En is het wel een kostenbesparing? Je moet investeringen doen om op hetzelfde niveau van je rekeningen te blijven. Hoe dan ook, dit is naaien.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 15:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb vooral moeite met het "prijsprikkel" argument. Dat staat niet letterlijk zo in het artikel, maar daar komt het wel op neer.
Alleen is een "prijsprikkel" een ordinaire lastenverzwaring als je er niet redelijkerwijs iets aan kan doen. Het is visieloos, onnodig complex en dit gaat hoe dan ook verkeerd uitpakken.
Dat zijn geen middeninkomens meer straks.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 15:26 schreef Toine51 het volgende:
[..]
[..]
Jup, dat staat ook al in de tekst.
Dat gebeurt hier ook.
De middeninkomens zijn weer zwaar de sigaar...
Zum kotzen, die klimaatdrammerij...
quote:Op dinsdag 12 mei 2026 15:43 schreef tjoptjop het volgende:
Lastenverzwaring, optuigen van een bureaucratisch moloch, niet toevoegen aan echte economie.... zo kennen we Europa weer
Eu in een notendop.quote:
Toch absurd, deze zin. De Nederlandse politiek moet bijspringen om haar burgers te beschermen tegen Europese wetgeving (dus niet eens een ramp, of een economische neergang, of een vijandige mogendheid die de boel bewust saboteert, nee een samenwerkingsverband van landen die kracht uit samenwerking zouden moeten halen!) om te voorkomen dat ze de financiele afgrond ingeduwd worden!quote:De politiek zou daarom kwetsbare huishoudens gericht moeten ondersteunen, om het effect van de nieuwe Europese regelgeving te beperken.
Kwestie van perspectiefquote:Op dinsdag 12 mei 2026 16:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Toch absurd, deze zin. De Nederlandse politiek moet bijspringen om haar burgers te beschermen tegen Europese wetgeving (dus niet eens een ramp, of een economische neergang, of een vijandige mogendheid die de boel bewust saboteert, nee een samenwerkingsverband van landen die kracht uit samenwerking zouden moeten halen!) om te voorkomen dat ze de financiele afgrond ingeduwd worden!
En ja, het zal vast wel weer dat de allerarmsten op een of andere manier geholpen gaan worden. Alleen, door maar met lastenverzwaring na lastenverzwaring na lastenverzwaring te strooien wordt de poel burgers die het met moeite redt steeds breder. Dit is niet houdbaar zo.
Als de NLse regering hier mee verder wil, dient er volledige compensatie te komen voor iedereen en alles. Want dit is gaande. Steeds meer mensen hebben moeite met rondkomen, en niet alleen de allerarmsten. Ook gewoon de middenklasse gaat die kant op. 2 verdieners, werkenden. De groep werkende armen wordt steeds groter en de politiek staat er bij met een 'suprised picachu'-gezicht.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 16:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Toch absurd, deze zin. De Nederlandse politiek moet bijspringen om haar burgers te beschermen tegen Europese wetgeving (dus niet eens een ramp, of een economische neergang, of een vijandige mogendheid die de boel bewust saboteert, nee een samenwerkingsverband van landen die kracht uit samenwerking zouden moeten halen!) om te voorkomen dat ze de financiele afgrond ingeduwd worden!
En ja, het zal vast wel weer dat de allerarmsten op een of andere manier geholpen gaan worden. Alleen, door maar met lastenverzwaring na lastenverzwaring na lastenverzwaring te strooien wordt de poel burgers die het met moeite redt steeds breder. Dit is niet houdbaar zo.
De wraak van Nederland naar Timmermans, die komt nog.quote:
Kan me echt niet voorstellen dat in andere landen ook de alarmbellen af gaan.quote:
Politici die als politiek instrument dingen optuigen voor politiek en politici om het voor te leggen aan andere politici.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:11 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het enige wat de EU kan is bureaucratisch steeds logger worden. Iets praktisch optuigen kunnen ze niet.
Ik denk dat er heel veel scenarios zijn waarin dat helemaal niet klopt.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 16:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En is het wel een kostenbesparing? Je moet investeringen doen om op hetzelfde niveau van je rekeningen te blijven. Hoe dan ook, dit is naaien.
Dit moet teruggedraaid worden. Complete waanzin en Idioterie dit.
De uitleg over dat ETS-systeem is ook zo lekker... typisch. Verplicht mee moeten doen aan zo'n gedrocht waarbij je moet inkopen op een soort markt, maar de markt is niet vrij want die wordt door Europa voorgeschreven, en dat je dan mee moet spelen in een circus van vergunningen, verplichte verslagjes en plannetjes ook.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:11 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het enige wat de EU kan is bureaucratisch steeds logger worden. Iets praktisch optuigen kunnen ze niet.
Om het nog makkelijker te maken wordt er gewerkt met twee systemen, die nu naast elkaar bestaan maar in de toekomst niet. Of wel. Misschien.quote:Hoe werkt het?
Vanaf 2027 zijn brandstofleveranciers verplicht om deel te nemen aan het EU ETS-2. Jaarlijks moeten zij emissie uitstoot opgeven en daarvoor ETS-2 emissierechten inleveren in het EU ETS 2-register. Het EU ETS-2 heeft zijn eigen type emissierechten die alleen binnen het EU ETS-2 kunnen worden gebruikt of verhandeld. Er worden geen gratis emissierechten toegekend zoals binnen EU ETS Stationair wel gebruikelijk is.
[...]
oorbereidende verplichtingen in 2025
Om emissierechten te kunnen verhandelen in het EU ETS 2-register heeft de brandstofleverancier een EU ETS-2 vergunning nodig.
Om deze vergunning te krijgen, moet de brandstofleverancier:
• een contactpersoon registreren,
• een monitoringsplan opstellen waarin staat hoe de emissies van de geleverde brandstof(fen) wordt bepaald, en
• een emissieverslag opstellen, waarin de uitgestoten emissies van het voorgaande jaar zijn opgenomen.
Op basis van het monitoringsplan neemt de NEa een besluit over de ETS-2 vergunning. Bedrijven kunnen de vergunningsaanvraag indienen bij de NEa via het emissiehandelsportaal (EHP2). De opgegeven emissies uit het eerste jaarverslag – het Historisch Emissieverslag – vormen de basis voor het emissierechten systeem EU ETS-2. Dit wordt ook wel de cap genoemd. Het emissieverslag is een jaarlijks terugkerende verplichting eind april. Op basis van deze rapportage worden eind mei emissierechten in het EU ETS-2 register ingediend en afgerekend.
Burgers nog maar eens zwaarder belasten en bedrijven dwingen tot meedoen aan een soort groene aflaathandel, daar win je de mondiale concurrentieslagen van de 21e eeuw wel mee...quote:ETS-2 is een door de Europese Unie opgezet systeem om de CO2-uitstoot in Europa kosteneffectief terug te dringen. Het ETS-2 systeem zal naast het bestaande ETS-1 functioneren, dat gericht is op energie-intensieve industrieën, de elektriciteitssector en commerciële luchtvaart, totdat er een eventuele integratie van beide systemen plaatsvindt.
Ja, dit klinkt wel heel flink, maar dat 'dient' er helemaal niet te komen. Dat bepaal jij namelijk niet, net als ik niet, etc. Als de regering dit wil doen gaan ze dit doen, wat wij daar verder ook allemaal van vinden.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 16:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als de NLse regering hier mee verder wil, dient er volledige compensatie te komen voor iedereen en alles. Want dit is gaande. Steeds meer mensen hebben moeite met rondkomen, en niet alleen de allerarmsten. Ook gewoon de middenklasse gaat die kant op. 2 verdieners, werkenden. De groep werkende armen wordt steeds groter en de politiek staat er bij met een 'suprised picachu'-gezicht.
Beter mee stoppen dit gedrocht.
Dat wíllen veel mensen ook niet, want het mág niet besparen, want als het daadwerkelijk bespaard dan hebben ze op het verkeerde paard gewed.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:21 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik denk dat er heel veel scenarios zijn waarin dat helemaal niet klopt.
Ja een warmtepomp is wel een investering, maar ik denk dat veel mensen niet helemaal beseffen (of sceptisch zijn) over hoeveel geld ze maandelijks kunnen besparen.
Als ze hierbij maar rekening gaan houden met het daadwerkelijke verbruik en of je een auto of motor rijdt.quote:Uit de berekeningen van PBL blijkt dat iemand met een klein appartement en een cv-ketel, die 6.000 kilometer per jaar rijdt, in 2030 ongeveer 10 tot 20 euro per maand extra betaalt voor benzine en gas. Bewoners van een wat ouder groot vrijstaand huis, die 20.000 km per jaar rijden, gaan mogelijk zo’n 30 tot 70 euro per maand voor hun uitstoot betalen.
Ik hoop voor de groep die het echt niet kan betalen dat de markt wat concurrerender (en misschien goede subsidies/kortingen) word naarmate er meer warmtepompen geplaatst gaan worden. Want toen ik ermee bezig was had ik het idee dat daar wel een paar duizend euro te winnen viel (goedkoper).quote:Op dinsdag 12 mei 2026 18:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat wíllen veel mensen ook niet, want het mág niet besparen, want als het daadwerkelijk bespaard dan hebben ze op het verkeerde paard gewed.
Even los van de mensen die heel hard roepen duur en geen zin en en en, om dat dat vaak beter slaapt dan moeten zeggen 'ik kan die maatregelen niet betalen', terwijl dat gewoon wel voor heel veel mensen de realiteit is.
Cognitieve rigiditeit wordt algemeen beschouwd als een teken van een lagere functionele intelligentie. Helaas zien we dit steeds terug bij wetgeving.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 15:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik kan vanwege een "beschermd stadsgezicht" geen zonnepanelen nemen. En omdat ik amper gas gebruik is het dus al helemaal niet interessant voor mij om op een warmtepomp over te stappen. Dat valt allemaal niet binnen hun Excel sheetjes dus die "financiële prikkel" van ze is gewoon een ordinaire lastenverzwaring.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |