Nee, het is niet 'hoe je er mee om gaat'. Het ene missen van liefde en aandacht is het andere ook niet.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef Academicus het volgende:
[..]
Je mag best zeiken hoor, maar je bent hier nou niet bepaald uniek in. Het missen van liefde en aandacht is een heel normaal iets en overkomt heel veel kinderen. Het is maar net hoe je hier mee om gaat.
Ja man, weet je wel hoeveel mensen er sterven op een dag, kinderen, ouders, geliefden. En dat is alleen nog maar op een enkele dag. Je bent echt uniek hoor 'said nobody ever, als het over het overlijden gaat van een naaste'.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dagelijks krijgen er hopen mensen een hartaanval hetgeen ze ternauwernood overleven. Zij zijn hier niet uniek in.
Maar omdat een hartaanval veel voorkomend is moeten we maar gewoon alles wegwuiven? Hun pijn, twijfels, angst, vertrouwen in hun lichaam wat beschadigd is?
Het is maar hoe ze ermee omgaan?
Mijn moeder zei afgelopen weekend nog: je hebt mij echt teleurgesteld, je bent ondankbaar. Als ik dat had geweten, had ik voor mijzelf gekozen, had ik nooit kinderen genomen. Dat ze al haar geld aan een goed doel geeft als ze overlijdt (geld boeit mij echter niks). En dit waren nog de minst erge dingen.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 12:08 schreef Stokstaartje_ het volgende:
Oh en dan zeg je ook nog 'er is een wezenlijk verschil tussen wat liefde en aandacht tekort komen en complete emotionele verwaarlozing'. Waarbij ik denk; oh, dus dat tweede was toch niet aan de orde?
Er was nooit ruimte voor mij, werd weggezet als lastig. In de vernietigende mail schrijven ze 'als we dit eerder geweten hadden, had ons dat een hoop geld bespaard'.
Ben ik echt alleen maar wat liefde en aandacht tekort gekomen? Of is het toch wel meer?
Poeh, heftig zegquote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:19 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Mijn moeder zei afgelopen weekend nog: je hebt mij echt teleurgesteld, je bent ondankbaar. Als ik dat had geweten, had ik voor mijzelf gekozen, had ik nooit kinderen genomen. Dat ze al haar geld aan een goed doel geeft als ze overlijdt (geld boeit mij echter niks). En dit waren nog de minst erge dingen.
Het enige wat ik zei is dat ik het fijn zou vinden als zij wat vaker initiatief zou nemen in het contact opnemen met mij (want dat doet ze letterlijk nooit, tenzij ze iets nodig heeft).
Dat weet ik. En dan is het grote geheel.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:10 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ja man, weet je wel hoeveel mensen er sterven op een dag, kinderen, ouders, geliefden. En dat is alleen nog maar op een enkele dag. Je bent echt uniek hoor 'said nobody ever, als het over het overlijden gaat van een naaste'.
Het wordt ook snel als excuus gebruikt, vermoed ik, al is het wel onbewust.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef Academicus het volgende:
[..]
Je mag best zeiken hoor, maar je bent hier nou niet bepaald uniek in. Het missen van liefde en aandacht is een heel normaal iets en overkomt heel veel kinderen. Het is maar net hoe je hier mee om gaat.
quote:Op dinsdag 12 mei 2026 15:51 schreef Ole het volgende:
Ik voel met TS. Voor de buitenwereld perfecte jeugd gehad. Ben er nu voor in therapie.
En bizar maar fijn ook! Mijn moeder is nu 84 en eindelijk praten we. Sinds mijn vader is overleden.
Had je mij echt 5 jaar geleden niet kunnen vertellen!
Jij hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het wordt ook snel als excuus gebruikt, vermoed ik, al is het wel onbewust.
Om de foute keuzes in je eigen leven buiten jezelf te plaatsen.
Als ouders geef je veel en dan kan het zo zijn dat je na 30 jaar zwoegen ineens de schuld krijgt van een verslaving of ander leed. Ik snap dat niet goed.
Mijn ouders thuis zijn pas verwaarloosd, er waren soms tot wel 9 kinderen in een gezin en na schooltijd moest er bijgewerkt worden om bij te dragen aan het gezin. Maar van die generatie hoor je nauwelijks kritiek op die ouders (tenminste ik om me heen).
Nu konden die daar verder ook niks aan doen, iedereen moest gewoon een steentje bijdragen.
Alleen dat gemis van een emotionele band heeft een generatie verder gedragen.
Dit verwoordt dus precies wat ik zeggen wilde. Mijn stiefmoeder bijvoorbeeld heeft een zoon die haar niet meer wil zien terwijl er geen noemenswaardige problemen waren in het verleden. Die zoon voelde alleen dat hem leed/onrecht was aangedaan. Mijn stiefmoeder moest in haar eentje voor 5 kinderen zorgen en dan kan het uiteraard zo zijn geweest dat ze geen oog had voor bepaalde gevoelens die leefden bij haar kinderen. En dat wordt haar nu nageslagen door haar zoon. Maar als ouder geldt: je doet op jouw manier je stinkende best voor je kinderen, maar je kunt zeker niet in alle behoeften voorzien in de dagelijkse hectiek.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als ouders geef je veel en dan kan het zo zijn dat je na 30 jaar zwoegen ineens de schuld krijgt van een verslaving of ander leed. Ik snap dat niet goed.
Mijn ouders thuis zijn pas verwaarloosd, er waren soms tot wel 9 kinderen in een gezin en na schooltijd moest er bijgewerkt worden om bij te dragen aan het gezin. Maar van die generatie hoor je nauwelijks kritiek op die ouders (tenminste ik om me heen).
Nu konden die daar verder ook niks aan doen, iedereen moest gewoon een steentje bijdragen.
Die zoon zal wel zijn eigen kant van het verhaal hebben. Kinderen zijn loyaal naar hun ouders, en breken niet zomaar de banden. Dan is er al veel pijnlijks aan vooraf gegaan, en is contact houden te pijnlijk en te vermoeiend.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:48 schreef Academicus het volgende:
[..]
Dit verwoordt dus precies wat ik zeggen wilde. Mijn stiefmoeder bijvoorbeeld heeft een zoon die haar niet meer wil zien terwijl er geen noemenswaardige problemen waren in het verleden. Die zoon voelde alleen dat hem leed/onrecht was aangedaan. Mijn stiefmoeder moest in haar eentje voor 5 kinderen zorgen en dan kan het uiteraard zo zijn geweest dat ze geen oog had voor bepaalde gevoelens die leefden bij haar kinderen. En dat wordt haar nu nageslagen door haar zoon. Maar als ouder geldt: je doet op jouw manier je stinkende best voor je kinderen, maar je kunt zeker niet in alle behoeften voorzien in de dagelijkse hectiek.
En therapeuten ea grijpen dat ook vaak aan als sturing zodat ze richting geven aan een heel traject, voor je het weet heb je ineens een aantal jeugdtrauma’squote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:48 schreef Academicus het volgende:
[..]
Dit verwoordt dus precies wat ik zeggen wilde. Mijn stiefmoeder bijvoorbeeld heeft een zoon die haar niet meer wil zien terwijl er geen noemenswaardige problemen waren in het verleden. Die zoon voelde alleen dat hem leed/onrecht was aangedaan. Mijn stiefmoeder moest in haar eentje voor 5 kinderen zorgen en dan kan het uiteraard zo zijn geweest dat ze geen oog had voor bepaalde gevoelens die leefden bij haar kinderen. En dat wordt haar nu nageslagen door haar zoon. Maar als ouder geldt: je doet op jouw manier je stinkende best voor je kinderen, maar je kunt zeker niet in alle behoeften voorzien in de dagelijkse hectiek.
Dat er na schooltijd gewerkt moest worden heeft niks te maken met emotionele verwaarlozing. Echt gewoon 0.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kinderen hebben (uiteraard) een andere perceptie van hun jeugd dan hun ouders van diezelfde jeugd. Punt is dat je je jeugd altijd kan blijven inzetten als bron van je ellende, maar dat er een moment moet komen om jezelf hiervan te bevrijden ten behoeve van een betere versie van jezelf.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:57 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Die zoon zal wel zijn eigen kant van het verhaal hebben. Kinderen zijn loyaal naar hun ouders, en breken niet zomaar de banden. Dan is er al veel pijnlijks aan vooraf gegaan, en is contact houden te pijnlijk en te vermoeiend.
Klopt, dat gaat dan vanaf nu ook verwijderd worden, het zegje is gedaan.quote:Op donderdag 14 mei 2026 00:28 schreef Cockwhale het volgende:
Nou, alle excuusjes en dooddoeners zijn al wel weer voorbij gekomen, zo lijkt het.
Ik ben eigenlijk vooral heel blij met de mensen hier die het wel (h)erkennen. Dank daarvoor.quote:Op donderdag 14 mei 2026 00:37 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt, dat gaat dan vanaf nu ook verwijderd worden, het zegje is gedaan.
quote:Op donderdag 14 mei 2026 16:16 schreef Ole het volgende:
Ik herken het hoor! Niet zeuren want je kwam niets tekort toch? (Pfff)
Omdat het mijn moeder is, ze steeds ouder wordt en het niet alleen maar slecht is. Maar eens in de tijd, een paar keer per jaar, is het dus wel slecht. Vooral omtrent bepaalde onderwerpen waarbij ze op haar eigen verantwoordelijkheid wordt aangesproken. Dat wordt direct gezien als een aanval, want oh boy zij kan natuurlijk niets verkeerd doen, en haar manieren zijn natuurlijk exemplarisch... terwijl die echt verre van normaal zijn, dat is nog de grootste grap.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:20 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Poeh, heftig zeg
Waarom hou je het contact nog aan? Klinkt alsof zowel jij als zij daar eigenlijk niet beter van worden?
Begrijp ik helemaal hoor! Dat zijn voor mij redenen geweest voor mijn loyaliteitsconflict. En daar kwam bij dat ik haar wel het contact met haar kleinkinderen gunde en ze al jaren een progeressieve ziekte heeft. Maar de mail die ik kreeg heeft het echt de das om gedaan.quote:Op donderdag 14 mei 2026 19:31 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Omdat het mijn moeder is, ze steeds ouder wordt en het niet alleen maar slecht is. Maar eens in de tijd, een paar keer per jaar, is het dus wel slecht. Vooral omtrent bepaalde onderwerpen waarbij ze op haar eigen verantwoordelijkheid wordt aangesproken. Dat wordt direct gezien als een aanval, want oh boy zij kan natuurlijk niets verkeerd doen, en haar manieren zijn natuurlijk exemplarisch... terwijl die echt verre van normaal zijn, dat is nog de grootste grap.
Een ex en een aantal vroegere vrienden zeiden ook altijd al dat mijn moeder apart was. Toen zat ik nog wat in de ontkenningsfase, beschermde ik haar meer.
Precies dit, hele mooie aanvulling!quote:Op donderdag 14 mei 2026 19:31 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Omdat het mijn moeder is, ze steeds ouder wordt en het niet alleen maar slecht is. Maar eens in de tijd, een paar keer per jaar, is het dus wel slecht. Vooral omtrent bepaalde onderwerpen waarbij ze op haar eigen verantwoordelijkheid wordt aangesproken. Dat wordt direct gezien als een aanval, want oh boy zij kan natuurlijk niets verkeerd doen, en haar manieren zijn natuurlijk exemplarisch... terwijl die echt verre van normaal zijn, dat is nog de grootste grap.
Een ex en een aantal vroegere vrienden zeiden ook altijd al dat mijn moeder apart was. Toen zat ik nog wat in de ontkenningsfase, beschermde ik haar meer. De laatste 4 jaar ben ik eigenlijk steeds meer in gaan zien op wat voor manier het gebrek aan simpele dingen zoals: horen dat je ouders trots op je zijn, zeggen dat ze van je houden, je een knuffel geven, je troost bieden en tientallen andere basale dingen die je bij een ouder-kind relatie verwacht, mij voor een deel gebroken heeft en mij met vele problemen heeft opgezadeld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |