Maar dus ook geen reden meer om extra goed je best te doen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:13 schreef timmmmm het volgende:
Weer een overwinning voor de werkgever. Die kan salarissen gewoon standardiseren nu. Als je voortaan bij de werkgever komt en vindt dat je meer zou moeten krijgen omdat je goed presteert, kan hij gewoon de salaristabel erbij pakken wat er voor welke functie staat.
Resultaat is dat je je makkelijker kan verschuilen achter deze wet en ongelijke behandeling en dus niet van de tabel af kan wijken. Het wordt lastiger om ever een beter salaris te onderhandelen. En men haalt het binnen alsof het een overwinning voor de hardwerkende man is, die is hier juist de dupe van.
Als jij denkt dat dat de enige werknemer is die beloond wordt in Nederland en dat dit nooit de werknemer is die goed presteert, heb je een nogal negatief beeld van hoe het eraan toe gaat. Ik denk niet dat dat beeld juist is.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vooral de werknemer met een grote waffel, zonder daadwerkelijk meer toe te voegen als zijn collega's, is er de dupe van.
Loon naar werken wordt dus een stuk moeilijker, het wordt inderdaad werken naar loon. Minder kansen voor de werknemer. Erg jammer en met een beetje pech een bom onder het Europese werkveldquote:Op donderdag 21 mei 2026 13:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Maar dus ook geen reden meer om extra goed je best te doen.
Gewoon maximaal thuis'werken' en chillen wordt dan de norm.
Of je nou veel of weinig werk verzet, voor het salaris maakt het geen flikker meer uit met vast loonschaaltjes waar men niet vanaf wil wijken. Net als die 'papadagen' die voor 70% doorbetaald worden, die heb ik mezelf ook cadeau gedaan op mijn thuiswerkdag door maar 30% van de tijd te werken.
Past perfect in het own nothing, be happy regime.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:25 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Loon naar werken wordt dus een stuk moeilijker, het wordt inderdaad werken naar loon. Minder kansen voor de werknemer. Erg jammer en met een beetje pech een bom onder het Europese werkveld
Hoe kan Europa ooit nog concurrerend zijn met zulke acties?quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:25 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Loon naar werken wordt dus een stuk moeilijker, het wordt inderdaad werken naar loon. Minder kansen voor de werknemer. Erg jammer en met een beetje pech een bom onder het Europese werkveld
Bingo, je beperkt hier werkgevers mee. Voor de onderste laag is dit goed, voor degene die meer presteren is dit slecht.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik denk dat dit nog wel eens verkeerd uit kan pakken. Nu kan een bedrijf iemand verleiden naar hun over te stappen met een wat hoger salaris, en iemand heeft in ieder geval het idee dat er ruimte is te onderhandelen. Dit plan zal er voor zorgen dat die paar die een hoger salaris hebben, dat dan niet meer hebben. Een bedrijf kan simpelweg niet iedereen een hoger salaris geven. Nu heeft een bedrijf een veel sterker argument om iemand geen hoger salaris te geven.
Dat zie je ook bij universiteiten. Wij hadden dat laatst nog. Goede postdoc kandidaat, hadden we al mee gewerkt tijdens zn phd. Geld voor nieuw project binnen, in principe salaris met hem afgesproken, kan ook binnen het budget van het project. Teruggefloten door HR. Door HR zit hij in een lagere schaal nu, omdat het anders een precedent naar anderen zou zetten. Dit is dan puur op basis van zijn ervaring, niet op basis van zijn kunde. Men gaat mensen dus meer beoordelen op hoeveel tijd ze hebben gespendeerd in een rol, en niet wat ze gepresteerd hebben.
En die werkgever is nu wel beperkt om talenten aan te trekken, maar staat ook heel sterk in zijn schoenen in salarisonderhandelingen: "Iedereen krijgt dit".quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:53 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Bingo, je beperkt hier werkgevers mee. Voor de onderste laag is dit goed, voor degene die meer presteren is dit slecht.
Nee.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:47 schreef epicbeardman het volgende:
Het zijn echt alleen boomers die hier over vallen
Moeten zij weten. Ik als veertiger heb er geen enkele behoefte aan ook maar iets van dat soort informatie te delen, of het van anderen te weten. Ik hecht zwaar aan mijn privacy, daar valt salaris etc ook onder. En als iemand me er naar vraagt krijgt diegene een beleefde variant van 'dat zijn jouw zaken niet'.quote:[
De jongeren tussen 20-36 weten alles van elkaar, ik weet precies welke schaal en trede ze zitten, of ze individuele verhoging hebben gehad. Zelf loonstroken worden gedeeld op WhatsApp. Dit geldt voor minstens 5-10 collega's.
Dit!quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:51 schreef Piles het volgende:
Ach, zo heet wordt de soep niet gegeten jongens. Het gaat niet om het inzien van salarissen van individuele collega's:
[..]
Groot deel van de organisatie werkt al met salarisschalen per functie, zeker op niveau loonslaaf.
Dus dan krijg je een range: mensen in jouw functie krijgen ¤ 3000 - 4700. En de schaal (die al inzichtelijk is) loopt van ¤ 2800 - 5000. Wat weet je dan meer dan dat je nu weet?
Er zijn ook medewerkers die goed presteren en die een grote waffel hebben.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als jij denkt dat dat de enige werknemer is die beloond wordt in Nederland en dat dit nooit de werknemer is die goed presteert, heb je een nogal negatief beeld van hoe het eraan toe gaat. Ik denk niet dat dat beeld juist is.
Totdat ze wat ouder worden en een keer zelf die extra stap maken vanwege een buitengewone prestatie of vanwege een promotie die ze misschien behoorlijk in de schoenen is geschoven. Dan stoppen ze wel met delen van deze info. Tuurlijk, als je 4 jaar geleden gestart bent in een 13 in een dozijn kantoorbaan dan is je salaris ook niet spannend en makkelijk in te schatten. Het wordt gevoeliger als je carrière wat afslagen gepakt heeft.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:47 schreef epicbeardman het volgende:
Het zijn echt alleen boomers die hier over vallen, maar ook uit mijn boomer collega's krijg ik het nog wel eruit.
De jongeren tussen 20-36 weten alles van elkaar, ik weet precies welke schaal en trede ze zitten, of ze individuele verhoging hebben gehad. Zelf loonstroken worden gedeeld op WhatsApp. Dit geldt voor minstens 5-10 collega's.
Is het gek dat ik meer presteer en met innovatie kom terwijl mijn boomer collega het lekker uitzingt met 8000 bruto en ik 2500 minder? Tja hij werkt er dan ook al 45+ jaar.. maar ja feitelijk zou ik meer mogen verdienen. Helaas werkt het niet altijd zo dus daar kan ik ook prima mee leven.
Inderdaad. Mensen die het gevoel hebben dat je werkgever jou bedondert en slechte mensen voortrekt hebben een heel slecht beeld van zichzelf maar hebben blijkbaar ook geen idee dat hun werkgever er niets aan heeft om slechte mensen met een grotere bek beter te belonen. Dus die personen met hun grote bek zullen echt wel iets kunnen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als jij denkt dat dat de enige werknemer is die beloond wordt in Nederland en dat dit nooit de werknemer is die goed presteert, heb je een nogal negatief beeld van hoe het eraan toe gaat. Ik denk niet dat dat beeld juist is.
Dat kan prima als de baas maar duidelijk maakt hoe Jan en Henk even veel kunnen gaan verdienen als Kees.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:41 schreef Pajanus het volgende:
De volgende doodsteek voor het individualisme.
in de toekomst mag ik dus nieteens zonder verantwoording beter beloond worden dan mijn collega's.
Als Jan, Henk, en Kees dezelfde titel hebben maar Kees 3x zoveel presteert dan moet dat voortaan zeker verantwoord gaan woorden?
Zoiets geldt misschien voor bedrijven met 15 werknemers.quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:11 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Inderdaad. Mensen die het gevoel hebben dat je werkgever jou bedondert en slechte mensen voortrekt hebben een heel slecht beeld van zichzelf maar hebben blijkbaar ook geen idee dat hun werkgever er niets aan heeft om slechte mensen met een grotere bek beter te belonen. Dus die personen met hun grote bek zullen echt wel iets kunnen.
Ja, uiteraard zitten links en rechts in Nederland ook echt wel managers die geen benul hebben wat een team leiden inhoudt, maar goed, dat is niet de norm en dat wordt met deze wet ook echt niet anders.
Ik heb bij meerdere multinationals gewerkt met in Nederland tenminste 2500 man personeel, dus ik ken het systeem. Juist in die corporate organisaties bepalen onderknuppels je salaris niet, daar bepaalt het salarishuis i.c.m. functiewaarderingssysteem hoeveel je verdient. Uitzonderingen daarop gaan zonder uitzondering volgens een vier ogen principe (lees, via de indirect manager)quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zoiets geldt misschien voor bedrijven met 15 werknemers.
Zit je in een corporate met allerlei onderknuppels die je salaris bepalen, dan is dat een vrij naief beeld.
En dat wijkt niet veel af van wat de politiek hier wil. Die onderknuppels bepalen namelijk wel wat je krijgt binnen die bandbreedte of in welk kader je uberhaupt valt. En dat is tamelijk gevoelig voor allerlei politiek en lui die vooral een grote bek hebben.quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:28 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ik heb bij meerdere multinationals gewerkt met in Nederland tenminste 2500 man personeel, dus ik ken het systeem. Juist in die corporate organisaties bepalen onderknuppels je salaris niet, daar bepaalt het salarishuis i.c.m. functiewaarderingssysteem hoeveel je verdient. Uitzonderingen daarop gaan zonder uitzondering volgens een vier ogen principe (lees, via de indirect manager)
Waarom ben je zo bang dat mensen je salaris weten? Ik weet het ook gewoon van m'n directe collega's. Wat is dit voor onzin?quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:04 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Moeten zij weten. Ik als veertiger heb er geen enkele behoefte aan ook maar iets van dat soort informatie te delen, of het van anderen te weten. Ik hecht zwaar aan mijn privacy, daar valt salaris etc ook onder. En als iemand me er naar vraagt krijgt diegene een beleefde variant van 'dat zijn jouw zaken niet'.
Niets onzin aan. Waarom gaat het een ander ook maar íets aan? Waarom denk jij recht te hebben inzage te krijgen in de financiëen van een ander? Wat is dit voor onzin?quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom ben je zo bang dat mensen je salaris weten? Ik weet het ook gewoon van m'n directe collega's. Wat is dit voor onzin?
En vergeet vooral Marietje niet.quote:Op donderdag 21 mei 2026 13:41 schreef Pajanus het volgende:
De volgende doodsteek voor het individualisme.
in de toekomst mag ik dus nieteens zonder verantwoording beter beloond worden dan mijn collega's.
Als Jan, Henk, en Kees dezelfde titel hebben maar Kees 3x zoveel presteert dan moet dat voortaan zeker verantwoord gaan woorden?
You will own nothing and be happy, He?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |