jij je vakantiegeld aan uit?
Niet
* Jan_Onderwater zet het weg op de spaarrrkening
pi_220866566
Hier gaat het ook op de spaarrekening. Het is van oudsher natuurlijk bedoeld voor vakantie, maar die is al betaald, dus het gaat gewoon op de spaarrekening.
  Moderator zaterdag 23 mei 2026 @ 12:23:23 #21
5428 crew  miss_sly
pi_220866634
Hier is het schilderwerk aan de buitenkant van het huis ervan betaald. Dan hoeft dat niet van de spaarrekening :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 23 mei 2026 @ 12:28:37 #22
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220866660
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:23 schreef miss_sly het volgende:
Hier is het schilderwerk aan de buitenkant van het huis ervan betaald. Dan hoeft dat niet van de spaarrekening :)
Wat is het voordeel van niet van de spaarrekening hoeven, allemaal één pot nat toch?
pindazakje
  zaterdag 23 mei 2026 @ 12:30:52 #23
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220866706
Aan een mooie tuinset. Lekker loungen deze zomer. Pinot Grigio, borrelplankje en yachtrock op de achtergrond. Bloemetjes in bloei, beentjes gestrekt, boekje derbij. Helemaal goed.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220866745
Hier gewoon op de bult. Maar vind het wel een mooi moment voor de nieuwe Garmin Venu 4. Dus die ga ik zeker kopen.
Alius aliud dicit
pi_220866817
Komt asap een nieuwe erker (van Meranti) met triple glas erin; daar gaan ettelijke duizenden vakantiegeld van ons beiden, in. T.z.t. een klustopic met foto's

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 23-05-2026 12:42:22 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220867001
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:32 schreef Mrmime het volgende:
Hier gewoon op de bult. Maar vind het wel een mooi moment voor de nieuwe Garmin Venu 4. Dus die ga ik zeker kopen.
Mij bevalt ie heel goed. Ik heb de 45mm versie. In het zilverkleurig. Die versie met dat citroenbandje, maar daar heb ik een paar andere voor gekocht, want zo'n plastic bandje jeukt mij. 😶
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220867007
Is mijn eerste smartwatch en überhaupt mijn 1ste horloge, dus geen vergelijkingsmateriaal, maar hij bevalt echt goed. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Moderator zaterdag 23 mei 2026 @ 12:54:01 #28
5428 crew  miss_sly
pi_220867023
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Wat is het voordeel van niet van de spaarrekening hoeven, allemaal één pot nat toch?
Ja, het is meer dat anders dat geld ook voorlopig naar de spaarrekening zou zijn gegaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220867052
Ik overweeg deze:

Xenith Workstation AQ32 Essential - Ryzen 9 9950X3D (2.781,79 Incl. 21% BTW)

https://azerty.nl/product(...)medium=cpc&utm_term=

Ik wil eigenlijk iets met een threadripper 16 cores alleen dan moet men denken aan minstens het dubbele qua prijs. En zoveel scheelt dat ook weer niet in paardekrachten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220868168
iets voor de verduurzaming van mijn woning...

whahaha nee natuurlijk niet.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 16:44:21 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220868461
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:59 schreef Bart2002 het volgende:
Ik overweeg deze:

Xenith Workstation AQ32 Essential - Ryzen 9 9950X3D (2.781,79 Incl. 21% BTW)

https://azerty.nl/product(...)medium=cpc&utm_term=

Ik wil eigenlijk iets met een threadripper 16 cores alleen dan moet men denken aan minstens het dubbele qua prijs. En zoveel scheelt dat ook weer niet in paardekrachten.
Wat ga je daarmee doen? Je bent een van de weinige fokkers die geen game computer koopt wanneer die een zware Windows pc kopen.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 16:45:16 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220868479
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 15:43 schreef hoechst het volgende:
iets voor de verduurzaming van mijn woning...
Levert meer op dan aandelen
pi_220868540
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 16:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat ga je daarmee doen? Je bent een van de weinige fokkers die geen game computer koopt wanneer die een zware Windows pc kopen.
Schaken in de zin van het bouwen van een NNUE evaluatie. Dat is een statistiek ding. De input voor een neuraal netwerk. Dat gaat dan om self play partijen van een (mijn) schaakengine vanuit geselecteerde stellingen (dat laatste is de echte kunst). Je moet dan denken aan om te beginnen 64 miljoen partijen vanuit die posities.

Die NNUE evaluatie zorgt vervolgens voor een enorme boost in speelsterkte. Denk aan 600 tot 1.000 elopunten.

Je hebt dan een snelle numberchruncher nodig met veel geheugen zodat je b.v. 32 instanties tegelijk kunt lanceren zonder dat het ontploft. En je geen maanden onderweg bent.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 23-05-2026 17:16:02 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 17:23:10 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220869048
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 16:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Schaken in de zin van het bouwen van een NNUE evaluatie. Dat is een statistiek ding. De input voor een neuraal netwerk. Dat gaat dan om self play partijen van een (mijn) schaakengine vanuit geselecteerde stellingen (dat laatste is de echte kunst). Je moet dan denken aan om te beginnen 64 miljoen partijen vanuit die posities.

Die NNUE evaluatie zorgt vervolgens voor een enorme boost in speelsterkte. Denk aan 600 tot 1.000 elopunten.

Je hebt dan een snelle numberchruncher nodig met veel geheugen zodat je b.v. 32 instanties tegelijk kunt lanceren zonder dat het ontploft. En je geen maanden onderweg bent.
Interessant
En dat is CPU intensief, als in, niet GPU?
pi_220869082
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Interessant
En dat is CPU intensief, als in, niet GPU?
De partijen spelen is puur CPU. Het statistiek gedeelte met de resultaten (de partijen) is voornamelijk GPU maar dat kan ik uitbesteden gelukkig. Dat is weer een kwestie van 4090 en the works. Zeer luxe GPU's zijn daar weer voor nodig. Het is al met al niet heel milieubewust helaas. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 17:34:25 #36
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220869127
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De partijen spelen is puur CPU. Het statistiek gedeelte met de resultaten (de partijen) is voornamelijk GPU maar dat kan ik uitbesteden gelukkig. Dat is weer een kwestie van 4090 en the works. Zeer luxe GPU's zijn daar weer voor nodig. Het is al met al niet heel milieubewust helaas. :)
Ik googelde het ff, interessante materie hoe gespecialiseerd computer schaken inmiddels is.
Ik mij Deep Blue nog herinneren, Zelfs een goedkope laptop van nu zou, zo lees ik, Deep Blue verpletteren. De moderne schaak-engines zijn naar schatting 700 tot 800 Elo-punten sterker dan de supercomputer uit 1997. Deep Blue zou tegen een moderne pc geen schijn van kans meer maken. Vooral omdat de AI algoritmes zo goed zijn geworden.
Leuk, wist ik niet.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 17:40:03 #37
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220869166
Heb mezelf op 2 paar sneakers getrakteerd, volgende week ga ik een mobiele airco kopen en de rest gaat op de spaarrekening.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220869178
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik googelde het ff, interessante materie hoe gespecialiseerd computer schaken inmiddels is.
Ik mij Deep Blue nog herinneren, Zelfs een goedkope laptop van nu zou, zo lees ik, Deep Blue verpletteren. De moderne schaak-engines zijn naar schatting 700 tot 800 Elo-punten sterker dan de supercomputer uit 1997. Deep Blue zou tegen een moderne pc geen schijn van kans meer maken. Vooral omdat de AI algoritmes zo goed zijn geworden.
Leuk, wist ik niet.
Ja dat klopt helemaal. Je moet b.v. 600 elo sterker zien als dat speler A van B wint met een score van 98 (winst) -2 (verlies of 4 remises) uit 100 partijen. Dus in die orde van grootte. Ik vind het trouwens geen AI maar gewoon neuraal netwerk. Alleen wat er in het interne precies gaande is en hoe het zo komt tot een bepaalde score voor een stelling is min of meer magie. Technisch is het helemaal begrepen in de zin van hoe je het maakt maar hoe het brein tot iets komt is niet volledig bekend. Wat we weten is dat statistiek heel goed werkt samen met big data dus.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220869183
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:40 schreef StateOfMind het volgende:
mobiele airco
Daar zou ik nog maar eens rustig over nadenken... De bezitters worden doorgaans niet erg blij daarmee.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 17:48:44 #40
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220869215
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Daar zou ik nog maar eens rustig over nadenken... De bezitters worden doorgaans niet erg blij daarmee.
Alles beter dan dat het nu is.

Bovenwoning recht op het zuiden, geen zonwering, geen airco (mag niks aan de gevel, huur).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 17:54:48 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220869256
Ik weet het nog niet zeker, mogelijk screens voor onze aanbouw en sowieso aanvullen van onze spaarpot want we zijn net terug van vakantie.
Resistance is futile.
  Moderator / Colorchick zaterdag 23 mei 2026 @ 17:54:53 #42
382129 crew  Donna
pi_220869258
Ik heb net een nieuwe auto dus ik vul de spaarrekening aan.
pi_220869352
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Alles beter dan dat het nu is.

Bovenwoning recht op het zuiden, geen zonwering, geen airco (mag niks aan de gevel, huur).
Het is een beetje off-topic maar dat staat te bezien, dat je niks "mag" en het maar 45 graden binnen moeten laten worden. Dit mag volgens mij niet meer. De verhuurder moet zijn huurder beschermen. Maar dus warmte eruit krijgen die er al in is (wegens geen zonwering) is een onmogelijke opgave voor een mobiele airco. M.i. zouden die dingen niet meer verkocht mogen worden wegens het schertsgehalte. Voor een airco met split unit is hetzelfde trouwens ook zeer lastig, het is vechten tegen de bierkaai als de warmte niet geweerd wordt door enige bescherming. Als de zon vol op het glas, het dak en de muren staat is het een wat kansloze zaak.

https://www.woonbond.nl/t(...)anpak-hitte-in-huis/
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220869375
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:54 schreef Donna het volgende:
Ik heb net een nieuwe auto dus ik vul de spaarrekening aan.
Een leuk bakkie? Wat voor 1? :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 18:15:06 #45
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220869511
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat klopt helemaal. Je moet b.v. 600 elo sterker zien als dat speler A van B wint met een score van 98 (winst) -2 (verlies of 4 remises) uit 100 partijen. Dus in die orde van grootte. Ik vind het trouwens geen AI maar gewoon neuraal netwerk. Alleen wat er in het interne precies gaande is en hoe het zo komt tot een bepaalde score voor een stelling is min of meer magie. Technisch is het helemaal begrepen in de zin van hoe je het maakt maar hoe het brein tot iets komt is niet volledig bekend. Wat we weten is dat statistiek heel goed werkt samen met big data dus.
Neural networks zijn een vorm van AI, maar dat terzijde.
Big Blue was destijds op het niveau van Kasparov, maar nu draai je dus op een betaalbaar workstation iets wat een keer of 50 sterker speelt?
Zit al sinds midden jaren 90 professioneel in de IT en nog langer aan de computer, maar blijf positief verrast hoe ver het gaat. Schaken was nooit mijn ding, maar wel erg interessant hoe goed schaakcomputersoftware inmiddels is.
Go schijn nog lastiger te zijn dan schaken. Studievriend van mij was daar mee bezig (software). Google vertelt me dat ook daar inmiddels de computer beter is dan grootmeesters
  zaterdag 23 mei 2026 @ 18:17:13 #46
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220869533
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Alles beter dan dat het nu is.

Bovenwoning recht op het zuiden, geen zonwering, geen airco (mag niks aan de gevel, huur).
Hier zoemt de airco zachtjes. Heerlijk
  zaterdag 23 mei 2026 @ 18:24:42 #47
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220869572
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 18:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hier zoemt de airco zachtjes. Heerlijk
Die in mijn auto ook.

Denk dat ik zo maar een ijsje ga halen in Groningen, vanuit omgeving Nijmegen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator / Colorchick zaterdag 23 mei 2026 @ 18:32:59 #48
382129 crew  Donna
pi_220869667
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 18:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Een leuk bakkie? Wat voor 1? :)
Mercedes A klasse O+
  zaterdag 23 mei 2026 @ 18:37:59 #49
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220869720
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 18:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is een beetje off-topic maar dat staat te bezien, dat je niks "mag" en het maar 45 graden binnen moeten laten worden. Dit mag volgens mij niet meer. De verhuurder moet zijn huurder beschermen. Maar dus warmte eruit krijgen die er al in is (wegens geen zonwering) is een onmogelijke opgave voor een mobiele airco. M.i. zouden die dingen niet meer verkocht mogen worden wegens het schertsgehalte. Voor een airco met split unit is hetzelfde trouwens ook zeer lastig, het is vechten tegen de bierkaai als de warmte niet geweerd wordt door enige bescherming. Als de zon vol op het glas, het dak en de muren staat is het een wat kansloze zaak.

https://www.woonbond.nl/t(...)anpak-hitte-in-huis/
Interessant linkje ^O^

Ik doe er idd alles aan om de zon/warmte zoveel mogelijk buiten te houden.

Sowieso alle ramen en deuren en de gordijnen potdicht houden overdag.

Maar vroeg of laat komt de warmte toch binnen.
Heb 2 jaar geleden zo'n schaduwdoek gehad, maar daardoor had ik 3 maanden lang geen zicht naar buiten, en uiteindelijk scheelde dat hooguit een graad.

Vorig jaar warmtewerende folie op de ramen geplakt (binnenkant, want bovenwoning).
Scheelt ook maar een graad.

En omdat het deze week hier al van gisteren tot en met aanstaande vrijdag niet onder de 27 graden komt, met 3 dertigers, vrees ik dat ik straks al van eind mei tot einde zomer in een bloedhete woning leef.

Met uiteindelijk 29 tot 30 graden in de woonkamer en 30+ op de slaapkamer boven op zolder.

Daar wordt je letterlijk moedeloos van om zo een paar maanden te moeten leven.

Volgende week eens contact opnemen met de verhuurder, want ik las dit in dat artikel:

quote:
Wat kan je verhuurder doen?

Als je zelf alles hebt gedaan om hitte in huis te voorkomen en te beperken, maar het blijft te heet, dan kun je vragen of de verhuurder je kan helpen.

De verhuurder kan vaste zonwering aan de buitenkant van de ramen plaatsen, zoals zonneschermen, markiezen, lamellen of luiken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220870005
De Belastingdienst :r

En nog een nieuwe jas.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220870011
Succes daarmee gewenst. In principe komen ze niet meer weg met het verhuren van woningen met ernstig gebrek. Want dat is het.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 19:31:49 #52
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220870228
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 18:37 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Interessant linkje ^O^

Ik doe er idd alles aan om de zon/warmte zoveel mogelijk buiten te houden.

Sowieso alle ramen en deuren en de gordijnen potdicht houden overdag.

Maar vroeg of laat komt de warmte toch binnen.
Heb 2 jaar geleden zo'n schaduwdoek gehad, maar daardoor had ik 3 maanden lang geen zicht naar buiten, en uiteindelijk scheelde dat hooguit een graad.

Vorig jaar warmtewerende folie op de ramen geplakt (binnenkant, want bovenwoning).
Scheelt ook maar een graad.

En omdat het deze week hier al van gisteren tot en met aanstaande vrijdag niet onder de 27 graden komt, met 3 dertigers, vrees ik dat ik straks al van eind mei tot einde zomer in een bloedhete woning leef.

Met uiteindelijk 29 tot 30 graden in de woonkamer en 30+ op de slaapkamer boven op zolder.

Daar wordt je letterlijk moedeloos van om zo een paar maanden te moeten leven.

Volgende week eens contact opnemen met de verhuurder, want ik las dit in dat artikel:
[..]

Daar ga je dan deze zomer waarschijnlijk niet veel aan hebben.
pi_220870601
Probleem is dat de warmte in de stenen gaat zitten.
Bij nieuwbouw is dat beter maar op een gegeven moment is het ook wel 27c binnen.
Ik heb dan vloer koeling, dit helpt, maar is geen wondermiddel.
Op dagen met echt hoge luchtvochtigheid is het niet echt aan te raden ondanks best strak ingesteld qua watertemperatuur op 19 a 20c max. (Systeem pendelt, kan nog steeds 16c water worden qua aanvoer wat ik ook doe)

Oh maar wat doe ik met vakantie geld, gaat in de pot voor een wat luxere vakantie volgend jaar, a 10k totaal nodig.
Zit nu op 6 a 7, dus dat schiet al op.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 20:19:35 #54
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_220870664
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Alles beter dan dat het nu is.

Bovenwoning recht op het zuiden, geen zonwering, geen airco (mag niks aan de gevel, huur).
Ik heb mn vakantiegeld aan raamsschermen & raamdoek uitgegeven en een schaduwdoek voor over het terras.

Mobiele airco werkte niet voldoende hier.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_220870765
Ik had een mobiele airco in m'n vorige appartementje, daar werd het rustig 38 graden in de zomer (in de winter bleef het overigens zonder te stoken ook gewoon altijd 18-19 graden dus ik klaag verder niet :D ). De mobiele airco had ik daar in m'n slaapkamer van ongeveer 12 m2. Als ik de deur van die kamer dicht hield, moest ik gewoon onder een deken slapen. Dat viel me helemaal niet tegen na de negatieve verhalen die je vaak over mobiele airco's leest.

Daarentegen keek ik in de zomermaanden ook maar even niet naar m'n energieverbruik, dat ding vrat echt stroom in bizarre hoeveelheden.
pi_220871008
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 20:35 schreef Irritatie100 het volgende:
Dat viel me helemaal niet tegen na de negatieve verhalen die je vaak over mobiele airco's leest.
Juist omdat je slaapkamer zo klein is werkte hij perfect. Daar zijn die mobiele aircos best goed in. Idd wel stroomverbruik
  zaterdag 23 mei 2026 @ 21:12:39 #57
370431 drakin
vurig typje
pi_220871029
Een boek
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_220873635
quote:
88s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 21:12 schreef drakin het volgende:
Een boek
Welk boek?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220873700
Ik ga ermee op vakantie
  zondag 24 mei 2026 @ 09:09:10 #60
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220873729
Aandelen!!
"Hoka Hey!"
pi_220873733
Ik weet het nog niet. Misschien blijf ik in Nederland en misschien ga ik weg..

Moet eerst mijn paspoort terug vinden, die heb ik blijkbaar te goed verstopt....

Wilde wel naar Thailand.. maar misschien ook Denemarken :@
Of een beetje vrijwilligerswerk doen ergens.

Ik ben er nog niet uit... pffff :{ maar heb iig geen zin om alle weken thuis te blijven..

En als ik thuis blijf scheelt dat vaak wel wat centjes dus zal ik het op de spaarrekening zetten
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220879585
Ben op Kaapverdië bij all in hotel en van mooi weer genieten.

Ik hou zelfs geld over, die gaat naar mijn project een oldtimer opknappen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220879622
Normaal geen speciale bestemming.
Toevallig afgelopen week de gevelbekleding laten opknappen dus laten we zeggen dat ik het daaraan uitgeef dit jaar.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 24 mei 2026 @ 22:31:22 #64
370431 drakin
vurig typje
pi_220880978
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 08:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Welk boek?
Die zal ik in dit topic posten, ik kan helaas net geen 2 boeken kopen van het enorme bedrag wat zich vakantiegeld noemt (ik ben grotendeels zzper dus krijg normaal helemaal geen vakantiegeld) of ik vind nog ergens een 2e hands Terry Pratchett die ik nog mis uit de Discworld serie
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_220881115
Ik laat het vakantiegeld en 13e maand gewoon maandelijks uitbetalen, dus het staat allemaal al op mijn spaarrekening.
pi_220881162
Hoho ondernemers krijgen dat niet. Niet zomaar iig
Vakman pur sang
pi_220881930
Aan het modderfokking Eftelinghotel _O_
-nee-
  zondag 24 mei 2026 @ 23:59:58 #68
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220882234
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:18 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
992 GT3 Touring
Dat is echt een mokergeile bak.
pi_220882300
Hier één knutslepakket
De rest sparen, want er komt een renovatie aan en daarna wil ik wat dingen aanschaffen (zoals een balkonparasol, extra boekenkast, er gaat vast nog wel wat stuk etc).

Dat is na de bouwvak

Misschien nog een dagje uit, maar verwacht het eigenlijk niet
En misschien ga ik nog een keer de stad in voor een paar T-shirts :)
pi_220882412
Spaarrekening, vakanties gaan gewoon uit het normale budget
  maandag 25 mei 2026 @ 02:39:54 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220882526
Drugs en hoeren.
pi_220882605
Bij mijn huidige werkgever geen uitkering in Mei maar hele jaar door, maar ik spaar ongeveer 2000 euro per maand, dus ergens op mijn spaarrekening.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220882671
We krijgen een nieuwe serre, dus het vakantiegeld en een deel spaargeld gaat daar aan op.
pi_220882742
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 17:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Alles beter dan dat het nu is.

Bovenwoning recht op het zuiden, geen zonwering, geen airco (mag niks aan de gevel, huur).
Midea heeft daar een aardige mobiele split oplossing voor.

Overigens dat verhuurders nog steeds zonwering weigeren zou crimineel moeten zijn.
Je zou nog speciale 3m folie op de buitenkant kunnen proberen of van die screens met zuignappen.

Bij mij gaat het naar een vakantie en het nieuwe huis. Laatste slurpt geld als een malle maar van dit geld accu en pv installatie.

[ Bericht 9% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 25-05-2026 08:20:37 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220883393
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 07:32 schreef Seeburg54 het volgende:
We krijgen een nieuwe serre, dus het vakantiegeld en een deel spaargeld gaat daar aan op.
Komt er een klustopic?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220884855
Ik ga op vakantie dit jaar dus 90% is daar aan uitgegeven :)
Twiddel
pi_220885165
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 08:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Midea heeft daar een aardige mobiele split oplossing voor.

Overigens dat verhuurders nog steeds zonwering weigeren zou crimineel moeten zijn.
Je zou nog speciale 3m folie op de buitenkant kunnen proberen of van die screens met zuignappen.

Bij mij gaat het naar een vakantie en het nieuwe huis. Laatste slurpt geld als een malle maar van dit geld accu en pv installatie.
Zonwering weigeren mag niet vlg Europese regels omtrent EPBD.
Het is zelfs verplicht voor nieuwbouw
Vakman pur sang
pi_220885179
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 08:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Midea heeft daar een aardige mobiele split oplossing voor.
Nou ja dan heb je airco (geen schertsding als een mobiele) maar dan is het nog vechten tegen de bierkaai als de ramen, muren en plat dak continue in de brandende zon zijn. Dus inderdaad eerst zonwering wat gewoon 1e vereiste is in de zin dat koeling ook maar tot bepaalde hoogte iets doet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220885419
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja dan heb je airco (geen schertsding als een mobiele) maar dan is het nog vechten tegen de bierkaai als de ramen, muren en plat dak continue in de brandende zon zijn. Dus inderdaad eerst zonwering wat gewoon 1e vereiste is in de zin dat koeling ook maar tot bepaalde hoogte iets doet.
Mee eens maar het naast een rechtszaak starten een van de weinige oplossingen om te kunnen slapen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220885487
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zonwering weigeren mag niet vlg Europese regels omtrent EPBD.
Het is zelfs verplicht voor nieuwbouw
Wel echt pas sinds dit jaar.
Bij mijn huis mocht de actieve koeling van de bronpomp nog opgegeven worden als mitigerende maatregel.

Overigens dat ze het vanuit de bouw niet doen is nog daaraan toe maar als het alleen al zouden voorbereiden dan denkt de architect ook een keer na dat die bakken er moeten komen en kun je ze een keer fatsoenlijk wegwerken.

Ik heb straks ¤20k uitgegeven aan Warema op kleurgespoten zonwering maar als de architect de bovendorpels van de kozijnen 2cm hoger had gemaakt dan had ik alles veel mooier weg kunnen werken en had de vitrage aan de binnenkant ook op een manier kunnen hangen zodat de ramen nog open konden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220885573
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wel echt pas sinds dit jaar.
Bij mijn huis mocht de actieve koeling van de bronpomp nog opgegeven worden als mitigerende maatregel.

Overigens dat ze het vanuit de bouw niet doen is nog daaraan toe maar als het alleen al zouden voorbereiden dan denkt de architect ook een keer na dat die bakken er moeten komen en kun je ze een keer fatsoenlijk wegwerken.

Ik heb straks ¤20k uitgegeven aan Warema op kleurgespoten zonwering maar als de architect de bovendorpels van de kozijnen 2cm hoger had gemaakt dan had ik alles veel mooier weg kunnen werken en had de vitrage aan de binnenkant ook op een manier kunnen hangen zodat de ramen nog open konden.
Klopt wordt te weinig bij stilgestaan, de ruimte voor de bak maar ook de buizen voor de voeding zouden verplicht voorbereid moeten zijn.

Wat ze dan wel weer hebben verplicht gesteld wat helemaal averechts werkt, is een master-master regeling op de ruimtes (t.b.v. klimaat)
Dat betekend als 1 kleine ruimte vraag heeft de hele installatie moet gaan lopen voor die ruimte (bv een slaapkamer)
Dit brengt problemen met zich mee met de apparatuur die gaat pendelen of zeer inefficiënt werkt.
Vakman pur sang
pi_220886309
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 09:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Komt er een klustopic?
We gaan het zelf niet doen, wordt geplaatst. Gelukkig.
  maandag 25 mei 2026 @ 17:58:12 #83
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_220886694
Deels voor een vakantie in september, deels op de spaarrekening voor ik weet nog niet wat precies.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_220886699
Nieuwe vaste airco :D
pi_220886778
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 16:52 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
We gaan het zelf niet doen, wordt geplaatst. Gelukkig.
Foto's altijd welkom in subforum "projecten".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220887040
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 02:39 schreef leolinedance het volgende:
Drugs en hoeren.
Dit doe ik ook, en wat overblijft ga ik verbrassen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220887315
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 17:58 schreef karr-1 het volgende:
Deels voor een vakantie in september, deels op de spaarrekening voor ik weet nog niet wat precies.
Ik heb alles op m'n lopende. :')

Want voor die rente hoef je het niet te doen. En nog te 'weinig' om echt significant in aandelen te doen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220887792
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:36 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb alles op m'n lopende. :')

Want voor die rente hoef je het niet te doen. En nog te 'weinig' om echt significant in aandelen te doen.
Als je elke maand wat overhoudt is het nooit 'te weinig' om wat met aandelen te doen.
  maandag 25 mei 2026 @ 22:57:47 #89
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_220888727
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 19:36 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb alles op m'n lopende. :')

Want voor die rente hoef je het niet te doen. En nog te 'weinig' om echt significant in aandelen te doen.
Ik spaar dan ook niet voor de rente, dat is de moeite niet waard.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_220889518
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:57 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Ik spaar dan ook niet voor de rente, dat is de moeite niet waard.
Waarom dan onderscheid maken tussen spaarrekening en lopende? Want je sprak specifiek over een spaarrekening.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 21:58:44 #91
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_220894630
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 08:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Waarom dan onderscheid maken tussen spaarrekening en lopende? Want je sprak specifiek over een spaarrekening.
Omdat ik het makkelijker vind om geld gescheiden te houden. Direct gebruik op de normale rekening, wat ik niet direct nodig heb op de spaarrekening. Een beetje overzicht kan geen kwaad.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_220894940
Ik laat het altijd maandelijks uitbetalen en het gaat dan naar aandelen.


quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 16:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Levert meer op dan aandelen
Niet waar.
pi_220894964
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 14:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja dan heb je airco (geen schertsding als een mobiele) maar dan is het nog vechten tegen de bierkaai als de ramen, muren en plat dak continue in de brandende zon zijn. Dus inderdaad eerst zonwering wat gewoon 1e vereiste is in de zin dat koeling ook maar tot bepaalde hoogte iets doet.
Hier sinds vorig jaar rolluiken die alles afsluiten en dat scheelt echt heel veel. Daarnaast vloer koeling met de warmtepomp, die combinatie maakt het behaaglijk.
Platte dak is ook geïsoleerd met 12cm pir.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 23:36:08 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220895041
Dat gaat op de grote hoop, waar ik ook weer mijn vakanties van betaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 26-05-2026 23:43:08 ]
pi_220903893
Ik heb er zojuist een plug-in thuisbatterij van betaald
  donderdag 28 mei 2026 @ 10:23:09 #96
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220903981
spaarrekening
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220904184
Restant van de openstaande factuur van de zomervakantie betaald, en de rest ingezet voor beleggingen. Het geld dat we op vakantie uitgeven betalen we gewoon van het salaris van die maand.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_220904389
Ik kwam erachter dat ik geen vakantiegeld krijg in mei (maar in juni), dus straks aan de creditcardmaatschappij. :')
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220906285
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:55 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dit doe ik ook, en wat overblijft ga ik verbrassen.
Hier ook.

Coke van billen snuiven hmmmmm :9
pi_220906419
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:55 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dit doe ik ook, en wat overblijft ga ik verbrassen.
Dat is investeren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220906611
quote:
14s.gif Op zondag 24 mei 2026 23:30 schreef Marsenal het volgende:
Aan het modderfokking Eftelinghotel _O_
Ik heb met je te doen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220906819
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 15:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb met je te doen.
Houd je niet van leuke dingen?
-nee-
pi_220906990


[ Bericht 100% gewijzigd door paardendokter op 28-05-2026 21:55:00 ]
pi_220907134
Mijn baas vroeg ooit:
Wat deed je met je vakantiegeld?

Ik:
Tank van de auto mee volgegooid

Baas:
En de rest dan?

Ik:
De rest deed mijn moeder erbij.
Vakman pur sang
pi_220907178


[ Bericht 100% gewijzigd door paardendokter op 28-05-2026 21:55:16 ]
pi_220907266
Mijn baas vroeg ooit:
Wat deed je met je vakantiegeld?

Ik:
Tank van de auto mee volgegooid

Baas:
En de rest dan?

Ik:
Meer kreeg ik niet van mijn werkgever, dus je zult je nieuwe kleding zelf moeten kopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')