abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 april 2026 @ 21:29:33 #101
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220668125
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 21:12 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Als ik dit gekozen heb, zou ik mezelf moeten afslachten voor het maken van zo'n kansloze kut keuze, dat zou betekenen dat ik mezelf nooit mag vergeven.

Maar wat als je dat verkeerd inschat, en het niet meer aankan en vastloopt en daardoor juist naar beneden keldert? Het is niet zo wishy washy, als in: Oh je kan meer aan, dus hebt een moeilijker leven om te groeien, je kan ook compleet desintegreren.

Er zijn zat mensen die vastlopen in het leven kijk maar naar wachtlijsten bij de GGZ. Zijn dat allemaal zielen die voor spiritueel gewin gingen, en zijn vastgelopen of zichzelf hebben overschat. Ik denk dat ik een idioot ben als ik dit gekozen zou hebben, veel meer afgenomen dan ik aan kan.

Ik denk dat er geen contract is, als dat er is, zou ik mezelf dat nooit vergeven. Ik denk dat het allemaal dingen zijn, die we onszelf vertellen zodat we beter slapen in de nacht, mij bied het geen troost.
[..]
De dood is slechts het ongedaan maken van het leven.
Ik snap het en ik vind mijn eigen leven ook compleet kut, maar blijkbaar heb ik hier voor gekozen.,

Ik voel me de laatste jaren ook echt heel depressief, ellendig en bitter eenzaam. Ik heb nul vooruitzichten. Alles lijkt tegen te zitten. De goeroes die ik had, de mensen waar ik echt iets aan had, zijn allemaal overleden of uit zicht geraakt.

Ik probeer uit te vinden wie ik ben en waarom ik hier ben, maar hoe meer ik denk, hoe dieper ik zink. Ik wil weten wat er na de dood is, ik probeer andere dimensies waar te nemen, maar ik zie niets en ik snap niet en ik lijk helemaal psychisch de kluts kwijt te zijn. Ik heb enorme angststoornissen ook nog eens.

Fysiek ben ik ook niet echt in orde.

Toch geloof ik dat ik hiervoor gekozen heb voor mijn incarnatie en uiteindelijk zal ik ook dit overwinnen. Wel ziet het er nu echt volledig hopeloos uit en denk ik ook wel eens had ik niet voor een iets makkelijker leven kunnen kiezen? ;(

Maar goed, ik heb hier blijkbaar voor gekozen voor mijn geboorte en al moet ik de komende 70 jaar of zo depressief op bed doorbrengen zonder vrienden en zonder familie, dan zij het zo en doe ik dan maar.

Dus ik ga uit van het feit dat je een leven niet voortijdig mag afbreken, omdat je dan je lessen nog niet voltooid hebt. Of ik in mijn volgende reincarnatie nogmaals voor zo'n klote leven ga kiezen, weet ik niet. Nu denk ik van niet, maar wellicht eenmaal weer 'boven' bij Engelen en Begeleiders kom ik wellicht tot een andere conclusie.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 21:30:57 #102
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220668136
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 21:19 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ik wil niet, zoals @:Mijk hier voortdurend doet, mijn levensovertuiging opdringen. Het enige wat ik erover wil zeggen is dat het "existentialisme" volgens Sartre mij inzicht en wijsheid heeft gegeven. Er is geen God, geen biologisch determinisme en geen historisch voorbestemd plan dat bepaalt wie jij bent of wat je moet worden. Jij bestaat eerst (existentie), en vervolgens definieer je jezelf door je keuzes, daden en projecten (essentie). Je bent het resultaat van wat je doet. Kortom, jij bepaalt wat "de zin" van het leven inhoudt, geen religieuze autoriteit. In de kern is Sartres existentialisme een oproep tot authenticiteit. Het is een uitnodiging om je eigen vrijheid onder ogen te zien, te accepteren dat er geen kant-en-klare handleiding voor het leven is en de moed te vinden om jezelf te creëren door middel van actie. Zoals Sartre zelf zei: "De mens is niets anders dan wat hij van zichzelf maakt."
Wat is dit voor nonsense? Ik dring niets op, je bent vrij om iets te doen, doe je niets, ook prima, ik deel enkel informatie.
As above, so below.
  maandag 27 april 2026 @ 21:34:16 #103
511221 Hetekip
Depressief
pi_220668159
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 21:29 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]
Ik snap het en ik vind mijn eigen leven ook compleet kut, maar blijkbaar heb ik hier voor gekozen.,

Ik voel me de laatste jaren ook echt heel depressief, ellendig en bitter eenzaam. Ik heb nul vooruitzichten. Alles lijkt tegen te zitten. De goeroes die ik had, de mensen waar ik echt iets aan had, zijn allemaal overleden of uit zicht geraakt.

Ik probeer uit te vinden wie ik ben en waarom ik hier ben, maar hoe meer ik denk, hoe dieper ik zink. Ik wil weten wat er na de dood is, ik probeer andere dimensies waar te nemen, maar ik zie niets en ik snap niet en ik lijk helemaal psychisch de kluts kwijt te zijn. Ik heb enorme angststoornissen ook nog eens.

Fysiek ben ik ook niet echt in orde.

Toch geloof ik dat ik hiervoor gekozen heb voor mijn incarnatie en uiteindelijk zal ik ook dit overwinnen. Wel ziet het er nu echt volledig hopeloos uit en denk ik ook wel eens had ik niet voor een iets makkelijker leven kunnen kiezen? ;(

Maar goed, ik heb hier blijkbaar voor gekozen voor mijn geboorte en al moet ik de komende 70 jaar of zo depressief op bed doorbrengen zonder vrienden en zonder familie, dan zij het zo en doe ik dan maar.

Dus ik ga uit van het feit dat je een leven niet voortijdig mag afbreken, omdat je dan je lessen nog niet voltooid hebt. Of ik in mijn volgende reincarnatie nogmaals voor zo'n klote leven ga kiezen, weet ik niet. Nu denk ik van niet, maar wellicht eenmaal weer 'boven' bij Engelen en Begeleiders kom ik wellicht tot een andere conclusie.
Dat is wel een eenzaam gevoel dat alles om je heen wat zin gaf, is vervallen. Je zegt alles lijkt tegen te zitten, zijn er nog bronnen van hoop waar je uit put, hoe zie je de komende jaren voor je?

Ik denk dat je antwoorden zoekt, die niet te vinden zijn, niet in dit leven. Om een of andere reden heeft de beheerder een slot op dat soort kennis gezet, en geen hacker die voorbij dat slot komt. Ik denk dat de dood is, zoals toen je nog niet geboren was. Maar vervelend dat je psychisch de kluts bent kwijtgeraakt en worstelt met angsstoornissen.

Fysiek niet in orde zijn, is ook zwaar, als dat er nog boven op komt, daar weet ik alles van vriend.

Geeft het geloof dat je dit hebt gekozen wel een beetje troost? Je moet een behoorlijke strijd leveren en ik hoop ook dat je kan overwinnen, je lijkt er wel goed over hebben nagedacht en lijkt voor jezelf ook wel een soort landkaart te hebben van waar je bent, en hoe je er bent gekomen.

Ik ben net genezen verklaard van een depressie, dus ik heb wel met je te doen qua dat...

Ik hoop voor je dat het ergens toch nog wat makkelijker wordt voor je, het is natuurlijk ook niet fijn als je naar onder wordt gesleept, naar de bodem waar je geen adem meer krijgt en alles donker is.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  maandag 27 april 2026 @ 21:50:30 #104
511221 Hetekip
Depressief
pi_220668270
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 21:46 schreef EsserS het volgende:

[..]
Waarom reageer je dan altijd zo ontzettend geïrriteerd als je alles "prima" vindt? Je gedrag hier is duidelijk niet congruent met deze bewering.
Ik denk dat hij met alles prima, bedoelt dat hij allerlei meningen tolereert. Ook topics openlaat die misschien een mengelmoes zijn van psychologie, filosofie, sociologie en zo, zoals dit topic.

Maar dat is inhoudelijk, hij vindt het waarschijnlijk niet fijn als mensen op de man gaan spelen, of laatdunkend naar elkaar gaan doen. Nu wil ik jou daar niet van beschuldigen, maar volgens mij voelt het voor hem zo, alsof jij hem woorden in de mond legt, terwijl hij het idee heeft dat hij gewoon informatie deelt.

In principe denk ik dat de informatie die hij deelt niet per se foutief hoeft te zijn, ik sta er wel voor open. Anderzijds ben ik zeer skeptisch jegens spiritualiteit en noem ik mijzelf de holle man. Maar dat is een andere discussie.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  maandag 27 april 2026 @ 21:55:00 #105
511677 EsserS
Just show it!
pi_220668290
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 21:28 schreef Hetekip het volgende:

De zachtaardige mensen delven het onderspit, en mensen worden massaal gebruikt....
Die wijsheid heeft mij altijd geïnspireerd om niet over mij heen te laten lopen.

Mensen die anderen massaal gebruiken, "winnen" misschien op de korte termijn maar ze delven op de lange termijn vaak het onderspit in hun eigen menselijkheid. Ze raken geïsoleerd, vervreemd en kunnen nooit echt verbinding maken omdat alles wat ze doen transactioneel is. Zoals we bij Sartre zagen: die mensen zijn nooit 'thuis' in de wereld, ze zijn alleen maar bezig de wereld naar hun hand te zetten.

Ik denk dat de "zachtaardige mens" alleen overleeft in deze maatschappij als hij zachtaardig is maar niet weerloos. Dat betekent dat je je zachtheid bewaart als een keuze, niet als een defect. Je bent dan als een sterke boom die meebuigt met de wind maar diep geworteld is in eigen waarden. De mensen die je proberen te gebruiken, stoten dan hun hoofd tegen jouw grenzen.

Het is een constante spagaat: hoe blijf je menselijk en betrokken, zonder dat je wordt opgegeten door een systeem dat alleen geïnteresseerd is in je 'nuttige' kant?
In Data We Trust
  maandag 27 april 2026 @ 21:57:47 #106
511677 EsserS
Just show it!
pi_220668302
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 21:50 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik denk dat hij met alles prima, bedoelt dat hij allerlei meningen tolereert. Ook topics openlaat die misschien een mengelmoes zijn van psychologie, filosofie, sociologie en zo, zoals dit topic.

Maar dat is inhoudelijk, hij vindt het waarschijnlijk niet fijn als mensen op de man gaan spelen, of laatdunkend naar elkaar gaan doen. Nu wil ik jou daar niet van beschuldigen, maar volgens mij voelt het voor hem zo, alsof jij hem woorden in de mond legt, terwijl hij het idee heeft dat hij gewoon informatie deelt.

In principe denk ik dat de informatie die hij deelt niet per se foutief hoeft te zijn, ik sta er wel voor open. Anderzijds ben ik zeer skeptisch jegens spiritualiteit en noem ik mijzelf de holle man. Maar dat is een andere discussie.
"Laatdunkenheid" is een populaire vorm van discussieren op F&L. Ik denk dus dat je gelijk hebt.
In Data We Trust
  maandag 27 april 2026 @ 22:00:56 #107
511221 Hetekip
Depressief
pi_220668314
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 21:57 schreef EsserS het volgende:

[..]
"Laatdunkenheid" is een populaire vorm van discussieren op F&L. Ik denk dus dat je gelijk hebt.
Is dat zo? Jegens mijzelf niet veel van gemerkt, weet niet hoe het in andere topics eraan toe gaat. Ik merk wel dat God veel terugkomt en ook spiritualiteit, maar goed misschien zijn dat ook dingen die nu in trek zijn.

Maar goed ik mag je wel als user, en denk dat je gewoon het beste niet meekan gaan in het circus als iemand zich laatdunkend uitlaat, is de discussie eigenlijk klaar.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  maandag 27 april 2026 @ 22:02:43 #108
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220668321
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 21:34 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat is wel een eenzaam gevoel dat alles om je heen wat zin gaf, is vervallen. Je zegt alles lijkt tegen te zitten, zijn er nog bronnen van hoop waar je uit put, hoe zie je de komende jaren voor je?

Ik denk dat je antwoorden zoekt, die niet te vinden zijn, niet in dit leven. Om een of andere reden heeft de beheerder een slot op dat soort kennis gezet, en geen hacker die voorbij dat slot komt. Ik denk dat de dood is, zoals toen je nog niet geboren was. Maar vervelend dat je psychisch de kluts bent kwijtgeraakt en worstelt met angsstoornissen.

Fysiek niet in orde zijn, is ook zwaar, als dat er nog boven op komt, daar weet ik alles van vriend.

Geeft het geloof dat je dit hebt gekozen wel een beetje troost? Je moet een behoorlijke strijd leveren en ik hoop ook dat je kan overwinnen, je lijkt er wel goed over hebben nagedacht en lijkt voor jezelf ook wel een soort landkaart te hebben van waar je bent, en hoe je er bent gekomen.

Ik ben net genezen verklaard van een depressie, dus ik heb wel met je te doen qua dat...

Ik hoop voor je dat het ergens toch nog wat makkelijker wordt voor je, het is natuurlijk ook niet fijn als je naar onder wordt gesleept, naar de bodem waar je geen adem meer krijgt en alles donker is.
Klopt. Ik had heel veel opgebouwd en ineens valt het een na het ander weg. Vrienden sterven, familieleden sterven, ruzies ineens, gezondheid neemt ineens zienderogen af, juist de mensen waar ik veel van kon leren vallen weg en de ettertjes en narcistische psychopaten blijven, ook mijn auragenezeres overleed.

Vrienden die nog over zijn zijn computerverslaafd geworden en willen weinig meer afspreken. Gelukkig zijn er nog een paar vrienden over, maar ineens is alles enorm uitgedund.

Ik heb veel ellende, geweld ook moeten ondergaan door een stel criminelen. Mede daardoor waarschijnlijk ben ik in een angststoornis terecht gekomen en functioneer ik sindsdien niet meer goed.

Toen kwam ook nog c0vid in 2020 erbij. Ik geloof zelf niet in het bestaan van covid maar juist daardoor is mijn vertrouwen in instanties ook nog eens compleet geknakt.

Enfin, dank je voor je medeleven.

Ja, nogmaals ik geloof dat ik hiervoor gekozen heb en dat dit ook een karmische afrekening betreft. Maar het leven is bitter pijnlijk momenteel en dat was voor 2017 niet zo.

Ik zit nu in het donker.

Ik weet wel dat er ooit Licht zal zijn. Maar daar ik niet echt zeker weet of ik ooit overlijd - daar ik wellicht niet aards ben - kan dat moment een tijdje op zich laten wachten. Misschien wel 10.000 jaar. Misschien langer. Maar er zal ooit Licht zijn.

En vanuit de eeuwigheid van het bestaan is 10.000 jaar slechts een fractie, een heel klein tijdspanne.

Maar ik ben ook echt in de war en ik heb nul hulp. Wel af en toe diepe gesprekken met een vriend van me, hopelijk blijft hij nog even leven. :D
  maandag 27 april 2026 @ 22:03:53 #109
511677 EsserS
Just show it!
pi_220668325
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 21:29 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik snap het en ik vind mijn eigen leven ook compleet kut, maar blijkbaar heb ik hier voor gekozen.,

Ik voel me de laatste jaren ook echt heel depressief, ellendig en bitter eenzaam. Ik heb nul vooruitzichten. Alles lijkt tegen te zitten. De goeroes die ik had, de mensen waar ik echt iets aan had, zijn allemaal overleden of uit zicht geraakt.

Ik probeer uit te vinden wie ik ben en waarom ik hier ben, maar hoe meer ik denk, hoe dieper ik zink. Ik wil weten wat er na de dood is, ik probeer andere dimensies waar te nemen, maar ik zie niets en ik snap niet en ik lijk helemaal psychisch de kluts kwijt te zijn. Ik heb enorme angststoornissen ook nog eens.

Fysiek ben ik ook niet echt in orde.

Toch geloof ik dat ik hiervoor gekozen heb voor mijn incarnatie en uiteindelijk zal ik ook dit overwinnen. Wel ziet het er nu echt volledig hopeloos uit en denk ik ook wel eens had ik niet voor een iets makkelijker leven kunnen kiezen?

Maar goed, ik heb hier blijkbaar voor gekozen voor mijn geboorte en al moet ik de komende 70 jaar of zo depressief op bed doorbrengen zonder vrienden en zonder familie, dan zij het zo en doe ik dan maar.

Dus ik ga uit van het feit dat je een leven niet voortijdig mag afbreken, omdat je dan je lessen nog niet voltooid hebt. Of ik in mijn volgende reincarnatie nogmaals voor zo'n klote leven ga kiezen, weet ik niet. Nu denk ik van niet, maar wellicht eenmaal weer 'boven' bij Engelen en Begeleiders kom ik wellicht tot een andere conclusie.
Als je inderdaad de architect bent van dit traject, waarom zou het doel dan moeten zijn om het in stilte uit te zitten? Het idee dat je decennialang moet lijden als 'les' klinkt als een rigide gevangenisstraf die je jezelf oplegt. Misschien is de les juist niet het dragen van die pijn maar het doorbreken van de aanname dat je alles in je eentje en precies op die manier moet verwerken.

Als je echt de keuze hebt gemaakt om hier te zijn, heb je blijkbaar ook de vrijheid om het script aan te passen wanneer het niet meer werkt. Je hoeft geen martelaar te zijn om te groeien. Misschien is de belangrijkste les op dit moment simpelweg om jezelf toestemming te geven om het niet meer alleen te hoeven doen of om de regels die je jezelf hebt opgelegd eens kritisch te bevragen. Je bent hier voor de tijdelijke ervaring, niet per se voor de 'eeuwige' straf.
In Data We Trust
  maandag 27 april 2026 @ 22:07:39 #110
511677 EsserS
Just show it!
pi_220668352
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 22:00 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Is dat zo? Jegens mijzelf niet veel van gemerkt, weet niet hoe het in andere topics eraan toe gaat. Ik merk wel dat God veel terugkomt en ook spiritualiteit, maar goed misschien zijn dat ook dingen die nu in trek zijn.

Maar goed ik mag je wel als user, en denk dat je gewoon het beste niet meekan gaan in het circus als iemand zich laatdunkend uitlaat, is de discussie eigenlijk klaar.
Veel users hier "begrijpen" mij niet. Heb ik daar om gevraagd? Misschien wel, misschien niet. Geen idee eigenlijk, het overkwam mij gewoon. Denk ik, vermoed ik. Ach, eigenlijk weet ik niks zeker. Net als iedereen. Geloof ik, denk ik.
In Data We Trust
  maandag 27 april 2026 @ 22:09:54 #111
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220668400
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 22:03 schreef EsserS het volgende:

[..]
Als je inderdaad de architect bent van dit traject, waarom zou het doel dan moeten zijn om het in stilte uit te zitten? Het idee dat je decennialang moet lijden als 'les' klinkt als een rigide gevangenisstraf die je jezelf oplegt. Misschien is de les juist niet het dragen van die pijn maar het doorbreken van de aanname dat je alles in je eentje en precies op die manier moet verwerken.

Als je echt de keuze hebt gemaakt om hier te zijn, heb je blijkbaar ook de vrijheid om het script aan te passen wanneer het niet meer werkt. Je hoeft geen martelaar te zijn om te groeien. Misschien is de belangrijkste les op dit moment simpelweg om jezelf toestemming te geven om het niet meer alleen te hoeven doen of om de regels die je jezelf hebt opgelegd eens kritisch te bevragen. Je bent hier voor de tijdelijke ervaring, niet per se voor de 'eeuwige' straf.
Dat klopt.
Ik probeer er ook uit te geraken, alleen momenteel heb ik veel pech doordat alle mensen en mogelijkheden die ik had en waardoor ik uit de put had kunnen komen ineens allemaal weg zijn. Of weg lijken te zijn.

Er zal ergens een weg, of een Weg zijn, ergens hulp of zelfs Hulp, ik zoek zeker. Telkens als ik denk iets gevonden te hebben glipt het echter weg. :{

Het uitzitten van de rit is niet letterlijk zo, ik hoop ook dat ik ergens een Pad ga vinden, thans lukt me dit niet. Het is niet zo dat ik niets onderneem. Alleen lijkt er op vrijwel niets dat ik thans onderneem een zegen te zitten.
  maandag 27 april 2026 @ 22:12:03 #112
511677 EsserS
Just show it!
pi_220668445
quote:
14s.gif Op maandag 27 april 2026 22:09 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]
Dat klopt.
Ik probeer er ook uit te geraken, alleen momenteel heb ik veel pech doordat alle mensen en mogelijkheden die ik had en waardoor ik uit de put had kunnen komen ineens allemaal weg zijn. Of weg lijken te zijn.

Er zal ergens een weg, of een Weg zijn, ergens hulp of zelfs Hulp, ik zoek zeker. Telkens als ik denk iets gevonden te hebben glipt het echter weg. :{

Het uitzitten van de rit is niet letterlijk zo, ik hoop ook dat ik ergens een Pad ga vinden, thans lukt me dit niet. Het is niet zo dat ik niets onderneem. Alleen lijkt er op vrijwel niets dat ik thans onderneem een zegen te zitten.
Hopelijk haal je genoeg inspiratie hier op F&L. Stel vragen, open topics. Wie weet?
In Data We Trust
  maandag 27 april 2026 @ 22:12:29 #113
511221 Hetekip
Depressief
pi_220668454
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 22:07 schreef EsserS het volgende:

[..]
Veel users hier "begrijpen" mij niet. Heb ik daar om gevraagd? Misschien wel, misschien niet. Geen idee eigenlijk, het overkwam mij gewoon. Denk ik, vermoed ik. Ach, eigenlijk weet ik niks zeker. Net als iedereen. Geloof ik, denk ik.
Mij begrijpt ook niemand. Ik zie dat ze jou vaak betichten van AI. En soms als ik sommige posts lees, denk ik dat ook wel eens. Aan de andere kant, ai is vrij analytisch.

Dus misschien ben je gewoon een heel georganiseerd en analytisch persoon. Ik ben een heel chaotisch persoon.

Maar goed ik oordeel niet, zoals zij doen. Ik heb daar geen zin in. Ook met mijn topic hier, ik wil het gewoon een beetje hebben over hoe ik me voel, hoe ik dat ervaar en een beetje kijken vanuit filosofie en psychologie. Gelukkig houdt Mijk het gewoon open, en staat hij er voor open.

Daar ben ik hem dankbaar voor en we hebben hier denk ik waardevolle gesprekken. En of god echt is, of een vierde dimensie mogelijk is, daar brand ik mij niet aan.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  maandag 27 april 2026 @ 22:13:09 #114
511221 Hetekip
Depressief
pi_220668467
@Linkse_Boomknuffelaar ik ga nu slapen maar blijf ook vooral hier posten als het je goed doet. Deel gewoon wat op je lever ligt.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  maandag 27 april 2026 @ 22:35:16 #115
511677 EsserS
Just show it!
pi_220668635
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 22:12 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Mij begrijpt ook niemand. Ik zie dat ze jou vaak betichten van AI. En soms als ik sommige posts lees, denk ik dat ook wel eens. Aan de andere kant, ai is vrij analytisch.

Dus misschien ben je gewoon een heel georganiseerd en analytisch persoon. Ik ben een heel chaotisch persoon.

Maar goed ik oordeel niet, zoals zij doen. Ik heb daar geen zin in. Ook met mijn topic hier, ik wil het gewoon een beetje hebben over hoe ik me voel, hoe ik dat ervaar en een beetje kijken vanuit filosofie en psychologie. Gelukkig houdt Mijk het gewoon open, en staat hij er voor open.

Daar ben ik hem dankbaar voor en we hebben hier denk ik waardevolle gesprekken. En of god echt is, of een vierde dimensie mogelijk is, daar brand ik mij niet aan.
Ik ben academisch en dus analytisch gevormd. Mijn vele analytische rapporten in mijn vroegere arbeidszame leven, zagen er toch wel anders uit dan wat ik hier schrijf. Dat het naar LLM, Bayesiaanse statistiek en algoritmes ruikt? Het zijn zo. Ik kan net als het concept "God" niet aantonen dat het niet zo is dan dat aangetoond kan worden dat het wel zo is. Ik houd er van uitgedaagd te worden en mijn 'literaire kwaliteiten' los te laten op religieuze en spiritueel ontspoorde zeloten die hier bij bosjes aanwezig zijn. Ik geef toe, een zinloze bezigheid volgens velen maar ik heb er gewoon lol in.
In Data We Trust
pi_220668694
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 18:49 schreef EsserS het volgende:

[..]
Wat hier staat over de religie die wordt aangehangen in Dune, is geloofwaardiger en aannemelijker dan de BS waar jij in gelooft:

https://dune.fandom.com/wiki/Religion

Elke aardse religie, dus ook de religie in het Dune-universum, is een verzonnen religie. De één is echter gevoelsmatiger - maar niet noodzakelijkwijs feitelijk - aannemelijker. Toon maar eens aan dat ik ongelijk heb.

Religie is niets anders dan het verhaal van een scriptschrijver om zijn publiek "zin" te geven. Voor iedereen is er wel een script die bij hem past. Jij hebt heel duidelijk voor lege, feitenvrije lariekoek gekozen. Ik heb niet "gekozen" voor religie maar ik bezie de werkelijkheid door de bril van rationeel denken, logica, gezond verstand en wetenschap.
Jij weet niet waar ik wel of niet in geloof, dat is een aanname, net als veel andere dingen in je AI-tekst. Dat is herkenbaar aan specifieke terminologie en leestekens die je gebruikt.

En als je je eigen link had gelezen, zie je juist dat religies een duidelijke inspiratiebron vormen voor het verhaal van Dune. Maar dat iets als inspiratiebron dient voor verhalen, films of kunstwerken betekent niet dat het daaraan gelijk is. Wetenschap dient ook vaak als inspiratiebron voor films en verhalen, dat wil niet zeggen dat wetenschap onzin is.

Het punt is dat je religies, die serieus gaan over existentiële vragen, zingeving, onderwerpen waar eeuwenlang diep over is nagedacht, over geschreven en gefilosofeerd, en die miljarden mensen uit alle lagen van de samenleving inspireren en transformeren, niet kunt reduceren tot een sprookje of verhaal, want dan heb je er echt niets van begrepen.

Ik lees in je posts eigenlijk niets dat rationeel, logisch of gebaseerd op gezond verstand of wetenschap overkomt. Zelfs met hulp van AI slaag je daar niet in. Het komt eerder bombastisch en clownesk over, totaal niet serieus te nemen. Je hebt misschien niet voor religie gekozen, maar je houding vertoont dezelfde starre, kortzichtige en dogmatische trekken. Wat je verdedigt is geen wetenschap, maar eerder een vorm van dogmatisch scepticisme.
  Moderator maandag 27 april 2026 @ 22:52:02 #117
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220668701
Als je jezelf hierin herkent , zou je toch ns serieus naar zn boeken , of van anderen, moeten kijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
As above, so below.
pi_220668831
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 22:52 schreef Mijk het volgende:
Als je jezelf hierin herkent , zou je toch ns serieus naar zn boeken , of van anderen, moeten kijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier heb ik toch een naar mijn mening gezonde weerstand tegen. Zien en doen zijn geen twee verschillende dingen, zien is het 'doen'. Het uiterlijke doel is zo helder als maar zijn kan want er ontstaat een diepe compassie van waaruit we kunnen handelen. Of niet, vaak is het beter om juist afzijdig te blijven want mensen leren nu eenmaal door vallen en opstaan.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 00:23:16 #119
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220668893
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2026 23:49 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Hier heb ik toch een naar mijn mening gezonde weerstand tegen. Zien en doen zijn geen twee verschillende dingen, zien is het 'doen'. Het uiterlijke doel is zo helder als maar zijn kan want er ontstaat een diepe compassie van waaruit we kunnen handelen. Of niet, vaak is het beter om juist afzijdig te blijven want mensen leren nu eenmaal door vallen en opstaan.
Hier ben ik t oneens met je.

"Knowing the path is something else than walking the path, Neo". Zei Morpheus treffend in the Matrix.

En die ken ik zelf maar al te goed, double digits aan jaren.
As above, so below.
  dinsdag 28 april 2026 @ 09:45:16 #120
511221 Hetekip
Depressief
pi_220669742
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 22:52 schreef Mijk het volgende:
Als je jezelf hierin herkent , zou je toch ns serieus naar zn boeken , of van anderen, moeten kijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik sta er zeker voor open. Ik ben echter skeptisch over spiritualiteit, teveel charlatans die allemaal de waarheid verkondigen.

Ik weet niet of spiritualiteit echt is. Zoals ik zei, vaker geprobeerd maar toch altijd bedrogen eruitkomen. Seculair boeddhisme heb ik wel nog een tijdje omarmd. Maar zoals ik zei ik sta er in principe voor open.

Maar moet er even over nadenken, daar spiritualiteit gewoon een slechte connotatie heeft.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  dinsdag 28 april 2026 @ 09:45:47 #121
511221 Hetekip
Depressief
pi_220669745
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 00:23 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hier ben ik t oneens met je.

"Knowing the path is something else than walking the path, Neo". Zei Morpheus treffend in the Matrix.

En die ken ik zelf maar al te goed, double digits aan jaren.
Dit is denk ik absoluut waar.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220669823
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 13:13 schreef Hetekip het volgende:

En toch wil het lichaam voeding, warmte en al die dingen. Ik ben geen Simeon de Pilaarheilige en hij kreeg zelfs donaties waar hij van leefde. Bovendien was het een warm klimaat.
Ik ook niet, en ik zeg ook niet dat we hier geen behoefte aan of verlangen naar zouden moeten hebben. Maar ook zonder die dingen zouden we tevreden moeten kunnen zijn als dat nodig is. Als je je ziel moet verkopen aan tirannieke overheden en corportaties om in je behoeften te voorzien, ben je verloren. Daarom zeg ik ook dat al die zaken uiteindelijk vervangen moeten worden door God. Eerst in het hart, en daardoor ook in de wereld waarin we leven.

Want dat is uiteindelijk het probleem: als God het niet voor het zeggen heeft, heerst de wet van de jungle. En dan kom je dus in zo'n onmenselijke situatie terecht als waar we nu in zitten, of hard naar toe gaan: wereldwijde slavernij en uitholling van vrijheden en welvaart.

Daarom moet er een andere wet gelden waar iedereen zich aan houdt: die van de naastenliefde. En als we dat doen, hoeven we ons ook geen zorgen te maken over de rest, want:

19Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen;
20maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen;
21want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
22De lamp van het lichaam is het oog; als dan uw oog oprecht is, zal heel uw lichaam verlicht zijn;
23maar als uw oog kwaadaardig is, zal heel uw lichaam duister zijn. Als het licht dat in u is, duisternis is, hoe groot is dan de duisternis zelf!
24 Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de één haten en de ander liefhebben, of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en de mammon.
25 Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u zich kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding?
26 Kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven?
27Wie toch van u kan met bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen?
28En wat bent u bezorgd over de kleding? Kijk naar de lelies in het veld, hoe ze groeien; ze werken niet en spinnen niet;
29en Ik zeg u dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet gekleed ging als één van deze.
30Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag is en morgen in de oven geworpen wordt, zo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen?
31Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden?
32Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt.
33 Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.
34Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
pi_220670314
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 00:23 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hier ben ik t oneens met je.

"Knowing the path is something else than walking the path, Neo". Zei Morpheus treffend in the Matrix.

En die ken ik zelf maar al te goed, double digits aan jaren.
Ik vraag het me werkelijk af Mijk, of er sprake is van weten, ja, het hebben van kennis en het web staat er vol mee. Pak dit niet persoonlijk op.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 10:51:44 #124
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220670328
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2026 10:49 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ik vraag het me werkelijk af Mijk, of er sprake is van weten, ja, het hebben van kennis en het web staat er vol mee. Pak dit niet persoonlijk op.
Ja net welke term je eraan wilt geven he, semantische discussie. Je kunt het ook realisatie noemen. Het web staat er vol mee om een reden he en is die reden omdat mensen maar wat verzinnen en ook allemaal toevallig datzelfde verzinnen uit vele verschillende culturen en religies tegelijk? Daar durf ik twijfels bij te zetten.

Dan kun je je ook afvragen; "is er wel sprake van zien of doen?"
As above, so below.
pi_220670447
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 10:51 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja net welke term je eraan wilt geven he, semantische discussie. Je kunt het ook realisatie noemen. Het web staat er vol mee om een reden he en is die reden omdat mensen maar wat verzinnen en ook allemaal toevallig datzelfde verzinnen uit vele verschillende culturen en religies tegelijk? Daar durf ik twijfels bij te zetten.

Dan kun je je ook afvragen; "is er wel sprake van zien of doen?"
Dat is het hem juist, het is allemaal een invulling op de vraag 'hoe' en dus word er een pad gecreëerd naar het beoogde doel. Maar zoals ik al zo vaak heb geschreven, via kennis gaan we er niet komen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')