abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220811894
Hadden hier al vaker over gesproken en in een ander topic bleek dat er veel animo is voor een kooktips topic.
Blijkt dat er veel users zijn die behoefte hebben om beter te leren koken.

Ik ga dat dus hier bijhouden.
Binnen een maand dit topic volgen garandeer ik dat je groeit van basiskok tot culinaire meesterchef! :)
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220811896
Vandaag 2 pasta tips.

1. Kook je pasta in zo min mogelijk water zonder dat het water te snel afkoelt. Ik houd 1 liter water per portie aan. Zo komt het zetmeel van de pasta geconcentreerder in het pastawater. Die pastawater voeg je toe tijdens het maken van je saus. (Behalve bij ragu) zo krijg je een dikkere saus die beter aan je pasta blijft plakken.

2. Kook je pasta altijd 1,5 minuten korter dan al dente. Dat is meestal 3,5 minuten minder dan op het pakje staat. Zo kook je je pasta 'molto al dente'. Daarna kun je de pasta 2 minuten doorkoken in de saus waardoor je perfecte al dente pasta hebt. _O_
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Redactie Frontpage zaterdag 16 mei 2026 @ 18:57:07 #3
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220811908
Sinds dit topic...


ONZ / Machtig lekker gekookt vandaag, wie kan beter?
Laat maar eventjes
pi_220811935
Ondertussen wat smakelijke afbeeldingen om een indruk te krijgen waar deze Chef toe in staat is:



vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220811941
Om de eetlust te bevorderen alvast. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220811960
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef Mikeytt het volgende:
1. Kook je pasta in zo min mogelijk water zonder dat het water te snel afkoelt. Ik houd 1 liter water per portie aan. Zo komt het zetmeel van de pasta geconcentreerder in het pastawater. Die pastawater voeg je toe tijdens het maken van je saus. (Behalve bij ragu) zo krijg je een dikkere saus die beter aan je pasta blijft plakken.

2. Kook je pasta altijd 1,5 minuten korter dan al dente. Dat is meestal 3,5 minuten minder dan op het pakje staat. Zo kook je je pasta 'molto al dente'. Daarna kun je de pasta 2 minuten doorkoken in de saus waardoor je perfecte al dente pasta hebt.
Ik twijfel aan beide wijsheden. Het is juist alles wat de Italianen niet doen. Dat ze dat in Rotterdam beter weten geloof ik niet.

Dat het wel traffic genereert wegens de onzin daar ben ik zelf ook schuldig aan. Maar het blijft allemaal een beschamende load aan flauwekul.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220811980
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik twijfel aan beide wijsheden. Het is juist alles wat de Italianen niet doen. Dat ze dat in Rotterdam beter weten geloof ik niet.
Italianen doen niet aan pasta molto al dente koken nee?
En 1 liter per portie is gangbaar in Italië.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220811997
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:02 schreef Mikeytt het volgende:
Italianen doen niet aan pasta molto al dente koken nee?
Ze weten niet eens wat dat betekent.

Maar Oma: als je het nog een tijd in de saus mee laat gaan dan is het toch zo klaar als een klontje dat ie niet retegaar moet zijn omdat het anders pap wordt. Presenteer dat niet als slimme "wijsheden".
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220812019
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ze weten niet eens wat dat betekent.
Molto al dente is een Italiaanse term |:(
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220812027
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Molto al dente is een Italiaanse term |:(
Niet als je dat op z'n Rotterdams uitspreekt. En dat deed je.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220812044
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
als je het nog een tijd in de saus mee laat gaan dan is het toch zo klaar als een klontje dat ie niet retegaar moet zijn omdat het anders pap wordt. Presenteer dat niet als slimme "wijsheden".
Blijkbaar is het niet voor iedereen duidelijk. Jij wist dit natuurlijk ook niet.

Maar ik zou zeggen: Maak gebruik van de tips en tot morgen voor de volgende tips. :9
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Spellchecker zaterdag 16 mei 2026 @ 19:09:42 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220812056
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:58 schreef Bart2002 het volgende:
Ondertussen wat smakelijke afbeeldingen om een indruk te krijgen waar deze Chef toe in staat is:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet eruit als afhaal.
pi_220812091
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:57 schreef Watmoetjenou het volgende:
Sinds dit topic...

ONZ / Machtig lekker gekookt vandaag, wie kan beter?
Laat maar eventjes


Krijg flashbacks naar pizza tycoon :D

  zaterdag 16 mei 2026 @ 19:16:26 #14
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220812117
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:09 schreef maily het volgende:

[..]
Dat ziet eruit als afhaal.
Daar is niets mis mee.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220812124
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:09 schreef maily het volgende:
Dat ziet eruit als afhaal.
Eerder als iets wat je je hont nog niet zou voeren :r
pi_220812173
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:02 schreef Mikeytt het volgende:
Italianen doen niet aan pasta molto al dente koken nee?
En 1 liter per portie is gangbaar in Italië.
1) Molto al dente geldt alleen voor specifieke gerechten. Het is dus géén generiek toepasbare tip. Bij de meeste pasta gerechten moet je juist de saus eerst klaar hebben, zodat je - zodra de pasta klaar is - de pasta gelijk kunt mengen met de saus.

2) Onzin, pasta moet juist zwemmen in de zee (dus in veel water ruim voorzien van zout).

Ciao :P
pi_220812194
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:23 schreef nelaeryn het volgende:
2) Onzin, pasta moet juist zwemmen in de zee (dus in veel water ruim voorzien van zout).

Het water moet tevens zo zout zijn als de zee. Welke zee dat blijft in het midden. Maar zij hebben daar verstand van. Althans dat accepteer ik wel.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220812205
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:23 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
1) Molto al dente geldt alleen voor specifieke gerechten. Het is dus géén generiek toepasbare tip. Bij de meeste pasta gerechten moet je juist de saus eerst klaar hebben, zodat je de pasta gelijk kunt mengen met de saus.

2) Onzin, pasta moet juist zwemmen in de zee (dus in veel water ruim voorzien van zout).

Ciao :P
Ik vind een al dente eindresultaat altijd lekkerder. Alleen niet bij ragu, dus die heb ik er even buiten gehouden.

Dat pasta moet zwemmen heeft te maken met dat het water niet snel af hoort te koelen nadat je de koude, droge pasta hebt toegevoegd. 1 liter is daarvoor perfect met de krachtige fornuizen die we hedendaags gebruiken. ;)
Nog meer water gebruiken kan best, maar dan zit er minder zetmeel in het kookwater waardoor je er meer van moet toevoegen aan je saus. Dat zorgt er weer voor dat je de kooktijd weer uitrekt omdat dat water weer moet verdampen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220812225
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:25 schreef Bart2002 het volgende:
Het water moet tevens zo zout zijn als de zee. Welke zee dat blijft in het midden. Maar zij hebben daar verstand van. Althans dat accepteer ik wel.
Twee eetlepels zout op een pan water is wel genoeg.
pi_220812241
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:26 schreef Mikeytt het volgende:
maar dan zit er minder zetmeel in het kookwater waardoor je meer moet toevoegen aan je saus.
Tsjonge. Waarom zouden we dat willen? Ik maak me nooit druk om "zetmeel" al of niet in de saus. Is toch totaal niet belangrijk? Volgens mij heb je zoiets ooit ergens gelezen maar helemaal verkeerd begrepen.

En als we de foto's bekijken van wat je maakt dan is het helemaal niet boeiend.

Waarom beschouw je jezelf als een autoriteit op kookgebied? Want voorlopig blijkt dat nergens uit.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220812245
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:28 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Twee eetlepels zout op een pan water is wel genoeg.
Ik zou aanraden om dar afhankelijk te maken van de hoeveelheid pasta. 1 tot 2 eetlepels per portie i.p.v. altijd 2 eetlepels ongeacht de hoeveelheid
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220812249
Ik heb vanavond pasta gekookt, komt wel heel dichtbij dit topic.
Maar niet in de saus laten garen, want carbonara. Dus ook niet molto al dente gekookt.
pi_220812263
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:30 schreef Farenji het volgende:
Ik heb vanavond pasta gekookt, komt wel heel dichtbij dit topic.
Maar niet in de saus laten garen, want carbonara. Dus ook niet molto al dente gekookt.
Timing is alles daar wil je niet een onsmakelijke emulsie krijgen inderdaad.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220812275
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Timing is alles daar wil je niet een onsmakelijke emulsie krijgen inderdaad.
Precies, geen roerei maar ook geen eisoep.
pi_220812277
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:26 schreef Mikeytt het volgende:
Ik vind een al dente eindresultaat altijd lekkerder. Alleen niet bij ragu, dus die heb ik er even buiten gehouden.

Dat pasta moet zwemmen heeft te maken met dat het water niet snel af hoort te koelen nadat je de koude, droge pasta hebt toegevoegd. 1 liter is daarvoor perfect met de krachtige fornuizen die we hedendaags gebruiken. ;)
Nog meer water gebruiken kan best, maar dan zit er minder zetmeel in het kookwater waardoor je er meer van moet toevoegen aan je saus. Dat zorgt er weer voor dat je de kooktijd weer uitrekt omdat dat water weer moet verdampen.
Ik ben Italiaans helder licht, en sinds wanneer ben jij specialist op dit gebied? Omdat je weer wat op tiktok hebt gezien? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')