abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220812295
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Tsjonge. Waarom zouden we dat willen? Ik maak me nooit druk om "zetmeel" al of niet in de saus. Is toch totaal niet belangrijk? Volgens mij heb je zoiets ooit ergens gelezen maar helemaal verkeerd begrepen.

En als we de foto's bekijken van wat je maakt dan is het helemaal niet boeiend.
Vind je dit zelf ook een normale manier van communiceren? ;)

Maar vooruit,
De reden dat het zetmeel belangrijk is, is omdat het de saus bevorderd. De zetmeel heeft meerdere nuttige functies. Een belangrijke is de emulsie-taak. Het zorgt ervoor om het vet met de waterige saus te binden. Het zorgt er ook voor dat de pastasaus dikker wordt, beter aan de pasta blijft plakken en maakt de saus romiger.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220812322
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:30 schreef Farenji het volgende:
Ik heb vanavond pasta gekookt, komt wel heel dichtbij dit topic.
Maar niet in de saus laten garen, want carbonara. Dus ook niet molto al dente gekookt.
Bij carbonara niet inderdaad! Hopelijk staat dat ook al in het recept!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220814671
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:55 schreef Mikeytt het volgende:
Hadden hier al vaker over gesproken en in een ander topic bleek dat er veel animo is voor een kooktips topic.
Blijkt dat er veel users zijn die behoefte hebben om beter te leren koken.

Ik ga dat dus hier bijhouden.
Binnen een maand dit topic volgen garandeer ik dat je groeit van basiskok tot culinaire meesterchef! :)
KLB / Biefstukburger ontdekken

Broodje biefstukburger en gefrituurde aardappelreepjes is wel legendarisch.

P.s.: ketchup verdient ook een afzonderlijk hoofdstuk in het
M. Mikeytt, Grote Kookboek voor recepten die binnen 10 minuten klaar zijn (red.), online bijgewerkt tot 15-05-2026, fok 2026.

[ Bericht 6% gewijzigd door Klik op 16-05-2026 22:03:35 ]
pi_220822451
Dag 2 alweer. :9 Hopelijk hebben jullie de vorige tips uitgeprobeerd.

Vandaag wat rijsttips die je gerechten minimaal dubbel zo lekker zullen maken.

1. Voor egg fried rice weten de meesten wel dat ze de rijst een dag moeten laten staan, maar wat je egg fried rice nog dubbel zo lekker maakt is om je rijst in bouillon te koken i.p.v. enkel water. _O_
2. Rijst NIET ROEREN tijdens het koken. Gewoon laten staan.
3. Wil je een losse korrel? Gebruik dan een langgraanrijst en spoel deze steeds om in een bak met water tot het water transparant is. Ben je een nieuwe kok? Doe een paar druppels citroensap of azijn in het kookwater. Dat helpt de rijstkorrels los te houden.
4. Wil je rijst wat meer fluffy is? Week je rijst dan 2 uur in water alvorens je deze kookt. Doe een theelepel baksoda in het water tijdens het weken. ;)
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220823312
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 12:14 schreef Mikeytt het volgende:
Dag 2 alweer. :9 Hopelijk hebben jullie de vorige tips uitgeprobeerd.

Vandaag wat rijsttips die je gerechten minimaal dubbel zo lekker zullen maken.

1. Voor egg fried rice weten de meesten wel dat ze de rijst een dag moeten laten staan, maar wat je egg fried rice nog dubbel zo lekker maakt is om je rijst in bouillon te koken i.p.v. enkel water. _O_
2. Rijst NIET ROEREN tijdens het koken. Gewoon laten staan.
3. Wil je een losse korrel? Gebruik dan een langgraanrijst en spoel deze steeds om in een bak met water tot het water transparant is. Ben je een nieuwe kok? Doe een paar druppels citroensap of azijn in het kookwater. Dat helpt de rijstkorrels los te houden.
4. Wil je rijst wat meer fluffy is? Week je rijst dan 2 uur in water alvorens je deze kookt. Doe een theelepel baksoda in het water tijdens het weken. ;)
De meeste mensen kunnen geen rijst koken. De Gouden tip: water in de pan, beetje zout, en dan de rijst toevoegen in het nog koude water. Voeg zoveel water toe dat de rijst precies 1 vingerkootje onder het water ligt. Dan pan op het vuur, wachten tot het kookt, dan vuur direct laag zetten en deksel op de pan. Na 5 minuten gewoon het vuur uit en deksel op de pan laten. Gewoon zo laten staan voor 10 minuten en je rijst is perfect gekookt!
  zondag 17 mei 2026 @ 14:06:12 #31
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220823677
Risottorijst of paellarijst is weer geheel anders.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_220823680
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 12:14 schreef Mikeytt het volgende:
Dag 2 alweer. :9 Hopelijk hebben jullie de vorige tips uitgeprobeerd.

Vandaag wat rijsttips die je gerechten minimaal dubbel zo lekker zullen maken.

1. Voor egg fried rice weten de meesten wel dat ze de rijst een dag moeten laten staan, maar wat je egg fried rice nog dubbel zo lekker maakt is om je rijst in bouillon te koken i.p.v. enkel water. _O_
2. Rijst NIET ROEREN tijdens het koken. Gewoon laten staan.
3. Wil je een losse korrel? Gebruik dan een langgraanrijst en spoel deze steeds om in een bak met water tot het water transparant is. Ben je een nieuwe kok? Doe een paar druppels citroensap of azijn in het kookwater. Dat helpt de rijstkorrels los te houden.
4. Wil je rijst wat meer fluffy is? Week je rijst dan 2 uur in water alvorens je deze kookt. Doe een theelepel baksoda in het water tijdens het weken. ;)
Baksoda erbij? Krijg je dan niet een soort van rijstepap? Ik gebruik baksoda wel bij het koken van linzen voor dhal, die vallen dan veel sneller uit elkaar.
pi_220824120
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 14:06 schreef Farenji het volgende:

[..]
Baksoda erbij? Krijg je dan niet een soort van rijstepap? Ik gebruik baksoda wel bij het koken van linzen voor dhal, die vallen dan veel sneller uit elkaar.
De korrel wordt wat natter van binnen, maar als je hem goed kookt, blijven het losse korrels terwijl de rijst wat zachter en luchtiger is dan normaal. Baksoda is niet nodig. Maakt het alleen wat makkelijker mocht je rijst koken nog niet onder de knie hebben. :9

Overigens niet geschikt voor recepten waarin je plakkerige rijst nodig hebt voor bijvoorbeeld onigiri of sushi!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220824169
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:29 schreef YoopY het volgende:

[..]
De meeste mensen kunnen geen rijst koken. De Gouden tip: water in de pan, beetje zout, en dan de rijst toevoegen in het nog koude water. Voeg zoveel water toe dat de rijst precies 1 vingerkootje onder het water ligt. Dan pan op het vuur, wachten tot het kookt, dan vuur direct laag zetten en deksel op de pan. Na 5 minuten gewoon het vuur uit en deksel op de pan laten. Gewoon zo laten staan voor 10 minuten en je rijst is perfect gekookt!
Vingerkootje is ook een goede tip ja. Voor beginners zou ik wel aanrader om dat alleen te doen als je maar een paar porties maakt. Bij grotere hoeveelheden moet je iets meer dan een vingerkootje aan water gebruiken.

Kooktijd ook afhankelijk van de rijstsoort. Sommige bruine langgraan rijstsoorten hebben soms wel 30 minuten tot 45 minuten nodig!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  zondag 17 mei 2026 @ 21:19:48 #35
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220828344
@Mikeytt waarom is de rijstkoker zo populair in veel Aziatische landen in plaats van het in een pannetje te doen? En waarom doe jij dat niet?
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
pi_220828358
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Näsenbar het volgende:
@:mikeytt waarom is de rijstkoker zo populair in veel Aziatische landen in plaats van het in een pannetje te doen? En waarom doe jij dat niet?
Een rijstkoker is geweldig foolproof apparaat. Die kan je rijst nooit verbranden omdat die stopt op 100 graden celsius.

Ik gebruik ook altijd een rijstkoker, maar veel mensen in Nederland eten niet vaak genoeg rijst om zo'n groot apparaat in huis te nemen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  zondag 17 mei 2026 @ 21:23:02 #37
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220828362
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:22 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Een rijstkoker is geweldig foolproof apparaat. Die kan je rijst nooit verbranden omdat die stopt op 100 graden celsius.

Ik gebruik ook altijd een rijstkoker, maar veel mensen in Nederland eten niet vaak genoeg rijst om zo'n groot apparaat in huis te nemen.
Ik heb ook een rijstkoker.
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
  zondag 17 mei 2026 @ 21:40:30 #38
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220828490
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:23 schreef Näsenbar het volgende:


Ik heb ook een rijstkoker.
Die had ik ook, totdat we gingen scheiden.
Toen was ik mijn Indische vrouw kwijt. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_220828537
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:23 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
Ik heb ook een rijstkoker.
Dat is altijd beter. We eten sowieso veel te weinig rijst in Nederland.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 21:09:56 #40
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220843309
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:47 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dat is altijd beter. We eten sowieso veel te weinig rijst in Nederland.
De laatste tip is al een tijdje geleden @Mikeytt!
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
pi_220849780
Dag 3 _O_ Vandaag nemen we het allerbelangrijkste ingrediënt in de keuken, de aardappel.

1. Fan van ovenaardappelen? Snij ze in partjes en kook ze dan 8-10 minuten voor in gezouten water. Laat ze vervolgens eerst goed uitdampen voordat je ze in de oven stopt. Veel mensen slaan deze stap over, maar het zorgt echt voor een betere krokantheid.
2. Nog een stapje verder op nummer 1? Kook je aardappelen in water gemixt met baksoda. Theelepeltje per liter water ongeveer. De buitenkant breekt dan wat af in een soort dun laagje drap. Deze wordt in de oven heel knapperig. :9
3. Aardappels zorgen voor een fool-proof ovenschotel met een ongelimiteerd aantal combinaties. Mix je aardappelen met een groente en een eiwitbron, wat crmee fraiche of tomatensaus > kaas erop. En ta-da, een heerlijke ovenschotel. The sky is the limit.
4. Aardappelpuree naar een hoger level tillen? Voeg wat mosterd toe, en eventueel bosui. Maakt je aardappelpuree meteen 10x zo lekker. :9 Een beetje roomkaas erdoorheen is ook lekker.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220849836
Dit is echt wel van zeer hoog niveau. :) Dat je zo denkt: pffff hoe kom je erop. The sky is werkelijk the limit zoals je bij punt 3 zo fijntjes aanstipt.

En wat betreft puntje 4: aardappelpuree zal nooit meer hetzelfde zijn. It's aardappelpuree Jim but not as we know it.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:15:52 #43
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220850242
Ik vind ze gefrituurd het lekkerst.
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
  woensdag 20 mei 2026 @ 21:30:01 #44
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220850808
Een rijstkoker is zeker een fijn apparaat en vooral heel geschikt voor zolderkamerbewoners. In een rijstkoker kun je namelijk een complete maaltijd in 1 keer maken. Rijst wassen en in je rijstkoker, dan wat water en bouillonpoeder erbij, wat stukjes vlees en groenten erboven op, gepaste kruiden of sauzen, ketjap, vissaus bijvoorbeeld en aankletsen.

Na een half uur is je maaltijd klaar en kun je er nog een rauw ei op doen en die ook mee laten garen. Kun je de hele dag van eten, is zelfs koud lekker.

Kijk op Youtube voor meer van dit soort "recepten".

Oh ja, wat wel belangrijk is; weeg gewoon je rijst. Dus neem bijvoorbeeld 100 gram rijst wat passend is voor jou als portie en doe daar ook een afgemeten hoeveelheid water bij - ook wegen dus. Dan heb je altijd de juiste verhouding. Let wel, in groenten zit ook vocht.

Het is even puzzelen, maar als je dit eenmaal door hebt, kun je heel gemakkelijk een maaltijd maken waar je een hele dag mee kunt doen als je heel druk bent.
pi_220851334
Die tips heb je natuurlijk allemaal zelf verzonnen en komen uiteraard niet rechtstreeks van chatgpt.

Ik gaar mijn aardappel vaak voor in de magnetron. Twee minuten op hoog. Af laten koelen en dan afbakken in de pan.

Tip voor de perfecte, stevige en krokante hash brown potatoes:

- iets kruimige aardappelen schillen en raspen
- in een theedoek doen en meeste vocht eruit wringen
- op een bord verdelen in gelijke hoopjes
- 2 min in de magnetron op hoog voorgaren
- laten afkoelen en de hoopjes met je handen vormen tot stevige ronde schijfjes
- goudbruin afbakken in een hete pan met olie
pi_220855272
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:15 schreef Näsenbar het volgende:
Ik vind ze gefrituurd het lekkerst.
Bonustip voor het frituren _O_

- Week de aardappelen even een uurtje in koud water. Dep ze dan volledig droog en voeg een laagje aardappelzetmeel toe aan de frieten. Maakt ze extra krokant. :9
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220855280
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:32 schreef Bart2002 het volgende:
Dit is echt wel van zeer hoog niveau. :) Dat je zo denkt: pffff hoe kom je erop. The sky is werkelijk the limit zoals je bij punt 3 zo fijntjes aanstipt.

En wat betreft puntje 4: aardappelpuree zal nooit meer hetzelfde zijn. It's aardappelpuree Jim but not as we know it.
:Y al geprobeerd van dat aardappelpuree?

Mijn leven is gewoon veranderd sinds ik dat doe.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220867540
Dag 4: we smelten met zijn allen in de tropische warmte van deze dagen. ;( Perfecte tijd voor ijs en een salade.

- Zin in salade, maar het maken is zo'n gedoe altijd... zoek niet verder. Schaf een paar grote potten aan die dicht kunnen, en meal prep daar salades in zoals onderstaand voorbeeld. De saus onderin, dan heel belangrijk om daar een ingrediënt op te doen dat niet zompig zal worden, zoals quinoa, komkommer of pasta. Maak daar laagjes van met de verse groentes bovenin. Zo heb je altijd een paar salades in de koelkast die niet zompig worden zoals een salade die al gemixt is. _O_


- Voeg zout toe aan je groente *VOORDAT* je je dressing gebruikt. Zeer belangrijk. Je leven zal echt veranderen na deze tip.

- voeg altijd iets knapperigs toe aan het eind. Geroosterde kikkererwten en croutons zijn mijn favo's :9 Dit tilt je salade game naar een volgend level!!

- Snelle salade zonder moeite? Maak een Japanse komkommersalade. Komkommer in flinterdunne schijfjes snijden met een mandolin, zout toevoegen > 30 minuten wachten > vocht eruit knijpen > rijstazijn en sesamzaadjes toevoegen.. bohhhh
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220902181
Door de extreme hitte geen kooktips geplaatst... morgen zal ik weer beginnen, wss in de avond.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  donderdag 28 mei 2026 @ 20:38:44 #50
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220908551
ZIN IN!!!!
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')