abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220771875
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef Academicus het volgende:

[..]
Je mag best zeiken hoor, maar je bent hier nou niet bepaald uniek in. Het missen van liefde en aandacht is een heel normaal iets en overkomt heel veel kinderen. Het is maar net hoe je hier mee om gaat.
Nee, het is niet 'hoe je er mee om gaat'. Het ene missen van liefde en aandacht is het andere ook niet.
En als een kind aandacht vraagt en dat nog steeds niet krijgt, is dat niet goed te praten. Ook niet met 'we moeten werken' of 'je krijgt materieel wat je nodig hebt'.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2026 12:34:13 ]
pi_220772238
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dagelijks krijgen er hopen mensen een hartaanval hetgeen ze ternauwernood overleven. Zij zijn hier niet uniek in.
Maar omdat een hartaanval veel voorkomend is moeten we maar gewoon alles wegwuiven? Hun pijn, twijfels, angst, vertrouwen in hun lichaam wat beschadigd is?
Het is maar hoe ze ermee omgaan?
Ja man, weet je wel hoeveel mensen er sterven op een dag, kinderen, ouders, geliefden. En dat is alleen nog maar op een enkele dag. Je bent echt uniek hoor 'said nobody ever, als het over het overlijden gaat van een naaste'.
pi_220772277
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 12:08 schreef Stokstaartje_ het volgende:
Oh en dan zeg je ook nog 'er is een wezenlijk verschil tussen wat liefde en aandacht tekort komen en complete emotionele verwaarlozing'. Waarbij ik denk; oh, dus dat tweede was toch niet aan de orde?
Er was nooit ruimte voor mij, werd weggezet als lastig. In de vernietigende mail schrijven ze 'als we dit eerder geweten hadden, had ons dat een hoop geld bespaard'.

Ben ik echt alleen maar wat liefde en aandacht tekort gekomen? Of is het toch wel meer?
Mijn moeder zei afgelopen weekend nog: je hebt mij echt teleurgesteld, je bent ondankbaar. Als ik dat had geweten, had ik voor mijzelf gekozen, had ik nooit kinderen genomen. Dat ze al haar geld aan een goed doel geeft als ze overlijdt (geld boeit mij echter niks). En dit waren nog de minst erge dingen.

Het enige wat ik zei is dat ik het fijn zou vinden als zij wat vaker initiatief zou nemen in het contact opnemen met mij (want dat doet ze letterlijk nooit, tenzij ze iets nodig heeft).
pi_220772291
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 13:19 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Mijn moeder zei afgelopen weekend nog: je hebt mij echt teleurgesteld, je bent ondankbaar. Als ik dat had geweten, had ik voor mijzelf gekozen, had ik nooit kinderen genomen. Dat ze al haar geld aan een goed doel geeft als ze overlijdt (geld boeit mij echter niks). En dit waren nog de minst erge dingen.

Het enige wat ik zei is dat ik het fijn zou vinden als zij wat vaker initiatief zou nemen in het contact opnemen met mij (want dat doet ze letterlijk nooit, tenzij ze iets nodig heeft).
Poeh, heftig zeg ;(
Waarom hou je het contact nog aan? Klinkt alsof zowel jij als zij daar eigenlijk niet beter van worden?
  Moderator dinsdag 12 mei 2026 @ 13:22:10 #130
441859 crew  Lenny77
pi_220772311
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 13:10 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ja man, weet je wel hoeveel mensen er sterven op een dag, kinderen, ouders, geliefden. En dat is alleen nog maar op een enkele dag. Je bent echt uniek hoor 'said nobody ever, als het over het overlijden gaat van een naaste'.
Dat weet ik. En dan is het grote geheel.
Maar het individuele verhaal zelf kan evenzeer dramatisch en vernietigend zijn. En ik vind niet dat dit zomaar weggewimpeld moet worden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator / Miss SHO dinsdag 12 mei 2026 @ 15:51:18 #131
22592 crew  Ole
pi_220773229
Ik voel met TS. Voor de buitenwereld perfecte jeugd gehad. Ben er nu voor in therapie.

En bizar maar fijn ook! Mijn moeder is nu 84 en eindelijk praten we. Sinds mijn vader is overleden.
Had je mij echt 5 jaar geleden niet kunnen vertellen!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220774003
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef Academicus het volgende:

[..]
Je mag best zeiken hoor, maar je bent hier nou niet bepaald uniek in. Het missen van liefde en aandacht is een heel normaal iets en overkomt heel veel kinderen. Het is maar net hoe je hier mee om gaat.
Het wordt ook snel als excuus gebruikt, vermoed ik, al is het wel onbewust.
Om de foute keuzes in je eigen leven buiten jezelf te plaatsen.
Als ouders geef je veel en dan kan het zo zijn dat je na 30 jaar zwoegen ineens de schuld krijgt van een verslaving of ander leed. Ik snap dat niet goed.
Mijn ouders thuis zijn pas verwaarloosd, er waren soms tot wel 9 kinderen in een gezin en na schooltijd moest er bijgewerkt worden om bij te dragen aan het gezin. Maar van die generatie hoor je nauwelijks kritiek op die ouders (tenminste ik om me heen).
Nu konden die daar verder ook niks aan doen, iedereen moest gewoon een steentje bijdragen.
Alleen dat gemis van een emotionele band heeft een generatie verder gedragen.
Vakman pur sang
pi_220774148
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:51 schreef Ole het volgende:
Ik voel met TS. Voor de buitenwereld perfecte jeugd gehad. Ben er nu voor in therapie.

En bizar maar fijn ook! Mijn moeder is nu 84 en eindelijk praten we. Sinds mijn vader is overleden.
Had je mij echt 5 jaar geleden niet kunnen vertellen!
:*

Fijn dat je nu wel met je moeder kan praten!
pi_220774152
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 17:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als ouders geef je veel en dan kan het zo zijn dat je na 30 jaar zwoegen ineens de schuld krijgt van een verslaving of ander leed. Ik snap dat niet goed.
Mijn ouders thuis zijn pas verwaarloosd, er waren soms tot wel 9 kinderen in een gezin en na schooltijd moest er bijgewerkt worden om bij te dragen aan het gezin. Maar van die generatie hoor je nauwelijks kritiek op die ouders (tenminste ik om me heen).
Nu konden die daar verder ook niks aan doen, iedereen moest gewoon een steentje bijdragen.
Jij hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 17:48:38 #135
341922 Academicus
Geletterd tot op het bot
pi_220774314
quote:

[..]
Dit verwoordt dus precies wat ik zeggen wilde. Mijn stiefmoeder bijvoorbeeld heeft een zoon die haar niet meer wil zien terwijl er geen noemenswaardige problemen waren in het verleden. Die zoon voelde alleen dat hem leed/onrecht was aangedaan. Mijn stiefmoeder moest in haar eentje voor 5 kinderen zorgen en dan kan het uiteraard zo zijn geweest dat ze geen oog had voor bepaalde gevoelens die leefden bij haar kinderen. En dat wordt haar nu nageslagen door haar zoon. Maar als ouder geldt: je doet op jouw manier je stinkende best voor je kinderen, maar je kunt zeker niet in alle behoeften voorzien in de dagelijkse hectiek.
Beati pauperes spiritu
  dinsdag 12 mei 2026 @ 17:57:46 #136
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220774362
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 17:48 schreef Academicus het volgende:

[..]
Dit verwoordt dus precies wat ik zeggen wilde. Mijn stiefmoeder bijvoorbeeld heeft een zoon die haar niet meer wil zien terwijl er geen noemenswaardige problemen waren in het verleden. Die zoon voelde alleen dat hem leed/onrecht was aangedaan. Mijn stiefmoeder moest in haar eentje voor 5 kinderen zorgen en dan kan het uiteraard zo zijn geweest dat ze geen oog had voor bepaalde gevoelens die leefden bij haar kinderen. En dat wordt haar nu nageslagen door haar zoon. Maar als ouder geldt: je doet op jouw manier je stinkende best voor je kinderen, maar je kunt zeker niet in alle behoeften voorzien in de dagelijkse hectiek.
Die zoon zal wel zijn eigen kant van het verhaal hebben. Kinderen zijn loyaal naar hun ouders, en breken niet zomaar de banden. Dan is er al veel pijnlijks aan vooraf gegaan, en is contact houden te pijnlijk en te vermoeiend.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220774401
Ik twijfel er niet aan dat zij deden wat zij dachten dat het beste was. Dat heb ik ook nooit gezegd.
Maar dat betekent niet dat ik niet alsnog emotioneel verwaarloosd ben. En dat blijkt onvermogen vanuit hun te zijn. Maar het heeft me decennia gekost om uberhaupt tot het besef te komen dat emotionele verwaarlozing de zeer waarschijnlijke oorzaak is dat ik me mijn hele leven al 'anders' voel, het idee heb dat mijn gevoel niet legitiem is, dat ik er niet mag zijn.

En daar heb ik last van. Mijn hele fucking leven al. Maar niemand heeft er ooit om gegeven want het ging toch zo goed met me. Dat ik doodongelukkig ben met mezelf, ik regelmatig depressief ben, automutileer en suïcidaal ben, dat komt echt niet zomaar omdat ik "even te weinig aandacht heb gehad".
pi_220774456
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 17:48 schreef Academicus het volgende:

[..]
En therapeuten ea grijpen dat ook vaak aan als sturing zodat ze richting geven aan een heel traject, voor je het weet heb je ineens een aantal jeugdtrauma’s
Vakman pur sang
pi_220774458
quote:

[..]
Dat er na schooltijd gewerkt moest worden heeft niks te maken met emotionele verwaarlozing. Echt gewoon 0.

Emotionele verwaarlozing (en de gevolgen daarvan) is echt een ding en als je dat niet snapt is het beter om hier niet te posten.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 18:27:21 #140
341922 Academicus
Geletterd tot op het bot
pi_220774522
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 17:57 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Die zoon zal wel zijn eigen kant van het verhaal hebben. Kinderen zijn loyaal naar hun ouders, en breken niet zomaar de banden. Dan is er al veel pijnlijks aan vooraf gegaan, en is contact houden te pijnlijk en te vermoeiend.
Kinderen hebben (uiteraard) een andere perceptie van hun jeugd dan hun ouders van diezelfde jeugd. Punt is dat je je jeugd altijd kan blijven inzetten als bron van je ellende, maar dat er een moment moet komen om jezelf hiervan te bevrijden ten behoeve van een betere versie van jezelf.

Nee, de ouders van TS zullen vast gemeen zijn geweest en dingen hebben gedaan en gezegd die kwetsend zijn voor een kind en dat is niet goed te praten. Tegelijkertijd zijn het ook maar mensen met hun sores. Het ouderschap bevrijdt je helaas niet van je eigen sores. Integendeel.

En nee, je wil niet dat je eigen kinderen hetzelfde doormaken, maar uiteindelijk lijk je meer op je ouders dan je zelf wil toegeven.
Beati pauperes spiritu
pi_220774547
Absoluut! En nu ga ik mijn tandem voeren.
pi_220787239
Nou, alle excuusjes en dooddoeners zijn al wel weer voorbij gekomen, zo lijkt het.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 00:37:13 #143
441859 crew  Lenny77
pi_220787270
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 00:28 schreef Cockwhale het volgende:
Nou, alle excuusjes en dooddoeners zijn al wel weer voorbij gekomen, zo lijkt het.
Klopt, dat gaat dan vanaf nu ook verwijderd worden, het zegje is gedaan.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220791419
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 00:37 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Klopt, dat gaat dan vanaf nu ook verwijderd worden, het zegje is gedaan.
Ik ben eigenlijk vooral heel blij met de mensen hier die het wel (h)erkennen. Dank daarvoor.

Dat men het afdoet als gezeur, aanstellerij, etc. ben ik juist gewend en is ook onderdeel van mijn interne dialoog. Het is voor mij pas sinds ik schematherapie heb gehad, dat ik me besef dat het allemaal echt geen gezeur en aanstellerij is. Dat het in mijn geval wel degelijk om traumatische emotionele verwaarlozing gaat en ik me zeker niet aanstel. Dat er eindelijk begrip kwam en ik serieus werd genomen kon ik eerst niet eens geloven. En nog altijd gaat mijn gevoel hier niet altijd in mee. Als ik me kut voel vind ik nog altijd dat ik me niet moet aanstellen. Maar ik weet nu waar het vandaan komt. Kan er nu meer ondertiteling aan geven. Maar ik krijg dan al snel de shit over me heen die hier ook voorbij komt. Het is een soort taboe ofzo.
  Moderator / Miss SHO donderdag 14 mei 2026 @ 16:16:42 #145
22592 crew  Ole
pi_220791492
Ik herken het hoor! Niet zeuren want je kwam niets tekort toch? (Pfff)
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220791830
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:16 schreef Ole het volgende:
Ik herken het hoor! Niet zeuren want je kwam niets tekort toch? (Pfff)
:*
pi_220792966
Als je het zelf niet hebt meegemaakt kun je er gewoon niet over mee praten en mensen moeten dat ook vooral niet gaan proberen. Zo simpel is het.
pi_220793277
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 13:20 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Poeh, heftig zeg ;(
Waarom hou je het contact nog aan? Klinkt alsof zowel jij als zij daar eigenlijk niet beter van worden?
Omdat het mijn moeder is, ze steeds ouder wordt en het niet alleen maar slecht is. Maar eens in de tijd, een paar keer per jaar, is het dus wel slecht. Vooral omtrent bepaalde onderwerpen waarbij ze op haar eigen verantwoordelijkheid wordt aangesproken. Dat wordt direct gezien als een aanval, want oh boy zij kan natuurlijk niets verkeerd doen, en haar manieren zijn natuurlijk exemplarisch... terwijl die echt verre van normaal zijn, dat is nog de grootste grap.

Een ex en een aantal vroegere vrienden zeiden ook altijd al dat mijn moeder apart was (mijn vader ken ik niet, wel geprobeerd, maar liet blijken ook een egoïstische lul te zijn toen ie mij nogmaals in de steek liet door simpelweg te zeggen, nee geen behoefte aan contact, verwacht van jou dat je daar respect voor hebt). Toen zat ik nog wat in de ontkenningsfase, beschermde ik haar meer. De laatste 4 jaar ben ik eigenlijk steeds meer in gaan zien op wat voor manier het gebrek aan simpele dingen zoals: horen dat je ouders trots op je zijn, zeggen dat ze van je houden, je een knuffel geven, je troost bieden en tientallen andere basale dingen die je bij een ouder-kind relatie verwacht, mij behoorlijk gebroken heeft en mij met vele problemen heeft opgezadeld.

Ik heb eigenlijk mijzelf alles nog moeten leren op emotioneel gebied, zelfreflectie, verantwoordelijkheid nemen, discipline kweken en relaties onderhouden in mijn twintiger jaren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cockwhale op 14-05-2026 20:01:36 ]
pi_220793524
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 19:31 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Omdat het mijn moeder is, ze steeds ouder wordt en het niet alleen maar slecht is. Maar eens in de tijd, een paar keer per jaar, is het dus wel slecht. Vooral omtrent bepaalde onderwerpen waarbij ze op haar eigen verantwoordelijkheid wordt aangesproken. Dat wordt direct gezien als een aanval, want oh boy zij kan natuurlijk niets verkeerd doen, en haar manieren zijn natuurlijk exemplarisch... terwijl die echt verre van normaal zijn, dat is nog de grootste grap.

Een ex en een aantal vroegere vrienden zeiden ook altijd al dat mijn moeder apart was. Toen zat ik nog wat in de ontkenningsfase, beschermde ik haar meer.
Begrijp ik helemaal hoor! Dat zijn voor mij redenen geweest voor mijn loyaliteitsconflict. En daar kwam bij dat ik haar wel het contact met haar kleinkinderen gunde en ze al jaren een progeressieve ziekte heeft. Maar de mail die ik kreeg heeft het echt de das om gedaan.

Ik hoop voor jou dat jullie een manier van met elkaar omgaan vinden zonder dat het (een van) jullie teveel energie kost :*

Al mijn exen, en mijn huidige partner, waren negatief over mijn ouders. Mede door hen, maar vooral door mijn partner, heb ik geprobeerd er wat meer van afstand naar te kijken (voor zover dat mogelijk is) en het te vergelijken met hoe de band van hun ouders, de ouders van vriendinnen etc. was. Toen pas zag ik hoe abnormaal het was wat er gebeurde.

En voor de zekerheid: nee, echt niet alles was slecht. Iets waar mijn ouders graag mee pronken; we gingen meestal 2x per jaar op vakantie. Er mocht zelfs vaak een vriendinnetje mee. (Zodat zij tijd hadden voor mijn broertje met psychiatrische problematiek)
Ongeacht de redenen voor de relatieve luxe die ik het ervaren, heb ik ook heus goede herinneringen. Maar die worden wel wat overschaduwd door al het negatieve dat ik niet meer kan negeren.
pi_220793567
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 19:31 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Een ex en een aantal vroegere vrienden zeiden ook altijd al dat mijn moeder apart was. Toen zat ik nog wat in de ontkenningsfase, beschermde ik haar meer. De laatste 4 jaar ben ik eigenlijk steeds meer in gaan zien op wat voor manier het gebrek aan simpele dingen zoals: horen dat je ouders trots op je zijn, zeggen dat ze van je houden, je een knuffel geven, je troost bieden en tientallen andere basale dingen die je bij een ouder-kind relatie verwacht, mij voor een deel gebroken heeft en mij met vele problemen heeft opgezadeld.
Precies dit, hele mooie aanvulling!
Wil je vertellen over de problemen die het jou heeft opgeleverd? Hoeft niet als je niet wil natuurlijk :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')