Dat is precies waar het over gaat. Dat er geen individuele waardering meer is. Met je schalen en tredes. Dan maakt het ook geen zak uit of je veel kennis hebt of wel hard werkt.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:47 schreef epicbeardman het volgende:
Het zijn echt alleen boomers die hier over vallen, maar ook uit mijn boomer collega's krijg ik het nog wel eruit.
De jongeren tussen 20-36 weten alles van elkaar, ik weet precies welke schaal en trede ze zitten, of ze individuele verhoging hebben gehad. Zelf loonstroken worden gedeeld op WhatsApp. Dit geldt voor minstens 5-10 collega's.
Is het gek dat ik meer presteer en met innovatie kom terwijl mijn boomer collega het lekker uitzingt met 8000 bruto en ik 2500 minder? Tja hij werkt er dan ook al 45+ jaar.. maar ja feitelijk zou ik meer mogen verdienen. Helaas werkt het niet altijd zo dus daar kan ik ook prima mee leven.
Bij een cao maakt dat niets uit. Maar ondernemingen die geen cao hanteren maar alleen de wettelijke zaken is dat toch anders. Zeker als onderhandelen een grote rol gaat spelen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:51 schreef Piles het volgende:
Ach, zo heet wordt de soep niet gegeten jongens. Het gaat niet om het inzien van salarissen van individuele collega's:
[..]
Groot deel van de organisatie werkt al met salarisschalen per functie, zeker op niveau loonslaaf.
Dus dan krijg je een range: mensen in jouw functie krijgen ¤ 3000 - 4700. En de schaal (die al inzichtelijk is) loopt van ¤ 2800 - 5000. Wat weet je dan meer dan dat je nu weet?
Dat is niet altijd het geval bij een cao. Ze kunnen tredes inhouden bij slecht functioneren of zelfs terug zetten in functie en daarmee dus een schaal etc. Het verschil is inderdaad minder mbt prestatie. Maar geen cao kunnen de verschillen enorm zijn bij gelijke functie en dezelfde prestatie. Bij een cao is dat minder het geval. Heb beide situaties mee gemaakt. En zonder cao had ik behoorlijk minder dan menig collega. Toen ik daar achter kwam en met ontslag dreigde kon plots alles tot zefs stukken meer dan mijn collega's. Maw ik had te laag ingezet.quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:56 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is precies waar het over gaat. Dat er geen individuele waardering meer is. Met je schalen en tredes. Dan maakt het ook geen zak uit of je veel kennis hebt of wel hard werkt.
In de VS is het wel super normaal dat iedereen totaal open is over wat ie verdient.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In de VS is het echt tot op de bodem uitgezocht en blijken de verschillen allemaal verklaarbaar.
Daarnaast is het ook idioot om te gaan vergelijken, want je weet nooit waarom iemand meer verdient, aangezien er heel veel variabelen zijn. Messi verdient veel meer dan zijn teamgenoten maar op papier werkt hij ‘net zo hard’.
Het is weer een typische ambtenarenoplossing. Waarbij de werkgever privégegevens van werknemers met collega’s moet delen (zou ik niet blij mee zijn)… en wat geheid tot gedoe op de werkvloer gaat leiden.
Zeer slechte zaak dit en eens temeer een reden om alternatieven te zoeken voor het hebben van personeel in de EU.
Dat moeten ze in de VS weten.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:18 schreef borbit het volgende:
[..]
In de VS is het wel super normaal dat iedereen totaal open is over wat ie verdient.
Waarom ben je zo bang? Mijn generatie doet er niet moeilijk over. Ik heb al tig loonstrookjes van anderen gezien.quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Niets onzin aan. Waarom gaat het een ander ook maar íets aan? Waarom denk jij recht te hebben inzage te krijgen in de financiëen van een ander? Wat is dit voor onzin?
Dit soort dingen gaat een ander geen ene f*ck aan.
Het heeft toch niks met 'bang' te maken? Wat een onzin zeg. De een is nou eenmaal meer gesteld op privacy dan de ander. Ik vind dat dit soort informatie een ander geen ene snars aan gaat. Wat een andere generatie doet heb ik niets mee te maken.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom ben je zo bang? Mijn generatie doet er niet moeilijk over. Ik heb al tig loonstrookjes van anderen gezien.
Wat staat hier?quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:18 schreef Edding345 het volgende:
Mooi, fok calvinisme man. Word kk hard genaaid door de slavenhandelaar opdrachtgever en daar moet je met je collegas voor tegen strijden en geen kont likken voor spaarcentjes
Ik snap niet wat een geldige reden voor privacy dat is. Ik weet het ook genoeg van anderen, dat is alleen maar eerlijk. Uiteindelijk veranderd er niks voor je of je het nou wel of niet weet. Noem eens één geldige reden waarom het je niet aangaat. Enige wat ik kan bedenken is dat je onverklaard inkomen krijgt en dat is nou precies wat dit probeert te voorkomen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het heeft toch niks met 'bang' te maken? Wat een onzin zeg. De een is nou eenmaal meer gesteld op privacy dan de ander. Ik vind dat dit soort informatie een ander geen ene snars aan gaat. Wat een andere generatie doet heb ik niets mee te maken.
Echt, dat gesteld zijn op je privacy steeds zo wegzetten als 'bang' zijn, dát is pas onzin. Je wil dingen weten die je niets aan gaan.
Ik hoef jou, of wie dan ook, helemaal niets uit te leggen. Het is privé. Klaar.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik snap niet wat een geldige reden voor privacy dat is. Ik weet het ook genoeg van anderen, dat is alleen maar eerlijk. Uiteindelijk veranderd er niks voor je of je het nou wel of niet weet. Noem eens één geldige reden waarom het je niet aangaat. Enige wat ik kan bedenken is dat je onverklaard inkomen krijgt en dat is nou precies wat dit probeert te voorkomen.
het is toch mijn salaris? Mijn afspraak met de werkgever? Zullen we anders ook maar alle bankgegevens en inlogdetails delen?quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik snap niet wat een geldige reden voor privacy dat is. Ik weet het ook genoeg van anderen, dat is alleen maar eerlijk. Uiteindelijk veranderd er niks voor je of je het nou wel of niet weet. Noem eens één geldige reden waarom het je niet aangaat. Enige wat ik kan bedenken is dat je onverklaard inkomen krijgt en dat is nou precies wat dit probeert te voorkomen.
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Niemand heeft daar iets mee te maken. Maar dan spreek ik voor mijzelf. Als ik er hoe dan ook achter kom dat een collega in gelijke functie bij een gelijke prestatie of zelfs minder maar een behoorlijk hoger salaris heeft, dan ga ik daar wel iets mee doen. Dan trek ik mijn conclusies. En dan praat ik niet over 100 tot pak weg 300 euro. En dan heb ik het over ondernemingen zonder cao. Overigens hoef ik dat niet meer te doen maar zou ik nog doen als ik nog werkte.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:42 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
het is toch mijn salaris? Mijn afspraak met de werkgever? Zullen we anders ook maar alle bankgegevens en inlogdetails delen?
Kortom, het gemiddelde per functie. Salarishuis en schaal en zo en wat daar bij hoort.quote:In een verplicht systeem moet zichtbaar zijn welk loon wordt verdiend in welke functie. Op die manier moeten werknemers kunnen zien hoe groot de loonkloof is, en kunnen zij dit aankaarten op de werkvloer.
Dat is natuurlijk een enorm kromme vergelijking.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:42 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
het is toch mijn salaris? Mijn afspraak met de werkgever? Zullen we anders ook maar alle bankgegevens en inlogdetails delen?
Maar daarvoor zijn precies deze regels.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Niemand heeft daar iets mee te maken. Maar dan spreek ik voor mijzelf. Als ik er hoe dan ook achter kom dat een collega in gelijke functie bij een gelijke prestatie of zelfs minder maar een behoorlijk hoger salaris heeft, dan ga ik daar wel iets mee doen. Dan trek ik mijn conclusies. En dan praat ik niet over 100 tot pak weg 300 euro. En dan heb ik het over ondernemingen zonder cao. Overigens hoef ik dat niet meer te doen maar zou ik nog doen als ik nog werkte.
Nope, die onderknuppels bepalen dat niet. Bij grote bedrijven wordt al snel gebruik gemaakt van ORBA van AWVN. Dat wordt juist zo onafhankelijk mogelijk gedaan. Geloof me nou, je wordt als goede medewerker echt niet beter van deze ontwikkeling. Enkel slechte medewerkers zullen hiervan profiteren. En het bedrijfsleven als geheel gaat bovengemiddelde medewerkers minder goed kunnen extra kunnen belonen, waardoor de over de hele breedte de ambitie zal afnemen. Dat is mijn -weliswaar kort door de bocht getrokken- conclusiequote:Op donderdag 21 mei 2026 14:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat wijkt niet veel af van wat de politiek hier wil. Die onderknuppels bepalen namelijk wel wat je krijgt binnen die bandbreedte of in welk kader je uberhaupt valt. En dat is tamelijk gevoelig voor allerlei politiek en lui die vooral een grote bek hebben.
Daarom goed om dat eens wat minder arbitrair te maken.
Flikker op met je 'boomer'. Typisch, alles wat je niet zint moet wel 'boomer' zijn.quote:
Inderdaad, straks moet je nog meetbare doelen gaan behalen in plaats van een beetje brallen en bruine armen halen met Powerpoint presentaties.quote:
Ach, zo makkelijk vuren vanaf de zijlijn. Zat je zojuist tijdens de lunch naast Dunning en Kruger?quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:45 schreef Discombobulate het volgende:
Overigens is mijn ervaring dat het meer walk the walk, talk the talk is dan uiteindelijk echt een prestatie leveren is, dat zie je overal in hoge managementrollen. Al die grootverdieners doen geen flikker, staan nooit op de werkvloer en hebben af en toe eens een 'studiedag' of gaan naar een 'congres' voor hun punten.
Ben er ook altijd open over geweest. En bij de laatste werkgever(NSr)waar ik werkte had je een cao en weet je sowieso wat een andere collega aan salaris heeft bij een bepaalde functie en leeftijd/jaren ervaring. Dat is geen geheim.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:51 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben er heel open over, veel collega's ook. Er is werkelijk waar niets aan de hand.
Jij hebt ook al geen idee hè? Volgens mij zijn lang niet alle babyboomers manager, maar stel dat dat wel zo zou zijn, managers worden over het algemeen juist op doelen afgerekend. Geen individuele doelen zoals jij (soms ook dat) maar afdelingsdoelen of bedrijfsresultaten. Dat slappe gelul van boomer =/= manager =/= iemand zonder benul en zonder harde doelen is ook echt te treurig.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, straks moet je nog meetbare doelen gaan behalen in plaats van een beetje brallen en bruine armen halen met Powerpoint presentaties.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |