abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 14:48:55 #1
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220772852
quote:
Huishoudens gaan in 2028 betalen voor hun CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt door het gebruik van benzine, diesel en gas voor hun auto en verwarming. Dat vloeit voort uit het Europese emissiehandelssysteem, ETS2 genaamd. Er zijn wel flinke verschillen in kosten tussen huishoudens, stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Het Planbureau bracht in kaart wat de gevolgen van het Europese uitstootsysteem in ons land zullen zijn. Bedrijven betalen al ruim twintig jaar voor hun CO2-uitstoot, omdat ze onder het Europese emissiehandelssysteem (ETS1) vallen. Nu komen daar binnenkort huishoudens en kleinere bedrijven bij.
Uit de berekeningen van PBL blijkt dat iemand met een klein appartement en een cv-ketel, die 6.000 kilometer per jaar rijdt, in 2030 ongeveer 10 tot 20 euro per maand extra betaalt voor benzine en gas. Bewoners van een wat ouder groot vrijstaand huis, die 20.000 km per jaar rijden, gaan mogelijk zo’n 30 tot 70 euro per maand voor hun uitstoot betalen. Mensen met een warmtepomp en een elektrische auto betalen niks extra.
Mogelijk meer energiearmoede
Het gaat om schattingen, want de daadwerkelijke bedragen hangen af van de ontwikkeling van de CO2-prijs. Vooral na 2030 kunnen de bedragen mogelijk nog sterk verder oplopen. Nederland heeft hier maar beperkt invloed op, want de prijs is afhankelijk van verschillende factoren en wordt op Europees niveau bepaald.

Het PBL maakt zich zorgen over de gevolgen voor mensen met lagere inkomens. "Recente gebeurtenissen laten zien dat te hoge energieprijzen leiden tot zorgen over energiearmoede en problemen bij specifieke groepen Nederlanders", zegt directeur Marko Hekkert.
De politiek zou daarom kwetsbare huishoudens gericht moeten ondersteunen, om het effect van de nieuwe Europese regelgeving te beperken. Nederlanders kunnen ook zelf de kosten drukken, door bijvoorbeeld het huis beter te isoleren, het kopen van een (hybride) warmtepomp of de aankoop van een elektrische auto.
Nog niet voor iedereen weggelegd
Maar het uitgeven van geld aan verduurzamingsmaatregelen is nog niet voor iedereen weggelegd, waarschuwen de onderzoekers. Bovendien zijn huurders afhankelijk van hun verhuurder.
De overheid zou daarom meer maatregelen moeten nemen om de risico’s te beperken. "Daarbij zijn gerichte maatregelen voor de kwetsbare groepen efficiënter en effectiever dan meer kostbare generieke maatregelen", aldus PBL. Maar welke groepen precies kwetsbaar zijn blijkt moeilijk om te bepalen.
Daarom keken de onderzoekers ook over de grens. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is al jaren geleden een CO2-heffing ingevoerd voor huishoudens. Kwetsbare groepen worden daar financieel gecompenseerd.
CO2-normen voor auto’s
Overigens zorgen andere Europese regels er al voor dat consumenten minder (gaan) uitstoten en dus minder hoeven te betalen voor dit ETS-systeem. Zo dwingen Europese CO2-normen autofabrikanten tot het maken van steeds schonere auto’s. In 2035 moet de CO2-uitstoot van nieuwe personen- en bestelauto’s 90 procent lager liggen dan in 2021

bron

Realisme en idealisme beginnen steeds meer te botsen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220772862
De communistische Timmermans tax, alsof het leven nog niet duur genoeg is.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 14:57:50 #3
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220772890
"CO-2 prijs" :')

Dus mag ik ook compensatiebomen planten toch? Toch?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 12 mei 2026 @ 14:59:54 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220772898
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 14:51 schreef RotatoR het volgende:
De communistische Timmermans tax, alsof het leven nog niet duur genoeg is.
Communistische tax. :') In landen met communistische partijen ben je je baan kwijt als je dit idee opgooit.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220772903
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 14:57 schreef inslagenreuring het volgende:
"CO-2 prijs" :')

Dus mag ik ook compensatiebomen planten toch? Toch?
Dan mag ik bijna geld toe krijgen met mijn groene CO2 verslindende tuin! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:01:16 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220772904
Kinderbelasting. Zo min mogelijk kinderen baren om co2 tax te besparen. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220772910
Tja, als we van die Arabieren af willen komen, moeten we toch ergens beginnen.
Want 'hunnie' zijn volstrekt schaamteloos als ze kunnen profiteren van Europese subsidies.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-arabische-emiraten
pi_220772914
Ah we gaan het geld weer eens bij de lage middeninkomens halen.
Want hogere inkomens en hoge middeninkomens en hoge inkomens hebben over het algemeen:

- Koopwoning met budget voor verduurzaming
- EV
- Zonnepanelen.
- Warmtepomp

En minima worden gecompenseerd :Y
Dus wie in een simpel huis woont zonder die mogelijkheden en of dat niet kunnen betalen gaan ze pakken.
Jetten vieze rat :r
blablablabla
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:06:17 #9
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220772925
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:01 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dan mag ik bijna geld toe krijgen met mijn groene CO2 verslindende tuin! :Y
Lekker klimaatadaptief ook.
Als het echt om CO2 ging kreeg je geld terug. Maar helaas, het is gewoon een Europese belastingmaatregel.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:07:30 #10
pi_220772931
Ik heb vooral moeite met het "prijsprikkel" argument. Dat staat niet letterlijk zo in het artikel, maar daar komt het wel op neer.

Alleen is een "prijsprikkel" een ordinaire lastenverzwaring als je er niet redelijkerwijs iets aan kan doen. Het is visieloos, onnodig complex en dit gaat hoe dan ook verkeerd uitpakken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220772932
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:06 schreef inslagenreuring het volgende:
Als het echt om CO2 ging kreeg je geld terug. Maar helaas, het is gewoon een Europese belastingmaatregel.
Tja de eu is extreem goed om geld over de balk te gooien en politici te betalen die geen flikker doen, niet komen opdagen op vergaderingen, etc...

Dus het verbaasd mij niets dat er een extra belastingregeltje bij komt... nu onder het mom milieu...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:08:16 #12
pi_220772934
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:06 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Breng ze nou niet op ideeën, feitelijk stuur je nu aan op een co2 budget :X :D
pi_220772945
Die Straat van Hormuz is ook al 2,5 maand dicht, dat wordt straks betalen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220772951
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:03 schreef Elan het volgende:
Want hogere inkomens en hoge middeninkomens en hoge inkomens hebben over het algemeen:

- EV
- Zonnepanelen.
- Warmtepomp

Dus wie in een simpel huis woont zonder die mogelijkheden en of dat niet kunnen betalen gaan ze pakken.
Tja, zo gaan die zaken. Doe je niks aan.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:13:50 #15
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220772968
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb vooral moeite met het "prijsprikkel" argument. Dat staat niet letterlijk zo in het artikel, maar daar komt het wel op neer.

Alleen is een "prijsprikkel" een ordinaire lastenverzwaring als je er niet redelijkerwijs iets aan kan doen. Het is visieloos, onnodig complex en dit gaat hoe dan ook verkeerd uitpakken.
Dat is exact wat het is. De mensen die niet mee kúnnen worden hier hard door geraakt en hebben geen alternatief.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220772970
quote:
Vooral na 2030 kunnen de bedragen mogelijk nog sterk verder oplopen.
Het woordje kunnen vervangen voor zullen en mogelijk uit de tekst verwijderen en we hebben bingo!
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:18:07 #17
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220772993
tyft toch ff op met je meer betalen hier meer betalen daar, als je het klimaat zo nodig wil redden, zorg dan dat ze stoppen met alle oorlogen in de wereld. moet je kijken wat een uitstoot je daarmee bespaard.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:21:05 #18
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220773012
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:08 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Breng ze nou niet op ideeën, feitelijk stuur je nu aan op een co2 budget :X :D
Dat gaat er natuurlijk ook gewoon komen. :'(
pi_220773048
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:03 schreef Elan het volgende:

- EV
- Zonnepanelen.
- Warmtepomp

quote:
Daarom keken de onderzoekers ook over de grens. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is al jaren geleden een CO2-heffing ingevoerd voor huishoudens. Kwetsbare groepen worden daar financieel gecompenseerd.
Jup, dat staat ook al in de tekst.
Dat gebeurt hier ook.
De middeninkomens zijn weer zwaar de sigaar...
Zum kotzen, die klimaatdrammerij...
pi_220773051
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:23 schreef raptorix het volgende:
Blijf vooral op blije nicht Jetten stemmen, je krijgt wat je verdient.
Ik niet...
pi_220773063
Lekker gewerkt Jetten.
pi_220773070
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:26 schreef Toine51 het volgende:

[..]
[..]
Jup, dat staat ook al in de tekst.
Dat gebeurt hier ook.
De middeninkomens zijn weer zwaar de sigaar...
Zum kotzen, die klimaatdrammerij...
Klimaat is belangrijk maar je zou het geld ook bij bedrijven weg kunnen halen in de vorm van extra belasting op bedrijven. Zo'n Shell dat woekerwinst op woekerwinst maakt blijft volledig buiten schot maar gepensioneerde Piet op vierhoog moet ineens CO2 tax betalen.
blablablabla
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:31:21 #23
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220773080
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:07 schreef Straatcommando. het volgende:

Ik kan vanwege een "beschermd stadsgezicht" geen zonnepanelen nemen. En omdat ik amper gas gebruik is het dus al helemaal niet interessant voor mij om op een warmtepomp over te stappen. Dat valt allemaal niet binnen hun Excel sheetjes dus die "financiële prikkel" van ze is gewoon een ordinaire lastenverzwaring.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:32:34 #24
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220773086
Ach, als de totale belastingdruk maar niet stijgt...
Als belasting X omhoog gaat zou belasting Y dat niet mogen..

Wel maak je het de (maak)industrie lastiger.
Xi, Poetin, en Trump zagen dat het een goed voorstel was.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220773099
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:01 schreef Mikeytt het volgende:
Kinderbelasting. Zo min mogelijk kinderen baren om co2 tax te besparen. :')
Ik mag het hopen ja, dat hoe meer kinderen, hoe meer je betaalt.
pi_220773102
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik kan vanwege een "beschermd stadsgezicht" geen zonnepanelen nemen. En omdat ik amper gas gebruik is het dus al helemaal niet interessant voor mij om op een warmtepomp over te stappen. Dat valt allemaal niet binnen hun Excel sheetjes dus die "financiële prikkel" van ze is gewoon een ordinaire lastenverzwaring.
Om een warmtepomp te nemen moet je huis optimaal geïsoleerd zijn anders heeft het helemaal geen zin.
Dat kost je ook al een kapitaal...
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:37:13 #27
pi_220773126
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:34 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik mag het hopen ja, dat hoe meer kinderen, hoe meer je betaalt.
Grandioos idee ja. Het is al zeer onaantrekkelijk om aan kinderen te beginnen en dat wordt met de dag onaantrekkelijker. Vervolgens zitten we met een personeelstekort in elk facet van onze economie en hebben we weer mensen uit het buitenland nodig.

Als je je land kapot wil speedrunnen is dat de manier.
  Redactie Sport dinsdag 12 mei 2026 @ 15:39:07 #28
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220773143
Ah ja de klimaatrekening bij de middeninkomens leggen, leuke rubriek
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220773145
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:31 schreef Richestorags het volgende:
Zelfde hier. Heb een huurhuis en zit daardoor vast aan gas en blokverwarming. En de verhuurder vindt het allemaal wel best zo...
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:42:14 #30
pi_220773165
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:39 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Zelfde hier. Heb een huurhuis en zit daardoor vast aan gas en blokverwarming. En de verhuurder vindt het allemaal wel best zo...
Blokverwarming, ook zo'n leuke. Gekoppeld aan de gasprijs en je hebt geen keuzevrijheid.
pi_220773167
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Grandioos idee ja. Het is al zeer onaantrekkelijk om aan kinderen te beginnen en dat wordt met de dag onaantrekkelijker. Vervolgens zitten we met een personeelstekort in elk facet van onze economie en hebben we weer mensen uit het buitenland nodig.

Als je je land kapot wil speedrunnen is dat de manier.
Door blijven groeien is ook niet de oplossing. Uiteindelijk zal er toch krimp moeten komen, anders blijft alles vastlopen. Van kwaad tot erger. Het land is al kapot wat dat betreft.
pi_220773175
Lastenverzwaring, optuigen van een bureaucratisch moloch, niet toevoegen aan echte economie.... zo kennen we Europa weer
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:44:18 #33
pi_220773178
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:42 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Door blijven groeien is ook niet de oplossing. Uiteindelijk zal er toch krimp moeten komen, anders blijft alles vastlopen. Van kwaad tot erger. Het land is al kapot wat dat betreft.
Ik ben het met je eens, maar groei is het toverwoord om een of andere reden.

De praktijk zal dus uitwijzen dat de bevolking blijft groeien en iedereen met een werken stel oren en ogen ziet dat dat niet langer meer kan
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:46:43 #34
396550 Richestorags
pi_220773187
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:39 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Ik zit in een VVE met kopers en verhuurders als koper. Uiteraard zijn de verhuurders degenen die alle verduurzamingsmaatregelen blokkeren...terwijl ze er zelf niet wonen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:46:45 #35
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220773188
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

De praktijk zal dus uitwijzen dat de bevolking blijft groeien en iedereen met een werken stel oren en ogen ziet dat dat niet langer meer kan
Bevolkingsgroei gaat vermoedelijk afkalven.
Wel neemt de consumptie per wereldinwoner toe.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:47:55 #36
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220773200
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik zit in een VVE met kopers en verhuurders als koper. Uiteraard zijn de verhuurders degenen die alle verduurzamingsmaatregelen blokkeren...terwijl ze er zelf niet wonen.
Klinkt herkenbaar.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:48:53 #37
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220773209
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:42 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat past niet in het economische 'verdien'model dat uitgaat van oneindige groei.
Huilen dan.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:49:05 #38
396550 Richestorags
pi_220773211
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Eeuwige groei op een planeet met eindige ruimte, eindige grondstoffen en eindige productiecapaciteit en menselijk kapitaal. Maar nee, AI is weer de nieuwe Steen der Wijzen waarmee we eindelijk het goud gaan creëren voor eeuwige groei, eeuwige gezondheid en het walhalla op aarde.
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:49:06 #39
pi_220773213
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En dus ook hun co2/klimaat voetafdruk.

Dat lijkt ook niet in te dalen.
pi_220773221
Prima idee, de vervuiler betaalt. Mag ik aannemen dat de accijns op brandstof en belasting op gas en elektra per 2028 omlaag gaat

Ja ik weet het, naïef :'(
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:50:42 #41
pi_220773223
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat past niet in het economische 'verdien'model dat uitgaat van oneindige groei.
Toch hangen we als een crackhoer aan het "groei infuus" en het zal ons een zorg zijn wat er daadwerkelijk in dat infuus zit
pi_220773227
Nu weet ik het zeker, tijd voor een flinke allesbrander.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:51:59 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220773233
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

[..]
Toch hangen we als een crackhoer aan het "groei infuus" en het zal ons een zorg zijn wat er daadwerkelijk in dat infuus zit
Lekker boeie als je NU winst kan maken, toch?
Huilen dan.
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:52:39 #44
pi_220773240
quote:
9s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Lekker boeie als je NU winst kan maken, toch?
Zeker. Ik heb toch geen kinderen. _O_
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:53:47 #45
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220773248
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zeker. Ik heb toch geen kinderen. _O_
Same _O_ . Elke dag blij mee.
Huilen dan.
pi_220773346
Prijsprikkels kunnen best werken als er kreuze is. Drank met of zonder suiker bijvoorbeeld, maar heel veel mensen hebben niks te kiezen hier. En dat zijn vaak precies de mensen die deze lastenverhoging moeilijk kunnen trekken.

In een huurwoning neem je niet even een warmtepomp, zonnepanelen en extra isolatie. Een nieuwe auto is ook niet zomaar op te hoesten. Ik zou het al meer begrijpen als die co2 tax op nieuwe auto's zat ipv het gebruik van een oude. Het is niet duurzaam om de oude voortijdig af te schrijven voor een elektrische.

Maar misschien mis ik wat.
pi_220773404
Minder ademen helpt ook. Logischerwijs zouden hardlopers ook een CO2-belasting moeten betalen per gelopen km.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:19:52 #48
396550 Richestorags
pi_220773428
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:10 schreef Glazenmaker het volgende:
Prijsprikkels kunnen best werken als er kreuze is. Drank met of zonder suiker bijvoorbeeld, maar heel veel mensen hebben niks te kiezen hier. En dat zijn vaak precies de mensen die deze lastenverhoging moeilijk kunnen trekken.

In een huurwoning neem je niet even een warmtepomp, zonnepanelen en extra isolatie. Een nieuwe auto is ook niet zomaar op te hoesten. Ik zou het al meer begrijpen als die co2 tax op nieuwe auto's zat ipv het gebruik van een oude. Het is niet duurzaam om de oude voortijdig af te schrijven voor een elektrische.

Maar misschien mis ik wat.
Neuh. Hier mis je niet echt wat.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:20:40 #49
396550 Richestorags
pi_220773436
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:17 schreef Kottnauer het volgende:
Minder ademen helpt ook. Logischerwijs zouden hardlopers ook een CO2-belasting moeten betalen per gelopen km.
Mensen met prikkelbaar darmsyndroom ook.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:23:38 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220773475
Wat een drama en bureaucratie alweer
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')