Vind je dit zelf ook een normale manier van communiceren?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tsjonge. Waarom zouden we dat willen? Ik maak me nooit druk om "zetmeel" al of niet in de saus. Is toch totaal niet belangrijk? Volgens mij heb je zoiets ooit ergens gelezen maar helemaal verkeerd begrepen.
En als we de foto's bekijken van wat je maakt dan is het helemaal niet boeiend.
Bij carbonara niet inderdaad! Hopelijk staat dat ook al in het recept!quote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:30 schreef Farenji het volgende:
Ik heb vanavond pasta gekookt, komt wel heel dichtbij dit topic.
Maar niet in de saus laten garen, want carbonara. Dus ook niet molto al dente gekookt.
KLB / Biefstukburger ontdekkenquote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:55 schreef Mikeytt het volgende:
Hadden hier al vaker over gesproken en in een ander topic bleek dat er veel animo is voor een kooktips topic.
Blijkt dat er veel users zijn die behoefte hebben om beter te leren koken.
Ik ga dat dus hier bijhouden.
Binnen een maand dit topic volgen garandeer ik dat je groeit van basiskok tot culinaire meesterchef!
De meeste mensen kunnen geen rijst koken. De Gouden tip: water in de pan, beetje zout, en dan de rijst toevoegen in het nog koude water. Voeg zoveel water toe dat de rijst precies 1 vingerkootje onder het water ligt. Dan pan op het vuur, wachten tot het kookt, dan vuur direct laag zetten en deksel op de pan. Na 5 minuten gewoon het vuur uit en deksel op de pan laten. Gewoon zo laten staan voor 10 minuten en je rijst is perfect gekookt!quote:Op zondag 17 mei 2026 12:14 schreef Mikeytt het volgende:
Dag 2 alweer.Hopelijk hebben jullie de vorige tips uitgeprobeerd.
Vandaag wat rijsttips die je gerechten minimaal dubbel zo lekker zullen maken.
1. Voor egg fried rice weten de meesten wel dat ze de rijst een dag moeten laten staan, maar wat je egg fried rice nog dubbel zo lekker maakt is om je rijst in bouillon te koken i.p.v. enkel water.
2. Rijst NIET ROEREN tijdens het koken. Gewoon laten staan.
3. Wil je een losse korrel? Gebruik dan een langgraanrijst en spoel deze steeds om in een bak met water tot het water transparant is. Ben je een nieuwe kok? Doe een paar druppels citroensap of azijn in het kookwater. Dat helpt de rijstkorrels los te houden.
4. Wil je rijst wat meer fluffy is? Week je rijst dan 2 uur in water alvorens je deze kookt. Doe een theelepel baksoda in het water tijdens het weken.
Baksoda erbij? Krijg je dan niet een soort van rijstepap? Ik gebruik baksoda wel bij het koken van linzen voor dhal, die vallen dan veel sneller uit elkaar.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:14 schreef Mikeytt het volgende:
Dag 2 alweer.Hopelijk hebben jullie de vorige tips uitgeprobeerd.
Vandaag wat rijsttips die je gerechten minimaal dubbel zo lekker zullen maken.
1. Voor egg fried rice weten de meesten wel dat ze de rijst een dag moeten laten staan, maar wat je egg fried rice nog dubbel zo lekker maakt is om je rijst in bouillon te koken i.p.v. enkel water.
2. Rijst NIET ROEREN tijdens het koken. Gewoon laten staan.
3. Wil je een losse korrel? Gebruik dan een langgraanrijst en spoel deze steeds om in een bak met water tot het water transparant is. Ben je een nieuwe kok? Doe een paar druppels citroensap of azijn in het kookwater. Dat helpt de rijstkorrels los te houden.
4. Wil je rijst wat meer fluffy is? Week je rijst dan 2 uur in water alvorens je deze kookt. Doe een theelepel baksoda in het water tijdens het weken.
De korrel wordt wat natter van binnen, maar als je hem goed kookt, blijven het losse korrels terwijl de rijst wat zachter en luchtiger is dan normaal. Baksoda is niet nodig. Maakt het alleen wat makkelijker mocht je rijst koken nog niet onder de knie hebben.quote:Op zondag 17 mei 2026 14:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Baksoda erbij? Krijg je dan niet een soort van rijstepap? Ik gebruik baksoda wel bij het koken van linzen voor dhal, die vallen dan veel sneller uit elkaar.
Vingerkootje is ook een goede tip ja. Voor beginners zou ik wel aanrader om dat alleen te doen als je maar een paar porties maakt. Bij grotere hoeveelheden moet je iets meer dan een vingerkootje aan water gebruiken.quote:Op zondag 17 mei 2026 13:29 schreef YoopY het volgende:
[..]
De meeste mensen kunnen geen rijst koken. De Gouden tip: water in de pan, beetje zout, en dan de rijst toevoegen in het nog koude water. Voeg zoveel water toe dat de rijst precies 1 vingerkootje onder het water ligt. Dan pan op het vuur, wachten tot het kookt, dan vuur direct laag zetten en deksel op de pan. Na 5 minuten gewoon het vuur uit en deksel op de pan laten. Gewoon zo laten staan voor 10 minuten en je rijst is perfect gekookt!
Een rijstkoker is geweldig foolproof apparaat. Die kan je rijst nooit verbranden omdat die stopt op 100 graden celsius.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Näsenbar het volgende:
@:mikeytt waarom is de rijstkoker zo populair in veel Aziatische landen in plaats van het in een pannetje te doen? En waarom doe jij dat niet?
Ik heb ook een rijstkoker.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een rijstkoker is geweldig foolproof apparaat. Die kan je rijst nooit verbranden omdat die stopt op 100 graden celsius.
Ik gebruik ook altijd een rijstkoker, maar veel mensen in Nederland eten niet vaak genoeg rijst om zo'n groot apparaat in huis te nemen.
Die had ik ook, totdat we gingen scheiden.quote:
Dat is altijd beter. We eten sowieso veel te weinig rijst in Nederland.quote:
De laatste tip is al een tijdje geleden @Mikeytt!quote:Op zondag 17 mei 2026 21:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is altijd beter. We eten sowieso veel te weinig rijst in Nederland.
Bonustip voor het friturenquote:
quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:32 schreef Bart2002 het volgende:
Dit is echt wel van zeer hoog niveau.Dat je zo denkt: pffff hoe kom je erop. The sky is werkelijk the limit zoals je bij punt 3 zo fijntjes aanstipt.
En wat betreft puntje 4: aardappelpuree zal nooit meer hetzelfde zijn. It's aardappelpuree Jim but not as we know it.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |