Nog maar 19 jaar te leven?quote:
Die heb ik lang niet gezienquote:
Haha Amateur.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:40 schreef Sapstengel het volgende:
Of als je het aan de echte audiofielen vraagt, 3 meter speakerkabel.
40 x je zusje of 80 x je moeder. Of 50 x een trio met beide.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik zit te wachten op:
20 x gram poeder
20 x vriendin achter raam
Snake oil heeft zijn langste tijd wel gehad denk ik, dankzij o.a.:quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:40 schreef Sapstengel het volgende:
Of als je het aan de echte audiofielen vraagt, 3 meter speakerkabel.
Las laatst ook zo'n artikel dat ze het signaal door een banaan en door modder lieten gaan en mensen het niet konden onderscheiden.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:56 schreef highender het volgende:
[..]
Snake oil heeft zijn langste tijd wel gehad denk ik, dankzij o.a.:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?Audio+Reviews/
https://www.youtube.com/@:ErinsAudioCorner/featured
https://www.spinorama.org/
Het is van alle tijden en er blijven ondanks alle weerleggingen blijkbaar voldoende liefhebbers voor. Het is kwakzalverij in het kwadraat maar niet verboden helaas. Dus als je pure onzin met een mooi zwetsverhaal daarbij wilt verkopen dan mag dat gewoon allemaal.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:56 schreef highender het volgende:
[..]
En dan koop ik voor die ¤1000 wel jouw "oude" fiets tweedehands.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:16 schreef Lospedrosa het volgende:
Als ik iets nodig had voor maar ¤1000 had ik het wel gekocht.
Maar in mijn hobby’s is ¤1000,- niet veel.
Bv sportfietsen, wil nog wel nieuwe velgen (+\_ 1,5-2,5 k) een nieuwe draadloze schakelgroep (2,5k)
Gewone mensen gebruiken hun apparatuur om naar hun muziek te luisteren, audiofielen gebruiken hun muziek om naar hun apparatuur te luisterenquote:Op woensdag 20 mei 2026 15:56 schreef highender het volgende:
[..]
Dat is een bekende maar simplistische quote van Alan Parsons inderdaad. Maar goed, ik zou zeggen ga eens Jean Michel-Jarre "The Concerts in China" beluisteren op een hoog volume (85dB op 3 a 4 meter afstand van de speakers). Eerst via een audiofiel systeem, bv Neumann KH420 vervolgens op een 'gewone mensen' systeem bv van Sonos. Wellicht dat je dan begrijpt dat beter geluid de luisterervaring ook beter maakt,quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:36 schreef Faxie het volgende:
Gewone mensen gebruiken hun apparatuur om naar hun muziek te luisteren, audiofielen gebruiken hun muziek om naar hun apparatuur te luisteren
Merk je verschil als de stroom van je zonnepanelen of een kerncentrale komt? Want zo gek zijn die audiofielen nog wel. Heb ondertussen wel zat discussies gelezen op fora. De sceptici komen in de regel met harde data, de fielen komen met gevoelens en ervaringen. Over simplistisch gesproken...quote:Op donderdag 28 mei 2026 23:36 schreef highender het volgende:
[..]
Dat is een bekende maar simplistische quote van Alan Parsons inderdaad. Maar goed, ik zou zeggen ga eens Jean Michel-Jarre "The Concerts in China" beluisteren op een hoog volume (85dB op 3 a 4 meter afstand van de speakers). Eerst via een audiofiel systeem, bv Neumann KH420 vervolgens op een 'gewone mensen' systeem bv van Sonos. Wellicht dat je dan begrijpt dat beter geluid de luisterervaring ook beter maakt,
quote:Op vrijdag 29 mei 2026 00:11 schreef Faxie het volgende:
[..]
Merk je verschil als de stroom van je zonnepanelen of een kerncentrale komt? Want zo gek zijn die audiofielen nog wel. Heb ondertussen wel zat discussies gelezen op fora. De sceptici komen in de regel met harde data, de fielen komen met gevoelens en ervaringen. Over simplistisch gesproken...
Ik heb vrij dure Audiovectors trouwens, geisoleerd en moeite gedaan om ze correct uit te richten. Dingen die er wél toe doen.
ASR ken ik jaquote:Op vrijdag 29 mei 2026 00:32 schreef highender het volgende:
[..]Check anders even die links waarop je eerst reageerde, die gaan enkel over objectieve audio prestaties.Damn.
Van de Audiovector website:quote:Op vrijdag 29 mei 2026 00:11 schreef Faxie het volgende:
Ik heb vrij dure Audiovectors trouwens, geisoleerd en moeite gedaan om ze correct uit te richten. Dingen die er wél toe doen.
En, hoor je het verschil dankzij de diepgevroren componenten?quote:NCS molecular realigment Natural Crystal Structure is one of the many invisible technological improvementss of our Arreté models. By freezing components down to -238° C, the copper molecules realign themselves to their natural positions and will therefore reduce resistance. The result is a clear and more detailed sound quality.
Heb je de pagina van je monitortjes eigenlijk gelezen voordat je reageerde?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 01:15 schreef highender het volgende:
[..]
Van de Audiovector website:
[..]
En, hoor je het verschil dankzij de diepgevroren componenten?![]()
Daarbij geen enkele relevante specificatie zoals een cta-2034.
Marketing is noodzakelijk, maar bullshit claims maken zoals Audiovector doet zeker niet. En geen idee wat je met 'je monitortjes' bedoelt maar als het gaat om die Neumann speakers, die heb ik zelf niet, maar het zijn wel objectief gezien topluidsprekers die uitgebreide meetresultaten publiceren die dat bevestigen. Geen idee over welke pagina jij het hebt maar aan relevante specs ontbreekt het in ieder geval niet,quote:Op vrijdag 29 mei 2026 02:16 schreef Faxie het volgende:
[..]
Heb je de pagina van je monitortjes eigenlijk gelezen voordat je reageerde?
Oh en een kleine zoekopdracht: https://www.sciencedirect(...)ii/S2238785425008427
En nee, dit maakt voor een speaker geen fluit uit. Het is net alsof alle merken full of marketing shit zijn he?
Dat is het 'm nou net, het is geen bullshit claim. Het is een natuurkundig gegeven. Of je het verschil merkt is een tweede, maar dat kan je net zo goed zeggen van "Rotatable elliptical Mathematically Modelled Dispersion™ (MMD™) waveguide" of "Extremely Linear Force Factor™ (ELFF™)", "Low resonance Integral Molding™ (LRIM™)" en "Accelerated Heat Tunneling™ (AHT™)"quote:Op vrijdag 29 mei 2026 03:00 schreef highender het volgende:
[..]
Marketing is noodzakelijk, maar bullshit claims maken zoals Audiovector doet zeker niet. En geen idee wat je met 'je monitortjes' bedoelt maar als het gaat om die Neumann speakers, die heb ik zelf niet, maar het zijn wel objectief gezien topluidsprekers die uitgebreide meetresultaten publiceren die dat bevestigen. Geen idee over welke pagina jij het hebt maar aan relevante specs ontbreekt het in ieder geval niet,
Grammetje is 50 euro... dus je ken net 20 ponypacks halen maar dan is het op.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik zit te wachten op:
20 x gram poeder
20 x vriendin achter raam
"Rotatable elliptical Mathematically Modelled Dispersion™ (MMD™) waveguide" -> Dit is gewoon een beschrijving van de functie en hoe het ontworpen is en dan vertaald in marketing lingo. De claim hier is dat de luidspreker zowel horizontaal als verticaal te gebruiken is (rotatable), door de eliptisch vormgegeven waveguide die middels computer simulatie is ontworpen met als gevolg een gelijkmatige off-axis reponse. Dat dit klopt laat het resultaat zien als je de tab 'data & diagrams' volgt en vervolgens de horizontale en verticale isobars bekijkt..quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:50 schreef Faxie het volgende:
Dat is het 'm nou net, het is geen bullshit claim. Het is een natuurkundig gegeven. Of je het verschil merkt is een tweede, maar dat kan je net zo goed zeggen van "Rotatable elliptical Mathematically Modelled Dispersion™ (MMD™) waveguide" of "Extremely Linear Force Factor™ (ELFF™)", "Low resonance Integral Molding™ (LRIM™)" en "Accelerated Heat Tunneling™ (AHT™)"
Ze publiceren helemaal niets maar doen wel alsof door de term 'white paper' te gebruiken. Zelfs bij het 'flagship model' Audiovector R 10 Arreté van 150k alleen maar claims zonder feiten bevestigd door meetresultaten. En dat terwijl het relatief eenvoudig is, zelfs al hebben ze zelf niet de beschikking over de apparatuur dan kun je hem extern volledig laten meten door een Klippel NFS wat ongeveer 5k kost, ofwel 5% van de prijs van een paar luidsprekers.quote:Van hun 'tech' pagina met enkel blabla zonder meetresultaten:
NCS CRYOGENIC TREATMENT
In our Arreté models, the “seven-nines” copper is subjected to a special cryogenic deep-freeze treatment, which realigns the molecules of the internal wiring, cross-overs, tweeter membranes and terminals. Thanks to reduced resistance and distortion, the result is breath-taking clarity and effortless musical coherence.
Snob. Zo'n setje kost ons +- 5.000 euri. Het is gerust heel goed maar niet iedereen mist een gen om dat soort bedragen uit te geven aan speakers. Dat dat duidelijk is.quote:Op donderdag 28 mei 2026 23:36 schreef highender het volgende:
Eerst via een audiofiel systeem, bv Neumann KH420
Whawha mijn marketing blabla is goed en de jouwe is slechtquote:Op vrijdag 29 mei 2026 19:28 schreef highender het volgende:
[..]
"Rotatable elliptical Mathematically Modelled Dispersion™ (MMD™) waveguide" -> Dit is gewoon een beschrijving van de functie en hoe het ontworpen is en dan vertaald in marketing lingo. De claim hier is dat de luidspreker zowel horizontaal als verticaal te gebruiken is (rotatable), door de eliptisch vormgegeven waveguide die middels computer simulatie is ontworpen met als gevolg een gelijkmatige off-axis reponse. Dat dit klopt laat het resultaat zien als je de tab 'data & diagrams' volgt en vervolgens de horizontale en verticale isobars bekijkt..
"Extremely Linear Force Factor™ (ELFF™)" -> De claim hier is dat hierdoor de vervorming laag is bij hoge geluidsniveau's, ook hier kun je het resultaat bekijken bij de HD en max SPL plots.
"Low resonance Integral Molding™ (LRIM™)" -> Hier idem dito, de claim is minder resonanties door de constructie van de behuizing, het resultaat laten ze zien met de CSD plot.
"Accelerated Heat Tunneling™ (AHT™)" -> Een marketing term om aan te geven dat het met de koeling wel goed zit. Dit onderbouwen ze inderdaad niet expliciet, althans ik kan het niet vinden. Maar deze luidsprekers worden veel in studio's gebruikt en 24/7 met zeer hoog geluidsvolume misbruikt, dus dat geeft vertrouwen.
De claim van Audiovector is echter "The result is a clear and more detailed sound quality." wat ze eenvoudig zouden kunnen onderbouwen. Dit heeft betrekking op de transparantie van een luidspreker en dat is sterk gerelateerd aan de on- en off-axis response (cta-2034) en HD (dus lineaire en, in mindere mate, non-lineaire vervorming). Dan kunnen ze de scheidingsfilters vergelijken door er een met diepvries behandeling, en een zonder diepvriesbehandeling te meten en daarvan de resultaten te publiceren (lagere lineaire en/of non-lineaire vervorming). Dat doen ze niet, omdat wat ze claimen bullshit is.
[..]
Ze publiceren helemaal niets maar doen wel alsof door de term 'white paper' te gebruiken. Zelfs bij het 'flagship model' Audiovector R 10 Arreté van 150k alleen maar claims zonder feiten bevestigd door meetresultaten. En dat terwijl het relatief eenvoudig is, zelfs al hebben ze zelf niet de beschikking over de apparatuur dan kun je hem extern volledig laten meten door een Klippel NFS wat ongeveer 5k kost, ofwel 5% van de prijs van een paar luidsprekers.
Van een white paper mag je zoiets als het volgende verwachten (helemaal in die prijscategorie):
https://purifi-audio.com/(...)-reference-design-12
https://cdn.shopify.com/s(...)_v3.pdf?v=1776692134
https://assets.kef.com/pdf_doc/REF/REF-White-Paper-201219-LR.pdf
https://www.grimmaudio.com/publications/speakers-white-paper/
En dan nog een dure equalizer ertussen smijten, want anders klinkt het zo kil.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 19:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Snob. Zo'n setje kost ons +- 5.000 euri. Het is gerust heel goed maar niet iedereen mist een gen om dat soort bedragen uit te geven aan speakers. Dat dat duidelijk is.
Nergens heb ik gezegd dat ik die luidsprekers heb, het is alleen een voorbeeld om het duidelijke verschil in geluidskwaliteit te kunnen horen in vergelijk met bv een sonos systeem (die op zich ook best goed meten). Dit omdat velen dat verschil niet kennen of lijken te waarderen. Ik heb zelf zelfbouw speakers. Dat Neumann setje kost je trouwens 10.000 euri maar je hebt geen versterker nodig.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 19:33 schreef Bart2002 het volgende:
Snob. Zo'n setje kost ons +- 5.000 euri. Het is gerust heel goed maar niet iedereen mist een gen om dat soort bedragen uit te geven aan speakers. Dat dat duidelijk is.
quote:Op vrijdag 29 mei 2026 19:55 schreef Faxie het volgende:
[..]
Whawha mijn marketing blabla is goed en de jouwe is slechtZe doen alsof ze het wiel opnieuw uitgevonden hebben, terwijl het niks anders is dan gangbare toepassingen voor bijna alle highend systemen.
En ik gok zomaar dat jouw monitortjes niet standaard koper hebben van binnen, ondanks dat het geen verschil uitmaakt toch? Je reageert niet op het paper merk ik... waarbij behandeld koper daadwerkelijk meetbaar een lagere weerstand biedt. Hier nog een: https://www.sciencedirect(...)ii/S1044580323008720
Zoals ik al zei zal het de vraag zijn of dit in een speaker merkbaar is.
Ik heb overigens ook een setje Polks staan in een andere kamer. Ook weer niet goed zeker?
Je bent gewoon een ordinaire audiofielJe eerste reactie bewijst het al, je raadt een plaat aan om naar een systeem te luisteren, en je dekt je in door te claimen dat dat gegeven simplistisch gesteld is
En kwalitatieve speakers van een gerespecteerd merk (in dit geval Audiovector, maar je zal vast elk ander merk afgekraakt hebben) zijn helemaal kut want ze meten niet kaarsrecht
Straks ga je nog claimen dat wat ze in de studio afmixen de intentie van de artiest is zeker
Nee hoor, Dirac Live PC versie, werkt uitstekend.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 19:57 schreef Faxie het volgende:
En dan nog een dure equalizer ertussen smijten, want anders klinkt het zo kil.
Dat lijkt ernstig.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 20:19 schreef highender het volgende:
en zonder muziek zou ik er al lang een einde aan hebben gemaakt
Tja, dat eerste is een stropop want ik claim dat helemaal niet. En beleving is 100% subjectief, geluidskwaliteit echter niet, althans grotendeels niet. Dat is meetbaar en de belangrijkste spec volgens wetenschappelijk onderzoek heeft betrekking op de tonaliteit en transparantie welke tot uitdrukking komt in een spinorama ofwel CTA-2034. Die metingen worden gedaan en daar wordt een ranking van bijgehouden, zie spinorama.org (en lees de FAQ als je interesse hebt). Verschillen van +/- 0.5 punt zijn goed hoorbaar. Daarbij is SPL en vervorming belangrijk, en het kost nu eenmaal veel geld om op groter volume met lage vervorming te luisteren, eenvoudigweg vanwege meer en beter materiaal. Muziek op een hoger volume 'pakt' beter, dat is ook geen geheim.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 20:24 schreef Bart2002 het volgende:
Dat lijkt ernstig.Maar goed. Een mens kan luisteren naar muziek, dat doen we allemaal. Maar dat hoeft niet perse door een installatie die een arm en een been kost. Het is niet zo dat enkel het hoogst haalbare goed is en de rest kut. Er is in dat wereldje in zeer hoge mate sprake van diminishing returns. M.a.w. veel meer uitgeven aan de beleving is niet in verhouding tot wat het oplevert if any.
Ik was eens wat ophalen van marktplaats.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 20:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Had oooit een audiofiele buurman, zat in de handel van dat spul, had een geweldige installatie staan
Qua muziek kwam hij echter niet verder dan Dire Straights en Paul de leeuw
Vriend van mij is installateur, was een keer met hem en een groep van zijn collega’s aan het lunchen, de verhalen over wat die soms bij mensen thuis aantreffen deden mijn oren gloeien, ook hobby, zulke SM zolders. En, ja, heb de foto’s gezien.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik was eens wat ophalen van marktplaats.
Kwam in zo’n typisch appartementje van iemand met bijstand of iig laag loon. Met sjek op tafel enzo.
Die had een audio installatie van heb ik jou daar.
Luidsprekers tot aan het plafond en speakerkabel zo dik als je pols.
Daar vroeg ik even naar, had die man het jaar ervoor een loterij gewonnen met ¤25.000
Daarmee had die als impulsaankoop gelijk dit van gekocht.
Dat je een stel kreeften, een kilo of twee zwezerik, een foie gras, paar kilo ribeye, doosje pouilet fumee, wat grijze Iraanse kaviaar, doos spareribs, paar kilo gamba's, coquilles en sardientjes om te grillen onder de gel smeert dat moet je helemaal zelf weten, maar dat doe je toch niet met witte truffels man?!quote:Op vrijdag 29 mei 2026 20:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een stel kreeften, een kilo of twee zwezerik, een foie gras, paar kilo ribeye, doosje pouilet fumee, wat grijze Iraanse kaviaar, doos spareribs, paar kilo gamba’s, coquilles en sardientjes om te grillen.
En als er gel over is, witte truffels.
Haha mooi toch!quote:Op vrijdag 29 mei 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik was eens wat ophalen van marktplaats.
Kwam in zo’n typisch appartementje van iemand met bijstand of iig laag loon. Met sjek op tafel enzo.
Die had een audio installatie van heb ik jou daar.
Luidsprekers tot aan het plafond en speakerkabel zo dik als je pols.
Daar vroeg ik even naar, had die man het jaar ervoor een loterij gewonnen met ¤25.000
Daarmee had die als impulsaankoop gelijk dit van gekocht.
🤣quote:Op donderdag 4 juni 2026 09:24 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat je een stel kreeften, een kilo of twee zwezerik, een foie gras, paar kilo ribeye, doosje pouilet fumee, wat grijze Iraanse kaviaar, doos spareribs, paar kilo gamba's, coquilles en sardientjes om te grillen onder de gel smeert dat moet je helemaal zelf weten, maar dat doe je toch niet met witte truffels man?!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |