abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220873640
quote:
Wel interessant; uit die link:

"Ze kunnen het ook niet meer vragen aan banken, hypotheekadviseurs en de Belastingdienst. Want die mogen van de wet de gegevens helemaal niet zo lang bewaren. Kortom: er is niemand die kan controleren of het recht op hypotheekrenteaftrek verlopen is".

Da's natuurlijk vragen om problemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 mei 2026 @ 09:12:54 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220873747
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 07:07 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Nee.
jij denkt ik zeg snel nee, want die discussie ga ik niet aan

quote:
Maar daar gaat het verder ook niet om. Het instandhouden van de HRA, de jubelton, startersvrijstelling, gunstige regels voor vastgoedinversteerders, etc. hebben ervoor gezorgd dat de maximale biedruimte telkens weer gestegen is, wat uiteindelijk een veel directer effect heeft op de huizenprijzen dan eventuele tekorten.
en woningbouw ??

uiteraard moet die subsidie op een reeds totaal overspannen markt weg

quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 08:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Die worden echt niet meer afgeschaft.
de wet Hillen gaat men wel versneld afschaffen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220874088
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:12 schreef michaelmoore het volgende:

de wet Hillen gaat men wel versneld afschaffen
Is formeel al afgeschaft. Alleen de afbouw vindt over 30 jaar (en niet versneld) plaats.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 mei 2026 @ 09:48:51 #229
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220874147
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Is formeel al afgeschaft. Alleen de afbouw vindt over 30 jaar (en niet versneld) plaats.
Het voornemen tot afschaffing is genomen
je loopt achter
quote:
AI-overzicht
Ja, dat klopt. De afbouw van de Wet Hillen (de regeling voor huiseigenaren met een (nagenoeg) hypotheekvrije woning) is inderdaad versneld.
Hierdoor betaal je sneller belasting over het eigenwoningforfait dan eerder was gepland.

Versneld afgebouwd: Het belastingvoordeel daalt sinds de versnelling met 4,8% per jaar, in plaats van de eerdere 3,33%. in 15 jaar

Eerder gestopt: De regeling zou oorspronkelijk in 2048 volledig verdwijnen, maar door de versnelling stopt de regeling al in 2041.

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2026 10:13:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 24 mei 2026 @ 09:49:06 #230
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220874149
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 08:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat biedruimte toename een effect heeft op de prijs... Heeft als voorwaarde dat er een tekort is. Anders neemt de prijs niet toe.
Maar de vraag stijgt door economische voorspoed, vertrouwen en mogelijkheden, niet door fysieke schaarste.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  zondag 24 mei 2026 @ 09:55:13 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220874189
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:49 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Maar de vraag stijgt door economische voorspoed, vertrouwen en mogelijkheden, niet door fysieke schaarste.
vraag naar woonruimte stijgt door dat men ouderen in een groot huis laat wonen en de bejaarden huizen heeft gesloten

En er veel meer alleenstaanden zijn dan vroeger, kennissen wonen ook alleen, je wilt onafhankelijk zijn en blijven
Dat heet huishoudensverdunning

Die woningen zijn eigenlijk voor jongeren bestemd
Het is inderdaad manipulatie van de woningvoorraad
quote:
AI-overzicht
De gemiddelde huishoudgrootte in Nederland is in de afgelopen decennia flink gedaald door vergrijzing en een groeiend aantal alleenstaanden.
Waar er in 1980 nog gemiddeld (2,6) personen in een woning woonden, is dat aantal inmiddels gedaald naar ongeveer 2,1 personen.

Centraal Bureau voor de Statistiek | CBS +3
Ontwikkeling van de gemiddelde woningbezetting:
1980: Gemiddeld (2,6) personen per huishouden.
2000: Gemiddeld (2,2) personen per huishouden.
Nu: Gemiddeld (2,1 ) personen per huishouden.

Centraal Bureau voor de Statistiek | CBS
Waarom is dit veranderd?
Deze daling staat bekend als 'huishoudensverdunning'.
Hoewel de Nederlandse bevolking is gegroeid, is het aantal huishoudens procentueel nog veel harder gestegen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)inder-woningen-erbij

quote:
AI-overzicht
Nederland telde in 1980 ongeveer 4,8 miljoen woningen.
Dit aantal is in de decennia daarna flink gegroeid.
Hieronder vind je de exacte ontwikkeling van de woningvoorraad, inclusief de huidige situatie.

Compendium voor de Leefomgeving +1
1980: Circa 4,8 miljoen woningen
2000: Circa 6,7 tot 6,8 miljoen woningen
Nu (2026): Ruim 8,3 miljoen woningen
quote:
AI-overzicht
In het jaar 2040 zal de woningvoorraad naar verwachting uitkomen op ongeveer 9,3 miljoen woningen in Nederland.
Om aan de vraag van het groeiend aantal huishoudens te voldoen, groeit de voorraad tussen 2025 en 2040 netto met ruim 1 miljoen woningen.

Overheid.nl +1
De ontwikkeling van de woningmarkt tot 2040 is als volgt samengevat:
Totale voorraad: Naar schatting bijna 9,3 miljoen woningen.
Aantal huishoudens: Eveneens een stijging naar bijna 9,3 miljoen huishoudens.

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2026 10:32:27 ]
  zondag 24 mei 2026 @ 10:45:24 #232
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220874572
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vraag naar woonruimte stijgt door dat men ouderen in een groot huis laat wonen en de bejaarden huizen heeft gesloten

En er veel meer alleenstaanden zijn dan vroeger, kennissen wonen ook alleen, je wilt onafhankelijk zijn en blijven

[..]
[..]
[..]

Dat speelt ook mee, maar uiteindelijk is het "probleem" vooral dat veel mensen hetzelfde willen. Dat zijn de huizen waar oorspronkelijk en ook nu in een afnemende markt nog 20 bieders komen.

Mensen vissen 5 keer achter het net en gaan dan ook steeds meer van hun bestedingsruimte gebruiken om hoog te bieden.

Momenteel zijn er huizen in populaire steden waar gewoon geen reacties op komen, aldus mijn makelaar. En die woning is net zo goed geschikt voor een gezin, maar ik zou ook liever op een mooie centrale plek wonen in een licht jaren '30 huis.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
  Redactie Frontpage zondag 24 mei 2026 @ 11:27:38 #233
38148 crew  Innisdemon
pi_220874765
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 10:45 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Momenteel zijn er huizen in populaire steden waar gewoon geen reacties op komen, aldus mijn makelaar.
Heeft hij ook specifieke voorbeelden gegeven? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik dit moeilijk kan geloven, maar laat me graag overtuigen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 24 mei 2026 @ 11:41:43 #234
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220874927
quote:
Momenteel zijn er huizen in populaire steden waar gewoon geen reacties op komen, aldus mijn makelaar
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:27 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Heeft hij ook specifieke voorbeelden gegeven? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik dit moeilijk kan geloven, maar laat me graag overtuigen.
En dat als er wolken zijn dat het soms kan regenen ergens, aldus de broer van een kennis

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2026 11:47:56 ]
  zondag 24 mei 2026 @ 11:42:24 #235
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220874933
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:27 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Ja zeker, want ze verkocht deze woning zelf en baalde hier behoorlijk van. Ik zie dat hij inmiddels (maar dit is 4 weken na ons gesprek) onder bod op Funda staat.

Ik ga het niet delen vanwege privacy technische redenen, maar denk:
- 390.000
- tuintje
- 2 onder 1 kap / hoekwoning
- binnen verouderd
- onderhoud nodig aan houtwerk
- 15 minuten vanaf het centrum van een middelgrote stad
  zondag 24 mei 2026 @ 11:51:06 #236
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220874977
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
En dat als er wolken zijn dat het soms kan regenen ergens, aldus de broer van een kennis
Om maar te zeggen, het is dus niet per se een fysieke krapte. Het is een veel ingewikkeldere markt.

Stel D66 krijgt zn zin, en we bouwen 10 nieuwe steden voor 100.000 inwoners. Het overbieden en de verhitte markt is dan nog steeds niet weg waarschijnlijk. Sure, in minder populaire gebieden of in gebieden met een klein aanbod zou het kunnen afremmen, maar de mensen die in Amsterdam willen wonen willen nog steeds in Amsterdam wonen. De mensen die graag in St. Michielsgestel willen blijven willen dat ook nog steeds.

Dan krijg je zometeen niet 12 biedingen ver boven de vraagprijs, maar 7 biedingen ver boven de vraagprijs.

Maar als de rentes oplopen, of je schenkingen aan banden legt, of de HRA aan banden legt, de onzekerheid toeneemt, dan gaan mensen minder bieden.

Daarom is het geen vraag en aanbodmarkt.
pi_220875451
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:51 schreef Fretwork het volgende:

Maar als 1) de rentes oplopen, 2) je schenkingen aan banden legt, 3) de HRA aan banden legt, 4) onzekerheid toeneemt, dan gaan mensen minder bieden.

Allemaal ... als, als, als. Bij politiek Den Haag hoef je voor een combinatie van 2 of meer uit bovenstaande 4), niet aan te komen. Bovendien, de HRA is al giga aan banden gelegd. Tijd dat alles wat met huis&hypotheek te maken heeft, naar box 3 verhuist.
  zondag 24 mei 2026 @ 13:15:57 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220875703
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Allemaal ... als, als, als. Bij politiek Den Haag hoef je voor een combinatie van 2 of meer uit bovenstaande 4), niet aan te komen. Bovendien, de HRA is al giga aan banden gelegd. Tijd dat alles wat met huis&hypotheek te maken heeft, naar box 3 verhuist.
Omdat dat in het voordeel van de graaiboomer is die zijn hele leven maximaal hypotheekrente op zijn aflossingsvrije hypotheek kon aftrekken, nog steeds een schuld op zijn huis heeft en tegelijkertijd ook dusdanig vermogen heeft opgebouwd dat hij VermogensRendementHeffing moet gaan betalen.

Die wil namelijk graag de (straks niet meer aftrekbare) schuld op de eigen woning aftrekken van het vermogen, zodat er geen of veel minder VRH hoeft te worden afgetikt.

En dit alles weer ten koste van de starter die geen vermogen heeft, maar wel een enorme schuld op de eigen woning, die in 30 jaar moet worden afgelost.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 mei 2026 @ 13:30:29 #239
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220875805
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat dat in het voordeel van de graaiboomer is die zijn hele leven maximaal hypotheekrente op zijn aflossingsvrije hypotheek kon aftrekken, nog steeds een schuld op zijn huis heeft en tegelijkertijd ook dusdanig vermogen heeft opgebouwd dat hij VermogensRendementHeffing moet gaan betalen.

Die wil namelijk graag de (straks niet meer aftrekbare) schuld op de eigen woning aftrekken van het vermogen, zodat er geen of veel minder VRH hoeft te worden afgetikt.

En dit alles weer ten koste van de starter die geen vermogen heeft, maar wel een enorme schuld op de eigen woning, die in 30 jaar moet worden afgelost.
Graaiboomers naar de eerder genoemde getto's lijkt me een toplossing
pi_220877138
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:30 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Graaiboomers naar de eerder genoemde getto's lijkt me een toplossing
:N :N

Ik zit best.
  zondag 24 mei 2026 @ 18:12:53 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220878384
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 15:27 schreef blomke het volgende:

[..]
:N :N

Ik zit best.
Tot ze je overwaarde in box 3 gaan belasten als vermogen.. dan zit je niet zo lekker meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220878467
quote:

[..]
Dat speelt ook mee, maar uiteindelijk is het "probleem" vooral dat veel mensen hetzelfde willen. Dat zijn de huizen waar oorspronkelijk en ook nu in een afnemende markt nog 20 bieders komen.

Mensen vissen 5 keer achter het net en gaan dan ook steeds meer van hun bestedingsruimte gebruiken om hoog te bieden.

Momenteel zijn er huizen in populaire steden waar gewoon geen reacties op komen, aldus mijn makelaar. En die woning is net zo goed geschikt voor een gezin, maar ik zou ook liever op een mooie centrale plek wonen in een licht jaren '30 huis.
Goed onderhouden huizen in neutrale kleuren waar je zo in kan trekken en met een goed energielabel worden nog steeds goed verkocht
pi_220879072
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 18:21 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Goed onderhouden huizen in neutrale kleuren waar je zo in kan trekken en met een goed energielabel worden nog steeds goed verkocht
Een vriend van mij heeft zijn woning (instapklaar, 2017 bouwjaar) 4 maanden online gehad. Ze gaan volgende week voor de verkoop officieel tekenen, de woning is zelfs twee keer online gezet. Ze hebben hem serieus geknepen of de woning uiteindelijk verkocht zou worden dus ze zijn hartstikke blij, maar zo makkelijk als dat het ging gaat het nu niet meer.
pi_220879141
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:49 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Bij voorspoed komt er ook meer aanbod.
Worden we allemaal rijker van.
Of nouja in ons geval krijgen we meer overheidscontrole.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220879183
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

[..]
[..]
[..]

Het kindertal is ook gedropt van 6.0 naar 1.4

Als ze alleen 20+ meenemen zit er ook minder bias in.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 24 mei 2026 @ 19:49:30 #246
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220879189
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 19:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het kindertal is ook gedropt van 6.0 naar 1.4

Als ze alleen 20+ meenemen zit er ook minder bias in.
bij mij niet, ik heb 3 kinderen en 7 kleinkinderen, maar ik behoor dan ook tot de sterken der aarde
pi_220879268
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:51 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Om maar te zeggen, het is dus niet per se een fysieke krapte. Het is een veel ingewikkeldere markt.

Stel D66 krijgt zn zin, en we bouwen 10 nieuwe steden voor 100.000 inwoners. Het overbieden en de verhitte markt is dan nog steeds niet weg waarschijnlijk. Sure, in minder populaire gebieden of in gebieden met een klein aanbod zou het kunnen afremmen, maar de mensen die in Amsterdam willen wonen willen nog steeds in Amsterdam wonen. De mensen die graag in St. Michielsgestel willen blijven willen dat ook nog steeds.

Dan krijg je zometeen niet 12 biedingen ver boven de vraagprijs, maar 7 biedingen ver boven de vraagprijs.

Maar als de rentes oplopen, of je schenkingen aan banden legt, of de HRA aan banden legt, de onzekerheid toeneemt, dan gaan mensen minder bieden.

Daarom is het geen vraag en aanbodmarkt.
Lol.

Die belofte van D66 wie daar waarheidsgehalte aan verbindt moet een psycholoog opzoeken.
pi_220879280
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 19:28 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Een vriend van mij heeft zijn woning (instapklaar, 2017 bouwjaar) 4 maanden online gehad. Ze gaan volgende week voor de verkoop officieel tekenen, de woning is zelfs twee keer online gezet. Ze hebben hem serieus geknepen of de woning uiteindelijk verkocht zou worden dus ze zijn hartstikke blij, maar zo makkelijk als dat het ging gaat het nu niet meer.
Ik zit in dezelfde achtige positie.
Duurt nog wel aan de lange kant.
pi_220879300
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Pardon? Schuld niet aftrekbaar van het vermogen?
  zondag 24 mei 2026 @ 20:44:39 #250
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220879591
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 20:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lol.

Die belofte van D66 wie daar waarheidsgehalte aan verbindt moet een psycholoog opzoeken.
Ja he he, maar het was als voorbeeld dat dat alsnog niet alles zou oplossen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')