abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220793662
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 20:01 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Precies dit, hele mooie aanvulling!
Wil je vertellen over de problemen die het jou heeft opgeleverd? Hoeft niet als je niet wil natuurlijk :*
Heb nog ff met een edit wat dingen toegevoegd :P , maar om je vraag te beantwoorden:

Geen zelfvertrouwen of eigenwaarde.
Mijzelf als minderwaardig zien.
Negatief denkpatroon.
Vaak van het ergste uitgaan.
Wantrouwend naar andere mensen.
Terughoudend in contact leggen.
Mijn gevoelens altijd verbergen.
Mijn gevoelens niet herkennen of kunnen plaatsen.
Schaamte voor mijn gevoelens.
Überhaupt geen idee hoe mijzelf te uiten.
Geen idee wie ik was of waar ik stond.
Geen zelfdiscipline.

Van al deze dingen is amper nog sprake, behalve als ik te veel heb gedronken (wat ik zelden doe) en ik voor mijn gevoel afgewezen word. Maar het is een heel proces geweest en ik leer nog steeds.

Ik moet er wel bij zeggen, dit was niet de enige factor. Een 5 jaar oudere, dominante broer, later in de criminaliteit beland, die mij het gros van mijn jeugd alleen maar heeft gekleineerd, mijn moeder die mij materieel verwende en een volledig ontbrekende vader speelden ook een grote rol.
pi_220793855
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 20:10 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Heb nog ff met een edit wat dingen toegevoegd :P , maar om je vraag te beantwoorden:

Geen zelfvertrouwen of eigenwaarde.
Mijzelf als minderwaardig zien.
Negatief denkpatroon.
Vaak van het ergste uitgaan.
Wantrouwend naar andere mensen.
Terughoudend in contact leggen.
Mijn gevoelens altijd verbergen.
Mijn gevoelens niet herkennen of kunnen plaatsen.
Schaamte voor mijn gevoelens.
Überhaupt geen idee hoe mijzelf te uiten.
Geen idee wie ik was of waar ik stond.
Geen zelfdiscipline.

Van al deze dingen is amper nog sprake, behalve als ik te veel heb gedronken (wat ik zelden doe) en ik voor mijn gevoel afgewezen word. Maar het is een heel proces geweest en ik leer nog steeds.

Ik moet er wel bij zeggen, dit was niet de enige factor. Een 5 jaar oudere, dominante broer, later in de criminaliteit beland, die mij het gros van mijn jeugd alleen maar heeft gekleineerd, mijn moeder die mij materieel verwende en een volledig ontbrekende vader speelden ook een grote rol.
Zag het ja. Zo ongelooflijk herkenbaar wat je allemaal omschrijft. Zowel het jezelf dingen moeten aanleren als de problemen die je hierboven omschrijft.

Wat fijn om te lezen dat je er nu amper nog last van hebt! Hoe ben je op dit punt gekomen?

Wat vervelend dat je ook nog die 2 factoren had. Ik kan me voorstellen dat dat extra impact heeft. Bij mij was er een "zorgenbroertje", wat ook de nodige impact heeft gehad (en ook verklaring is voor een aantal dingen vanuit mijn ouders).

Het is ook niet dat ik boos op ze ben om hoe mijn jeugd is verlopen, alleen vanwege hun laatste mails en andere uitspraken. Want zoals ik al aangaf, ik begrijp echt dat ze hun best hebben gedaan (voor zover zij het vermogen hebben/hadden). Maar het heeft mij wel gevormd tot iemand die last heeft van vrijwel alles wat je hierboven benoemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stokstaartje_ op 14-05-2026 20:51:36 ]
pi_220794172
En hoewel ik begrijp dat men vooral vragen heeft over het verleden, waar ik met liefde op reageer, heb ik nog niet echt een reactie op mijn eigenlijke vraag/vragen:

quote:
Wat gaat het voor een invloed hebben op alles dat nu goed gaat? Waarom zou ik, omdat het in mijn hoofd fucked up is, alles dat nu goed gaat "op het spel zetten"?

Wat de fuck moet ik met mezelf?
Ik merk dus dat er nu al een hoop loskomt, waardoor ik ook meer gebruik, wat ook weer invloed heeft op alles wat goed ging. Waarom trek ik deze beerput nou open en gooi ik alles overhoop terwijl alle leefgebieden met "gecontroleerd" dagelijks gebruik goed gingen?

Ben ik nou niet egoïstisch bezig? Wat voor problemen ga ik krijgen tov als ik gewoon door was gegaan zoals het ging? Pfff
pi_220794446
Je hoort vaak 'It gets worse before it gets better'.

Ik heb je eigenlijk nog niet zo over je man gehoord. Hoe steunt hij jou in dit proces?
pi_220794548
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 21:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Je hoort vaak 'It gets worse before it gets better'.

Ik heb je eigenlijk nog niet zo over je man gehoord. Hoe steunt hij jou in dit proces?
Dat is waar.

Hij is er voor me en begrijpt me tot op zekere hoogte (en ik snap ook wel dat hij me soms niet begrijpt, want ik heb ook moeite met mezelf begrijpen :+ ).
pi_220797040
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 20:27 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Zag het ja. Zo ongelooflijk herkenbaar wat je allemaal omschrijft. Zowel het jezelf dingen moeten aanleren als de problemen die je hierboven omschrijft.

Wat fijn om te lezen dat je er nu amper nog last van hebt! Hoe ben je op dit punt gekomen?

Wat vervelend dat je ook nog die 2 factoren had. Ik kan me voorstellen dat dat extra impact heeft. Bij mij was er een "zorgenbroertje", wat ook de nodige impact heeft gehad (en ook verklaring is voor een aantal dingen vanuit mijn ouders).

Het is ook niet dat ik boos op ze ben om hoe mijn jeugd is verlopen, alleen vanwege hun laatste mails en andere uitspraken. Want zoals ik al aangaf, ik begrijp echt dat ze hun best hebben gedaan (voor zover zij het vermogen hebben/hadden). Maar het heeft mij wel gevormd tot iemand die last heeft van vrijwel alles wat je hierboven benoemd.
Ja, en het blijft bijzonder hoe moeilijk het is voor vele mensen om gewoon erkenning te geven aan jouw gevoel en ervaring, zonder zich direct en alleen maar aangevallen te voelen. Het komt zo narcistisch over, dat het dan keer op keer weer over hun moet gaan. Lijkt ook bijna wel een generatie dingetje voor (baby)boomers. Alsof die nooit emotioneel volwassen geworden zijn.

Hoe ik op dit punt ben gekomen? Heel vaak tegen stenen aanstoten, soms min of meer dezelfden, en daarvan leren. Zelfreflectie is daarbij een belangrijke vaardigheid. Daarnaast hebben gesprekken mij ook geholpen, als ook simpelweg een hoop goede ervaringen, sociaal gezien, op werkgebied etc. Maar ik heb zeker zeer duistere tijden meegemaakt in mijn leven. Dus die stenen waar ik tegenaan stootte, hebben mij op sommige punten in mijn leven bijna bedolven.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 00:15:08 #157
441859 crew  Lenny77
pi_220797174
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 23:40 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ja, en het blijft bijzonder hoe moeilijk het is voor vele mensen om gewoon erkenning te geven aan jouw gevoel en ervaring, zonder zich direct en alleen maar aangevallen te voelen. Het komt zo narcistisch over, dat het dan keer op keer weer over hun moet gaan. Lijkt ook bijna wel een generatie dingetje voor (baby)boomers. Alsof die nooit emotioneel volwassen geworden zijn.
Zou dat kunnen zijn omdat zij nog slechter zijn behandeld als kind en in een periode zijn opgegroeid zonder de optie om zichzelf te kunnen ontwikkelen? Dit was geen ding toen.. Of toch alleszins geen motivatie hiervoor aangereikt te krijgen?
Plus ze waren met tig kinderen thuis, er was sowieso geen aandacht voor het individu.

Geen excuus trouwens voor slecht gedrag naar de eigen kinderen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 15 mei 2026 @ 00:25:41 #158
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220797205
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 00:15 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Zou dat kunnen zijn omdat zij nog slechter zijn behandeld als kind en in een periode zijn opgegroeid zonder de optie om zichzelf te kunnen ontwikkelen? Dit was geen ding toen.. Of toch alleszins geen motivatie hiervoor aangereikt te krijgen?
Plus ze waren met tig kinderen thuis, er was sowieso geen aandacht voor het individu.

Mijn ouders kwamen beide uit kleine gezinnen, met twee kinderen.

Mijn moeder vertelde wel altijd over haar vader, mijn opa dus, dat hij haar mishandelde en vaak de hele kamer rondbeukte. En dat we blij moesten zijn dat zij dat toch niet deed.
Als kind moest ik dankbaar zijn dat het veel erger had gekund. Volgens haar.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 00:34:41 #159
441859 crew  Lenny77
pi_220797218
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 00:25 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Mijn ouders kwamen beide uit kleine gezinnen, met twee kinderen.

Mijn moeder vertelde wel altijd over haar vader, mijn opa dus, dat hij haar mishandelde en vaak de hele kamer rondbeukte. En dat we blij moesten zijn dat zij dat toch niet deed.
Als kind moest ik dankbaar zijn dat het veel erger had gekund. Volgens haar.
Nou dat bedoel ik dus met: het is geen excuus.
Ik wil alleen maar zeggen dat ze vaak geen goed voorbeeld hebben gehad. De verhalen van mijn moeder laten mijn haren rechtstaan. En op zich heeft ze de cyclus redelijk goed doorbroken, toch op fysiek gebied. Op andere gebieden heeft ze wel schade aangericht bij ons maar dat had een andere oorzaak dan haar eigen opvoeding. Mijn vader echter was wel iemand die met harde hand regeerde en dat hebben we flink mogen ondervinden. Heel flink... Het is nu aan mij en mijn broers om de cyclus te doorbreken. En dat is ons best wel goed aan het lukken. Het intergenerationeel gedrag zal eindigen met ons. En dat geeft mij wel wat troost en hoop.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 00:41:36 #160
438527 MissButterflyy
pi_220797235
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 00:34 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nou dat bedoel ik dus met: het is geen excuus.
Ik wil alleen maar zeggen dat ze vaak geen goed voorbeeld hebben gehad. De verhalen van mijn moeder laten mijn haren rechtstaan. En op zich heeft ze de cyclus redelijk goed doorbroken, toch op fysiek gebied. Op andere gebieden heeft ze wel schade aangericht bij ons maar dat had een andere oorzaak dan haar eigen opvoeding. Mijn vader echter was wel iemand die met harde hand regeerde en dat hebben we flink mogen ondervinden. Heel flink... Het is nu aan mij en mijn broers om de cyclus te doorbreken. En dat is ons best wel goed aan het lukken. Het intergenerationeel gedrag zal eindigen met ons. En dat geeft mij wel wat troost en hoop.
Mijn moeder is 22 jaar geleden overleden, had haar nog zo veel willen vragen. Maar ja…
Mijn vader weet het allemaal niet meer, lekker makkelijk.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 00:44:46 #161
441859 crew  Lenny77
pi_220797245
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 00:41 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Mijn moeder is 22 jaar geleden overleden, had haar nog zo veel willen vragen. Maar ja…
Mijn vader weet het allemaal niet meer, lekker makkelijk.
Mijn vader is 15 jaar geleden overleden en ik ben nog steeds kwaad op hem. Ik heb het zelfs niet eens door dat hij er niet meer is. Vaak wil ik aan mijn moeder vragen: is pa weer fietsen? Om dan net op het nippertje te bedenken dat hij dood is. Blijkbaar valt dit onder complexe rouw. Geen idee.. heb nog niet gerouwd. Misschien is dit ook niet nodig?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 00:46:12 #162
438527 MissButterflyy
pi_220797249
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 00:44 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Mijn vader is 15 jaar geleden overleden en ik ben nog steeds kwaad op hem. Ik heb het zelfs niet eens door dat hij er niet meer is. Vaak wil ik aan mijn moeder vragen: is pa weer fietsen? Om dan net op het nippertje te bedenken dat hij dood is. Blijkbaar valt dit onder complexe rouw. Geen idee.. heb nog niet gerouwd. Misschien is dit ook niet nodig?
Herkenbaar…..
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 00:48:42 #163
441859 crew  Lenny77
pi_220797255
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 00:46 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Herkenbaar…..
Soms is boosheid groter dan verdriet denk ik en dan bestaat dat laatste niet.
Maar ik denk niet dat ik mij daarmee ga bezig houden. De boosheid zit op een veilig plaatsje en daar zit het goed. Ik laat het daar maar zitten, het zit niet in de weg. Of toch niet vaak alleszins :@
  vrijdag 15 mei 2026 @ 00:50:50 #164
438527 MissButterflyy
pi_220797261
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 00:48 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Soms is boosheid groter dan verdriet denk ik en dan bestaat dat laatste niet.
Maar ik denk niet dat ik mij daarmee ga bezig houden. De boosheid zit op een veilig plaatsje en daar zit het goed. Ik laat het daar maar zitten, het zit niet in de weg. Of toch niet vaak alleszins :@
Heb je familieleden waar je er mee over kan praten?
Die je vader ook hadden gekend? Broers of zussen?

Zelf kan ik er gelukkig wel met mijn broer en zus over praten, ze ervaren ook dezelfde gevoelens.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 00:52:43 #165
441859 crew  Lenny77
pi_220797264
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 00:50 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Heb je familieleden waar je er mee over kan praten?
Die je vader ook hadden gekend? Broers of zussen?

Zelf kan ik er gelukkig wel met mijn broer en zus over praten, ze ervaren ook dezelfde gevoelens.
Jawel mijn broers. En ze ervaren idd hetzelfde.
pi_220797385
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 23:40 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Hoe ik op dit punt ben gekomen? Heel vaak tegen stenen aanstoten, soms min of meer dezelfden, en daarvan leren. Zelfreflectie is daarbij een belangrijke vaardigheid. Daarnaast hebben gesprekken mij ook geholpen, als ook simpelweg een hoop goede ervaringen, sociaal gezien, op werkgebied etc. Maar ik heb zeker zeer duistere tijden meegemaakt in mijn leven. Dus die stenen waar ik tegenaan stootte, hebben mij op sommige punten in mijn leven bijna bedolven.
Ja, dat het (ook) een generatiedingetje is geloof ik wel. 'Onze' ouders komen van mensen die de oorlog hebben meegemaakt en daar al dan niet een trauma van hadden dat is doorgegeven.

Maar, zonder therapie, door vallen en opstaan? Respect!
pi_220797391
quote:

[..]

Het is ongetwijfeld een generatiedingetje, maar als ik kijk naar mijn vader en zijn (2) broers; hij is altijd de 'lastige' geweest. Mijn nichtjes en neefjes zijn allemaal relatief goed volwassen geworden. Ongetwijfeld met de nodige struggles, maar daar zag ik wel veel liefde.
Mjjn vader is ook vaak een van de oorzaken geweest dat we jaren geen contact hadden met familie en er ook nog nauwelijks eigen vrienden zijn.
pi_220797786
quote:

[..]

Dit is precies wat ik als reden gebruik voor de emotionele afstandelijkheid van mijn moeder. Mijn moeder was met 10 kinderen thuis en er was gewoon niet genoeg aandacht voor ieder kind. Maar aan de andere kant denk ik, waarom lukt het mij dan wel om emotioneel beschikbaar te zijn voor mijn kinderen?

Ik zou het eigenlijk moeten vragen aan mijn neven en nichten hoe zij de opvoeding hebben ervaren met mijn moeder haar broers en zussen, maar de familie is compleet uit elkaar gevallen. Ik heb sommigen zelfs nog nooit gezien.

Wat ik vergeet te zeggen is dat ik een zusje heb (we schelen 6.5 jaar) en zij gaat er anders mee om. Ze denkt er niet te diep over na en zij heeft ook veel beter contact met mijn moeder. Mijn moeder belt haar ook iedere dag, waar ze mij misschien een keer per maand/2 maanden belt. Wat waarschijnlijk ook aan mij ligt want ik bel haar nooit :@ Ik vind het heel erg om te zeggen, maar ik heb de behoefte niet en ik mis haar ook gewoon niet. En dan voel ik me weer schuldig als ik dat zeg want ik weet dat ze haar best hebt gedaan, maar sommige dingen hebben echt hun sporen achter gelaten. Ik heb weleens gedacht dat ze gewoon geen voldoende klik met mij als kind voelde en dat dat ook heeft meegespeeld.

[ Bericht 11% gewijzigd door Sunshine1982 op 15-05-2026 07:52:43 ]
pi_220798577
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 01:58 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Ja, dat het (ook) een generatiedingetje is geloof ik wel. 'Onze' ouders komen van mensen die de oorlog hebben meegemaakt en daar al dan niet een trauma van hadden dat is doorgegeven.

Maar, zonder therapie, door vallen en opstaan? Respect!
Ook met therapie hoor, dat is wat ik bedoelde met gesprekken.
pi_220808295
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:27 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ook met therapie hoor, dat is wat ik bedoelde met gesprekken.
Ah, dan interpreteerde ik het anders, excuus :+

Wat voor soort therapie(ën) heb je gehad? En waar had je het meeste baat bij?
pi_220811316
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:58 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Ah, dan interpreteerde ik het anders, excuus :+

Wat voor soort therapie(ën) heb je gehad? En waar had je het meeste baat bij?
Cognitieve gedragstherapie en schematherapie. Lastig om te zeggen wat het beste werkt. Zie het eerder als aanvullingen op elkaar. En ook niet als losstaande dingen. Het is niet puur therapie wat mij heeft geholpen (maar de zelfkennis die eruit voortvloeit is erg waardevol). Veranderende omstandigheden, zelfinzicht, studies, sporten, rustmomenten, groeiende kennis en intellect, een fijne baan, financiële stabiliteit, gezonder leven, betere conditie, het draagt allemaal als een totaalpakket bij. Verbetering is nooit te wijten aan een enkel ding.

Het belangrijkste is tijd maken voor jezelf om de dingen te doen die belangrijk voor je zijn, zelfwaardering en het accepteren en een plek geven aan dat wat je echt niet kunt veranderen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cockwhale op 16-05-2026 18:00:53 ]
pi_220812085
Ik herken dit wel, alhoewel ieders verhaal natuurlijk uniek is. In mijn geval was het een vader die van de radar was verdwenen (af en toe eens een weekendje weg) en een alleenstaande moeder, vier hoog achter in een achterstandswijk. Altijd te eten gekregen, goed geschoold, maar nooit over emoties gepraat. Of die überhaupt geleerd. Moeder aan de drank, vader excessief aan de drank in de weekenden dat ik er was.

Voor mij was dat ook de norm. Ik zag om mij heen natuurlijk wel dat het in andere gezinnen heel anders ging, maar dat waren juist de outliers, niet de norm.

Pas later ga je beseffen dat dat helemaal niet normaal was en het "what if" gevoel (je wordt nooit meer 12) kan nog steeds wel overheersend aanwezig zijn.

Hierboven werden CGT en schematherapie al aangehaald. Ik heb ook beide gehad. Ook als onderdeel van/vervolg op verslavingsproblematiek CGT ervaarde ik als een cursus open deuren intrappen. Schematherapie als erg intensief, alhoewel ik dat op het moment zelf niet zo ervaarde; dat kwam pas in het weekend erna. Terug de tijd ingegooid worden kwam toch een stuk harder aan dan ik vooraf had bedacht.

Zelf ben ik om die reden gestopt met die schematherapie. Is het opnieuw oprakelen het waard? Het bevestigd zien en horen worden dat je geen normale jeugd hebt gehad? En dan, wat moet ik met die informatie? Kan ik het dan beter een plek geven, nee.

Maar goed, dat is een hoop "ik" en voor eenieder is dit gewoon super persoonlijk. Ik zou het stap voor stap aanpakken: eerst de middelen onder controle, dan de specialistische GGZ in en vooral op de rem trappen als het je te snel gaat.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220871072
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:13 schreef nostra het volgende:
Ik herken dit wel, alhoewel ieders verhaal natuurlijk uniek is. In mijn geval was het een vader die van de radar was verdwenen (af en toe eens een weekendje weg) en een alleenstaande moeder, vier hoog achter in een achterstandswijk. Altijd te eten gekregen, goed geschoold, maar nooit over emoties gepraat. Of die überhaupt geleerd. Moeder aan de drank, vader excessief aan de drank in de weekenden dat ik er was.

Voor mij was dat ook de norm. Ik zag om mij heen natuurlijk wel dat het in andere gezinnen heel anders ging, maar dat waren juist de outliers, niet de norm.

Pas later ga je beseffen dat dat helemaal niet normaal was en het "what if" gevoel (je wordt nooit meer 12) kan nog steeds wel overheersend aanwezig zijn.

Hierboven werden CGT en schematherapie al aangehaald. Ik heb ook beide gehad. Ook als onderdeel van/vervolg op verslavingsproblematiek CGT ervaarde ik als een cursus open deuren intrappen. Schematherapie als erg intensief, alhoewel ik dat op het moment zelf niet zo ervaarde; dat kwam pas in het weekend erna. Terug de tijd ingegooid worden kwam toch een stuk harder aan dan ik vooraf had bedacht.

Zelf ben ik om die reden gestopt met die schematherapie. Is het opnieuw oprakelen het waard? Het bevestigd zien en horen worden dat je geen normale jeugd hebt gehad? En dan, wat moet ik met die informatie? Kan ik het dan beter een plek geven, nee.

Maar goed, dat is een hoop "ik" en voor eenieder is dit gewoon super persoonlijk. Ik zou het stap voor stap aanpakken: eerst de middelen onder controle, dan de specialistische GGZ in en vooral op de rem trappen als het je te snel gaat.
Fijne reactie, hoewel kut voor jou natuurlijk :*

Ik heb zelf kortdurende schematherapie in groepsverband gehad (weet even niet of ik dit al genoemd had). Vond de theorie die we kregen en zover het in praktijk te brengen was wel waardevol, maar het was te kort en in een groep voor mij denk ik niet effectief. Ik zat na de 3e sessie ook in een suïcidale depressie waardoor ik AD kreeg en weer ging blowen (was tot aan dan bijna 3 jaar gestopt ivm zwangerschappen). Ik heb daardoor de schematherapie ook niet ervaren zoals je dat zou "moeten". Ik schaamde me er ook enorm voor richting de groep, dus had het verzwegen.

Dom, ja. Maar achteraf ook wel duidelijk dat schematherapie waarschijnlijk wel voor me werkt, maar niet in een groep en niet 'kortdurend'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stokstaartje_ op 23-05-2026 21:26:24 ]
pi_220871123
Nadat het afgelopen weken duidelijk slechter ging, heb ik nu besloten dit weekend even al het "moeten" los te laten. Ik drink en blow even naar behoefte. Maar (!) dinsdag moet ik met alles stoppen, want ik moet een week nuchter zijn voor een diagnosedag. Mijn plan is dus een week afzien, met de stok achter de deur dat ik 'moet' voor een betrouwbare diagnose.

Ik hoop dat ik na die week afzien voldoende motivatie heb om gestopt te blijven, want ik weet ook dat het een hel gaat worden.

Waarom het slechter gaat? Het feit dat ik nu daadwerkelijk met mijn trauma's aan de slag ga, heeft een luikje geopend waardoor ik constant onrustig en gespannen ben.
  zondag 24 mei 2026 @ 05:28:12 #175
13309 nostra
ask why
pi_220873350
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 21:24 schreef Stokstaartje_ het volgende:
Nadat het afgelopen weken duidelijk slechter ging, heb ik nu besloten dit weekend even al het "moeten" los te laten. Ik drink en blow even naar behoefte. Maar (!) dinsdag moet ik met alles stoppen, want ik moet een week nuchter zijn voor een diagnosedag. Mijn plan is dus een week afzien, met de stok achter de deur dat ik 'moet' voor een betrouwbare diagnose.

Ik hoop dat ik na die week afzien voldoende motivatie heb om gestopt te blijven, want ik weet ook dat het een hel gaat worden.

Waarom het slechter gaat? Het feit dat ik nu daadwerkelijk met mijn trauma's aan de slag ga, heeft een luikje geopend waardoor ik constant onrustig en gespannen ben.
Dat is allemaal niet raar. :) succes! Ik weet niet hoeveel je drinkt, maar als dat veel is, pas dan op met cold turkey stoppen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')