abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 mei 2026 @ 09:43:10 #52
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220762003
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 08:30 schreef derLudolf het volgende:
Vervelend voor de machinisten, ooggetuigen en brandweermannen die heb schoon moeten maken.
Vervelend voor ooggetuigen zijn fatbikerts altijd. Ook als ze niet tegen een trein aan rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 mei 2026 @ 14:21:12 #53
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220764232
https://www.rbb24.de/poli(...)verbindung-oslo.html

Tweemaal daags direct met ICE-L Berlin - Oslo in 14-15 uur vanaf zomer 2028.



Wie gaat er mee?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 mei 2026 @ 15:05:00 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220764490
Hopelijk vaart er tegen die tijd weer een ferry tussen de Eemshaven en Noorwegen, dan zou dat wel iets leuks kunnen zijn voor een najaarsrondje 2028. :s)
  maandag 11 mei 2026 @ 16:31:32 #55
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220765225
Of een nieuwjaarsrondje 2029 natuurlijk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 18:10:46 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220766179
quote:
2s.gif Op maandag 11 mei 2026 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
https://www.rbb24.de/poli(...)verbindung-oslo.html

Tweemaal daags direct met ICE-L Berlin - Oslo in 14-15 uur vanaf zomer 2028.

[ afbeelding ]

Wie gaat er mee?
Is dan die tunnel toch niet niet klaar of gaat de trein op de boot?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 11 mei 2026 @ 18:51:36 #57
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220766610
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 18:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Is dan die tunnel toch niet niet klaar of gaat de trein op de boot?
onder de Fehmarnbelt? Geen idee wanneer die klaar is eigenlijk. Maar Duitsers en grote infra-projecten.... :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_220767195
quote:
10s.gif Op zondag 10 mei 2026 20:48 schreef Peterselieman het volgende:
Fles is in meerdere video's in beeld, zoals op 00:57 in onderstaande video :P

Bekijk deze YouTube-video
Ik wist niet dat ie grijs was en een blauwe jas had
  dinsdag 12 mei 2026 @ 00:10:40 #59
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220769377
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 07:42 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Deze zomer waarschijnlijk, zie hier: https://www.seat61.com/news.htm
Спасиба! :D

Tof onderschrift heb je trouwens! _O_ _O_ _O_ Helemaal mee eens! :D
  dinsdag 12 mei 2026 @ 00:28:14 #60
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220769421
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 08:13 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Vraag je dit omdat je er gisteren dingen van hebt gelezen op sociale media? Kwam gisteren toevallig een foto tegen met koersborden van een D trein van Wien naar Beograd :Y
Daar werd gezegd dat vanaf herfst dit jaar zoiets ging rijden.
Vrienden van me wonen in Subotica / Szabadka. Vandaar, ik wil ze weer opzoeken en nu best een lastige reis via Szeged. En zou tof zijn als er een goede verbinding komt met bazenland Turkije. _O_

Nu is het best moeilijk om in Turkije te komen. Leeuwarden-Deventer-Berlijn-Budapest-Szeged-Subotica-Beograd ,, bus Sofia trein Sofia-Istanbul Halkali ... metro ... dan verder trein naar Ankara, Kars, Tehran, Tatvan enz.
  Moderator dinsdag 12 mei 2026 @ 08:22:19 #61
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220769880
Zomers is er een rechtstreekse trein vanaf Villach, de Optimat Express.
https://optimatours.de/en/
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 12 mei 2026 @ 09:04:48 #62
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220770104
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 18:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
onder de Fehmarnbelt? Geen idee wanneer die klaar is eigenlijk. Maar Duitsers en grote infra-projecten.... :D
De Fehmarnbelttunnel wordt naar verwachting in 2031 opgeleverd. Deze trein zal tot die tijd via Padborg rijden.

Het project is overigens Deens. Al gebeurt er in Duitsland ook genoeg om het hele traject tussen Lübeck en Puttgarden op te waarderen, en dat is ook niet altijd vanzelfsprekend vanwege Duitse bureaucratie.
pi_220772409
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 09:04 schreef James1988 het volgende:
Al gebeurt er in Duitsland ook genoeg om het hele traject tussen Lübeck en Puttgarden op te waarderen
Is het probleem nu juist niet dat, zelfs met het vertragen van de tunnelbakken aan de Duitse kant vertraagd lijkt te gaan worden tot 2038 ofzo? Ik geloof dat er over hele trajecten nog geen beslissingen genomen zijn en dan vindt straks iemand een salamander en dan zitten ze daar weer mee.

