God is een achterlijke klootzak, en als ik hem tegenkwam zou ik hem aanvallen. God heeft mij dit hondenleven gegeven en niks voor mij gedaan. God zegt op zijn meneer dat ik een kansloze klootzak ben, prima dan hebben we ruzie. God mag mij niet, ik mag god niet.quote:Op maandag 27 april 2026 19:16 schreef Poerewaaier het volgende:
Wat ik nou zo mooi vind, is dat wat er ook waar is, of God nou in mij zit, of ik nou ook God ben, of het nou een script is, of wat dan ook, als het waar is, is het waar, of ik er nou in geloof of niet, er tegen vecht, er op schijt. Dus maakt het ook niet uit. Dat vind ik een fijn idee.
Ik had als kind het idee dat mijn ouders mij ontvoerd hadden en ik er niet bij paste. En ja alles is muf en suf, alles is kapot gemaakt. Ik denk niet dat uitzetten de oplossing is, want het leidt nergens toe. Je stelt het lijden uit.quote:Op maandag 27 april 2026 18:18 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik heb sinds 2020 het gevoel dat niets meer werkelijk is, dat ik zelf niet besta. Alles lijkt leeg, saai en flets. Muf, suf en duf.
De hele planeet lijkt op Almere sinds 2020. De ultieme leegte, sufheid, mufheid en dufheid. Besta ik wel? Alles is nep en virtueel. Het lijkt op een soort boze lsd-trip die maar niet over wil gaan.![]()
Ik heb jaren geleden zelfmoord overwogen. Dat was voor het laatst in 2018. Echter nu denk ik, ik zit de rit maar uit. Het leven is hoe dan ook kort. Ik denk niet dat zelfmoord de bedoeling is. Ik denk ook niet dat het een uitweg is.
Het zijn klote tijden. De vrijmetselaars hebben van deze planeet echt een rotplaneet gemaakt. Iedereen is slaaf in een eigen neppe saaie duffe suffe muffe virtuele wereld en zonder internet lukt bijna niet meer.
Ik zie geen zon aan het einde van de tunnel. Helaas.
Geheime genootschappen hebben met succes iedereen kapot gemaakt. En alles is geïnfiltreerd. Zeker ook de kerken, dus dat is ook geen uitweg.
Wat is dan wel de uitweg?
Ik weet het niet.
Ik hoop er achter te komen, voordat ik mijn aardse zintuigen neerleg.
Mijn advies is: het leven is hoe dan ook kort. Zit in elk geval de rit uit. Ook al wordt het leven nog zo saai. Het is zo voorbij.
En probeer op een leukere planeet te reïncarneren zonder allemaal genootschappen die Ba-l aanbidden. Schiet niet op hier op deze planeet. Onrecht wordt beloond en verzet tegen onrecht wordt keihard bestraft. Logisch als je snapt dat alle mensen op strategische posities Ba-l aanbidden (en offers brengen dus).
Zeg je nou dat God bestaat? Welke God dan?quote:Op maandag 27 april 2026 19:28 schreef Hetekip het volgende:
[..]
God is een achterlijke klootzak, en als ik hem tegenkwam zou ik hem aanvallen. God heeft mij dit hondenleven gegeven en niks voor mij gedaan. God zegt op zijn meneer dat ik een kansloze klootzak ben, prima dan hebben we ruzie. God mag mij niet, ik mag god niet.
Het is een oplossing, een oplossing weg uit het lijden. Jammer dat je je zo voelt als je je voelt. Ik heb het idee dat ik ook niet helemaal mens ben, maar een gefaald experiment. Ik ben geen alien maar een creatie, of ik ben iemand die in een ander lichaam is geplaatst, dit is niet mijn lichaam en dit ben ik niet. ik weet niet wie of wat er achter zit, maar goed dat wordt meer een tru dingetje.quote:Op maandag 27 april 2026 18:29 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
[..]
In andere culturen wordt zelfdoding of jezelf uithongeren inderdaad veelal als een moedige daad gezien of als het ultieme bewijs van onthechting, vanuit het perspectief dat je niet je lichaam bent. Ook bij de Katharen. De Jains. Japan bijvoorbeeld.
In de Abrahamistische wereld, waar mufheid gevierd wordt als De Heilige Mufheid, wordt zelfdoding dan juist weer als zeer zondig gezien.
Ik heb helaas niet het telefoonnummer van God, dus wat de juiste visie of Visie is, kan ik je niet zeggen.
Ik heb zelf uiteindelijk besloten dit suffe leven maar uit te zitten. Ik heb geen verwachtingen meer. Helaas. Mocht ik per ongeluk toch niet mens zijn dan kan het nog een heel lange rit worden, zelfs oneindig lang. Ik weet serieus niet eens of ik van deze planeet ben, ik heb aanwijzingen van het tegendeel. Ik ben echt een beetje in de war.Mijn lichaam functioneert dus niet zoals dat van een mens als een mens op deze planeet.
![]()
Mocht jij wel van de planeet Aarde afkomstig zijn en een vader en moeder hebben die beide aardbewoners zijn, dan is een aards leven in de regel maximaal 135 jaar. Korte tijd dus en dan reincarneer je wederom. Dus het komt wel goed.
Nee, als hij zou bestaan, dan kan ik hem ook verantwoordelijk houden voor mij. Dus dat bericht moet je meer lezen 'als' god bestaat dan. Ik geloof niet in God.quote:Op maandag 27 april 2026 19:36 schreef EsserS het volgende:
[..]
Zeg je nou dat God bestaat? Welke God dan?
Bedankt voor je reactie. Ik heb wel gehoord van Eckhart Tolle, maar had er altijd een beetje new age zweverig gevoel bij.quote:Op maandag 27 april 2026 18:26 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het is net wat je ligt en welke persoon je ligt.
Als je liever naar iemand luistert bijv, is Alan Watts een zeer aangenaam persoon om naar te luisteren, humor mixed met wisdom.
Eckhart Tolle heeft goede boeken imo, maar voor mij zelf was Adyashanti een stuk sterker omdat ik een behoorlijk extreem ego had en alles wist toen ik 25 was. Dus het hangt er vanaf wie jouw style is.
De reden dat Adyashanti voor mij werkte, was omdat hij letterlijk je ego gaat zitten uitdagen in zijn boeken. Dat doet hij bewust op een zodanige manier datje uiteindelijk begint te zien wát hij bedoelt. Want dat is het grootste issue imo. Men weet niet goed wat er bedoeld wordt al ligt het zeer voorde hand als je "intern" begrijpt hoe je psyche werkt en wat het waarom doet.
Adyashanti's "Emptiness Dancing" (dansende leegte) zorgde ervoor dat ik voor de eerste keer (nuchter) in Nirvana kwam, Satori noemen ze het, een "tijdelijke staat van verlichting". Daarvoor heb ik het met psychedelics getriggerd, totaal onwetend dat het kon, gebeurde het ineens en daarmee begon mijn tocht naar dit onderzoeken in excessieve mate. Echt tot het absurde aan toe, "analysis paralysis".
"De kracht van het Nu" van Eckhart Tolle is ook een bekend boek wat dit beschrijft.
Secret Teaching of All Ages, Manly P. Hall is een sterke, deze legt ook alle religies naast elkaar.
Als je klassieker symboliek wilt;
Bhagavad Gita, Kybalion.
Nóg meer cryptisch en waardoor het hele zaakje z'n eigen leven ging leiden overtime, maar nogsteeeds valt het eruit te halen; de bijbel/koran/thora.
Wil je liever video kijken ipv lezen of luisteren, dan zou ik deze Samadhi series kijken. Toen ik dit zag was ik lam geslagen, was dat maar eerder uitgebracht, dat had me 10 jaar gescheeld. Dit is veruit het meest complete en spot on beschrijving van waar dit over gaat. Er zijn er 4, de laatste is net uit.
Als je deze video's kijkt, probeer niet teveel te begrijpen en laat ze op je inwerken, met weken/maaanden ertussen, ga ze niet alle 4 binge-watchen.
Succes in je keuze.
Ook als je je een alien voelt, ben je hier nu eenmaal. Dus waarom zou je die 'lange rit' niet proberen in te kleuren met alles wat het leven wél de moeite waard maakt? Laten we van dit bestaan in ieder geval iets nieuwsgierigs maken of je nu van deze planeet bent of niet. Of lees anders eens een boek van J.P. Sartre ("De Walging uit 1938).quote:Op maandag 27 april 2026 18:29 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
In andere culturen wordt zelfdoding of jezelf uithongeren inderdaad veelal als een moedige daad gezien of als het ultieme bewijs van onthechting, vanuit het perspectief dat je niet je lichaam bent. Ook bij de Katharen. De Jains. Japan bijvoorbeeld.
In de Abrahamistische wereld, waar mufheid gevierd wordt als De Heilige Mufheid, wordt zelfdoding dan juist weer als zeer zondig gezien.
Ik heb helaas niet het telefoonnummer van God, dus wat de juiste visie of Visie is, kan ik je niet zeggen.
Ik heb zelf uiteindelijk besloten dit suffe leven maar uit te zitten. Ik heb geen verwachtingen meer. Helaas. Mocht ik per ongeluk toch niet mens zijn dan kan het nog een heel lange rit worden, zelfs oneindig lang. Ik weet serieus niet eens of ik van deze planeet ben, ik heb aanwijzingen van het tegendeel. Ik ben echt een beetje in de war. Mijn lichaam functioneert dus niet zoals dat van een mens als een mens op deze planeet.
Mocht jij wel van de planeet Aarde afkomstig zijn en een vader en moeder hebben die beide aardbewoners zijn, dan is een aards leven in de regel maximaal 135 jaar. Korte tijd dus en dan reincarneer je wederom. Dus het komt wel goed.
Voor mij was dat boek een "bevrijding".quote:Boek
Roquentin voelt een diepe afkeer (de walging) voor de alledaagse werkelijkheid. Hij kijkt naar objecten, naar zijn eigen hand, naar andere mensen, en ziet de absurditeit ervan in. Het voelt voor hem alsof de wereld "te veel" is. Voor iemand die zich niet op zijn plek voelt op aarde, is dit een enorme validatie: het is geen 'fout' in zijn hoofd, maar een scherpe waarneming van de existentiële realiteit.
Je schrijft dat je lichaam niet functioneert als dat van een mens. Roquentin heeft in het boek een vergelijkbare strijd. Hij ervaart zijn lichaam als een vreemd, zelfstandig ding dat hij met zich mee moet slepen. Het boek onderzoekt deze existentiële onthechting op een manier die heel herkenbaar kan zijn.
Je bent kritisch op de "Abrahamistische mufheid" en de vastgeroeste patronen van de samenleving. Sartre breekt in De Walging met alle zekerheden. Hij laat zien dat alles wat wij normaal vinden (afspraken, normen, sociale rollen) eigenlijk een dunne laag is die we over de chaos van het bestaan hebben gelegd.
Waarom is dit boek constructief, ondanks de pessimistische toon?
Omdat Sartre in dit boek laat zien dat deze vervreemding eigenlijk een vorm van waarheid is. Wanneer je je niet meer identificeert met de rollen die de maatschappij je oplegt (de "fles" waar @AliKannibali het eerder over had), ben je in feite "vrij". Die vrijheid is beangstigend, het is die "walging" die Roquentin voelt, maar het is ook het enige punt waarop je werkelijk authentiek kunt worden.
Als je het gevoel hebt dat je hier "buiten de tijd" of "buiten de aarde" staat, dan is dit boek een handleiding in hoe je die positie van buitenstaander kunt omarmen zonder erin te verdrinken. Het laat zien dat je niet hoeft te proberen om "mens te worden volgens de norm" maar dat je kunt proberen om jezelf te worden in een wereld die geen betekenis heeft. Kortom: De Walging vertelt je niet dat je "gewoon gelukkig moet zijn" maar het bevestigt je gevoel van vervreemding (een gevoel die iedereen wel eens ervaart) en zet die vervolgens in als een startpunt voor intellectuele vrijheid.
Ik ben zelf geen gelovig iemand. Dat weet iedereen hier. Maar er staan mij toch mooie wijsheden in de Bijbel, niet normaal gewoon:quote:Op maandag 27 april 2026 19:43 schreef Hetekip het volgende:
De Bijbel vind ik absoluut geen plek voor wijsheid, of leren.
Wie houd je dan verantwoordelijk? De "maatschappij", jezelf, anders?quote:Op maandag 27 april 2026 19:38 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Nee, als hij zou bestaan, dan kan ik hem ook verantwoordelijk houden voor mij. Dus dat bericht moet je meer lezen 'als' god bestaat dan. Ik geloof niet in God.
Als God niet bestaat, dan is niemand verantwoordelijk. In de zin van er zijn dingen waar niemand wat aan had kunnen doen. Dat ik in deze tijd geboren ben bijvoorbeeld of waar ik ben geboren. Dat is dan compleet willekeurig. Maar als God bestaat zou het niet willekeurig zijn, dan zou het binnen Zijn plan horen.quote:Op maandag 27 april 2026 20:04 schreef EsserS het volgende:
[..]
Wie houd je dan verantwoordelijk? De "maatschappij", jezelf, anders?
Maar dat jouw woorden een zekere "frustratie" in zich hebben, heeft een oorzaak. Tenminste, als we logica en ratio als uitgangspunt nemen. De vraag is dan: wat is de oorzaak van die frustratie? Als jijzelf de oorzaak bent dan lijkt het mij dat de wijsheid van @Mijk jou van pas komt. We willen immers een frustratieloos leven leiden, nietwaar? Wil je die weg bewandelen? Of is de oorzaak "de maatschappij", de samenleving die jij hebt gekozen toen je hier op aarde kwam (nou ja kiezen, je moest wel). Als eenling is het vechten tegen windmolens om "het systeem" te veranderen. Je zal dan aansluiting moeten zoeken bij gewelddadige groeperingen die via dood en verderf hun zin willen laten doordrukken. In een goddelijke oorzaak geloven wij allebei niet, dus die valt af.quote:Op maandag 27 april 2026 20:06 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Als God niet bestaat, dan is niemand verantwoordelijk. In de zin van er zijn dingen waar niemand wat aan had kunnen doen. Dat ik in deze tijd geboren ben bijvoorbeeld of waar ik ben geboren. Dat is dan compleet willekeurig. Maar als God bestaat zou het niet willekeurig zijn, dan zou het binnen Zijn plan horen.
Hopelijk was die les van de 'sjamaan' gratis. Ik zal binnenkort (nou ja waarschijnlijk najaar) een start maken om de noordse levensboom uiteen te zetten. De onderwereld gaat om het onderbewuste, onze vaste gewoonten, verslavingen, angsten, leugens en bedrog, haat, jaloersheid en hebzucht. We moeten dus afdalen en met onszelf aan de slag.quote:Op maandag 27 april 2026 19:43 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik heb wel gehoord van Eckhart Tolle, maar had er altijd een beetje new age zweverig gevoel bij.
Alan Watts ken ik, dat is meer boeddhisme toch?
Adyashanti nog nooit van gehoord, maar ego is dus het probleem volgens hem? Ik weet niet of het mogelijk is nuchter in nirvana te komen. Ik heb afantasie, en ik heb maanden shamanisme geprobeerd waarbij men mij vertelde dat het wel zou komen, dat ik wel een weg naar de benedenwereld zou vinden, en ik mijn eerste reis naar de onderwereld wel zou kunnen maken. Maar na een half jaar niks. Na 8 maanden ook nog niks, en toen heb ik het opgegeven.
Ik ga wel eens wat opzoeken over die auteurs die jij noemt. Voor nu spreekt Yukio Mishima mij wel aan, maar dat is het verwerpen van het moderne, het trainen van het lichaam en zelfdisicpline, eer en loyaliteit hoog in het vaandel hebben.
Ik moet wat anders vinden, maar waarom komen we verdomme altijd weer terug uit bij spiritualiteit, waarom is er geen ander pad, dan spiritualiteit. Het is altijd weer opnieuw spiritualiteit ik word daar moe van.
Ja gratis, maar het lukte mij gewoon niet... Ik kan niks visualiseren ik heb afantasie, denk dat het daar aan ligt. Ik weet niet wat ik kan, maar spiritualiteit frustreert me, denk dat het niet bestaat.quote:Op maandag 27 april 2026 20:25 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Hopelijk was die les van de 'sjamaan' gratis. Ik zal binnenkort (nou ja waarschijnlijk najaar) een start maken om de noordse levensboom uiteen te zetten. De onderwereld gaat om het onderbewuste, onze vaste gewoonten, verslavingen, angsten, leugens en bedrog, haat, jaloersheid en hebzucht. We moeten dus afdalen en met onszelf aan de slag.
Op basis van wat ik zie zou ik ns die Samadhi video serie een keer kijken, probeer zonder oordeel te kijken, gewoon informatie opnemen.quote:Op maandag 27 april 2026 19:43 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik heb wel gehoord van Eckhart Tolle, maar had er altijd een beetje new age zweverig gevoel bij.
Alan Watts ken ik, dat is meer boeddhisme toch?
Adyashanti nog nooit van gehoord, maar ego is dus het probleem volgens hem? Ik weet niet of het mogelijk is nuchter in nirvana te komen. Ik heb afantasie, en ik heb maanden shamanisme geprobeerd waarbij men mij vertelde dat het wel zou komen, dat ik wel een weg naar de benedenwereld zou vinden, en ik mijn eerste reis naar de onderwereld wel zou kunnen maken. Maar na een half jaar niks. Na 8 maanden ook nog niks, en toen heb ik het opgegeven.
Ik ga wel eens wat opzoeken over die auteurs die jij noemt. Voor nu spreekt Yukio Mishima mij wel aan, maar dat is het verwerpen van het moderne, het trainen van het lichaam en zelfdisicpline, eer en loyaliteit hoog in het vaandel hebben.
Ik moet wat anders vinden, maar waarom komen we verdomme altijd weer terug uit bij spiritualiteit, waarom is er geen ander pad, dan spiritualiteit. Het is altijd weer opnieuw spiritualiteit ik word daar moe van.
Ik ga het wel proberen hoor, kijken moet ik even kijken wanneer ik in een goeie vibe zit.quote:Op maandag 27 april 2026 20:46 schreef Mijk het volgende:
[..]
Op basis van wat ik zie zou ik ns die Samadhi video serie een keer kijken, probeer zonder oordeel te kijken, gewoon informatie opnemen.
Verder, maakt het niet zo gek veel uit imo, alles wijst naar diezelfde staat van sereniteti, innerpeace, Nirvana. Zodra je die ziet, dan zie je vanuit daar dat je nul weet zoals socrates beschreef.
Dat is de rust die je nu probeert te vinden in vorm van "als ik de loterij win"... of als ik dit haal dán ben ik er. Enz. Hedonic adaptation, en repeat.
Ik ga ervan uit dat een ieder voor het leven kiest dat je thans leeft. Je kiest voor je geboorte je problemen, je vader, je moeder, je fysieke omhulsel, je geluk en vooral je levenslessen in combinatie met af te lossen karma zowel positief als negatief.quote:Op maandag 27 april 2026 19:28 schreef Hetekip het volgende:
[..]
God is een achterlijke klootzak, en als ik hem tegenkwam zou ik hem aanvallen. God heeft mij dit hondenleven gegeven en niks voor mij gedaan. God zegt op zijn meneer dat ik een kansloze klootzak ben, prima dan hebben we ruzie. God mag mij niet, ik mag god niet.
Heftig man.quote:Op maandag 27 april 2026 19:36 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik had als kind het idee dat mijn ouders mij ontvoerd hadden en ik er niet bij paste. En ja alles is muf en suf, alles is kapot gemaakt. Ik denk niet dat uitzetten de oplossing is, want het leidt nergens toe. Je stelt het lijden uit.
Ik denk dat het einde een legitieme keuze kan zijn.
Dat klinkt buitengewoon interessant.quote:Op maandag 27 april 2026 19:51 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ook als je je een alien voelt, ben je hier nu eenmaal. Dus waarom zou je die 'lange rit' niet proberen in te kleuren met alles wat het leven wél de moeite waard maakt? Laten we van dit bestaan in ieder geval iets nieuwsgierigs maken of je nu van deze planeet bent of niet. Of lees anders eens een boek van J.P. Sartre ("De Walging uit 1938).
[..]
Voor mij was dat boek een "bevrijding".
Als ik dit gekozen heb, zou ik mezelf moeten afslachten voor het maken van zo'n kansloze kut keuze, dat zou betekenen dat ik mezelf nooit mag vergeven.quote:Op maandag 27 april 2026 21:06 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat een ieder voor het leven kiest dat je thans leeft. Je kiest voor je geboorte je problemen, je vader, je moeder, je fysieke omhulsel, je geluk en vooral je levenslessen in combinatie met af te lossen karma zowel positief als negatief.
Hoe hoger je ziel, hoe meer problemen je aankan en dus zal je voor een leven kiezen met veel problemen, wellicht met een handicap, juist omdat je dan verder en sneller kunt groeien in spiritueel opzicht.
Iemand met een makkelijk leven, veel geld, veel vrouwen, grote villa, kan waarschijnlijk niet veel aan, is geestelijk niet erg ver gevorderd, terwijl iemand die gehandicapt is, uit een probleemgezin komt, veel gepest wordt/werd, veel moeilijkheden en onrecht ondergaat, juist een vergevorderde ziel is die hier voor gekozen heeft.
Alleen zodra je op deze planeet belandt bent vergeet je vaak je 'contract'. En denk je 'waarom ik'? Maar je bent zelf diegene geweest die hier vooraf voor gekozen heeft samen met je begeleiders, engelen. Omdat je juist door moeilijkheden kunt groeien. En als alles van een leien dakje gaat leer je weinig tot niets.
De dood is slechts het ongedaan maken van het leven.quote:
Ik wil niet, zoals @Mijk hier voortdurend doet, mijn levensovertuiging opdringen. Het enige wat ik erover wil zeggen is dat het "existentialisme" volgens Sartre mij inzicht en wijsheid heeft gegeven. Er is geen God, geen biologisch determinisme en geen historisch voorbestemd plan dat bepaalt wie jij bent of wat je moet worden. Jij bestaat eerst (existentie), en vervolgens definieer je jezelf door je keuzes, daden en projecten (essentie). Je bent het resultaat van wat je doet. Kortom, jij bepaalt wat "de zin" van het leven inhoudt, geen religieuze autoriteit. In de kern is Sartres existentialisme een oproep tot authenticiteit. Het is een uitnodiging om je eigen vrijheid onder ogen te zien, te accepteren dat er geen kant-en-klare handleiding voor het leven is en de moed te vinden om jezelf te creëren door middel van actie. Zoals Sartre zelf zei: "De mens is niets anders dan wat hij van zichzelf maakt."quote:Op maandag 27 april 2026 21:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dat klinkt buitengewoon interessant.
Ach, iedereen heeft wel eens zo zijn momenten, nietwaar? Wat vind je trouwens van mijn post #89? Word je een stoïcijn of blijf je liever gefrustreerd door het leven gaan? Of word je spiritueel begeisterd door @Mijk?quote:Op maandag 27 april 2026 21:04 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik ga het wel proberen hoor, kijken moet ik even kijken wanneer ik in een goeie vibe zit.
Maar zal ook eens een podcast of video die ik gewoon kan luisteren opzoeken of zo.
Ik begin wel een apathie te krijgen voor spiritualiteiten en alles dat daar mee te maken heeft, ik ben leeg van binnen, al het leven en spiritualiteit is uit me gezogen. Het enige wat ik heb is een hoop haat voor de wereld. Ik denk dat ik met discipline door moet stoten door de wereld dat is mijn huidige spiritualiteit.
Dit lied vat het eigenlijk voor mij samen... School heb je niks aan, alles wat mooi is, wordt kapot gemaakt. De zachtaardige mensen delven het onderspit, en mensen worden massaal gebruikt....quote:Op maandag 27 april 2026 21:21 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ach, iedereen heeft wel eens zo zijn momenten, nietwaar?
Vertaling:quote:Net die skoon word vermoor
Net die sag kry seer
Net die jonk glo
Soos wat net die jonk van hart kan glo
Elke jaar gaan vinniger verby
Daar is geen konstantes nie
My ideaal is net 'n skadu teen die muur
Kunsmatig of nie
Dis my kennis, my vuur
Alhoewel mens nooit kan seker wees oor enige iets nie
My skoene is deur vroue slawe in die verre-ooste gemaak
Dis nie my skuld nie