abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zondag 17 mei 2026 @ 13:01:44 #1
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220823111

24 Heures Du Mans 2026 – editie 94
Onderdeel van het FIA World Endurance Championship

Race 2025 en vooruitblik 2026
In 2025 bleef de Hypercar-klasse het dominante middelpunt van endurance racing, met een volledig bezet veld van LMH- en LMDh-fabrikanten zoals Ferrari, Toyota, Porsche, Cadillac, BMW, Peugeot, Alpine en Aston Martin. De competitie werd opnieuw extreem dicht, mede door de doorontwikkeling van Balance of Performance (BoP), waardoor meerdere merken gedurende het seizoen om overwinningen konden strijden.

Voor 2026 zet deze trend zich verder door. De Hypercar-klasse blijft stabiel qua regelgeving, maar technisch verder verfijnd met strengere optimalisatie van BoP en betrouwbaarheidseisen. De strijd tussen LMH- en LMDh-platformen blijft het centrale sportieve thema van Le Mans.

LMP2 is sinds de introductie van LMGT3 volledig uit het FIA WEC-kampioenschap verdwenen en komt in 2026 uitsluitend nog voor op Le Mans als een éénmalige supportklasse voor private teams.

LMGT3 is inmiddels volledig de standaard GT3-klasse binnen het WEC en Le Mans, met een breed veld van fabrikanten zoals Ferrari, Porsche, Aston Martin, BMW, Corvette en Mercedes-AMG. De klasse blijft sterk gebaseerd op Pro-Am-formaten met verplichte amateurrijders.

De startprocedure blijft traditioneel: kwalificatie op woensdag, gevolgd door Hyperpole-sessies op donderdag. De race start op zaterdag om 16:00 uur.


Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is 13,626 km lang en blijft één van de snelste stratencircuits ter wereld. Het huidige layout dateert uit 2008 met doorlopende veiligheidsupdates in recente jaren.

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota, 2017)
• Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circuit info inclusief marshal posts
Officiële circuitinformatie

Onboard (Pole 2017):
Bekijk deze YouTube-video



Entry list 2026
Officiële entry list (FIA WEC / Le Mans updates)


• Rode nummers
• Rondetijden kwalificatie: ~3:22–3:26 (afhankelijk van BoP en omstandigheden)
• Max. gewicht: 1030 kg
• Max. vermogen: 500 kW ICE + hybride boost (BoP-gestuurd)

De Hypercar-klasse bestaat uit LMH en LMDh prototypes en vormt de topklasse van het FIA WEC. LMH-auto’s zijn volledig fabrikant-specifiek, terwijl LMDh gebaseerd is op gestandaardiseerde chassis met hybride systemen. Beide concepten worden via BoP gelijkwaardig gehouden. De klasse is ontworpen om lange-termijn deelname van fabrikanten te garanderen met kostencontrole en technische stabiliteit.


• Blauwe nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:28–3:35
• Min. gewicht: ~1030 kg (BoP afhankelijk)
• Standaard LMP2-spec Gibson 4.2L V8 motor
• Maximale kosten limiet: gereguleerd via FIA/ACO LMP2 cost cap
• Minimaal 1 Bronze-rated coureur verplicht

LMP2 is sinds 2024 niet meer opgenomen in het volledige WEC, maar blijft behouden als Le Mans-only klasse. De klasse gebruikt gestandaardiseerde Oreca 07 chassis en een Gibson 4.2L V8 motor. Het veld bestaat uit zowel professionele teams als Pro-Am line-ups, met een verplichte Bronze-coureur per auto. LMP2 Pro/Am blijft bestaan als subcategorie gebaseerd op rijder line-up.


• Groene nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:55–4:05
• GT3-homologatie verplicht (LMGT3 reglement)
• Minimaal 1 Bronze-rated coureur verplicht
• BoP strikt toegepast door FIA/ACO

LMGT3 is de officiële GT3-klasse binnen het WEC en Le Mans en vervangt de oude GTE-structuren volledig. De klasse draait op GT3-homologatie met Balance of Performance om prestaties te egaliseren. Fabrikanten leveren klantenauto’s, waardoor een breed en competitief veld ontstaat met zowel fabrieksteams als klantenteams.



Tijdschema 2026 (onder voorbehoud)
Woensdag (raceweek)
• 14:00–17:00 Free Practice 1
• 19:00–20:00 Kwalificatie (Hypercar / LMP2 / LMGT3)
• 22:00–00:00 Free Practice 2

Donderdag
• 15:00–18:00 Free Practice 3
• 20:00–20:30 Hyperpole 1
• 20:35–21:00 Hyperpole 2
• 22:00–23:00 Free Practice 4

Zaterdag
• 12:00–12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 Heures du Mans


TV
• Eurosport (ES1/ES2) volledige live dekking
• RTL7 helaas niet meer
• WEC+ is een streamdienst net als F1TV met diverse mogelijkheden en werkt in Multiviewer
• Overzicht internationale broadcasters: FIA WEC broadcast guide

Streams
Officiële WEC stream
Radio Le Mans

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Officiële Le Mans portal
Onofficiële alterntief

Overige informatie
DailySportsCar analyse
Weer Le Mans

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance series:

FIA World Endurance Championship


European Le Mans Series (ELMS)


IMSA SportsCar Championship


[ Bericht 17% gewijzigd door Nattekat op 13-06-2026 15:25:11 ]
  zondag 17 mei 2026 @ 13:09:52 #2
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220823148
SPannend :o _O_
pindazakje
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 mei 2026 @ 13:13:20 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220823166
nog even zwaaien naar de Dacia
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 13:16:25 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220823178
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 mei 2026 @ 13:17:15 #5
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220823188
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
neem maar een glaasje roosvicee
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 17 mei 2026 @ 13:17:37 #6
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220823190
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
Ben blij dat er uberhaubt aardig wat mensen meegekeken hebben.
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 13:18:17 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220823198
quote:
80s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:17 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Ben blij dat er uberhaubt aardig wat mensen meegekeken hebben.
Dat ook, maar dit belemmert toch een beetje de campagne of het weer gezellig druk te krijgen komende maand :{
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220823202
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
Ik kijk nog steeds!
  zondag 17 mei 2026 @ 13:19:07 #9
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220823210
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
Gaan we winnen? *O* w/
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 mei 2026 @ 13:19:24 #10
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220823212
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:18 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat ook, maar dit belemmert toch een beetje de campagne of het weer gezellig druk te krijgen komende maand :{
Waar wil jij het gezellig druk krijgen dan?
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 13:19:34 #11
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220823216
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
Ik kijk nog steeds.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 13:19:36 #12
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_220823217
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
Daardoor leeft de sport wel, en daar mogen we allemaal erg blij mee zijn
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 13:19:41 #13
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220823218
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
Dat er fans van Max hem volgen tijdens deze race en afhaken zodra Max niet meer in de running is voor P1 is toch niet heel raar?

Veel mensen kijken nu eenmaal voor Max. An sich is daar weinig mis mee.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 13:19:47 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220823220
quote:
7s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Gaan we winnen? *O* w/
Welk merk hoor je bij? :P
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 17 mei 2026 @ 13:19:53 #15
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220823222
Het staat nog aan maar ik moet zo weg
Drop you like an ill, bad habit
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 mei 2026 @ 13:20:00 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220823225
Ondanks dat Schiller niet meer over de kerbs mag gaat hij nog steeds hard
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 13:20:04 #17
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220823228
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:19 schreef pmponer het volgende:

[..]
Waar wil jij het gezellig druk krijgen dan?
Le Mans _O_
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 17 mei 2026 @ 13:20:15 #18
284411 crew  heywoodu
pi_220823231
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:16 schreef Nattekat het volgende:
Ben toch wel een beetje teleurgesteld dat er zo veel successupporters waren hier schijnbaar.
Ik zou nog beduidend actiever kijken als in elk geval de nummer twee binnen een minuut zat.

Het is gewoon niet heel boeiend meer helaas, klein beetje nog voor het podium hooguit. Klassewinst is niet zo interessant om te volgen.
  zondag 17 mei 2026 @ 13:20:53 #19
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220823237
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Welk merk hoor je bij? :P
Max merk :P

Maar gebroken aandrijfas hoor ik. Nja -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 mei 2026 @ 13:20:57 #20
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220823238
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:20 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Le Mans _O_
Oh als ik tijd heb kijk ik daar ook gezellig mee
Drop you like an ill, bad habit
  zondag 17 mei 2026 @ 13:21:29 #21
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220823245
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:20 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik zou nog beduidend actiever kijken als in elk geval de nummer twee binnen een minuut zat.

Het is gewoon niet heel boeiend meer helaas, klein beetje nog voor het podium hooguit. Klassewinst is niet zo interessant om te volgen.
Ja het is eigenlijk gelopen dan ga je andere dingen (tussendoor) doen.
Drop you like an ill, bad habit
  FOK!Fotograaf zondag 17 mei 2026 @ 13:21:58 #22
842 Zorro
Z
pi_220823248
Ja het is niet alsof het echt spannend is. Het is nu alleen nog kijken of er nog iemand stuk gaat.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 13:22:03 #23
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220823249
quote:
7s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Gaan we winnen? *O* w/
Mercedes zou inderdaad zeker nog kunnen winnen.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 17 mei 2026 @ 13:22:21 #24
284411 crew  heywoodu
pi_220823253
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:20 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Le Mans _O_
Ga je dan de dubbele cijfers wat betreft gekeken uren wél halen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 mei 2026 @ 13:23:12 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220823261
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ga je dan de dubbele cijfers wat betreft gekeken uren wél halen?
kat slaapt liever en klaagt dan dat anderen te weinig kijken
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')