Klopt wel, er zijn dan geplande werkzaamheden.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Misschien is de reisplanner half bijgewerkt. op dit moment geeft NS op vrijdag 29 Mei 2026 de Sprinter uit Haarlem tot aan Heiloo?
Het lijkt mij sterk dat Heiloo een eindstation gaat worden.
Toch lijkt het mij nogal apart dat Heiloo dan het eindstation is. Er zijn geen wissels, dus dan zou de trein over hetzelfde spoor in beide richtingen rijden.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:20 schreef Remco het volgende:
[..]
Klopt wel, er zijn dan geplande werkzaamheden.
11 juli kan ik nietquote:Op zondag 17 mei 2026 21:46 schreef derLudolf het volgende:
De Müngstener (S7) rijdt niet tot 5 september.
We kunnen er een relaxt rondje van maken.
Enschede Münster Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf met de S28 via de Neandertalbahn naar Wuppertal Vohwinkel. Vanaf daar de hele Schwebebahn pakken tot Wuppertal Oberbarmen.
Daar zou je zeggen 15:00 kunnen zijn, als we 9:33 vertrekken uit Enschede. De Schwebebahn gaat zaterdagmiddag elke 4 minuten. De S28 elk half uur, dus kunnen ook een trein later nemen als we een Integral willen nemen.
De liefhebbers kunnen dan eventueel via Venlo terug naar huis, maar vanaf Oberbarmen kun je ook de RE7 richting Münster pakken (mijn voorkeur) daar een hapje eten en dan nog enigszins op tijd naar huis.
Wat dachten jullie van 11 juli?
Zoiets gebeurt wel eens hoor, treinen keren soms bijvoorbeeld in Santpoort Noord en daar liggen ook geen wissels meer. Dan wordt er over hetzelfde spoor heen en terug gereden.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Toch lijkt het mij nogal apart dat Heiloo dan het eindstation is. Er zijn geen wissels, dus dan zou de trein over hetzelfde spoor in beide richtingen rijden.
Waarom zou dat niet kunnen? Doen we tussen Roermond en Nijmegen toch ook al meer dan 100 jaar? Zwolle-Kampen? Je komt vanzelf wel weer een wissel tegen als je de andere kant op rijdt.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
Toch lijkt het mij nogal apart dat Heiloo dan het eindstation is. Er zijn geen wissels, dus dan zou de trein over hetzelfde spoor in beide richtingen rijden.
Ik denk op zich dat er geen flikker aan is om OVER de Müngstener Brücke te rijden. Dan zie je er namelijk precies niets van. Kijk maar eens of je met een bus in de buurt kan komen. Daar onderdoor lopend kun je (behalve WEL die brug) nog een hoop meer zien.quote:
Das wel gaaf. Je kunt met de trein als je vanuit Solingen Hbf komt vlak voor de brug uitstappen en een wandelingetje naar beneden maken. Ben je geen bus voor nodig. Als de trein rijdt tenminste.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:20 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik denk op zich dat er geen flikker aan is om OVER de Müngstener Brücke te rijden. Dan zie je er namelijk precies niets van. Kijk maar eens of je met een bus in de buurt kan komen. Daar onderdoor lopend kun je (behalve WEL die brug) nog een hoop meer zien.
[ afbeelding ]
Je kunt er ook op klimmen.
[ afbeelding ]
Heel leuk en gaaf om daar te klimmen, maar 79 euro? Dan mag er wel een hele luxe lunch of dinner bij zitten ofzoquote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat klimmen kost ¤ 79 per persoon trouwens https://www.brueckensteig.de/buchen/
Ik denk dat je dan gedragen wordt in zo'n koetsje door vier sherpa'squote:Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Heel leuk en gaaf om daar te klimmen, maar 79 euro? Dan mag er wel een hele luxe lunch of dinner bij zitten ofzo
Het hoeft niet laagdrempelig te zijn hoor. Wie mee wil mag meequote:Op donderdag 21 mei 2026 13:19 schreef derLudolf het volgende:
Die is er nog steeds, maar goed, zo'n rondje NDS of NRW is wat laagdrempeliger
Nee dat is veel te veel idd. Even kijken of er evenementen zijn. Dit moet anders kunnennquote:Op donderdag 21 mei 2026 13:33 schreef derLudolf het volgende:
Willekeurig weekend in september gekeken naar hotel op Borkum... HRS geeft niets weer, booking.com eentje, voor ¤246/nacht![]()
Ga ik niet doen.
nou dan dus een ander keertje heaquote:Op donderdag 21 mei 2026 14:18 schreef derLudolf het volgende:
12-13 september is gewoon erg duur blijkbaar.
Ja, die zijn toegelaten.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 23:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Weet iemand eigenlijk of die stuurstanden voor die nieuwe Nightjets al goedgekeurd zijn of gaan worden? Aangezien die dingen naar Zürich ingezet moeten worden later dit jaar.
2 uit 21. Heb de kleine stations maar vast uitgezet. Maakt weinig uitquote:Op maandag 25 mei 2026 18:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hoi. Dit heb ik gemaakt. Veel plezier ermee.
https://stationguessr.nl/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Super leuk, en moeilijk!quote:Op maandag 25 mei 2026 18:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Heel cool maar wat is je haat tegen Wolvega dat die ontbreekt?quote:Op maandag 25 mei 2026 18:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wolvega ontbreekt alleen als je de kleine stations uitzet.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 19:49 schreef b2py het volgende:
[..]
Heel cool maar wat is je haat tegen Wolvega dat die ontbreekt?
"Kleine stations" betekenen in deze context stations die in de data van rijdendetreinen.nl worden aangeduid als "stoptreinstation" of "sneltreinstation". Heemstede Aeaerrrdenhoudt is daar een Intercitystation.quote:Op maandag 25 mei 2026 18:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Heemstede Aerdenhout kunnen wel ICs stoppen, soms, maar het lijkt me toch echt een klein station.
Verder, leuk concept!
Heb jij er serieus 370 geprobeerd om te kijken welke er ontbreekt?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 19:49 schreef b2py het volgende:
[..]
Heel cool maar wat is je haat tegen Wolvega dat die ontbreekt?
Spoorslag'70 beldequote:Op dinsdag 26 mei 2026 20:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
"Kleine stations" betekenen in deze context stations die in de data van rijdendetreinen.nl worden aangeduid als "stoptreinstation" of "sneltreinstation". Heemstede Aeaerrrdenhoudt is daar een Intercitystation.
Moete hun wetequote:Op dinsdag 26 mei 2026 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Arriva rijdt nog met sneltreinen
Nou ik dacht dat het Wolvega was maar die kon ik niet selecteren. Het bleek Akkrum te zijn. Ik had namelijk kleine stations gewoon aan staan.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 20:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Heb jij er serieus 370 geprobeerd om te kijken welke er ontbreekt?
Dat ding tussen Zwolle en Enschede heet bij Keolis dan weer intercityquote:
Mag ik één sneltrein naar hoogeveen vanaf overal? mvg Jan Mastwijk.quote:
Die heeft wel meer van dit soort dingen gedaan.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 23:43 schreef Peterselieman het volgende:
Grapjas heeft in Duitsland met zoveel mogelijk aaneengesloten S-bahnen gereden. Kwam tot 327 km en ruim 7 uren reistijd
Bekijk deze YouTube-video
In Oostenrijk loopt een discussie over de Thermenbahn, in Steiermark. Dit is een niet-geëlektrificeerde spoorlijn in het zuidoosten van het land.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 21:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
DB kan ook echt niets...
Bekijk deze YouTube-video
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Altijd onderweg naar het avontuur
ja, maar die doet er ietsje langer overquote:Op vrijdag 29 mei 2026 08:10 schreef b2py het volgende:
Die paar 100 meter lopen naar Gare du Nord voor de RER B waren ze zeker vergeten 💁🏼♂
Blijkbaar was het toch wel eindstation gisteren. Heel bijzonder dat dit blijkbaar nu wel gewoon kanquote:Op maandag 18 mei 2026 19:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ik denk zomaar dat de reisplanner nog niet volledig is bijgewerkt, en dat er geen treinverkeer is tussen Heerhugowaard en Uitgeest.
quote:Nieuwe trein naar Parijs, reis vanaf Amsterdam duurt ruim zeven uur
Er komt vanaf december een nieuwe treinverbinding naar Parijs. Vanuit Amsterdam vertrekt de trein dagelijks via Haarlem, Den Haag, Roosendaal, Antwerpen en Gent naar de Franse hoofdstad. De Nederlandse prijsvechter GoVolta gaat hiermee concurreren met Eurostar.
GoVolta kiest voor bestemming Gent in plaats van Brussel, omdat de Belgische hoofdstad al goed bereikbaar is via bestaande verbindingen, schrijft(opent in nieuw venster) de Bredase spoorvervoerder. Gent had nog geen directe internationale treinverbinding met Parijs of Nederlandse steden.
Ook Den Haag krijgt met de nieuwe lijn een directe verbinding met Antwerpen en Parijs. Daarmee krijgt de stad weer een rechtstreekse internationale treinverbinding, nadat zij in 2009 haar positie op de Eurostar-lijn verloor aan Rotterdam.
De GoVolta-trein van Amsterdam naar Gare du Nord in Parijs doet er ruim zeven uur over; de terugreis duurt ongeveer een half uur langer. Daarmee zijn de reistijden niet te vergelijken met die van Eurostar, waarmee reizigers er rond de drie uur en twintig minuten over doen.
De goedkoopste tickets van GoVolta voor de verbinding Amsterdam-Parijs beginnen bij 19 euro. Voor verbindingen tussen Nederland en België, of tussen Frankrijk en België, zijn tickets verkrijgbaar vanaf 10 euro. In een trein is er plek voor 840 passagiers.
Direct en duurzaam
Medeoprichter Hessel Winkelman ziet als voordeel dat de treinen van GoVolta voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. "Reizigers kunnen tussen hoofdsteden reizen of kleinere steden ontdekken. Mensen in kleinere steden en landelijke gebieden krijgen eindelijk toegang tot een directe en duurzame internationale verbinding."
GoVolta kondigde afgelopen jaar aan ook treinreizen van Amsterdam naar Hamburg en Berlijn aan te bieden. Vanaf 1 juli gaat de prijsvechter zes keer per week naar Berlijn rijden, maar de treinen naar Hamburg worden geschrapt vanwege tegenvallende bezetting. Daarmee is GoVolta de enige concurrent van NS en Deutsche Bahn op de route Amsterdam-Berlijn.
https://nos.nl/artikel/26(...)duurt-ruim-zeven-uur
Londen heeft de Heathrow Express, die lange tijd zeer goede zaken deed omdat het de snelste optie naar Heathrow was. De alternatieven waren de trage Piccadilly Line, of de tragere Heathrow Connect.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 22:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ja, maar die doet er ietsje langer over
Maar goed, zoiets zie je in meer steden
2 uur langzamer dan met de auto en 2x langer dan Eurostar. Ik vraag me af of dit een succes wordt.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 08:57 schreef Starhopper het volgende:
Rechtstreekse verbinding naar Gent is wel heel fijn![]()
Alleen jammer dat de terugreis ook bij deze weer zo achterlijk laat in Amsterdam is. Maar hopelijk gaat dit ooit verbeteren als ze meer materieel hebben
[..]
Ik denk het wel.quote:Op maandag 1 juni 2026 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit een succes wordt.
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.quote:
Het verbaast me wel. Met deze reistijd zou ik zelf voor de auto kiezen. Maar als product concurreert het misschien meer met FlixBus dan met Eurostar.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik denk het wel.
De Eurostars zitten vol, en de Ouigo Train Classique die meerdere malen per dag rijdt tussen Brussel en Parijs zit ook dermate vol dat NMBS+SNCF bezig zijn met een extra treinpaar op de drukste dagen. De GoVolta-trein tussen Amsterdam en Berlijn schijnt ook goed te draaien.
Een goedkopere maar tragere optie tussen Amsterdam en Parijs gaat denk ik ook wel lukken.
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.quote:Op maandag 1 juni 2026 17:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.
Het is voor veel mensen een afweging tussen comfort, reistijd en prijs.quote:Op maandag 1 juni 2026 17:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het verbaast me wel. Met deze reistijd zou ik zelf voor de auto kiezen. Maar als product concurreert het misschien meer met FlixBus dan met Eurostar.
Het zal afhangen van welk materieel en personeel er beschikbaar is. De OTC Brussel-Parijs wordt met NMBS-materieel gereden (HLE 18 en I11-rijtuigen), met (deels?) SNCF-personeel erop.quote:Het is me niet duidelijk waarom NMBS en SNCF niet gewoon een paar keer per dag die OuiGo TC kunnen laten doorrijden naar Nederland, maar het zal wel niet de bedoeling zijn dat er daadwerkelijk geconcurreerd wordt met Eurostar.
quote:Op maandag 1 juni 2026 17:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.
European Sleeper is nog altijd van plan om een nachttrein te laten rijden tussen Amsterdam en Barcelona. Maar het is volgens mij erg lastig om dat van de grond te krijgen, er is momenteel geen enkele loc beschikbaar die die hele rit in één ruk kan/mag doen.quote:Op maandag 1 juni 2026 19:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.
Staat me iets van bij dat de stroom op de LGV er ‘s nachts af gaat. Ik denk dat het in 16 uur te rijden moet zijn. Er zijn zat nachttreinen in Europa met een dergelijke reistijd.quote:Op maandag 1 juni 2026 19:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.
Zondag compensatie-aanvraag ingediend, zojuist de goedkeuring ontvangen. Ik krijg ¤ 41 terug.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:57 schreef James1988 het volgende:
Uiteindelijk was ik pas rond 22:00 in Düsseldorf, en kon ik met de allerlaatste RE 19 mee naar Arnhem - met aankomst om 0:19.
Je moeder krijgt 41 euro bedoel je?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Zondag compensatie-aanvraag ingediend, zojuist de goedkeuring ontvangen. Ik krijg ¤ 41 terug.
Nou jah, dat kan je dus oplossen door de stroom er niet af te halen!quote:Op maandag 1 juni 2026 22:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Staat me iets van bij dat de stroom op de LGV er ‘s nachts af gaat. Ik denk dat het in 16 uur te rijden moet zijn. Er zijn zat nachttreinen in Europa met een dergelijke reistijd.
Waarvan ruim de helft om naar Aix en Provence te komen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:19 schreef Mykonos het volgende:
Traject Parijs-Nice, een rit die normaal 6 uur duurt
Ik heb er eentje goed "het was inderdaad Houten!" en voordat ik op volgende klik, vink ik eerst kleine stations uit. Gevolg is dat ik niet alleen een nieuw station krijg, maar ook dat ik die al meteen goed heb!quote:Op maandag 25 mei 2026 18:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja lach maar. Het zou mijn ergste nachtmerrie zijn om verplicht urenlang opgesloten te zitten in een kleine verstikkend benauwde blikken gevangenis met 1000 anderen terwijl je gewoon uit zou kunnen stappen. Voor mij geen probleem om naar de dichtstbijzijnde spoorwegovergang te wandelen of gewoon dwarsover wat slootjes, prikkeldraad en weilanden te doorkruisen naar de dichtstbijzijnde weg om de duim omhoog te steken. Oh nee, dat mag niet, stel dat ik op actief spoor ga lopen of over een steentje struikel!quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:33 schreef James1988 het volgende:
Vorige week waren er twee Frecciarossa's gestrand en stonden er 16 uur
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |