Ik had eigenlijk vandaag een bericht van CCF verwacht dat de aflossing niet gaat komen. Wellicht ben ik veel te zwartgallig en is leningnemer er in geslaagd om elders een herfinanciering te regelen. Dan hang ik echt de vlag uit!quote:Op maandag 18 mei 2026 10:14 schreef GereDathan het volgende:
Over 2 dagen zou de aflossing van https://www.collincrowdfund.nl/m-a-diken-2/ moeten komen na uitstel en een stemronde. Ik heb het bewuste huis nog nergens te koop zien komen, mijn vermoeden is dan ook dat er geen betaling gaat komen.
Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)komen/152141733.htmlquote:Deze week komt er een golf van renteverhogingen aan, klinkt uit de hypotheekbranche. Geldverstrekkers reageren daarmee op ontwikkelingen op de kapitaalmarkt. Geld lenen is duurder door inflatiezorgen en de verwachting dat centrale banken hun rente gaan verhogen.
Het komt vooral door de oorlog in het Midden-Oosten en zorgen over de aanhoudend hoge energieprijzen, waardoor een hogere inflatie wordt verwacht”, zegt woningmarkteconoom Sander Burgers van ING.
Volgens De Hypotheekshop schroeven onder meer ING en ABN Amro de tarieven op, net als Rabobank.
„Normaal heeft Rabobank maandag als vaste dag voor renteaanpassingen. Nu doen ze het al op woensdag. Dat geeft aan dat ze dit ook wel echt moeten doen”, aldus Martin Hagedoorn, manager bij De Hypotheekshop . „We zien momenteel de hypotheekrenteverhogingen van geldverstrekkers binnenstromen. Voor de komende dagen liggen er een stuk of 15 verhogingen.”
Volgens de adviseur lopen huizenkopers hier deze week al op vooruit. „Ik zag dat gisteren veel hypotheekaanvragen zijn gedaan, 50 procent meer dan op een normale dag. Je ziet dat mensen die bezig zijn met een aanvraag, dat nu versneld naar voren halen.”
Hogere hypotheekrentes hebben doorgaans ook een drukkend effect op de huizenprijzen, omdat mensen dan minder kunnen lenen. Goede kans dus dat de huizenprijzen de komende tijd gaan dalen.
ING-econoom Sander Burgers rekent op een negatief effect op de huizenprijzen. „Wij verwachten dat de huizenprijzen aan het eind van dit jaar ongeveer stabiel zijn gebleven. Een reden is dat de hogere hypotheekrente de leencapaciteit en de betaalbaarheid van woningen beïnvloedt.”
Na de start van het Amerikaans-Israëlische offensief op 28 februari was de hypotheekrente al gestegen, maar de afgelopen weken waren de rentes vrij stabiel. Adviesketen Van Bruggen noteerde vrijdag een gemiddelde rente van 4 procent voor tienjaarsleningen met NHG. Dat was vóór de crisis in Iran 3,7 procent.
Hagedoorn denkt dat het met de verhogingen van deze week nog niet gedaan is: „Er komt 0,05 tot 0,1 procent bovenop. Maar als je kijkt naar de stijging van de rente op de kapitaalmarkt van de afgelopen dagen, dan moeten geldverstrekkers nog wel een rondje doen. Ze hebben nog niet de hele verhoging verwerkt. We gaan nu zeker een week of twee verhogingen zien.”
Een belangrijk signaal is de stijging van de rente op 10-jarige Nederlandse staatsleningen, waarmee ons land zijn schulden financiert. Op de kapitaalmarkt steeg de rente op deze leningen dinsdag naar 3,316 procent, het hoogste niveau sinds 2011. Voor de crisis bedroeg deze rente nog 2,7 procent.
Sinds afgelopen vrijdag schoten wereldwijd de rentes op staatsleningen verder omhoog, nu zowel Iran als de VS weinig tekenen vertonen dat ze het conflict willen beëindigen. Daarmee dreigt een nog langere afsluiting van de Straat van Hormuz, met als gevolg aanhoudend hoge energiekosten en dus een hogere inflatie.
Burgers tekent aan dat de hypotheekrentes nog maar beperkt zijn meegestegen met de kapitaalmarktrente. „Het valt zelfs in het niet bij de stijging van de hypotheekrente in 2022, na de Russische inval in Oekraïne. Toen steeg de hypotheekrente van ongeveer 1,5 procent naar meer dan 4 procent.”
Ook Burgers houdt rekening met extra tariefverhogingen de komende tijd. „De recente stijging van de kapitaalmarkrente vergroot de kans dat geldverstrekkers de hypotheekrentes verder verhogen.
Ik vind het ook verdacht stil. Dat zal ongetwijfeld betekenen dat er geen centen komen in dit geval. Anders hadden ze dat vast al in juichstemming medegedeeld.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:27 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Ik had eigenlijk vandaag een bericht van CCF verwacht dat de aflossing niet gaat komen. Wellicht ben ik veel te zwartgallig en is leningnemer er in geslaagd om elders een herfinanciering te regelen. Dan hang ik echt de vlag uit!
Als leningnemer niet over de brug komt, dan maar met gestrekt been er in. Ik heb eerlijk gezegd geen warm gevoel bij deze mensen. Eerst nog even een herfinanciering aanbieden en als ze daar moeilijk over doen, dan trek ze maar omver. Een verlies neem ik dan op de koop toe (maar liever niet te groot natuurlijk)
Heb je het al telefonisch geprobeerd?quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:37 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik vind het ook verdacht stil. Dat zal ongetwijfeld betekenen dat er geen centen komen in dit geval. Anders hadden ze dat vast al in juichstemming medegedeeld.
Voor mij hebben ze ook aardig afgedaan deze ondernemers. Als er niet snel geld komt lekker de zekerheden ten gelde maken, volgens mij is er meer dan voldoende geld of onroerend goed aanwezig daarvoor.
Zelf zit ik er niet in maar het is even bellen met Collin of even afwachten waar Collin eerdaags mee gaat komen. Hopelijk valt het mee en komt er positief nieuws.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:27 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Ik had eigenlijk vandaag een bericht van CCF verwacht dat de aflossing niet gaat komen. Wellicht ben ik veel te zwartgallig en is leningnemer er in geslaagd om elders een herfinanciering te regelen. Dan hang ik echt de vlag uit!
Als leningnemer niet over de brug komt, dan maar met gestrekt been er in. Ik heb eerlijk gezegd geen warm gevoel bij deze mensen. Eerst nog even een herfinanciering aanbieden en als ze daar moeilijk over doen, dan trek ze maar omver. Een verlies neem ik dan op de koop toe (maar liever niet te groot natuurlijk)
Zonen van oprichter hebben een aantal projecten bij HCN, zo even uit mijn hoofd The Oyster Club, Luster, Sushi club, Jondani, Café in the city, waarbij the Harbour Club als refrentie/ervaring is genoemd.quote:Op woensdag 20 mei 2026 12:54 schreef obligataire het volgende:
Faillissement Harbour Club Amsterdam
Een naam die me vaag bekend voorkomt vanuit CF?
https://www.puna.nl/news/(...)ent-aan-in-amsterdam
Daarnaast staat er voor vandaag ook een laatste aflossing van W*a*lburg en een kleine betaling van L*ndtong gepland. Ook die zijn nog niet binnen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:27 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Nav deze projecten zijn op dit forum best wat verhalen over deze familie gedeeld, ik vermoed dat de meesten hier er daarom ook met een grote boog omheen gelopen zijn.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:31 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Zonen van oprichter hebben een aantal projecten bij HCN, zo even uit mijn hoofd The Oyster Club, Luster, Sushi club, Jondani, Café in the city, waarbij the Harbour Club als refrentie/ervaring is genoemd.
Pa heeft the Harbour Club al tijdje geleden verkocht en heeft meerdere geborgde projecten voor een camping/glamping in Ibiza met Tiny houses.
Precies wat ik al dacht........quote:Op maandag 18 mei 2026 10:45 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb de casus nog eens doorgelezen, dit kon zomaar eens 2027 of nog later worden. Die lui zijn drukker met het voeren van rechtszaken tegen zakenpartners en instanties, dan met verbouwen![]()
Voor mij geen projecten meer waar advocaten leningnemer zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet
je bedoelt deze?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:27 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:22 schreef obligataire het volgende:
[..]
Precies wat ik al dacht........Ik heb nog geen mail ontvangen, maar die zal nog wel komen dan later vandaag. Maar dit is wel duidelijk toch, allemaal smoesjes en lul verhalen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat was het huis voor zij het kochten en platgegooid hebben.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:55 schreef Boyette het volgende:
[..]
je bedoelt deze?
https://www.bosmamakelaar(...)836-Plesmanlaan-142/
Nou, zo benieuwd ben ik nou ook weer niet hoorquote:Op woensdag 20 mei 2026 11:38 schreef obligataire het volgende:
[..]
Heb je het al telefonisch geprobeerd?
Nee, op-, aan- en uitgebouwd hebben. Kijk maar op streetview. Ik rij er vaak langs op de racefietsquote:Op woensdag 20 mei 2026 16:31 schreef GereDathan het volgende:
Dat was het huis voor zij het kochten en platgegooid hebben.
kloptquote:Op woensdag 20 mei 2026 17:01 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
Nee, op-, aan- en uitgebouwd hebben. Kijk maar op streetview. Ik rij er vaak langs op de racefiets
Normaliter laat ik me ook door deze wijze gedachte leiden, maar in het geval van de Dik*ens leek er weinig fout te kunnen gaan i.c.m. met een mooie rente. Die shit met de ex-compagnon, daar stond niets over vermeld in de eerste pitch of in de tweede (waar ik in zit). Terwijl die kwestie toch al wel een hele tijd moet spelen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:45 schreef Horsemen het volgende:
[..]Het is voor mij weer een bevestiging dat deze (relatief) kortlopende projectfinancieringen de nodige extra risico's met zich meebrengen terwijl ze, ondanks de wat hogere rentevergoeding, door de korte looptijd maar beperkte euro's kunnen opbrengen.
Mooi project, maar wanneer wordt die dan afgelost? Over 36 maanden zoals er staat of over 72 maanden? Of toch 120 maanden? En wat is de vergoedingsrente van deze overschrijdingen?quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:13 schreef Collin63 het volgende:
Zijn er hier nog die investeren in het project Stabroek van Crowdrealestate? Dit project is gisteren geplaatst en kan nu al afgerond worden. Minium inleg is 2500 euro (dus extra scherp naar kijken).
Ik denk dat ik ga investeren ziet er goed uit lijkt mij. Rente 7,25% en de kosten eenmalig 0,45%. Door de lage kosten kun je een mooi netto rendement halen.
En als het aflossen wat langer duurt.......... Nog hoger rendement !
https://crowdrealestate.u(...)6cd0137&e=3a3d3c9e56
Dit is de eerste fase er komt nog een tweede.
Precies dit, CRE gijzelt je geld.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:36 schreef markmangler het volgende:
[..]
Mooi project, maar wanneer wordt die dan afgelost? Over 36 maanden zoals er staat of over 72 maanden? Of toch 120 maanden? En wat is de vergoedingsrente van deze overschrijdingen?
Daarom sla ik deze en de rest van CRE over.
Ik heb daar niet zoveel moeite mee het project loopt zonder kosten door. Het kan natuurlijk altijd fout gaan maar dat kan ook in die eerste 3 jaar. En weer eens wat anders een project uit België.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:32 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Precies dit, CRE gijzelt je geld.
Nee klopt, maar als je wat ouder bent zoals ik is het vervelend dat de projectjes eindeloos blijven doorlopen. Daar wil je je erfgenamen niet mee opzadelen ...quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:20 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Ik heb daar niet zoveel moeite mee het project loopt zonder kosten door. Het kan natuurlijk altijd fout gaan maar dat kan ook in die eerste 3 jaar. En weer eens wat anders een project uit België.
En tot nu toe een platform waar nog geen euro is afgeschreven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |