Emotionele onbeschikbaarheid en jarenlange manipulatie (ik wilde het eerst zelfs tussen haakjes schrijven, maar het is echt manipulatie, wel vaak onbewust) leidt vaak tot complex trauma. Het is moeilijk te behandelen en je draagt het de rest van je leven met je mee.quote:Op zondag 10 mei 2026 09:50 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Ah, fijn dat je voor je kinderen op die manier contact kan hebben met je moeder. Ik heb het geprobeerd, maar mijn moeder wil niet zonder mijn vader. Mijn vader wil ik absoluut niet meer zien. Voor mijn moeder staat er nog wel een deurtje open.
Bij mij thuis was het ook niet alleen maar slecht hoor. Ik kreeg materialistisch gezien alles wat ik nodig had en meer, goed eten, etc. Kreeg dat in gesprekken ook altijd als weerwoord. "Hoe kan ik zeggen dat ik een slechte jeugd heb gehad met alles wat ik kreeg".
Maar inderdaad op emotioneel vlak erg weinig erkenning en vooral veel "stop nou eens met dat gejank".
Dat VIND jij heftiger...quote:Op maandag 11 mei 2026 07:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Uitgescholden en bedreigd vind ik wel wat anders. Dat is heftiger.
Thanks voor de tips! Ik ga ernaar kijkenquote:Op dinsdag 12 mei 2026 07:35 schreef CarbonC het volgende:
Een algemeen KOPP/KOV onderwerp zou handig zijn.
Er zijn ook boeken je wat inzicht kunnen geven, o.a. ongezien opgegroeid van Lindsay Gibson en de Fontijn van Els van Steijn heeft ook raakvlakken. Ik heb er nog meer gelezen maar die weet ik even niet meer.
Het lastige is dat niet KOPP-ers/KOV-ers niet snappen (geen verwijt) hoe het werkt en wat het effect is.
Normale(?) mensen denken bij het zien van het vierde seizoen van de Deense serie Rita: "oh, vervelend" terwijl het bij mij oude wonden openrijt en alle bagger weer boven komt (voorbeeld). Firefly Lane is ook een serie die hierover gaat.
Je slaat de spijker op zn kop.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 07:47 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat VIND jij heftiger...
Het ding met emotionele verwaarlozing is dat een kind altijd zichzelf de schuld zal geven, en vaak een totaal gebrek aan eigenwaarde ontwikkelt. Het laat vaak een leegte achter die zich niet laat vullen. De afwezigheid van bepaalde dingen kunnen soms nog meer pijn veroorzaken, dan de aanwezigheid van bijvoorbeeld 'schelden'. Alsof je op een bepaalde manier niet bestaat, en tegelijkertijd kun je moeilijk aanwijzen wat nou het probleem is. Bij 'schelden' kun je vrij makkelijk aanwijzen 'de ouder heeft schuld' en dat zal iedereen erkennen. Bij de afwezigheid van iets gebeurt wat jij vaak doet: bagatelliseren. Er was toch immers niks aanwijsbaars slechts gebeurt?Je gaat zelf ook geloven dat alles goed was, dus moet er wel iets inherent mis zijn met jezelf.
Dus het kind blijft zijn hele leven zelf de schuld dragen, met de eenzaamheid die daar bij komt kijken.
Waardering en erkenning, ruimte voor gevoelens en het kunnen tonen en het ontvangen van affectie zijn een aantal van de belangrijkste dingen voor kinderen... wat zeg ik, voor mensen in het algemeen ongeacht leeftijd en afkomst.
Dankjewel.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 07:50 schreef CarbonC het volgende:
@:Stokstaartje_ je bent goed bezig en het ligt echt niet aan jou. Dat je dat zelf niet ziet komt door jarenlange manipulatie gedurende je meest kwetsbare periode (toen je een afhankelijk kind was) en vervolgens jezelf jarenlang (decennia?) ontregelen met niet-kloppende overlevingstrategiën die je nu niet meer nodig hebt. Maar ervan loskomen is megalastig.
Mja, ik heb wel geaccepteerd dat ik dat nooit ga krijgen.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 09:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat het denk ik ook heel moeilijk maakt is dat je nooit erkenning van je ouder(s) gaat krijgen. Als je met ze kan praten over de pijn en ze begrijpen wat er mis is gegaan dan kan je misschien verder, maar ze begrijpen het niet of willen het niet begrijpen.
Je mag best zeiken hoor, maar je bent hier nou niet bepaald uniek in. Het missen van liefde en aandacht is een heel normaal iets en overkomt heel veel kinderen. Het is maar net hoe je hier mee om gaat.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 10:50 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op zn kop.
Als ik fysiek mishandeld of seksueel misbruikt zou zijn, dan is het allemaal heel logisch dat je je zo voelt. Maar stel je voor dat je aandacht en liefde mist als kind. Daar mag je niet over zeiken hoor.
Ik heb ook nooit beweerd uniek te zijn hierin.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef Academicus het volgende:
[..]
Je mag best zeiken hoor, maar je bent hier nou niet bepaald uniek in. Het missen van liefde en aandacht is een heel normaal iets en overkomt heel veel kinderen. Het is maar net hoe je hier mee om gaat.
Dagelijks krijgen er hopen mensen een hartaanval hetgeen ze ternauwernood overleven. Zij zijn hier niet uniek in.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef Academicus het volgende:
[..]
Je mag best zeiken hoor, maar je bent hier nou niet bepaald uniek in. Het missen van liefde en aandacht is een heel normaal iets en overkomt heel veel kinderen. Het is maar net hoe je hier mee om gaat.
Misschien moet je zelf eens aan de slag met wat jou zo beschadigd heeft, in plaats van mensen lastig te vallen met jouw matige manier van omgaan daarmee.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef Academicus het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef Academicus het volgende:
[..]
Gooe punt hoor. Alleen als kind moet je maar geluk hebben dat je thuis een onvoorwaardelijke stabiele basis hebt met twee ouders die emotioneel sterk zijn, liefhebbend naar elkaar en naar hun kinderen. Kinderen die, eenmaal zelfstandig, kunnen terugkijken op een heerlijke jeugd thuis. Ik ken er niet veel, bijna geen enkele. Daarnaast vind ik dat er een verschil is tussen 'liefde en aandacht moeten missen' en 'complete emotionele verwaarlozing'. Die eerste kan elk kind overkomen, bijvoorbeeld als beide ouders niet vaak thuis zijn om geld te moeten verdienen om hun kinderen te voorzien in hun dagelijks brood. Of ouders die weer van hun ouders hebben gezien/geleerd geen emoties te tonen. Bij sommige generaties heel normaal (niet klagen, maar dragen).quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dagelijks krijgen er hopen mensen een hartaanval hetgeen ze ternauwernood overleven. Zij zijn hier niet uniek in.
Maar omdat een hartaanval veel voorkomend is moeten we maar gewoon alles wegwuiven? Hun pijn, twijfels, angst, vertrouwen in hun lichaam wat beschadigd is?
Het is maar hoe ze ermee omgaan?
Dankjewel voor het bagatelliseren van mijn gevoel.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:53 schreef Academicus het volgende:
[..]
Gooe punt hoor. Alleen als kind moet je maar geluk hebben dat je thuis een onvoorwaardelijke stabiele basis hebt met twee ouders die emotioneel sterk zijn, liefhebbend naar elkaar en naar hun kinderen. Kinderen die, eenmaal zelfstandig, kunnen terugkijken op een heerlijke jeugd thuis. Ik ken er niet veel, bijna geen enkele. Daarnaast vind ik dat er een verschil is tussen 'liefde en aandacht moeten missen' en 'complete emotionele verwaarlozing'. Die eerste kan elk kind overkomen, bijvoorbeeld als beide ouders niet vaak thuis zijn om geld te moeten verdienen om hun kinderen te voorzien in hun dagelijks brood. Of ouders die weer van hun ouders hebben gezien/geleerd geen emoties te tonen. Bij sommige generaties heel normaal (niet klagen, maar dragen).
Dus ja, heel vervelend voor TS maar niet onoverkomelijk
Ik bagatelliseer het niet, althans dat probeer ik niet en excusues als het zo overkomt, maar ik probeer het in perspectief te plaatsen voor je. Ik begrijp je namelijk beter dan je denkt.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:56 schreef Stokstaartje_ het volgende:
[..]
Dankjewel voor het bagatelliseren van mijn gevoel.
Precies wat ik mijn hele leven al gewend ben.
Dank!
Jij bent niet bij haar thuis geweest, je kent haar ouders niet en je weet niet wat er allemaal gebeurd is. Kortom, je begrijpt er helemaal niks van.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:58 schreef Academicus het volgende:
[..]
Ik bagatelliseer het niet, althans dat probeer ik niet en excusues als het zo overkomt, maar ik probeer het in perspectief te plaatsen voor je. Ik begrijp je namelijk beter dan je denkt.
Ik geloof dat ik heel goed weet in welk perspectief het is, maar je beseft hopelijk dat deze woorden van jou allesbehalve helpend zijn? Ik hoor dit namelijk al mijn hele leven.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 11:58 schreef Academicus het volgende:
[..]
Ik bagatelliseer het niet, althans dat probeer ik niet en excusues als het zo overkomt, maar ik probeer het in perspectief te plaatsen voor je. Ik begrijp je namelijk beter dan je denkt.
Neejoh, dit hoor ik mijn hele leven al.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 12:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik hoop dat je hier niet teveel van slag van raakt TS, wat een kut posts
Maar dat staat allemaal niet in je OP zodoende ken ik niet de zwaarte ervan. Maar nogmaals excuses als ik aanmatigend overkom.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 12:08 schreef Stokstaartje_ het volgende:
Ben ik echt alleen maar wat liefde en aandacht tekort gekomen? Of is het toch wel meer?
Nouja, als ik mn hele levensverhaal daarin had neergepend zou niemand het lezen want tldrquote:Op dinsdag 12 mei 2026 12:18 schreef Academicus het volgende:
[..]
Maar dat staat allemaal niet in je OP zodoende ken ik niet de zwaarte ervan. Maar nogmaals excuses als ik aanmatigend overkom.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |