quote:Nieuwe trein naar Parijs, reis vanaf Amsterdam duurt ruim zeven uur
Er komt vanaf december een nieuwe treinverbinding naar Parijs. Vanuit Amsterdam vertrekt de trein dagelijks via Haarlem, Den Haag, Roosendaal, Antwerpen en Gent naar de Franse hoofdstad. De Nederlandse prijsvechter GoVolta gaat hiermee concurreren met Eurostar.
GoVolta kiest voor bestemming Gent in plaats van Brussel, omdat de Belgische hoofdstad al goed bereikbaar is via bestaande verbindingen, schrijft(opent in nieuw venster) de Bredase spoorvervoerder. Gent had nog geen directe internationale treinverbinding met Parijs of Nederlandse steden.
Ook Den Haag krijgt met de nieuwe lijn een directe verbinding met Antwerpen en Parijs. Daarmee krijgt de stad weer een rechtstreekse internationale treinverbinding, nadat zij in 2009 haar positie op de Eurostar-lijn verloor aan Rotterdam.
De GoVolta-trein van Amsterdam naar Gare du Nord in Parijs doet er ruim zeven uur over; de terugreis duurt ongeveer een half uur langer. Daarmee zijn de reistijden niet te vergelijken met die van Eurostar, waarmee reizigers er rond de drie uur en twintig minuten over doen.
De goedkoopste tickets van GoVolta voor de verbinding Amsterdam-Parijs beginnen bij 19 euro. Voor verbindingen tussen Nederland en België, of tussen Frankrijk en België, zijn tickets verkrijgbaar vanaf 10 euro. In een trein is er plek voor 840 passagiers.
Direct en duurzaam
Medeoprichter Hessel Winkelman ziet als voordeel dat de treinen van GoVolta voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. "Reizigers kunnen tussen hoofdsteden reizen of kleinere steden ontdekken. Mensen in kleinere steden en landelijke gebieden krijgen eindelijk toegang tot een directe en duurzame internationale verbinding."
GoVolta kondigde afgelopen jaar aan ook treinreizen van Amsterdam naar Hamburg en Berlijn aan te bieden. Vanaf 1 juli gaat de prijsvechter zes keer per week naar Berlijn rijden, maar de treinen naar Hamburg worden geschrapt vanwege tegenvallende bezetting. Daarmee is GoVolta de enige concurrent van NS en Deutsche Bahn op de route Amsterdam-Berlijn.
https://nos.nl/artikel/26(...)duurt-ruim-zeven-uur
Londen heeft de Heathrow Express, die lange tijd zeer goede zaken deed omdat het de snelste optie naar Heathrow was. De alternatieven waren de trage Piccadilly Line, of de tragere Heathrow Connect.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 22:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ja, maar die doet er ietsje langer over
Maar goed, zoiets zie je in meer steden
2 uur langzamer dan met de auto en 2x langer dan Eurostar. Ik vraag me af of dit een succes wordt.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 08:57 schreef Starhopper het volgende:
Rechtstreekse verbinding naar Gent is wel heel fijn![]()
Alleen jammer dat de terugreis ook bij deze weer zo achterlijk laat in Amsterdam is. Maar hopelijk gaat dit ooit verbeteren als ze meer materieel hebben
[..]
Ik denk het wel.quote:Op maandag 1 juni 2026 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit een succes wordt.
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.quote:
Het verbaast me wel. Met deze reistijd zou ik zelf voor de auto kiezen. Maar als product concurreert het misschien meer met FlixBus dan met Eurostar.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik denk het wel.
De Eurostars zitten vol, en de Ouigo Train Classique die meerdere malen per dag rijdt tussen Brussel en Parijs zit ook dermate vol dat NMBS+SNCF bezig zijn met een extra treinpaar op de drukste dagen. De GoVolta-trein tussen Amsterdam en Berlijn schijnt ook goed te draaien.
Een goedkopere maar tragere optie tussen Amsterdam en Parijs gaat denk ik ook wel lukken.
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.quote:Op maandag 1 juni 2026 17:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.
Het is voor veel mensen een afweging tussen comfort, reistijd en prijs.quote:Op maandag 1 juni 2026 17:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het verbaast me wel. Met deze reistijd zou ik zelf voor de auto kiezen. Maar als product concurreert het misschien meer met FlixBus dan met Eurostar.
Het zal afhangen van welk materieel en personeel er beschikbaar is. De OTC Brussel-Parijs wordt met NMBS-materieel gereden (HLE 18 en I11-rijtuigen), met (deels?) SNCF-personeel erop.quote:Het is me niet duidelijk waarom NMBS en SNCF niet gewoon een paar keer per dag die OuiGo TC kunnen laten doorrijden naar Nederland, maar het zal wel niet de bedoeling zijn dat er daadwerkelijk geconcurreerd wordt met Eurostar.
quote:Op maandag 1 juni 2026 17:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.
European Sleeper is nog altijd van plan om een nachttrein te laten rijden tussen Amsterdam en Barcelona. Maar het is volgens mij erg lastig om dat van de grond te krijgen, er is momenteel geen enkele loc beschikbaar die die hele rit in één ruk kan/mag doen.quote:Op maandag 1 juni 2026 19:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.
Staat me iets van bij dat de stroom op de LGV er ‘s nachts af gaat. Ik denk dat het in 16 uur te rijden moet zijn. Er zijn zat nachttreinen in Europa met een dergelijke reistijd.quote:Op maandag 1 juni 2026 19:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.
Zondag compensatie-aanvraag ingediend, zojuist de goedkeuring ontvangen. Ik krijg ¤ 41 terug.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:57 schreef James1988 het volgende:
Uiteindelijk was ik pas rond 22:00 in Düsseldorf, en kon ik met de allerlaatste RE 19 mee naar Arnhem - met aankomst om 0:19.
Je moeder krijgt 41 euro bedoel je?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Zondag compensatie-aanvraag ingediend, zojuist de goedkeuring ontvangen. Ik krijg ¤ 41 terug.
Nou jah, dat kan je dus oplossen door de stroom er niet af te halen!quote:Op maandag 1 juni 2026 22:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Staat me iets van bij dat de stroom op de LGV er ‘s nachts af gaat. Ik denk dat het in 16 uur te rijden moet zijn. Er zijn zat nachttreinen in Europa met een dergelijke reistijd.
Waarvan ruim de helft om naar Aix en Provence te komen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:19 schreef Mykonos het volgende:
Traject Parijs-Nice, een rit die normaal 6 uur duurt
Ik heb er eentje goed "het was inderdaad Houten!" en voordat ik op volgende klik, vink ik eerst kleine stations uit. Gevolg is dat ik niet alleen een nieuw station krijg, maar ook dat ik die al meteen goed heb!quote:Op maandag 25 mei 2026 18:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hoi. Dit heb ik gemaakt. Veel plezier ermee.
https://stationguessr.nl/
Ja lach maar. Het zou mijn ergste nachtmerrie zijn om verplicht urenlang opgesloten te zitten in een kleine verstikkend benauwde blikken gevangenis met 1000 anderen terwijl je gewoon uit zou kunnen stappen. Voor mij geen probleem om naar de dichtstbijzijnde spoorwegovergang te wandelen of gewoon dwarsover wat slootjes, prikkeldraad en weilanden te doorkruisen naar de dichtstbijzijnde weg om de duim omhoog te steken. Oh nee, dat mag niet, stel dat ik op actief spoor ga lopen of over een steentje struikel!quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:33 schreef James1988 het volgende:
Vorige week waren er twee Frecciarossa's gestrand en stonden er 16 uur
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |