abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:27:03 #51
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_220911957
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik zit te wachten op:

20 x gram poeder
20 x vriendin achter raam
Grammetje is 50 euro... dus je ken net 20 ponypacks halen maar dan is het op.

Dus dat óf:

Vrouwtje achter de ramen, weet niet wat het kost maar hoorde van iemand dat je wel eens een vluggertje kan maken van tussen de 50 en 100 euro. Dus dan zit je gemiddeld op 15-20 keer een vluggertje.

Maar beiden 20 keer gaat hem niet worden... tenzij je je ponypack deelt met zo'n goedkoop straat crackhoertje misschien. Krijg je als wisselgeld vermoedelijk nog een SOA retour ook...
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
  vrijdag 29 mei 2026 @ 19:28:58 #52
224960 highender
Travellin' Light
pi_220915460
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:50 schreef Faxie het volgende:
Dat is het 'm nou net, het is geen bullshit claim. Het is een natuurkundig gegeven. Of je het verschil merkt is een tweede, maar dat kan je net zo goed zeggen van "Rotatable elliptical Mathematically Modelled Dispersion™ (MMD™) waveguide" of "Extremely Linear Force Factor™ (ELFF™)", "Low resonance Integral Molding™ (LRIM™)" en "Accelerated Heat Tunneling™ (AHT™)"
"Rotatable elliptical Mathematically Modelled Dispersion™ (MMD™) waveguide" -> Dit is gewoon een beschrijving van de functie en hoe het ontworpen is en dan vertaald in marketing lingo. De claim hier is dat de luidspreker zowel horizontaal als verticaal te gebruiken is (rotatable), door de eliptisch vormgegeven waveguide die middels computer simulatie is ontworpen met als gevolg een gelijkmatige off-axis reponse. Dat dit klopt laat het resultaat zien als je de tab 'data & diagrams' volgt en vervolgens de horizontale en verticale isobars bekijkt..

"Extremely Linear Force Factor™ (ELFF™)" -> De claim hier is dat hierdoor de vervorming laag is bij hoge geluidsniveau's, ook hier kun je het resultaat bekijken bij de HD en max SPL plots.

"Low resonance Integral Molding™ (LRIM™)" -> Hier idem dito, de claim is minder resonanties door de constructie van de behuizing, het resultaat laten ze zien met de CSD plot.

"Accelerated Heat Tunneling™ (AHT™)" -> Een marketing term om aan te geven dat het met de koeling wel goed zit. Dit onderbouwen ze inderdaad niet expliciet, althans ik kan het niet vinden. Maar deze luidsprekers worden veel in studio's gebruikt en 24/7 met zeer hoog geluidsvolume misbruikt, dus dat geeft vertrouwen.

De claim van Audiovector is echter "The result is a clear and more detailed sound quality." wat ze eenvoudig zouden kunnen onderbouwen. Dit heeft betrekking op de transparantie van een luidspreker en dat is sterk gerelateerd aan de on- en off-axis response (cta-2034) en HD (dus lineaire en, in mindere mate, non-lineaire vervorming). Dan kunnen ze de scheidingsfilters vergelijken door er een met diepvries behandeling, en een zonder diepvriesbehandeling te meten en daarvan de resultaten te publiceren (lagere lineaire en/of non-lineaire vervorming). Dat doen ze niet, omdat wat ze claimen bullshit is.

quote:
Van hun 'tech' pagina met enkel blabla zonder meetresultaten:

NCS CRYOGENIC TREATMENT

In our Arreté models, the “seven-nines” copper is subjected to a special cryogenic deep-freeze treatment, which realigns the molecules of the internal wiring, cross-overs, tweeter membranes and terminals. Thanks to reduced resistance and distortion, the result is breath-taking clarity and effortless musical coherence.
Ze publiceren helemaal niets maar doen wel alsof door de term 'white paper' te gebruiken. Zelfs bij het 'flagship model' Audiovector R 10 Arreté van 150k alleen maar claims zonder feiten bevestigd door meetresultaten. En dat terwijl het relatief eenvoudig is, zelfs al hebben ze zelf niet de beschikking over de apparatuur dan kun je hem extern volledig laten meten door een Klippel NFS wat ongeveer 5k kost, ofwel 5% van de prijs van een paar luidsprekers.

Van een white paper mag je zoiets als het volgende verwachten (helemaal in die prijscategorie):
https://purifi-audio.com/(...)-reference-design-12
https://cdn.shopify.com/s(...)_v3.pdf?v=1776692134
https://assets.kef.com/pdf_doc/REF/REF-White-Paper-201219-LR.pdf
https://www.grimmaudio.com/publications/speakers-white-paper/

[ Bericht 0% gewijzigd door highender op 29-05-2026 19:29:39 (typo) ]
pi_220915500
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 23:36 schreef highender het volgende:
Eerst via een audiofiel systeem, bv Neumann KH420
Snob. Zo'n setje kost ons +- 5.000 euri. Het is gerust heel goed maar niet iedereen mist een gen om dat soort bedragen uit te geven aan speakers. Dat dat duidelijk is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220915722
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 19:28 schreef highender het volgende:

[..]
"Rotatable elliptical Mathematically Modelled Dispersion™ (MMD™) waveguide" -> Dit is gewoon een beschrijving van de functie en hoe het ontworpen is en dan vertaald in marketing lingo. De claim hier is dat de luidspreker zowel horizontaal als verticaal te gebruiken is (rotatable), door de eliptisch vormgegeven waveguide die middels computer simulatie is ontworpen met als gevolg een gelijkmatige off-axis reponse. Dat dit klopt laat het resultaat zien als je de tab 'data & diagrams' volgt en vervolgens de horizontale en verticale isobars bekijkt..

"Extremely Linear Force Factor™ (ELFF™)" -> De claim hier is dat hierdoor de vervorming laag is bij hoge geluidsniveau's, ook hier kun je het resultaat bekijken bij de HD en max SPL plots.

"Low resonance Integral Molding™ (LRIM™)" -> Hier idem dito, de claim is minder resonanties door de constructie van de behuizing, het resultaat laten ze zien met de CSD plot.

"Accelerated Heat Tunneling™ (AHT™)" -> Een marketing term om aan te geven dat het met de koeling wel goed zit. Dit onderbouwen ze inderdaad niet expliciet, althans ik kan het niet vinden. Maar deze luidsprekers worden veel in studio's gebruikt en 24/7 met zeer hoog geluidsvolume misbruikt, dus dat geeft vertrouwen.

De claim van Audiovector is echter "The result is a clear and more detailed sound quality." wat ze eenvoudig zouden kunnen onderbouwen. Dit heeft betrekking op de transparantie van een luidspreker en dat is sterk gerelateerd aan de on- en off-axis response (cta-2034) en HD (dus lineaire en, in mindere mate, non-lineaire vervorming). Dan kunnen ze de scheidingsfilters vergelijken door er een met diepvries behandeling, en een zonder diepvriesbehandeling te meten en daarvan de resultaten te publiceren (lagere lineaire en/of non-lineaire vervorming). Dat doen ze niet, omdat wat ze claimen bullshit is.
[..]
Ze publiceren helemaal niets maar doen wel alsof door de term 'white paper' te gebruiken. Zelfs bij het 'flagship model' Audiovector R 10 Arreté van 150k alleen maar claims zonder feiten bevestigd door meetresultaten. En dat terwijl het relatief eenvoudig is, zelfs al hebben ze zelf niet de beschikking over de apparatuur dan kun je hem extern volledig laten meten door een Klippel NFS wat ongeveer 5k kost, ofwel 5% van de prijs van een paar luidsprekers.

Van een white paper mag je zoiets als het volgende verwachten (helemaal in die prijscategorie):
https://purifi-audio.com/(...)-reference-design-12
https://cdn.shopify.com/s(...)_v3.pdf?v=1776692134
https://assets.kef.com/pdf_doc/REF/REF-White-Paper-201219-LR.pdf
https://www.grimmaudio.com/publications/speakers-white-paper/
Whawha mijn marketing blabla is goed en de jouwe is slecht :') Ze doen alsof ze het wiel opnieuw uitgevonden hebben, terwijl het niks anders is dan gangbare toepassingen voor bijna alle highend systemen.

En ik gok zomaar dat jouw monitortjes niet standaard koper hebben van binnen, ondanks dat het geen verschil uitmaakt toch? Je reageert niet op het paper merk ik... waarbij behandeld koper daadwerkelijk meetbaar een lagere weerstand biedt. Hier nog een: https://www.sciencedirect(...)ii/S1044580323008720
Zoals ik al zei zal het de vraag zijn of dit in een speaker merkbaar is.

Ik heb overigens ook een setje Polks staan in een andere kamer. Ook weer niet goed zeker?

Je bent gewoon een ordinaire audiofiel _O- Je eerste reactie bewijst het al, je raadt een plaat aan om naar een systeem te luisteren, en je dekt je in door te claimen dat dat gegeven simplistisch gesteld is :') En kwalitatieve speakers van een gerespecteerd merk (in dit geval Audiovector, maar je zal vast elk ander merk afgekraakt hebben) zijn helemaal kut want ze meten niet kaarsrecht :') Straks ga je nog claimen dat wat ze in de studio afmixen de intentie van de artiest is zeker _O-
pi_220915737
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 19:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Snob. Zo'n setje kost ons +- 5.000 euri. Het is gerust heel goed maar niet iedereen mist een gen om dat soort bedragen uit te geven aan speakers. Dat dat duidelijk is.
En dan nog een dure equalizer ertussen smijten, want anders klinkt het zo kil.
pi_220915752
Ik heb trouwens speakerkabel van de Karwei volgens mij :o :o Ik ga ze maar eens in de vriezer gooien.
pi_220915798
Laat elkaar in je waarde.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:08:37 #58
224960 highender
Travellin' Light
pi_220915817
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 19:33 schreef Bart2002 het volgende:
Snob. Zo'n setje kost ons +- 5.000 euri. Het is gerust heel goed maar niet iedereen mist een gen om dat soort bedragen uit te geven aan speakers. Dat dat duidelijk is.
Nergens heb ik gezegd dat ik die luidsprekers heb, het is alleen een voorbeeld om het duidelijke verschil in geluidskwaliteit te kunnen horen in vergelijk met bv een sonos systeem (die op zich ook best goed meten). Dit omdat velen dat verschil niet kennen of lijken te waarderen. Ik heb zelf zelfbouw speakers. Dat Neumann setje kost je trouwens 10.000 euri maar je hebt geen versterker nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door highender op 29-05-2026 20:20:21 (typo) ]
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:19:23 #59
224960 highender
Travellin' Light
pi_220915893
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 19:55 schreef Faxie het volgende:

[..]
Whawha mijn marketing blabla is goed en de jouwe is slecht :') Ze doen alsof ze het wiel opnieuw uitgevonden hebben, terwijl het niks anders is dan gangbare toepassingen voor bijna alle highend systemen.

En ik gok zomaar dat jouw monitortjes niet standaard koper hebben van binnen, ondanks dat het geen verschil uitmaakt toch? Je reageert niet op het paper merk ik... waarbij behandeld koper daadwerkelijk meetbaar een lagere weerstand biedt. Hier nog een: https://www.sciencedirect(...)ii/S1044580323008720
Zoals ik al zei zal het de vraag zijn of dit in een speaker merkbaar is.

Ik heb overigens ook een setje Polks staan in een andere kamer. Ook weer niet goed zeker?

Je bent gewoon een ordinaire audiofiel _O- Je eerste reactie bewijst het al, je raadt een plaat aan om naar een systeem te luisteren, en je dekt je in door te claimen dat dat gegeven simplistisch gesteld is :') En kwalitatieve speakers van een gerespecteerd merk (in dit geval Audiovector, maar je zal vast elk ander merk afgekraakt hebben) zijn helemaal kut want ze meten niet kaarsrecht :') Straks ga je nog claimen dat wat ze in de studio afmixen de intentie van de artiest is zeker _O-
:'), waar ontken ik dat ik audiofiel ben? Je lijkt problemen te hebben met begrijpend lezen. En nogmaals, maar je leest niet, ik heb die monitortjes niet, ik maak mijn eigen speakers. Daarbij verzamel ik muziek (ik had +/- 1500 LP's maar verkocht, en bijna 10TB aan CD's geript over de afgelopen decennia. Streamen via Qobuz. Ik luister een uurtje of 6 a 9 muziek per week, al een jaartje of 40 lang, en zonder muziek zou ik er al lang een einde aan hebben gemaakt. Om dan ook maar een quote erin te gooien, "Without music, life would be a mistake."
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:23:59 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220915918
Een stel kreeften, een kilo of twee zwezerik, een foie gras, paar kilo ribeye, doosje pouilet fumee, wat grijze Iraanse kaviaar, doos spareribs, paar kilo gamba’s, coquilles en sardientjes om te grillen. En als er gel over is, witte truffels.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:24:18 #61
224960 highender
Travellin' Light
pi_220915920
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 19:57 schreef Faxie het volgende:
En dan nog een dure equalizer ertussen smijten, want anders klinkt het zo kil.
Nee hoor, Dirac Live PC versie, werkt uitstekend.
pi_220915921
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:19 schreef highender het volgende:
en zonder muziek zou ik er al lang een einde aan hebben gemaakt
Dat lijkt ernstig. :) Maar goed. Een mens kan luisteren naar muziek, dat doen we allemaal. Maar dat hoeft niet perse door een installatie die een arm en een been kost. Het is niet zo dat enkel het hoogst haalbare goed is en de rest kut. Er is in dat wereldje in zeer hoge mate sprake van diminishing returns. M.a.w. veel meer uitgeven aan de beleving is niet in verhouding tot wat het oplevert if any.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:27:43 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220915941
Had oooit een audiofiele buurman, zat in de handel van dat spul, had een geweldige installatie staan
Qua muziek kwam hij echter niet verder dan Dire Straights en Paul de leeuw
pi_220915962
Ik had gewoon Chario speakers, dat was prima zat.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220915981
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:38:42 #66
224960 highender
Travellin' Light
pi_220916024
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:24 schreef Bart2002 het volgende:
Dat lijkt ernstig. :) Maar goed. Een mens kan luisteren naar muziek, dat doen we allemaal. Maar dat hoeft niet perse door een installatie die een arm en een been kost. Het is niet zo dat enkel het hoogst haalbare goed is en de rest kut. Er is in dat wereldje in zeer hoge mate sprake van diminishing returns. M.a.w. veel meer uitgeven aan de beleving is niet in verhouding tot wat het oplevert if any.
Tja, dat eerste is een stropop want ik claim dat helemaal niet. En beleving is 100% subjectief, geluidskwaliteit echter niet, althans grotendeels niet. Dat is meetbaar en de belangrijkste spec volgens wetenschappelijk onderzoek heeft betrekking op de tonaliteit en transparantie welke tot uitdrukking komt in een spinorama ofwel CTA-2034. Die metingen worden gedaan en daar wordt een ranking van bijgehouden, zie spinorama.org (en lees de FAQ als je interesse hebt). Verschillen van +/- 0.5 punt zijn goed hoorbaar. Daarbij is SPL en vervorming belangrijk, en het kost nu eenmaal veel geld om op groter volume met lage vervorming te luisteren, eenvoudigweg vanwege meer en beter materiaal. Muziek op een hoger volume 'pakt' beter, dat is ook geen geheim.

Zo, ik ga nu even lekker van muziek genieten. :s)

[ Bericht 3% gewijzigd door highender op 29-05-2026 20:47:10 (verkeerde link) ]
pi_220916127
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Had oooit een audiofiele buurman, zat in de handel van dat spul, had een geweldige installatie staan
Qua muziek kwam hij echter niet verder dan Dire Straights en Paul de leeuw
Ik was eens wat ophalen van marktplaats.
Kwam in zo’n typisch appartementje van iemand met bijstand of iig laag loon. Met sjek op tafel enzo.

Die had een audio installatie van heb ik jou daar.
Luidsprekers tot aan het plafond en speakerkabel zo dik als je pols.

Daar vroeg ik even naar, had die man het jaar ervoor een loterij gewonnen met ¤25.000
Daarmee had die als impulsaankoop gelijk dit van gekocht.
Vakman pur sang
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:57:38 #68
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916175
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik was eens wat ophalen van marktplaats.
Kwam in zo’n typisch appartementje van iemand met bijstand of iig laag loon. Met sjek op tafel enzo.

Die had een audio installatie van heb ik jou daar.
Luidsprekers tot aan het plafond en speakerkabel zo dik als je pols.

Daar vroeg ik even naar, had die man het jaar ervoor een loterij gewonnen met ¤25.000
Daarmee had die als impulsaankoop gelijk dit van gekocht.
Vriend van mij is installateur, was een keer met hem en een groep van zijn collega’s aan het lunchen, de verhalen over wat die soms bij mensen thuis aantreffen deden mijn oren gloeien, ook hobby, zulke SM zolders. En, ja, heb de foto’s gezien.
  zondag 31 mei 2026 @ 13:35:02 #69
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220928746
Poh, welke hobby?

Astro-camera bijvoorbeeld:


Of een leuke telescoop voor deep sky:


Voor de auto: anderhalve remschijf ;(

Of voor het drummen:
Een betere hi-hat met standaard, zoals de Roland VH-14D.
Of 100 paar stokken :P

Of voor de thuisserver:
12mb ram.
pi_220955940
Mijn huidige PC kost op het moment 5000 euro, dus 1/5e ;)

🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220956471
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een stel kreeften, een kilo of twee zwezerik, een foie gras, paar kilo ribeye, doosje pouilet fumee, wat grijze Iraanse kaviaar, doos spareribs, paar kilo gamba’s, coquilles en sardientjes om te grillen.
En als er gel over is, witte truffels.
Dat je een stel kreeften, een kilo of twee zwezerik, een foie gras, paar kilo ribeye, doosje pouilet fumee, wat grijze Iraanse kaviaar, doos spareribs, paar kilo gamba's, coquilles en sardientjes om te grillen onder de gel smeert dat moet je helemaal zelf weten, maar dat doe je toch niet met witte truffels man?! 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220956505
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik was eens wat ophalen van marktplaats.
Kwam in zo’n typisch appartementje van iemand met bijstand of iig laag loon. Met sjek op tafel enzo.

Die had een audio installatie van heb ik jou daar.
Luidsprekers tot aan het plafond en speakerkabel zo dik als je pols.

Daar vroeg ik even naar, had die man het jaar ervoor een loterij gewonnen met ¤25.000
Daarmee had die als impulsaankoop gelijk dit van gekocht.
Haha mooi toch! :D _O_
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  donderdag 4 juni 2026 @ 09:38:25 #73
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220956569
quote:
11s.gif Op donderdag 4 juni 2026 09:24 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat je een stel kreeften, een kilo of twee zwezerik, een foie gras, paar kilo ribeye, doosje pouilet fumee, wat grijze Iraanse kaviaar, doos spareribs, paar kilo gamba's, coquilles en sardientjes om te grillen onder de gel smeert dat moet je helemaal zelf weten, maar dat doe je toch niet met witte truffels man?! 8)7
🤣



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 3 / 3
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')