Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Ten tijde van financiering was de eerste hypotheek ingeschreven voor ¤231K met een uitstaande schuld van ¤201K. Er werd ook een negatieve hypotheekverklaring afgegeven. Nu is het voorstel om een nieuwe eerste hypotheek van ¤336K in te schrijven. Dat is dus ¤135K minder zekerheid voor de crowd, of misschien nog meer als er afgelost was op de eerste hypotheek. De eventuele ¤60K waardestijging door verbouwing weegt daar natuurlijk bij lange na niet tegen op. In welk universum beoordeelt GvE dat als verantwoord? Werkelijk schandalig dat ze dit met een positief advies voorleggen aan de crowd.
Ik vind het een lastige.
Oorspronkelijke LTV 2e hypo: 160/87 = 184% Huidige LTV: > 96/153 = 63% Nieuwe LTV, uitgaande van geen waardestijging na verbouwing: > 96/18 = 533% Nieuwe LTV, uitgaande van 60k waardestijging (WOZ+60k): > 96/78 = 123%
Feitelijk is het dus een significante verslechtering van de LTV op het verhypothekerde woonhuis. Zonder enige compensatie zoals b.v. een deelaflossinkje,
Aan de andere kant, de mannen hebben goed werk gedaan de afgelopen 2 jaar. Keurige betalers van een hoge rente (10.5%), zeer goede reviews. En de HA van de partner (geen hypotheek maar wel een flinke waardestijging van zijn huis, overwaarde nu > 100k)) is ook meer waard geworden. Ik denk dat als ik ze het geld rechtstreeks had geleend en ze kwamen met dit verzoek, dat ik het waarschijnlijk wel had geaccepteerd als ik van de waardestijging van het woonhuis overtuigd was.
Dat laatste is nu een beetje gissen omdat we niet weten wat ze precies gaan verbouwen, en dat maakt het lastig om de achteruitgang te accepteren. Ik moet er nog even goed over nadenken.
[..] Een pacemaker heb ik gelukkig niet nodig om de crowdfund-hobbels te kunnen weerstaan Migrantencomplex Putte heeft nog niet betaald. Dat is trouwens structureel een late betaler....
Dat laatste is nu een beetje gissen omdat we niet weten wat ze precies gaan verbouwen, en dat maakt het lastig om de achteruitgang te accepteren. Ik moet er nog even goed over nadenken.
Meest logisch is om te her te financieren ipv zo'n voorstel te doen.
We hebben destijds het risico genomen met een niet dekkende hypotheek en gespeculeerd op toekomstige waardestijging. Dat is er inmiddels en wordt met voorstel teniet gedaan.
[ Bericht 24% gewijzigd door KrekelJapie op 22-04-2026 20:14:07 ]
[..] Aantal couverts gaat omhoog, x factor 4, omzet gaat omhoog, x factor 5. Daarvan ontgaat me de logica.
Van wat ik uit het verhaal bij GVE begrijp doen ze nu alleen een uitgebreidere lunch of veelgangendiner en willen ze naar een concept wat de hele dag open is en waar je zo binnen kunt lopen voor een hapje en een drankje, dus meer kleine klanten per dag. Ik heb geen verstand van horeca dus verder geen idee of de omzet realistisch is.
[..] Toch raar, want bij GvE stond dit over beide leningen. Deze investeringskans betreft het werkkapitaaldeel van de totale financiering. Daarnaast is er ook een vastgoedfinanciering beschikbaar: Grand-Café Kreas deel I: Vastgoed. Deze twee investeringskansen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Nu lijkt werkkapitaallening wel door te zijn gegaan, terwijl onlosmakelijk verbonden betekent als de een niet de ander ook niet.
Waarschijnlijk zal de tweede lening voor werkkapitaal bij GVE niet doorgaan als de vastgoedlening bij (nu) Collin niet vol komt. Ze hebben een beetje gunfactor omdat ze in de buurt zitten en blijkbaar via de "eigen crowd" al heel wat geld opgehaald hebben (niet verstandig van die crowd maar goed) maar na dit platformhoppen heb ik er geen zin meer in.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er meer forum leden die deze meenemen? Wel eerste hypotheek met lage LTV. Ik heb geen problemen met deelaflossingen. Ik heb mijn Collin administratie zo opgezet dat ik daar geen last van heb
[..] Zijn er meer forum leden die deze meenemen? Wel eerste hypotheek met lage LTV. Ik heb geen problemen met deelaflossingen. Ik heb mijn Collin administratie zo opgezet dat ik daar geen last van heb
Ik wel die jaarlijkse aflossingen van 10% zonder boete vind ik al irritant, laat staan een heleboel kleine. Als ik laagbetaald werk zoek dan ga ik wel een krantenwijk lopen, kom ik ook nog eens van die stoel af
[..] Ik wel die jaarlijkse aflossingen van 10% zonder boete vind ik al irritant, laat staan een heleboel kleine. Als ik laagbetaald werk zoek dan ga ik wel een krantenwijk lopen, kom ik ook nog eens van die stoel af
Een deel aflossing is toch niet meer werk als een gewone maandelijkse aflossing? Er komt geld binnen en de hoofdsom wordt kleiner.
[..] Een deel aflossing is toch niet meer werk als een gewone maandelijkse aflossing? Er komt geld binnen en de hoofdsom wordt kleiner.
Ik heb alle maandbetalingen in de spreadsheet staan. Bij een deelaflossing moet ik alle toekomstige betalingen opnieuw downloaden en kopiëren in mijn spreadsheet.
[..] Ik heb alle maandbetalingen in de spreadsheet staan. Bij een deelaflossing moet ik alle toekomstige betalingen opnieuw downloaden en kopiëren in mijn spreadsheet.
[..] Ik heb alle maandbetalingen in de spreadsheet staan. Bij een deelaflossing moet ik alle toekomstige betalingen opnieuw downloaden en kopiëren in mijn spreadsheet.
Dat is het verschil. Ik heb mijn administratie van de toekomstige betalingen volledig op de verwachte rekening courant gebaseerd. Die download ik heel regelmatig. Kopiëren en dan ben ik klaar.
[..] Meest logisch is om te her te financieren ipv zo'n voorstel te doen.
We hebben destijds het risico genomen met een niet dekkende hypotheek en gespeculeerd op toekomstige waardestijging. Dat is er inmiddels en wordt met voorstel teniet gedaan.
Precies.
Waarschijnlijk kunnen de ondernemers bij de Rabo niet voldoende lenen om meteen de GvE-lening af te lossen. Maar ze willen wel een goedkope eerste hypotheek, dus niet herfinancieren via crowdfunding. En het lijkt er ook op dat ze er aardig wat geld uit trekken om andere leuke dingen mee te doen. Ze lenen >¤134K extra en projecteren een waardestijging van ¤60K.
Dus eigenlijk had het voorstel ook kunnen luiden: "Gaat u ermee akkoord dat de eerste hypotheek met ¤60K stijgt om de woningwaarde te verhogen en gaat u er ook mee akkoord dat de ondernemers >¤74K extra lenen om andere leuke dingen mee te doen, ten koste van uw zekerheden?"
[..] Zijn er meer forum leden die deze meenemen? Wel eerste hypotheek met lage LTV. Ik heb geen problemen met deelaflossingen. Ik heb mijn Collin administratie zo opgezet dat ik daar geen last van heb
Begrijp ik goed dat de bank zo graag van deze lening af wil, dat ze ¤1,2M kwijtscheldt op een lening van ¤4,2M? En dat aan alle gekke henkies uit Nederland vervolgens gevraagd wordt om hetzelfde onderpand voor ¤4,8M te financieren?
Aan de andere kant, de mannen hebben goed werk gedaan de afgelopen 2 jaar. Keurige betalers van een hoge rente (10.5%), zeer goede reviews.
Wel al 1x een termijn gemist die 2 weken later weer is aangezuiverd
quote:
Termijn 23 is niet regulier voldaan. Termijn 23 wordt vanuit het depot aan u uitbetaald. De geldnemer is verzocht om het depot aan te zuiveren.14-02-2026
Waarschijnlijk zal een ruime meerderheid toch weer voor gaan stemmen op dit voorstel zoals het tot nu toe steeds gaat. Er zijn een paar investeerders met 10.000 euro. Als dat bekenden zijn van de ondernemers die voor stemmen is verwerpen van het voorstel al lastig.
Waarschijnlijk kunnen de ondernemers bij de Rabo niet voldoende lenen om meteen de GvE-lening af te lossen. Maar ze willen wel een goedkope eerste hypotheek, dus niet herfinancieren via crowdfunding. En het lijkt er ook op dat ze er aardig wat geld uit trekken om andere leuke dingen mee te doen. Ze lenen >¤134K extra en projecteren een waardestijging van ¤60K.
Dus eigenlijk had het voorstel ook kunnen luiden: "Gaat u ermee akkoord dat de eerste hypotheek met ¤60K stijgt om de woningwaarde te verhogen en gaat u er ook mee akkoord dat de ondernemers >¤74K extra lenen om andere leuke dingen mee te doen, ten koste van uw zekerheden?"
Er is nog een 2e broer betrokken bij de zaak. Zijn HA is moreel en dat is waarschijnlijk nog steeds zo.
Herfinanciering van de restschuld bij GvE achter de nieuwe 1e hypotheek bij Rabo had makkelijk gekund. Snap niet waarom GvE hier niet voor kiest. Iedereen kan dan zijn eigen afweging maken.
[ Bericht 10% gewijzigd door KrekelJapie op 23-04-2026 03:44:59 ]
Ah.. dat is nog wel een serieus aantal. Allemaal projecten die min of meer aan zelfde leningnemer(s) zijn te linken, of 5 totaal van elkaar onafhankelijke projecten?
[..] Ah.. dat is nog wel een serieus aantal. Allemaal projecten die min of meer aan zelfde leningnemer(s) zijn te linken, of 5 totaal van elkaar onafhankelijke projecten?
Mwah, 5 van de 36 en die zullen ook nog wel komen vandaag of morgen. Edit: nu nog 3.
[..] Begrijp ik goed dat de bank zo graag van deze lening af wil, dat ze ¤1,2M kwijtscheldt op een lening van ¤4,2M? En dat aan alle gekke henkies uit Nederland vervolgens gevraagd wordt om hetzelfde onderpand voor ¤4,8M te financieren?
Die discount had wel eens toegelicht mogen worden ja. Had dit een Nederlands omturnproject geweest, dan meteen. Oost-Duits stadje though...
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
[..] Van wat ik uit het verhaal bij GVE begrijp doen ze nu alleen een uitgebreidere lunch of veelgangendiner en willen ze naar een concept wat de hele dag open is en waar je zo binnen kunt lopen voor een hapje en een drankje, dus meer kleine klanten per dag. Ik heb geen verstand van horeca dus verder geen idee of de omzet realistisch is. [..] Waarschijnlijk zal de tweede lening voor werkkapitaal bij GVE niet doorgaan als de vastgoedlening bij (nu) Collin niet vol komt. Ze hebben een beetje gunfactor omdat ze in de buurt zitten en blijkbaar via de "eigen crowd" al heel wat geld opgehaald hebben (niet verstandig van die crowd maar goed) maar na dit platformhoppen heb ik er geen zin meer in.
Inderdaad, dat laatste is al een goed argument om het te laten lopen. Sowieso heb ik een beetje het gevoel, al zullen ze er zelf best wel over nagedacht hebben, maar dat dit nieuwe restaurant alleen al qua omvang en financiering te hoog gegrepen is voor ze.
[..] Inderdaad, dat laatste is al een goed argument om het te laten lopen. Sowieso heb ik een beetje het gevoel, al zullen ze er zelf best wel over nagedacht hebben, maar dat dit nieuwe restaurant alleen al qua omvang en financiering te hoog gegrepen is voor ze.
Kreas CCF zit vol. Dus ook de lening van GvE kan definitief gemaakt worden.
Er bleven wel heel veel gefaseerde leningdelen open staan bij SiG.
quote:
In overleg heeft de projecteigenaar, van de Brusselsestraat 13-15 in Maastricht, besloten om de openstaande delen van de gefaseerde lening binnen de projecten naar schrijf 1 te verplaatsen om de voortgang van het project te bevorderen. Hierdoor is er vanaf vandaag extra ruimte vrijgekomen in schijf 1 om in te kunnen investeren.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Spijtig voor die ouderen die allemaal een oudedags huisje hebben gekocht, vaak nog in guldens. Maar ze zullen er geen verlies op maken. Dat is anders voor degenen die de afgelopen 3 jaar een huisje hebben gekocht. Ik heb dit zien aankomen en heb een x aantal huizen verkocht. Nu is het wachten op dat Jetten ze ontdekt en er asielzoekers in zet. Dan kan een huisje op een park makkelijk halveren in waarde.