abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 mei 2026 @ 08:57:05 #176
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220918027
Rechtstreekse verbinding naar Gent is wel heel fijn _O_ _O_ Alleen jammer dat de terugreis ook bij deze weer zo achterlijk laat in Amsterdam is. Maar hopelijk gaat dit ooit verbeteren als ze meer materieel hebben

quote:
Nieuwe trein naar Parijs, reis vanaf Amsterdam duurt ruim zeven uur

Er komt vanaf december een nieuwe treinverbinding naar Parijs. Vanuit Amsterdam vertrekt de trein dagelijks via Haarlem, Den Haag, Roosendaal, Antwerpen en Gent naar de Franse hoofdstad. De Nederlandse prijsvechter GoVolta gaat hiermee concurreren met Eurostar.

GoVolta kiest voor bestemming Gent in plaats van Brussel, omdat de Belgische hoofdstad al goed bereikbaar is via bestaande verbindingen, schrijft(opent in nieuw venster) de Bredase spoorvervoerder. Gent had nog geen directe internationale treinverbinding met Parijs of Nederlandse steden.

Ook Den Haag krijgt met de nieuwe lijn een directe verbinding met Antwerpen en Parijs. Daarmee krijgt de stad weer een rechtstreekse internationale treinverbinding, nadat zij in 2009 haar positie op de Eurostar-lijn verloor aan Rotterdam.

De GoVolta-trein van Amsterdam naar Gare du Nord in Parijs doet er ruim zeven uur over; de terugreis duurt ongeveer een half uur langer. Daarmee zijn de reistijden niet te vergelijken met die van Eurostar, waarmee reizigers er rond de drie uur en twintig minuten over doen.

De goedkoopste tickets van GoVolta voor de verbinding Amsterdam-Parijs beginnen bij 19 euro. Voor verbindingen tussen Nederland en België, of tussen Frankrijk en België, zijn tickets verkrijgbaar vanaf 10 euro. In een trein is er plek voor 840 passagiers.

Direct en duurzaam
Medeoprichter Hessel Winkelman ziet als voordeel dat de treinen van GoVolta voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. "Reizigers kunnen tussen hoofdsteden reizen of kleinere steden ontdekken. Mensen in kleinere steden en landelijke gebieden krijgen eindelijk toegang tot een directe en duurzame internationale verbinding."

GoVolta kondigde afgelopen jaar aan ook treinreizen van Amsterdam naar Hamburg en Berlijn aan te bieden. Vanaf 1 juli gaat de prijsvechter zes keer per week naar Berlijn rijden, maar de treinen naar Hamburg worden geschrapt vanwege tegenvallende bezetting. Daarmee is GoVolta de enige concurrent van NS en Deutsche Bahn op de route Amsterdam-Berlijn.

https://nos.nl/artikel/26(...)duurt-ruim-zeven-uur
  zaterdag 30 mei 2026 @ 13:08:24 #177
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220919885
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
ja, maar die doet er ietsje langer over

Maar goed, zoiets zie je in meer steden
Londen heeft de Heathrow Express, die lange tijd zeer goede zaken deed omdat het de snelste optie naar Heathrow was. De alternatieven waren de trage Piccadilly Line, of de tragere Heathrow Connect.

Sinds een paar jaar rijdt de Elizabeth Line i.p.v. HC, en de EL gaat onder Londen door. En ook naar de luchthaven groeit die aan populariteit, de winstgevendheid van Heathrow Express is behoorlijk achteruit gegaan en TfL vraagt nu hardop of de schaarse treinpaden die worden ingenomen door HX nog wel juist zijn.

https://www.executivetrav(...)w-express-to-be-axed
  zondag 31 mei 2026 @ 20:57:34 #178
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220931959
Gisteren ben ik vanuit Wenen naar Breda gereisd. Dit was de route zoals ik 'm had gepland:

11:35 Wien Meidling -> Salzburg 13:53
14:00 Salzburg -> Stuttgart 17:59
18:26 Stuttgart -> Düsseldorf 20:57
21:10 Düsseldorf -> Arnhem 22:26
22:53 Arnhem -> Breda 24:10

Tot Stuttgart ging het voorspoedig, alles op tijd. Maar eenmaal in Stuttgart liep alles in het honderd.

De ICE van Stuttgart naar Düsseldorf werd opgeheven i.v.m. "Notarzteinsatz auf der Strecke". Er werd een vervangende ICE ingelegd, maar die reed met +25 en liep onderweg nog meer vertraging op. Uiteindelijk was ik pas rond 22:00 in Düsseldorf, en kon ik met de allerlaatste RE 19 mee naar Arnhem - met aankomst om 0:19.

Maar vanuit daar kon ik niet meer met de trein naar Breda, en omdat ik maar een kaartje had tot Arnhem (want ik wilde mijn Weekend Vrij gebruiken voor de vervolgreis) was ik uiteindelijk aangewezen op Taxi Mama. Die stond er gelukkig wel precies op tijd, dus ik was om 01:40 thuis.

Achteraf gezien was ik wel blij dat ik het reisadvies van bahn.de had bijgestuurd voor een overstap in Stuttgart, toen ik de reis plande kreeg ik een overstap in Augsburg voorgesteld - die trein heeft uiteindelijk ruim 2 uur stilgestaan voor Ulm. Als ik daarin had gezeten had ik Nederland waarschijnlijk niet eens meer gehaald. :')
  zondag 31 mei 2026 @ 23:35:20 #179
256146 b2py
Beton!
pi_220932668
Lieve mama wel
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 12:58:15 #180
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220935450
Was dat zoveel duurder dan, stukje Nederland er ook nog bij in? Vanuit Stuttgart zat er niet veel verschil tussen ticket naar Den Haag of Groningen of die van mij tot Münster.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220935514
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:57 schreef Starhopper het volgende:
Rechtstreekse verbinding naar Gent is wel heel fijn _O_ _O_ Alleen jammer dat de terugreis ook bij deze weer zo achterlijk laat in Amsterdam is. Maar hopelijk gaat dit ooit verbeteren als ze meer materieel hebben
[..]

2 uur langzamer dan met de auto en 2x langer dan Eurostar. Ik vraag me af of dit een succes wordt.
  maandag 1 juni 2026 @ 16:54:30 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220936620
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dit een succes wordt.
Ik denk het wel.

De Eurostars zitten vol, en de Ouigo Train Classique die meerdere malen per dag rijdt tussen Brussel en Parijs zit ook dermate vol dat NMBS+SNCF bezig zijn met een extra treinpaar op de drukste dagen. De GoVolta-trein tussen Amsterdam en Berlijn schijnt ook goed te draaien.

Een goedkopere maar tragere optie tussen Amsterdam en Parijs gaat denk ik ook wel lukken.
  maandag 1 juni 2026 @ 17:17:24 #183
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220936771
Nog ff en we krijgen de slaaptrein terug :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_220936965
quote:
12s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Nog ff en we krijgen de slaaptrein terug :P
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.
pi_220936987
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:54 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ik denk het wel.

De Eurostars zitten vol, en de Ouigo Train Classique die meerdere malen per dag rijdt tussen Brussel en Parijs zit ook dermate vol dat NMBS+SNCF bezig zijn met een extra treinpaar op de drukste dagen. De GoVolta-trein tussen Amsterdam en Berlijn schijnt ook goed te draaien.

Een goedkopere maar tragere optie tussen Amsterdam en Parijs gaat denk ik ook wel lukken.
Het verbaast me wel. Met deze reistijd zou ik zelf voor de auto kiezen. Maar als product concurreert het misschien meer met FlixBus dan met Eurostar.

Het is me niet duidelijk waarom NMBS en SNCF niet gewoon een paar keer per dag die OuiGo TC kunnen laten doorrijden naar Nederland, maar het zal wel niet de bedoeling zijn dat er daadwerkelijk geconcurreerd wordt met Eurostar.
pi_220937794
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 1 juni 2026 @ 20:10:41 #187
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220937889
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:54 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het verbaast me wel. Met deze reistijd zou ik zelf voor de auto kiezen. Maar als product concurreert het misschien meer met FlixBus dan met Eurostar.
Het is voor veel mensen een afweging tussen comfort, reistijd en prijs.

Ik reis een paar keer per jaar tussen Breda en Wenen (LAT-relatie). Ik zou het kunnen rijden, maar ik heb weinig zin in een rit van 12 uur die me ook behoorlijk wat kost aan benzine.

Dan zijn de alternatieven een bus (nee bedankt), vliegen of de trein. Ik vind een lange treinrit helemaal niet erg, dus ik ga wel zitten. :s)
quote:
Het is me niet duidelijk waarom NMBS en SNCF niet gewoon een paar keer per dag die OuiGo TC kunnen laten doorrijden naar Nederland, maar het zal wel niet de bedoeling zijn dat er daadwerkelijk geconcurreerd wordt met Eurostar.
Het zal afhangen van welk materieel en personeel er beschikbaar is. De OTC Brussel-Parijs wordt met NMBS-materieel gereden (HLE 18 en I11-rijtuigen), met (deels?) SNCF-personeel erop.
  maandag 1 juni 2026 @ 20:11:42 #188
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220937901
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Slaaptrein die doorrijdt naar Barcelona zou best een markt voor zijn denk ik. Zou je hem over de klassieke lijn via Limoges en Toulouse moeten laten rijden denk ik.
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 19:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.
European Sleeper is nog altijd van plan om een nachttrein te laten rijden tussen Amsterdam en Barcelona. Maar het is volgens mij erg lastig om dat van de grond te krijgen, er is momenteel geen enkele loc beschikbaar die die hele rit in één ruk kan/mag doen.
pi_220938998
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 19:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Alsof het via een HSL niet al een nacht duurt, kom op het moet wel praktisch blijven.
Staat me iets van bij dat de stroom op de LGV er ‘s nachts af gaat. Ik denk dat het in 16 uur te rijden moet zijn. Er zijn zat nachttreinen in Europa met een dergelijke reistijd.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 23:21:06 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220939109
Als er niets rijdt gaat er sowieso nagenoeg geen stroom door, naar volgens mij gaat inderdaad 's avonds laat de spanning er af
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:54:59 #191
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220940578
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:57 schreef James1988 het volgende:
Uiteindelijk was ik pas rond 22:00 in Düsseldorf, en kon ik met de allerlaatste RE 19 mee naar Arnhem - met aankomst om 0:19.
Zondag compensatie-aanvraag ingediend, zojuist de goedkeuring ontvangen. Ik krijg ¤ 41 terug. :s)
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:09:04 #192
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_220941702
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef James1988 het volgende:

[..]
Zondag compensatie-aanvraag ingediend, zojuist de goedkeuring ontvangen. Ik krijg ¤ 41 terug. :s)
Je moeder krijgt 41 euro bedoel je?
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_220941779
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 22:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Staat me iets van bij dat de stroom op de LGV er ‘s nachts af gaat. Ik denk dat het in 16 uur te rijden moet zijn. Er zijn zat nachttreinen in Europa met een dergelijke reistijd.
Nou jah, dat kan je dus oplossen door de stroom er niet af te halen!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_220941802
Krijg ook nog een volledig treinkaartje vergoed van vorige week. Traject Parijs-Nice, een rit die normaal 6 uur duurt maar mij 11 uur gekost heeft (aankomst: i.p.v. 10 uur 's avonds 3 uur 's nachts).

Was een spoor stuk tussen Macon en Lyon en al het verkeer in beide richtingen moest via één enkel spoor.
Demain, on roule
pi_220944070
Nice.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:33:09 #196
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_220944396
Vorige week waren er twee Frecciarossa's gestrand en stonden er 16 uur _O-

De eerste (Lyon->Parijs) werd tussen Lyon en Dijon omgeleid via de klassieke route, en strandde tijdens het oprijden van de HSL om onbekende redenen in de spanningssluis. Het idee was "we sturen de FR Milaan > Parijs er achteraan, koppelen 'm aan die dooie en trekken 'm terug" maar dat mislukte ook.

Toen stonden er 2 FR's dood in de spanningssluis - zonder verlichting, wc's of airco. Dat heeft de hele nacht geduurd, pas de volgende ochtend kregen ze die treinen weer aan de praat.

Wat er precies is gebeurd is mij niet duidelijk.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 17:43:41 #197
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220944462
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:19 schreef Mykonos het volgende:
Traject Parijs-Nice, een rit die normaal 6 uur duurt
Waarvan ruim de helft om naar Aix en Provence te komen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:59:17 #198
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220944559
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 18:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hoi. Dit heb ik gemaakt. Veel plezier ermee.

https://stationguessr.nl/
Ik heb er eentje goed "het was inderdaad Houten!" en voordat ik op volgende klik, vink ik eerst kleine stations uit. Gevolg is dat ik niet alleen een nieuw station krijg, maar ook dat ik die al meteen goed heb! :D Hij wordt nog niet meegeteld in de score trouwens.

Volg mij voor spannende speltips en andere bug reports :P @ziggyziggyziggy

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr_Flash op 02-06-2026 18:04:43 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_220944664
Op station Haarlem kwamen vandaag de Kameel (NS20) en de Mat '64 van het spoorwegmuseum langs. voor Spoorwensdag is de kameel vandaag en morgen op pad.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220952480
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:33 schreef James1988 het volgende:
Vorige week waren er twee Frecciarossa's gestrand en stonden er 16 uur _O-

Ja lach maar. Het zou mijn ergste nachtmerrie zijn om verplicht urenlang opgesloten te zitten in een kleine verstikkend benauwde blikken gevangenis met 1000 anderen terwijl je gewoon uit zou kunnen stappen. Voor mij geen probleem om naar de dichtstbijzijnde spoorwegovergang te wandelen of gewoon dwarsover wat slootjes, prikkeldraad en weilanden te doorkruisen naar de dichtstbijzijnde weg om de duim omhoog te steken. Oh nee, dat mag niet, stel dat ik op actief spoor ga lopen of over een steentje struikel! }:|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')