Denk niet dat het voor 2035 gaat worden in ieder geval. Zuid Duitsland is hetzelfde gezeik met de Brenner Zulauf.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:40:19 #64
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220773150
quote:
De Europese Commissie wil het boeken
van internationale treintickets veel
simpeler maken.Dat is door de vele
aanbieders in de EU-landen nu nog vaak
een hele puzzel.Dat moet straks via één
website kunnen.

De Commissie wil het mogelijk maken in
een keer een treinreis te boeken,ook
als daarbij verschillende vervoerders
uit allerlei landen betrokken zijn.Ook
moeten grote ticketaanbieders het hele
aanbod van spoorwegvervoerders tonen,
zodat reizigers weten uit welke opties
ze kunnen kiezen.

Uiteindelijk moeten reizigers met één
ticket een reis door Europa kunnen
maken met verschillende vervoerders.
Gaan we het nog bij leven en welzijn meemaken? _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_220775934
Ik zou niet weten hoe ze daar bedrijven vanuit wetgeving toe kunnen dwingen?
  dinsdag 12 mei 2026 @ 21:22:49 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220776367
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:59 schreef b2py het volgende:
Ik zou niet weten hoe ze daar bedrijven vanuit wetgeving toe kunnen dwingen?
Wetgeving máken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_220777430
Hahaha, inderdaad. Het kan in het VK ook al ruim 10 jaar ofzo.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 13 mei 2026 @ 09:28:38 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220779902
"Impartial retailing" is iets waar ze al bij de opsplitsing van British Rail rekening mee hielden.

In Europa heeft de tijd ook niet stilgestaan, je kunt tegenwoordig bij Deutsche Bahn ook een hele berg aan kaartjes kopen van andere vervoerders. Plan maar eens een reis tussen bijvoorbeeld twee Franse of Zweedse stations, dan verschijnen tickets van SNCF en SJ :)
pi_220780261
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 21:22 schreef Duvel het volgende:

[..]
Wetgeving máken.
Duh wat voor wetgeving kan de EU maken om de bedrijven hiertoe te verplichten? Als in hier is een platform en je bent verplicht je hierbij aan te sluiten?
pi_220780838
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:50 schreef b2py het volgende:

[..]
Duh wat voor wetgeving kan de EU maken om de bedrijven hiertoe te verplichten? Als in hier is een platform en je bent verplicht je hierbij aan te sluiten?
Het is toch heel simpel? Als je Horeca wil beginnen moet je ook sociale hygiene en dergelijke hebben. Als je tickets voor regulier reizigersvervoer wil verkopen (dus niet als de SSN een keer gaat rondjes rijden met de 01.1075) *moet* dat aansluiten op platform XYZ zie hiervoor de XML specificatie in RFC12345678.

Het is geen raketwetenschap eag. Jouw Android-telefoon spreekt hetzelfde TCP/IP protocol als je laptop. Eigenlijk vraag je hier "Kan je wel een standaard definiëren en mensen verplichten daaraan mee te doen?"

Ja, waarom zou dat *niet* kunnen?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_220781042
quote:
10s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb echt geen idee wanneer ik nog voor het laatst in een stoomtrein gezeten heb. Kan me september 2008 herinneren maar daarna...? :?
In de provincie Groningen, waar ik woonde, heb je een oude museumlijn die nog met enige regelmaat rijdt.
De oude STAR lijn.
pi_220781604
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 11:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Het is toch heel simpel? Als je Horeca wil beginnen moet je ook sociale hygiene en dergelijke hebben. Als je tickets voor regulier reizigersvervoer wil verkopen (dus niet als de SSN een keer gaat rondjes rijden met de 01.1075) *moet* dat aansluiten op platform XYZ zie hiervoor de XML specificatie in RFC12345678.

Het is geen raketwetenschap eag. Jouw Android-telefoon spreekt hetzelfde TCP/IP protocol als je laptop. Eigenlijk vraag je hier "Kan je wel een standaard definiëren en mensen verplichten daaraan mee te doen?"

Ja, waarom zou dat *niet* kunnen?
Ik was gewoon oprecht benieuwd wat voor wetgeving maar een vraag stellen is blijkbaar op het internet tegenwoordig slechts een blijk van domheid.

En ik heb geen Android telefoon.
pi_220781812
Ik begrijp niet dat iemand met jouw niveau niet uit zichzelf kan bedenken dat je standaarden en normeringen gewoon wettelijk vast kan leggen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 13 mei 2026 @ 13:39:04 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220782197
En die standaarden zijn er dus ook al gewoon, zie wat ik schreef over bahn.de. In Noorwegen kun je ook bij Vy aankloppen voor kaartjes voor een trein van SJ Nord. Dat loopt uiteindelijk allemaal via het distributieplatform van staatsbedrijf Entur.

Overigens, hier is het persbericht van de Europese Commissie: One journey, one ticket, full rights: Commission simplifies Europe-wide travel booking and train travel
pi_220782284
Weten we al zeker dat DB en Vy en SJ Nord daar samen een standaard voor ontwikkeld hebben of is dat nu nog aan elkaar geservicebust?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 13 mei 2026 @ 13:56:12 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220782324
DB maakt in ieder geval gebruik van de OSDM-standaard (Open Sales and Distribution Model).

Wat ik zo snel zie is dat Vy/SJ Nord gebruik maken van Entur's eigen APIs, en dat Entur nog bezig is met een OSDM compatible endpoint
  woensdag 13 mei 2026 @ 14:09:11 #77
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_220782408
quote:
Thx.

De uitdaging zal vooral zitten in onderstaande:
In the event of missed connections during multi-operator rail journeys, passengers with a single ticket will benefit from new, full passenger rights protection, including assistance, rerouting, reimbursement and compensation.

Tegenwoordig worden steeds meer reizen opgeknipt in ‘afzonderlijke vervoersovereenkomsten’, waar dit vroeger nog gewoon doorgaande tickets waren. Overigens ook in het binnenlands vervoer een issue, want met de ov-chipkaart kun je sowieso geen integraal ticket met meerdere vervoerders kopen. :{
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_220785625
Je kan je in ieder geval bij ProRail als iteejer bemoeien tegenaan het digitaliseren van de dienstregeling https://www.werkenbijpror(...)ering-dienstregeling
  donderdag 14 mei 2026 @ 11:03:19 #79
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220789082
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 12:34 schreef b2py het volgende:

[..]
Ik was gewoon oprecht benieuwd wat voor wetgeving maar een vraag stellen is blijkbaar op het internet tegenwoordig slechts een blijk van domheid.
Er zijn natuurlijk al interoperabiliteitsrichtlijnen voor materieel en infra, zoiets kun je voor kaartjes ook afspreken. En kijk naar de luchtvaart, waar je ook één reis kunt boeken via meerdere carriers. Zoiets kun je opzetten binnen de EU, en vervolgens in de verordeningen opnemen dat als je in de EU openbare spoorpersonenvervoerder wil zijn (onder concessie of in open access), je deel moet nemen aan de EU-ticketruimte.

quote:
En ik heb geen Android telefoon.
Tja... Keuzes.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_220789278
Ik heb uit privacyoverwegingen ook geen Android-toestel trouwens.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 14 mei 2026 @ 11:34:39 #81
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220789342
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 13:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik begrijp niet dat iemand met jouw niveau niet uit zichzelf kan bedenken dat je standaarden en normeringen gewoon wettelijk vast kan leggen.
Het spoor heeft gewoon USB-C nodig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_220789858
Ja ik denk dat IBAN opzich een goeie vergelijking is ook.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:07:08 #83
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220789868
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja ik denk dat IBAN opzich een goeie vergelijking is ook.
Ik dacht meer aan iets wat @b2py misschien begrijpt :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_220791069
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:03 schreef Duvel het volgende:

[..]
Er zijn natuurlijk al interoperabiliteitsrichtlijnen voor materieel en infra, zoiets kun je voor kaartjes ook afspreken. En kijk naar de luchtvaart, waar je ook één reis kunt boeken via meerdere carriers. Zoiets kun je opzetten binnen de EU, en vervolgens in de verordeningen opnemen dat als je in de EU openbare spoorpersonenvervoerder wil zijn (onder concessie of in open access), je deel moet nemen aan de EU-ticketruimte.
[..]
Tja... Keuzes.
Wat ik mij altijd afvraag is, waarom is het bij de luchtvaart (voor zover ik weet/begrijp) zonder invloed van wetgeving/overheid tot stand gekomen en lukt dat bij spoorwegmaatschappijen niet?
pi_220792451
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 14:59 schreef b2py het volgende:

[..]
Wat ik mij altijd afvraag is, waarom is het bij de luchtvaart (voor zover ik weet/begrijp) zonder invloed van wetgeving/overheid tot stand gekomen en lukt dat bij spoorwegmaatschappijen niet?
Omdat treinverkeer vooral gericht is op binnenlands vervoer en vliegreizen op Europees en wereldwijd. En daardoor is er in de luchtvaart veel te verdienen door het koppelen van vluchten, inclusief boekingssysteem.
pi_220798127
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 14:59 schreef b2py het volgende:

[..]
Wat ik mij altijd afvraag is, waarom is het bij de luchtvaart (voor zover ik weet/begrijp) zonder invloed van wetgeving/overheid tot stand gekomen en lukt dat bij spoorwegmaatschappijen niet?
Het grotere plaatje ken ik niet, maar als ik hier wat over zou zeggen is dat vliegen veel goedkoper is en kan. En veel makkelijker is voor langere afstanden.
Treinen is duur en duurt veel te lang als je er een beetje fatsoenlijke afstanden mee wilt maken.

Daardoor gaan mensen veel meer vliegen als je een paar landen verderop wilt komen.
pi_220800440
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 08:32 schreef bianconeri het volgende:
is dat vliegen veel goedkoper is en kan
Omdat het zwaar gesubsidieerd wordt ten opzichte van andere vormen van vervoer. Je betaalt niet voor een ticket wat het kost.

En trouwens, als het in China kan, waarom kan het hier niet dan?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 13:22:59 #88
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220800997
Dat je geen infrastructuur hoeft aan te leggen van tientallen miljoenen per kilometer scheelt ook wel veel natuurlijk.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220803304
Toch is er best veel infrastructuur. Door een groot gedeelte van Europa ligt een netwerk van ondergrondse transportpijplijnen waarin onder hoge druk kerosine tussen vliegvelden en luchtmachtbases wordt gedistribueerd.

't mag wat kosten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 23:21:30 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220805730
TfL heeft een cabride geüpload van de Circle Line. Op 1:04:26 kun je iemand op het perron diens behoefte zien doen. :')

Bekijk deze YouTube-video
pi_220808425
Als jullie een rondje willen doen, is het dan niet handiger/interessanter/leuker om te kijken naar de laatste ICs die gaan verdwijnen bij DB vlak over de grens? Allgäu enzo?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 14:04:53 #92
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220808723
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
vlak over de grens? Allgäu enzo?
Vlak over de Oostenrijkse grens bedoel je? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 16 mei 2026 @ 14:05:53 #93
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220808752
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Omdat het zwaar gesubsidieerd wordt ten opzichte van andere vormen van vervoer. Je betaalt niet voor een ticket wat het kost.

En trouwens, als het in China kan, waarom kan het hier niet dan?
Omdat ze daar oneindig veel gratis arbeidskrachten hebben met nul rechten en wij hier, ehm, niet :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_220808891
Okay, gaap.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 14:44:22 #95
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220809334
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Vlak over de Oostenrijkse grens bedoel je? :D
Vroeger hadden treinen namen de IC Allgäu (die inderdaad door Allgäu rijdt) is een van de weinige die nog over is. Ook bekend als IC2012/2013. De 2012 hadden we van Stuttgart tot Köln afgelopen maand :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:25:43 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220810985
Mijn vriendin wil nog een rit maken met een IC getrokken door een Baureihe 101 voordat het verdwijnt, maar zuidelijker dan Stuttgart komt dat spul niet meer geloof ik?

Beetje onhandig aangezien ze Weense is :s)
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 17:30:31 #97
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220811055
https://www.vagonweb.cz/r(...)&cislo=2012&rok=2026

Nee volgens mij niet meer, de rijtuigen komen wel dichter bij Oostenrijk maar dan voortgetrokken door een 218
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220811064
Gaat één verbinding per dag niet door naar Oberstdorf aan de grens? Want dan kan je nog tot Ulm komen. IC 2012/2013.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:31:49 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220811077
Locwissel daarvan gebeurt in Stuttgart - dat was vorige maand iig wel zo. 2012 kwam met een 218 aan kop binnen, en vertrok met een 101 richting Keulen e.v.
pi_220811092
Als ik me goed herinner gebeurde dat voor twee relaties. Ook een naar Zwitserland die nu geëlektrificeerd is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 21:46:45 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220828533
De Müngstener (S7) rijdt niet tot 5 september.

We kunnen er een relaxt rondje van maken.
Enschede Münster Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf met de S28 via de Neandertalbahn naar Wuppertal Vohwinkel. Vanaf daar de hele Schwebebahn pakken tot Wuppertal Oberbarmen.

Daar zou je zeggen 15:00 kunnen zijn, als we 9:33 vertrekken uit Enschede. De Schwebebahn gaat zaterdagmiddag elke 4 minuten. De S28 elk half uur, dus kunnen ook een trein later nemen als we een Integral willen nemen.

De liefhebbers kunnen dan eventueel via Venlo terug naar huis, maar vanaf Oberbarmen kun je ook de RE7 richting Münster pakken (mijn voorkeur) daar een hapje eten en dan nog enigszins op tijd naar huis.

Wat dachten jullie van 11 juli?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220834142
Misschien is de reisplanner half bijgewerkt. op dit moment geeft NS op vrijdag 29 Mei 2026 de Sprinter uit Haarlem tot aan Heiloo?
Het lijkt mij sterk dat Heiloo een eindstation gaat worden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')