abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220850869
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:52 schreef INViCTuS het volgende:
Verheug me alweer op die berichten over droogte na 4 dagen geen regen :7
Je zou zeggen dat de grond er weer even tegenaan kan na afgelopen weken
pi_220850991
twitter
v
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 20 mei 2026 @ 22:03:27 #203
284411 crew  heywoodu
pi_220851013
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:38 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Je zou zeggen dat de grond er weer even tegenaan kan na afgelopen weken
Was het maar zo dat we steeds aan een paar regenachtige dagen genoeg hadden om hele periodes van benedengemiddelde regenval weer weg te poetsen.
  donderdag 21 mei 2026 @ 07:02:33 #204
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220851719
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:03 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Was het maar zo dat we steeds aan een paar regenachtige dagen genoeg hadden om hele periodes van benedengemiddelde regenval weer weg te poetsen.
Paar regenachtige dagen? :')

Ik heb hier en ook op m'n werk op de Veluwe zo'n 60-80 mm regen opgevangen deze maand. Zou nu makkelijk 3 weken droog kunnen blijven

Het wordt eindelijk weer eens langer dan 1 dag droog, aangenaam warm, meer zon en minder wind. Dat is wel bijna een maand geleden

[ Bericht 7% gewijzigd door INViCTuS op 21-05-2026 07:12:58 ]
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_220851751
Vriendelijk begin van de dag :Y
pi_220851803
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:02 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Paar regenachtige dagen? :')

Ik heb hier en ook op m'n werk op de Veluwe zo'n 60-80 mm regen opgevangen deze maand. Zou nu makkelijk 3 weken droog kunnen blijven
Ik heb vorig weekend een boompje geplant. Vanaf ~ 10 cm diep was het net of ik in een woestijn stond te graven. Bizar droog.

Wat mij betreft alle dagen zon en alle nachten regen vanaf nu.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:58 #207
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_220852149
Een hele fijne en hele goede morgen
Het is zover, een langere periode zonder zorgen
Want eindelijk kunnen we de treurnis achter ons laten
De zon verwelkomen, weg met die Hoerenwind, die we zo haten
De zomer heeft eindelijk zijn intrede gedaan
Zon, zee, strand, we laten geen terrasje meer gaan
De bbq aangeslingerd, een Riesling in de hand
Behalve in Noord-Limburg, daar zwoegen ze op het land
Zomerse salades, met kilo's Tomaten uit eigen tuin
Sommige lui steeds roder wordend, anderen lekker bruin
25 graden, 30? Het wordt steeds gekker
De muziek klinkt steeds beter, de Weizen smaakt erg lekker
De boontjes groeien, het zwembad staat weer fier
De mensen hebben plezier, de zomer is weer hier
Alle blijdschap, een genot voor iedere jongen, ieder meisje
Behalve voor Geschiedkundige, die smelt als een roomijsje
Ik wens iedereen de allermooiste zomer ooit
Zolang de temperatuur en de Cape maar vele hoge ogen gooit!

*O* *O* *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door GarlandBriggs op 21-05-2026 09:54:33 ]
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 21 mei 2026 @ 09:38:20 #208
284411 crew  heywoodu
pi_220852589
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:02 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Paar regenachtige dagen? :')

Ik heb hier en ook op m'n werk op de Veluwe zo'n 60-80 mm regen opgevangen deze maand. Zou nu makkelijk 3 weken droog kunnen blijven

Het wordt eindelijk weer eens langer dan 1 dag droog, aangenaam warm, meer zon en minder wind. Dat is wel bijna een maand geleden
Een korte periode met regen maakt gewoon niet langere perioden met 'te weinig' regen goed. En een maand met gemiddeld meer regen dan normaal is daar niet genoeg voor, nee.

Dan is er gemiddeld gewoon nog droogte, maar als daar iets over wordt gezegd gaan mensen klagen, 'want het heeft een tijdje geregend, dus dat kan helemaal niet'.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 21 mei 2026 @ 09:49:18 #209
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220852707
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:38 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Een korte periode met regen maakt gewoon niet langere perioden met 'te weinig' regen goed. En een maand met gemiddeld meer regen dan normaal is daar niet genoeg voor, nee.

Dan is er gemiddeld gewoon nog droogte, maar als daar iets over wordt gezegd gaan mensen klagen, 'want het heeft een tijdje geregend, dus dat kan helemaal niet'.
Op de vele plekken in Nederland waar droogte het meest merkbaar is, is in mei tot nu toe al ruim de normale hoeveelheid neerslag gevallen verspreid over redelijk wat dagen. Maakt dat die uitzonderlijk droge april goed? Nee, maar als een gebied echt van één droge maand in de problemen komt die niet meer met een normale hoeveelheid neerslag opgelost kan worden, mogen de mensen die verantwoordelijk zijn voor de waterhuishouding wel eens aangesproken worden.

We wonen niet in een tropisch regenwoud, korte perioden van droogte zijn al duizend jaar heel normaal in deze regio. Als kunstmatige natuurgebieden daar niet tegen kunnen, zijn die kunstmatige natuurgebieden gewoon niet levensvatbaar.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 21 mei 2026 @ 09:54:39 #210
284411 crew  heywoodu
pi_220852800
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:49 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Op de vele plekken in Nederland waar droogte het meest merkbaar is, is in mei tot nu toe al ruim de normale hoeveelheid neerslag gevallen verspreid over redelijk wat dagen. Maakt dat die uitzonderlijk droge april goed? Nee, maar als een gebied echt van één droge maand in de problemen komt die niet meer met een normale hoeveelheid neerslag opgelost kan worden, mogen de mensen die verantwoordelijk zijn voor de waterhuishouding wel eens aangesproken worden.

We wonen niet in een tropisch regenwoud, korte perioden van droogte zijn al duizend jaar heel normaal in deze regio. Als kunstmatige natuurgebieden daar niet tegen kunnen, zijn die kunstmatige natuurgebieden gewoon niet levensvatbaar.
Maar ja, er is natuurlijk geen sprake van één droge maand in de afgelopen jaren.
  donderdag 21 mei 2026 @ 09:57:26 #211
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220852845
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:38 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Een korte periode met regen maakt gewoon niet langere perioden met 'te weinig' regen goed. En een maand met gemiddeld meer regen dan normaal is daar niet genoeg voor, nee.

Dan is er gemiddeld gewoon nog droogte, maar als daar iets over wordt gezegd gaan mensen klagen, 'want het heeft een tijdje geregend, dus dat kan helemaal niet'.
De verdamping is in de lente en zomer echt elk jaar groter dan dat er neerslag valt. Dat is normaal en niet gek. Er is dan niet gelijk droogte. Hier op mijn werk op de Veluwe en ook thuis in Zutphen is er geen droogte. Ook niet als het nu 3 weken droog blijft. Er mag best een bui vallen in die 3 weken, hoor.

We kunnen hier ook nog steeds niet met regen omgaan. Te veel gaat zo het riool in of via de sloot de rivier. We houden te weinig vast.

De extremen nemen natuurlijk wel toe. Weken veel regen en dan weer weken te weinig regen. Zijn nog best wat bomen hier die het niet zo naar hun zin hebben
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  Moderator / Redactie Sport donderdag 21 mei 2026 @ 10:01:29 #212
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220852930
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:54 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar ja, er is natuurlijk geen sprake van één droge maand in de afgelopen jaren.
We hadden een natte herfst en geen droge winter. Door de geringe verdamping in de winter is er niet heel veel nodig om de grond vochtig te houden, het meeste wat er dan nog extra bij komt verdwijnt in de rivieren. Langer terugkijken is een beetje problemen zoeken om het problemen zoeken.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220852956
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:57 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
De verdamping is in de lente en zomer echt elk jaar groter dan dat er neerslag valt. Dat is normaal en niet gek. Er is dan niet gelijk droogte.Hier op mijn werk op de Veluwe en ook thuis in Zutphen is er geen droogte. Ook niet als het nu 3 weken droog blijft. Er mag best een bui vallen in die 3 weken, hoor.

Terwijl wij hier weken geen druppel hadden, had jij dat wel. ;) Jouw regio is niet heel Nederland hè.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 21 mei 2026 @ 10:08:46 #214
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220853024
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:02 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Terwijl wij hier weken geen druppel hadden, had jij dat wel. ;) Jouw regio is niet heel Nederland hè.
Alsof het hier in de polder uitmaakt.

Hier kunnen ze wel met water omgaan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 21 mei 2026 @ 10:33:12 #215
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220853219
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:02 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Terwijl wij hier weken geen druppel hadden, had jij dat wel. ;) Jouw regio is niet heel Nederland hè.
Nee, klopt. Maar er zijn best wat gebieden die heel wat water hebben gehad. Jan Visser vermeld dat vaak. Regio Twente ook om en nabij de 90 mm. Zelfs het noorden heeft redelijk wat gehad
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  donderdag 21 mei 2026 @ 10:34:10 #216
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_220853228
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]
We hadden een natte herfst en geen droge winter. Door de geringe verdamping in de winter is er niet heel veel nodig om de grond vochtig te houden, het meeste wat er dan nog extra bij komt verdwijnt in de rivieren. Langer terugkijken is een beetje problemen zoeken om het problemen zoeken.
Nou, dit verschilt heel erg per regio. Zuid en Zuidwest Nederland waren echt heel droog, hoor.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  Moderator / Redactie Sport donderdag 21 mei 2026 @ 10:35:05 #217
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220853242
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:34 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Nou, dit verschilt heel erg per regio. Zuid en Zuidwest Nederland waren echt heel droog, hoor.
Maar wij hier in het westen kunnen gewoon met water omgaan. Zo lang de rivieren water blijven leveren is hier niets aan de hand
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 21 mei 2026 @ 10:40:02 #218
284411 crew  heywoodu
pi_220853292
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]
We hadden een natte herfst en geen droge winter. Door de geringe verdamping in de winter is er niet heel veel nodig om de grond vochtig te houden, het meeste wat er dan nog extra bij komt verdwijnt in de rivieren. Langer terugkijken is een beetje problemen zoeken om het problemen zoeken.
Wel fijn dat het dan op papier in elk geval niet droog is. Dat is de grond dan daadwerkelijk wel, maar op papier niet, dus dat scheelt.

En dat het niet in elk deel van Nederland hetzelfde is is natuurlijk evident.
pi_220853389
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Maar wij hier in het westen kunnen gewoon met water omgaan. Zo lang de rivieren water blijven leveren is hier niets aan de hand
Ik ga een stuwmeer aanleggen om @Nattekat te chanteren.
pi_220853938
Oké er staat nu paar dagen oplopend naar 29 graden en dan een week zonnig en 21 graden stabiel. Elke dag droog komende twee weken en bijna windstil.

Ik kan je nu al vertellen dat dat niet gaat gebeuren. Het gaat zoals het altijd gaat.

Het gaat maandag op dinsdag onweren met harde windstoten. Daarna paar dagen 16 graden en regenachtig met windkracht 4 en dan krabbelt temperatuur weer op richting 30 en begint die cyclus weer opnieuw.

Het is hier nooit stabiel 21 graden en zonnig.
pi_220854267
Afgelopen maand heeft het hier best wat geregend. Maar de velden, bossen, weilanden etc. waren niet nat. Door de constante wind en ook door de lage grondwaterstand na februari/maart/april. Dat is echt een verschil met twee jaar geleden.

Dat is ook goed te zien in de paardenwei. Toen moest je na elke regenbui met laarzen de wei in. Nu kun je na drie dagen regen nog op je trimschoenen zonder natte voeten te krijgen.

Dus ja, het is droog.

In het bos zijn ook geen plassen. Of als ze er wel zijn binnen een dag weer weg.
pi_220854433
Wel wat droog. Toplaag is nu goed, maar zal over enige dagen waarschijnlijk kurkdroog zijn. Maar totaal nog geen problemen ermee nu qua droogte. Mei was wat dat betreft wel prima.

En inderdaad er blijven geen plassen staan zoals bv twee jaar geleden. Natuur krijgt dit nog makkelijk opgeslokt.
pi_220854543
De lijn gaat richting die van het droogste jaar 1976, maar dat wil verder nog weinig zeggen. Wel zitten we al boven het zeer droge jaar 2018.
Het lange termijn model van EC laat tot eind juni een te kort aan neerslag zien, dus dit zal in ieder geval zorgen voor alertheid op nieuwe bosbranden.

v
  donderdag 21 mei 2026 @ 14:13:40 #224
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220854852
Nou.. in Assen zal het wel mee vallen... het dreigt hier eerder naar regen dan naar zon. ;-)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_220854875
Mokerheet in de zon alweer :r

Afgelopen weken waren een stuk aangenamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')